Test Renault Scenic Bose: Zmena podstaty

Renault Scenic je zakladateľom kategórie. Stredné MPV začal prezentovať už v roku 1996, ešte ako Mégane Scénic. Vtedy dokonca získal aj titul Auto roka. Netreba sa čudovať, veď bol novátorský a vytváral predsa nový segment. Lenže to bolo 10 rokov dozadu.

Za 10 rokov Scenic stratil z mena označenie Mégane, stratil aj dĺžeň a, zdá sa, že štvrtá generácia stratila aj prísne MPVčkove tvary. Dá sa povedať, že Scenic zasahuje do sféry crossoverov viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Téma číslo 1: 20″

Zovňajšok Scenicu akoby sa snažil byť ako MPV, tak aj SUV. Čiže napĺňa to, čo by mal byť crossover, prelína rôzne triedy. Ale zvonka presun do inej kategórie nebude tou prvou témou. Každý bude hovoriť o niečom inom. Skúste hádať o čom!

Každý bude predsa hovoriť o kolesách.

Dvadsiatky sú na takéto auto nezvyklé. Ešte nezvyklejší je rozmer pneumatík. Veď posúďte, 196/55 R20. Zboku to vyzerá dokonale. Ale spredu a zozadu sú akési úzke. Ešte viac šokuje vytočenie kolesa do strany. Oproti celkovému priemeru sú fakt úzke. Ale Renault garantuje, že budú stáť toľko, čo sedemnástky. A ak budeme dôslední, tak sa asi neskôr zoderú, veď majú väčší obvod. Aby sme nezabudli, dvadsiatky sú v základe.

Veľké kolesá sú však iba jednou zo zložiek dizajnu. Vo veľkom je Scenic ovplyvnený konceptom R-Space. Je to vlastne len utlmený, nemá tak šialené tvary a nemá dvere, čo sa otvárajú ako na Rolls-Royce Phantom. Ale nie je zase utlmený tak, aby zanikol v inak šedej náplni parkovísk s genericky tvarovanými približovadlami.

Za nápadnosťou nie je len dizajn, ale aj možnosť farebných variácií. Nie, že si kúpite niečo nudné. Musíte dať aspoň dvojfarebnú kombináciu. Teda skôr čiernu strechu, iná v ponuke nie je. So žltou vaše nové auto neprehliadne nikto. A tmavá červená pôsobí elegantnejšie. Scenic nechce byť nudné auto.

Téma číslo 2: Vnútorný priestor

Scenic bol vždy o relatívne veľkom priestore a o variabilite. Toto tvrdenie ide trochu do úzadia so štvrtou generáciou. Stále je miesta dosť, aj variabilita je fajn, ale už to nie je to, čo to bývalo. Imidž je prvoradý a ostatné atribúty sú v závese.

Priestor vpredu nie je žiadnym spôsobom stiesnený, je ho dosť. Aj keď vysoká stredová konzola ho môže opticky zmenšiť. Stále však netreba frflať a ohŕňať nosom. Teda to môže len spolujazdec, ak vodič niečo nutne potrebuje zo zásuvky vpravo. Stlačí spínač elektrického otvárania a dostane ranu do kolena. Zásuvka je však lepšie využiteľná ako priestor krytý len dvierkami.

Zadné sedadlá sú trochu iná pesnička. Miesta je stále akurát. Akurát môže prekážať stolík vo vrchnej časti, ktorý tam skracuje využiteľnú dĺžku. Ak napríklad dáte detskú sedačku na Isofixoch, bežné dieťa (podľa vzoru bežný prací prostriedok) bude mať problém čo s nohami. No čo? Posunúť predné sedadlo, bez ohľadu na komfort vpredu sediaceho. Alebo treba Grand Scenic. Šírka je však výborná a teoreticky vhodná aj pre troch. Sedadlá sa naviac dajú posúvať. Nie samostatne, po jednom, ale vždy jedno a dvojica. Rovnaké je aj sklápanie. Dá sa dokonca riešiť tlačidlami z príjemne veľkého batožinového priestoru.

