Test Renault Megane RS Trophy s manuálom: Až na druhý pohľad a prvý dotyk

Stále som hovoril, že predchádzajúci Renault Megane RS bol lepší. A už viem čím to bolo. Doteraz sa mi do rúk dostávali len verzie s automatom. Nie, nie sú zlé, sú výborné, ale akosi som mal pocit, že Megane RS môže byť lepší. Lepší bol ako Trophy. Ale stále mi niečo chýbalo. Niečo, čo by ho robilo úplne perfektným hothatchom.

Priznávam sa, na tento Megane RS, ktorý nesie hrdo logo Trophy na lište v prednom nárazníku a má manuálnu prevodovku som sa naozaj tešil. Veď všetko na papieri vyzerá lepšie. Veď motor má nové turbo s nejakými špeciálnymi ložiskami, kde sa spomínajú keramické plochy. Oproti EDC6, dvojspojkovému automatu, má síce o 20 Nm menej, ale to vyvažuje jedným pedálom naviac. Vážne, 5,7 sekundy na stovku je brutálne veľa. Ale prekoná to moju obľúbenú verziu Trophy tretej generácie?

Vizuálne je nový Megane RS ešte ďalej ako bola tretia generácia. Má výraznejšie vytiahnuté blatníky, má iné nárazníky, vpredu s F1 lištou a vzadu s výrazným difúzorom. Plus má pár dverí naviac. Nie je to ten hothatch, ktorý prudko trvá na nepraktických aspektoch trojice dverí. Môžete niekoho nechať nastúpiť aj dozadu, veď má vlastné dvere a nemusí ísť cez vaše preklopené sedadlo.

Možno ste si to neuvedomili, ale práve toto je ten Megane, v ktorom je najviac miesta na zadných sedadlách. Prečo? No jednoducho kvôli tvaru predných sedadiel a hlavne ich celkovej hrúbke. Recará sú výrazne tenšie ako štandardné, najmä v oblasti operadiel. Takže taký rozumný návrh pre rodinné auto je ísť rovno do verzie RS s Recarami. V normálnom Megane je miesto priemerné, v RS nadpriemerné. Myslíme to na kolená zadných pasažierov. A to ostáva aj kufor.

Samotné sedadlá Recaro nie sú mäkké, sú tvrdšie, ale to od nich akosi čakáte. Ich opodstatnenie sa ukáže v zákrutách. Telo držia brutálne. Tieto sedadlá sú úplne vymakané a sú akýmsi benchmarkom pre všetky ostatné sedadlá v hothatchoch. Ani na dlhých cestách nie sú, napriek tvrdosti, nepohodlné. Sú príjemné a spolu s naladením podvozka vás nevyšťavia hneď ako pomaranč.

Podvozok je v režime comfort celkom príjemný, čomu pomáhajú najmä hydraulické dorazy. To je tá vec, ktorá je prevzatá z rally a špekuluje s ňou aj Citroën. Jasné, v Megane RS Trophy sú jednotlivé zavesenia nastavené na ostrú jazdu. Avšak ani pri bežnej jazde kľudným tempom nie sú nepríjemné. Dokonca by sa dalo hovoriť o pohodlnosti. Dobre, záleží od toho s čím porovnávame. Ale sú aj omnoho tvrdšie autá, ktoré ani nemajú športové zameranie.

Na rovinke teda všetko zvládate úplne v pohode. Pred zákrutou však zadelíte režim Sport a ak sa cítite odvážne, tak Race s obmedzenou trakčnou kontrolou. A zrazu je všetko nad slnko jasné. Tento hothatch patrí k úplnému vrcholu toho, čo trieda ponúka. Má predsa natáčanie zadnej nápravy, ktoré pridáva agilitu a pomáha vám ísť ešte brutálnejšie, ešte rýchlejšie a stále presne. Teraz si vypočujeme všetky tie hlasy, že načo, veď Trophy-R nemá 4Control. Ale komu nie je jasné, prečo tam nie je? Z rovnakého dôvodu ako v ňom nie sú zadné sedadlá. Nie je to zbytočnosť, je to o hmotnosti. V reálnom svete však 4Control funguje fantasticky.

Lenže podvozok by asi nevynikol tak dobre, keby Megane RS Trophy nemá poriadny motor. Agregát s objemom 1,8 litra má výkon presne 300 koní, čo je 221 kW. Krútiaci moment dosahuje zase presne 400 Nm, čo je len o 20 Nm menej ako má verzia s EDC6. Ale vôbec nechýbajú. Kompenzuje ich manuálna prevodovka. Nepatrí síce medzi najdokonalejšie na svete, ale prináša taký pocit zadosťučinenia po naozaj drsnej jazde. Neexistuje však pri nej problém, že by sa na prvýkrát nepodarilo zaradiť to, čo treba. Osobne by som volil inú hlavicu radiacej páky. Táto mi príde úplne obyčajná. Dal by som tú z predchodcu, tú okrúhlu kovovú z verzie Trophy. V zime by som nadával, že je studená, v lete by bola horúca, ale bola by krajšia a príjemnejšia na dotyky. Tiež je lepšia na drsnejšie radenie.

