Test Renault Scénic XMOD 1.6 dCi – MPV s drsnou tvárou

Model Scénic má svoje miesto v portfóliu francúzskej značky Renault už dlhé roky. Asi netreba hovoriť, že ide o stredne veľké MPV, avšak vysvetlenie tajommej skraty XMOD určite príde vhod. Zapátrajme najprv trochu do histórie, konkrétne do roku 2000, kedy bola na trhu ešte prvé generácia Scénicu vo faceliftovanej podobe. Vtedy Renault prvýkrát prišiel s nápadom pokúsiť sa o akési spojenie MPV a SUV, čoho výsledkom bol RX4. Jednalo sa o Scénic so zvýšeným podvozkom, pohonom všetkých kolies a, vďaka hojnému oplastovaniu, drsnejšie sa tváriacou karosériou.

XMOD však, na rozdiel od svojho predchodcu, má pohon iba predných kolies, zato však disponuje prepínačom, prostredníctvom ktorého je možné nastaviť auto do troch jazdných režimov. Ten prvý slúži na bežnú jazdu po ceste, druhý a tretí nájdu svoje uplatnenie na nespevnenom povrchu, aj keď každý z nich iným spôsobom. Toľko teória a história, poďme sa pozrieť do praxe.

Od bežného Scénicu sa XMOD už na pohľad líši bohatším oplastovaním karosérie a strešnými lyžinami. Svetlá výška síce narástla, ale iba o pár zanedbateľných milimetrov. SUV či offroad z neho teda nebude, to však ani nie je jeho úlohou. Adekvátne, ale malé a decentné nápisy XMOD na karosérii zlatej farby pochopiteľne nemôžu chýbať. Vzhľad dotvárajú päťlúčové disky kolies, na ktorých sú obuté pneumatiky s vyšším profilom. Ich účelom je samozrejme zaručiť lepšie jazdné vlastnosti mimo bežných ciest. Estetický dojem z XMODU rozhodne nie je zlý, na druhú stranu treba povedať že zvýšené množstvo oplastovania nemusí ulahodiť úplne každému oku.

dsc_4704

V interiéri neočakávajte žiadne špeciálne, drsne sa tváriace prvky. Oproti bežnému modelu je tu naviac už spomínaný prepínač jazdných režimov. Tým, že od interiéru netreba čakať nič špeciálne sa však rozhodne nesnažíme povedať, že by nám na ňom niečo nejako výrazne vadilo. Pochvalu chceme ale vysloviť najmä predným sedačkám, ktorých tvar, ale aj látkové prevedenie s pomerne výraznou stredovou štruktúrou, sa nám celkom pozdávalo. Druhou zaujímavosťou je umiestnenie digitálnych ukazovateľov bližšie k strednej časti vozidla a nie do priestoru za volant, ako tomu býva zvykom. To nemusí vyhovovať úplne každému ale nám sa páčilo a po pár kilometroch nám prišlo ako úplne prirodzené. Výhodou je najmä to, že nech máte volant nastavený v akejkoľvek polohe, nikdy si ním žiaden z ukazovateľov nezakrývate. A ešte jedna malá, možno trochu vtipná poznámka. Hlavica radiacej páky šesťstupňového manuálu je presne rovnaká ako tá v Cliu RS predošlej generácie, čím v nás vyvolávala príjemné spomienky pri každom preradení 🙂

Oproti bežnému Scénicu má verzia XMOD mierne pritvrdený podovozok. Z toho logicky vyplývajú dve veci. O kúsok istejšie jazdné vlastnosti, avšak obmedzené vyšším profilom pneumatík. Logický záver číslo dva je menej pozitívny, mierne zhoršenie komfortu, ktoré ale rozhodne nejde hodnotiť ako drastické. Faktom ale proste je že podvozok XMODU je naladený skôr tuhšie, ocenia ho teda skôr dynamicky než komfortne ladení šoféri. A ako sa v praxi prejavuje samotný systém XMOD? Máme tu bežné nastavenie, ktoré sa vždy prepne automaticky, akonáhle auto prekročí rýchlosť 40 km/h. Režim Expert deaktivuje časť elektronických jazdných „pomocníkov“, čo znamená stabilizačné či trakčné kontroly. Využiť ho možno napríklad pri prejazde mimo cesty, kedy chce vodič všetko riešiť na „vlastnú päsť“ bez pomoci elektroniky a dôverovať výhradne svojím šoférskym schopnostiam. Zostáva nám ešte režim Non Grip, ktorý je presným opakom. Jeho využitie je taktiež mimo spevnených ciest, a to hlavne na blate, šotoline, tráve čo snehu. V tomto režime sa elektronika snaží inteligentne zvyšovať trakciu a čo najefektívnejším spôsobom prenášať či obmedzovať výkon na hnané kolesá. Stále však treba mať na pamäti, že človek sedí v MPV a nie v SUV a všetky tieto pomôcky treba brať iba ako pridanú hodnotu MPV, nie ako náhradu SUV.

dsc_4655

Azda najpozitívnejším článkom celého auta bol z nášho pohľadu motor. 1.6 litrový naftový agregát s označením dCi disponujúci výkonom 96kW/130 koní a krútiacim momentom 320Nm. Našu priazeň si získal najmä silou, na auto plne dostačujúcou, ale hlavne spotrebou. V kombinovanom režime mesto/diaľnica/mimo mesto sa nám darilopohybovať na hodnote niečo cez 6 litrov. Nejazdili sme síce agresívne, celkom určite ale ani nie vyslovene šetrne. Keď zoberieme do úvahy rozmery auta a celkom slušný výkon,  musíme skonštatovať, že palivo z nádrže ubúda vcelku pomaly a v malom množstve.

XMOD predstavuje zaujímavú alternatívu k bežnému Scénicu, skôr než skutočné terénne vlastnosti však ako bonus pridáva mierne zdrsnený image. Fungovanie samotného systému XMOD rozhodne nejde spochybňovať, svoj účel splní, SUV ale z MPV nespraví, čo však ani nie je jeho snahou. Za cenu začínajúcu na sume zhruba 18 tisíc Eur dostanete celkom slušný kus výbavy, dávku imageu a vo výsledku kvalitne postavené MPV schopné plniť úlohu verne slúžiacieho rodinného povozu.

Motor
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4372 mm
Šírka 1845 mm
Výška 1656 mm
Rázvor osí kolies 2704 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1511/544 kg
Batožinový priestor 437/1837 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,1/4,0/4,4