Test Renault Twingo RS – Malá veľká zloba

Hneď na začiatku musíme priznať, že po teste úžasného Clia RS sme k jeho malému bratovi Twingu pristupovali tak trochu s dešpektom. Obávali sme sa, že Twingo bude,  kvôli o poznanie nižšiemu výkonu motora, pomalé, ba dokonca nedajbože aj nudné. Popravde, čakali sme svižnejšiu verziu malej mestskej nákupnej tašky pre ženy, športovo sa tváriacu imageovku bez vážnejších atletických schopností…

Omyl! Lož! Naše mylné predstavy. Nepreskakujme však udalosti predstavme si najprv vizáž tejto malej bielej motokáry. Mimochdom, slovo motokára je veľmi častou používané na opis jazdých vlastností veľkého množstva áut, avšak v tomto prípade je na mieste viac než kdekoľvek inde. Takže, späť k exteriéru, ktorý sa od bežného Twinga na prvý pohľad líši dynamickejšie vyzerajúcim predným nárazníkom, ktorého súčasťou je obligátny malý znak R.S. Zadný nárazník je naopak  zasa doplnený decentným difúzorom a športovou koncovkou výfuku. Slovo decentný sa dá použiť aj v súvislosti s ďalším elementom zadnej časti auta, ktorým je krídlo. Rozšírené prahy a blatníky, v ktorých majú svoje miesto 17“ palcové disky kolies, len podtrhujú nabrúsený „look“.

Celý interiér sa nesie v čienobielom duchu a občas môže oko zavadiť aj o, pre rýchle renaulty tradičnú, žltú farbu. Látkový stred sedadiel je čierny, boky sú biele kožené a prešívanie žlté. Pekná kombinácia, avšak na bielych častiach už bolo vidno, že ich údržba nebude najľahšia. Sedadlá su inak príjemne hlboké, avšak vcrhná časť ich bočného vedenia môže niektorým šoférom tak trochu prekážať a zavadzať najmä pri radení. To je však vec od veľkej miery individuálna. Pozdával sa nám aj kožený volant, ktorého farebné prevedenie ladí so sedadlami. Za ním vidno jednoduchý, ale zato prehľadný otáčkomer s červeným poľom na hodnote, ktorá dáva tušiť celkom fajn zábavu. Odkladacie priestory sú dosť mizerné, naviac chýbal náš obľúbený gumový „koberec“ za volantom. Miesto neho tu je iba plastová vaňa, z ktorej majú uložené veci pri ostrejšej jazde tendenciu lietať von. Rádio prehráva mp3, číta USB kľúče a trocha chaoticky sa ovláda, avšak na to sa dá zvyknúť. O chladnú hlavu sa stará automatická klimatizácia. Čierne lesklé plasty, prítomné na prístrojovej doske síce vyzerajú fajn, ale ich odolnosť voči škrabancom nie je najlepšia. My sme si však zamilovali inú vec, vďaka ktorej by sme interiéru Twinga odpustili takmer čokoľvek. R.S. Monitor je tým prvkom výbavy, ktorý nám spôsoboval úsmev od ucha k uchu. V stredovej kaplnke na displeji, ktorý bežne slúži pre rádio, sme vďaka nemu mohli vidieť hodnoty ako čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h, čas okruhu, aktuálnu polohu plynového pedála, využitý výkon či preťaženie pri brzdení a zatáčaní. Všetky tieto funkcie sme samozrejme dôkladne skúšali počas celú dobu testu a príplatok za R.S. monitor rozhodne schvaľujeme.

Motokára menom Twingo R.S. sa do pohybu dostáva vďaka atmosférickej štvorvalcovej 1,6tke, ktorá samozrejme spaľuje benzín. A keď už sme nakusli túto tému, tak trochu nelogicky začneme pri predstavení motora jeho spotrebou. Tá je veľmi individuálna a závislá na štýle jazdy. Pri tempomatovej 130 sa pohybovala okolo hodnoty 7,5 litra, pri športovej jazde s permanentným držaním motora v najvyšších otáčkach však bola hodnota dvojciferná a zhruba dvojnásobná. Mesto znamená približne 9 litrov, kombinovaný režim 7-8 podľa toho, aké ťažké topánky ste si zrovna obuli.