Dobre, naštartované mám, idem sériu zákrut. Odpich zvláda Megane aj bez launch controlu fakt poriadne. Pneumatiky Bridgestone Potenza S001 sú síce fajn, ale rád by som mal obuté skôr niečo ako mal Hyundai i30N Performance, konkrétne Pirelli P Zero. S001 treba poriadne zahriať, aby fungovali ako si predstavujem, čo je v jesenných podmienkach trochu ťažšie.

Pred prvou zákrutou na trojke a pri športovom režime chcem podradiť, ale najskôr len pustím plyn, čo spôsobí niekoľko striel z výfuku. Nie je to treba, ale je to zábava. Ani filter pevných častíc vozidlo o tento druh zvuku nepripravil. Potom dávam dvojku a zákrutu prechádzam vyššou rýchlosťou ako si myslím. Škoda, že tento kus nemá na malom displeji RS Monitor. Pozrel by som si rád bočné preťaženie. Displej je trochu pomalý, takže aj tak teraz nič neriešim a letím do apexu druhej zákruty. Znova niekoľko sálv pri preradení tri-dva. Znova na výjazde plný plyn, baví ma ako funguje samosvorný diferenciál, baví ma ako sa dokážem hrať so zvukom len púšťaním plynu, vlastne Megane RS Trophy je s manuálom prudko návykový. Je ešte lepší ako s automatom. A to nie o vlások, ale o galaxiu. O celú. Neviem, či vôbec nájdem niečo, čo mi na ňom vadí. Chcel by som ho v čiernej. S malými logami Darth Vadera na blatníkoch. A chcel by som do neho väčšiu nádrž. Aspoň o 10-15 litrov. Dobre, trochu sa mi na alcantarovej časti volantu šmýkali ruky. A ak som mal zapnutý Apple CarPlay, káblový, tak som mal na výber len z dvoch režimov Multisense.

Ale inak je tento hothach fantastický. Má aj brutálne brzdy. Sú to tie, čo sú bežne príplatkové, bimetalické. A brzdia. To je logické, akurát, že brzdia naozaj extrémne. Pri jazdách na kopcoch nepotrebovali žiadny oddych. Neviem ako sa budú chovať na okruhu. Ale to nie je moje teritórium. Najmä nie so sériovým autom. Tam by som šiel na niečom naozaj na to určenom.

Ak má byť hothatch stále použiteľný denne, tak sa nedá nespomenúť spotrebu. Papiere majú v tomto jasno. Manuál má o tri deci viac kombinovane. Ale realita je trochu iná. Pri rovnakej jazde na oboch autách som mal na manuále spotrebu nižšiu aj o pol litra. Realita je teda iná ako merania WLTP. Pol litra znamená priemer približne deväť. Ostré prejazdy ho zvyšujú, ale stále som si istý, že aj pri plnej palbe má nižšiu spotrebu manuál. Kľudne aj o dva litre. Aj tak však potrebuje väčšiu nádrž. Pre 1,5 dCi je 50 litrov až-až. Ale pre RSko by mohlo byť aspoň 60 litrov.

A pritom práve Megane RS Trophy s manuálom je najľahší bežne dostupný Megane RS. Má aj oproti základu nižšiu hmotnosť. Môže za to špeciálna batéria a milión ďalších drobností. Vážne, toto je tá verzia, ktorú potrebujete. Nepotrebujete nič doplácať, všetko podstatné je sériovo. Neviem povedať, či je úplne top hothatchom po zvážení všetkých atribútov, ale je mojim horúcim kandidátom. Bol by vo finálnej trojici výberu, keby do takéhoto niečoho idem investovať. Vlastne k cene 31 890 eur by som priplácal len 550 eur za čiernu Etoile, 200 eur za senzory vpredu a vzadu a 750 eur za R-Link 2 s väčším displejom a audiosystémom Bose. No a ešte by som potreboval tie Recará za 950 s alcantarovým poťahom.

Renault Megane RS Trophy s manuálom

Motor R4 benzín
Objem 1798 cm3
Výkon 221 kW (300 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 3200 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4372 mm
Šírka 1874 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1419/1899 kg
Batožinový priestor 384/1247 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 260 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Spotreba (WLTP)

8,0 l/100 km

Emisie g CO2/km 183