Kufor má dvojité dno, ale v rámci výbavy Bose nedisponuje rezervou, jej miesto totiž zaujal subwoofer. Na hudobnej produkcii to je cítiť. Vlastne skôr počuť. Bose hrá nadpriemerne. A ovláda ho vertikálny dotykový displej. V momente keď by ste chceli do niečoho zavŕtať, tak by ste mohli skonštatovať, že by si zaslúžil rýchlejší procesor a viac RAMky. Ale to by ste museli naozaj chcieť nutne niečo kritizovať. Reálne má displej adekvátne reakcie.

Téma číslo 3: Iba 1,6tka

Downsizing je témou každého nového auta. Teda až na výnimky. A inak na tom nie je ani Scenic. Predchodca mal v jednej svojej etape dvojliter dCi s približne 160 koňmi. Teraz je najvýkonnejšou pohonnou jednotkou naftový štvorvalec, ale s objemom 1,6 litra a dvojicou túrb. Spojenie výlučne so šesťstupňovým dvojspojkovým automatom je štandardom, rovnaký setup má aj Talisman a Espace.

Dynamicky je kombinácia veľmi dobrá. Ale plynulé radenie trochu maskuje reálne hodnoty. S prevodovkou sme nemali problém a motor s ňou zvládal jazdiť do 6 litrov na sto kilometrov. Po diaľnici pribúda pár desatiniek nad šestku. Krútiaci moment 380 Nm sa neschová. Avšak stále, dorovnanie na 200vku, alebo 175ku by v koňoch nemuselo byť márne.

Dvadsiatky a komfort bude jedna z častých otázok. A odpoveď na ňu je jasná, predchodca na 17tkach bol pohodlnejší. Ale rozdiel nie je výrazný. Podvozok je odladený naozaj výborne a jedine môžete spozorovať vyšší hluk pri prechode nerovností príliš rýchlo. Ako je to s neodpruženou hmotou nevieme povedať, ale predpokladáme, že jej boli prispôsobené aj uloženia a iné podvozkové časti.

Ale v zákrutách je Scenic agilný. Dokáže slušne meniť smer a nebojí sa ani rýchlych prejazdov. To znie výborne. Ale nie sme pri tom najlepšom. Teoreticky dokážete celkom presvedčivo využívať techniku lift-off oversteer,  keď sa vám podarí vypnúť stabilizáciu. S týmto autom je zábava aj keď nemá veľa citu vo volante! Dobre, že má dvadsiatky s úzkym behúňom, inak by s ním taká zábava nebola.

Téma číslo 4: WTF moment

Poznáte tie rána, chcete s rozospatými očami a ešte vypnutým mozgom aktivovať masáž na inak veľmi príjemných sedadlách a zistíte, že ste pustili niečo úplne iné. Napríklad Sudoku, alebo imitáciu akvária. Fakt si nerobíme srandu, tieto dve aplikácie sú naozaj zabudované. Za jazdy sa pustiť nedajú. Ale riešiť Sudoku v kolóne môže byť celkom šialene dobrý nápad. Škoda, že nemôžete nahrať aj Angry Birds. Na reprákoch Bose by boli úplne dokonalí.

Ako celok je Scenic najskôr trochu kontroverzný, ale potom naozaj príjemný. Len by mohol mať viac priestoru vzadu na kolená. Lenže potom by to už nebol Scenic, ale Grand Scenic a ten by už bol Espace, keby bol väčší. Takto je to dobre. My by sme z praktického hľadiska pre viac ľudí brali asi Granda.

Renault Scenic dCi 160 EDC Bose

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 118 kW (160 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová dvojspojková
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4407 mm
Šírka 1866 mm
Výška 1645 mm
Rázvor osí kolies 2734 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1614/2133 kg
Batožinový priestor 506/1614 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,0/4,3/4,5
Emisie g CO2/km 118

2 thoughts to “Test Renault Scenic Bose: Zmena podstaty”

  1. Clanok dobry, aj foto az na jeden moment:

    Sa asi neskôr zoderú, veď majú väčší obvod…

    Neviem ale podla mna zakladna fyzika hovori ze na to aby vacsie koleso preslo 1 m sa musi otocit menej krat ako mensie koleso ergo menej trenia a zoderie sa neskor, nie skor ako pisete 🙂

    1. v podstate sme napisali to iste. vacsie koleso ma vacsi obvod, co znamena, ze na sto metroch sa otoci menejkrat, takze mozno dlhsie pneumatiky vydrzia…

Comments are closed.