A teraz späť k paremetrom motora. Ten disponuje výkonom 98 kW/133 koní a krútiakom 160 Nm. Z týchto parametrov je jasné, že malé Twingo rozhodne nie je žiaden silák a aj chcete ísť rýchlo, treba ho „držať pod krkom“. Točiť, točiť, červené pole, spojka, preradenie. Osvedčená to metóda. Motor má veľmi príjemný zvuk, v nižších otáčkach nenápadne duní. V tých vysokých zasa športovo piští, ako sa na malý hothatch patrí. Jeho 133 koní nie je úplne málo a vonkoncom nejde povedať že by s ním Twingo bolo pomalé, avšak miernym handicapom je pomerne vysoká hmotnosť auta, dosahujúca 1160 kg. Pružné zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach a otáčkach je však veľmi slušné, vtedy akoby R.S. vedelo zamaskovať túto relatívne vysokú hmotnosť. Motor spolupracuje s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou, na ktorej nám občas prekážali dosť mäkké dorazy. Hlavne pri zaradení päťky sme niekedy mali pocit akejsi neistoty a voľnosti celého mechanizmu.

No a konečne sa prepracúvame k tomu, čím je Twingo R.S. tak zlé, ako hovorí nadpis. Teda, zlé, ale v tom najlepšom zmysle slova. Alebo inak povedané, je úžasné v robení zloby. Pouličnej rebélie, spočívajúcej v prejazdoch ostrých zatáčiek či kruhových objazdov v nepochopiteľných rýchlostiach. Hovorí sa že dobré športové auto by malo mať podvozok, ktorý je vždy o krok pred motorom. Toto konštatovanie platí pri Twingu úplne do bodky. Auto sa skutočne chová ako motokára, nech vojdete do zatáčky v akejkoľvek rýchlosti, jeho podovozok vás vždy podrží a niekedy až nechápete, čo všetko dokáže zvládnuť. Slabší motor sa tak v tomto svetle môže javiť aj ako akási výhoda. Nič vám totiž nedá zadarmo, stále ho musíte držať pod plynom a popri tom viete, že nech idete akokoľvek rýchlo, vždy sa môžete spoľahnúť na úžasný podvozok. A to auto nebolo vybavené samosvorom, čo by sa dialo v opačnom prípade si nevieme predstaviť. A o tomto celom je ten obrovský faktor zábavy, ktorý najmenší model od Renaultu s označením R.S. poskytuje. Twingo je samozrejme o kus pomalšie než brutálne Clio R.S. , avšak určite nie nudnejšie. Je rovnako zábavné, ale akýmsi iným, hravým a prívetivým spôsobom. Ak spravíte chybu, nevydesí vás to tak ako za volantom Clia, pretože všetko sa odohráva v menších rýchlostiach a môžete si tým pádom dovoliť viac a neustále sa zlepšovať v samotnom šoférovaní.

Či by sme si ho kúpili? Určite! Cena 14190 Eur s daňou nie je vôbec prestrelená keď zoberiete do úvahy, akú porciu zábavy za ňu dostanete. Treba povedať, že tento malý ostrý Renault určite nie je pre ľudí, ktorí si pod pojmom zábava za volantom predstavia závratne vysoké rýchlosti a obrovský výkon. Twingo je o niečom úplne inom. O úsmeve v každej zatáčke a spôsobe, akým cez ne dokáže bez najmenšieho zaváhania kľučkovať. A verte, ak sa k nemu budete správať ako treba, návyková  kombinácia jeho vlastností z vás spraví lepšieho šoféra.

Motor
Objem 1598 cm3
Výkon 98 kW (133 k) pri 6750 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 4400 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3699 mm
Šírka 1688 mm
Výška 1460 mm
Rázvor osí kolies 2368 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1160/380 kg
Batožinový priestor 165-285/959 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/5,4/6,5

 

Čo sme v aute počúvali? Black Veil Brides – Rebel Yell