Test Renault Megane GT: Športujte každý deň

Niekde sme sa dopočuli, že práve verzia GT je najlepšia spomedzi všetkých dostupných Meganov štvrtej generácie. Súhlasiť, či nie? Skôr by sme povedali, že tie športové nechajme v samostatnej kategórii. Predsalen na strieborný Megane s naftovým motorom, ktorý som testoval takisto ja, máme v redakcii dobré spomienky všetci. Špecifikácia bola dokonalá a vyzeral elegantne, ako keby nahodil oblek do divadla.

Uzavrime to skôr tým, že Renault má v ponuke výbav rovno dve výborné vrcholné verzie. Záleží už len na zákazníkovi, či poslúchne anjela, alebo čerta sediaceho na jeho pleci pri chodení prstom po cenníku, či reálnom chodení po predajni. Aparatúru Bose mali obe autá, podsvietenie interiéru, či multi-sense takisto. Líšia sa drobnými detailami vo vonkajšom i vnútornom výzore, no a to, že aj motoricky je, dúfajme, každému jasné. Zvonku si všimnete pri obrovskom logu značky nenápadné logo GT, rovnaké nájdete aj na kufri a viac agresie na zadku značí aj agresívnejší nápis Renault Sport. Zaujímavý je však fakt, že verzia kombi prišla o dve koncovky výfukov, aj keď nemusia byť úplne reálne. Škoda, vidíte sami ako skvele s nimi vyzerá. Či ale aj obe fungujú alebo nie, ako pri napríklad Octavii RS v chrochtáku vás necháme polemizovať doma, poprípade si môžete pozrieť jedennašich starších testov.

Keď sa dostanete do vnútra GTčka, veľmi, ale naozaj veľmi vás prekvapí. Teda hlavne v prípade, že ešte stále žijete v uzavretom svete a máte pred touto značkou predsudky. Sedačky sú super, ani príliš úzke, ani príliš tvrdé. Sem-tam vám pri dlhých cestách trošku také prídu, ale to sú zase opäť body pre klasický Megane, čiže za chybu sa to považovať určite nedá. Volant sa dobre drží, presne vám padne do rúk a sú pod ním až prehnane dobré pádla. Nie sú dokonalé, to musíme uznať, ale vyzerajú ako z poriadneho diabla na cestách, dokonalosti chýba vysunutie smerom dole. Netočia sa s volantom a tak pri niektorých náročných prejazdoch zákrut nemusíte na ne dočiahnuť. Môže za to určite sada bluetooth poprípade aj tempomat, lebo obe veci nájdete pod volantom na mieste, kde mohli byť potiahnuté pádla. Kožený poťah volantu s modrým prešívaním pekne ladí so zvyškom interiéru. Reprezentatívna farba Meganu GT je modrá, akú mal aj náš testovací a tak je pri akejkoľvek konfigurácii vnútri dominantná práve táto farba. Dokonca aj v noci sa viete pekne zladiť, zapnúť si modré nepriame osvetlenie v rovnakom odtieni farby. Inak je to všetko, tak povediac, klasika, identické s plnou výbavou toho menej športovo zdatného.

Dostávame sa k tomu najpodstatnejšiemu, ak vás teda Megane GT neohúril svojim elegantným, dynamickým vzhľadom, za ktorým sa nejeden človek na ulici otáča, k jazdným vlastnostiam. Poznáte hlášku „Give that man a cookie?“  Presne tak sa dá zhrnúť nápad dať do auta 4Control. Počkať, vlastne úplne nový Megane RS ho má tiež, ten už bude rezať zákruty extrémne. Vráťme sa ale späť, zatiaľ ku GTčku. Ak toto je taký prvý, začiatočný level zábavy, tak ho berieme všetkými desiatimi.

Výkon 151 kW (205 k) je taký akurát. Vo veľkých stúpaniach je to trochu cítiť, že pár koní naviac by sa mu hodilo, no na druhej strane je to auto s ktorým dokážete jazdiť s úsmevom na tvári každý deň a hlavne aj dlhé trasy. Predstavte si ešte k tomu mestskú premávku v kombinácií s 4Controlom. Čo je pri iných autách utrpením, v GT je to často zábava. Polomer otáčania sa pri nižších rýchlostiach zmenšil určite viac ako o meter. My sme si s ním užili snáď všetky druhy premávky, na kolegovom sme boli dokonca v ten týždeň vo Frankfurte. Štyria dospelí, hlavne teda poniektorí vekom, sme sa do verzie kombi vôbec nemuseli tlačiť. Šli sme však na naftovom, tak samozrejme rozhodla spotreba. Len kto sa potom tešil najviac domov na ďalšiu dávku zábavy? Po príchode ma vyložil kolega v Bratislave a šli sme v krásnej mini kolóne Meganov GT po D1 na sever. Po diaľnici dokážete spraviť spotrebu pohybujúcu sa niekde od šiestich litrov na hor, len na to počiatočné číslo sa jednoznačne musíte krotiť. Inak vyškerený od ucha k uchu budete mať maximálne o 3 litre viac, či už doma na mimomestských cestách, alebo diaľnici s miernym dráždením ruky zákona. Stále je to na kombináciu benzín a automatická prevodovka úplne super.

Čiže opäť raz sa potvrdila univerzálnosť Meganu GT. Za základnú cenu 21 990€ nedostanete teda len akýsi balík plastov ako je tomu zvykom u konkurencie. Žiaden prehnaný downsizing, nedajbože vypínanie valcov, ale seriózny štvorvalec s obsahom 1,6 litra, z ktorého je vyťažené presne maximum. Nieže by v tejto prehnanej dobe nezvládol viac, no na úkor jeho výdrže počas stálej prevádzky. Ak by sme to mali k niečomu prirovnať, tak hlúpo povedané, je to ako keby ste v bare rovno medzi dvermi dostali kopačku. Nešli ste do najdrahšieho podniku tak sa to dalo možno čakať, no nie hneď a takou silou.

Proste GT sa na nič nehrá, nemusíte jeho skvelé stránky hľadať. Stačí sa aj bežnému smrteľníkovi previezť na sedadle spolujazdca, aby pocítil ako krásne auto zatáča. Všetko dohromady tvorí ten správny dojem, ktorý by ste od dvoch písmen GT očakávali. My si len trochu rypneme, aby tej chvály nebolo príliš. V cenníku nenájdete verziu s manuálom, čo je trochu škoda. Hlavne že je v aute launch control, čo je asi najzbytočnejšia vec v celej ére hot-hatchov. Otázkou do budúceho leta však ostáva, ako a kam sa posunú tie druhé písmená, RS. Začíname sa báť, že to bude zážitok s ktorým sa opäť ešte nikto pri značke Renault nestretol.Naživo sme ho už videli pri predstavení a nevieme sa na zvezenie s ním dočkať.

Renault Mégane GT TCe 205 EDC

Motor R4 benzín
Objem 1618 cm3
Výkon 151 kW (205 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 280 Nm pri 2400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová dvojspojková
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4359 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1447 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1467/1924 kg
Batožinový priestor 384/1247  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/4,9/6,0
Emisie g CO2/km 134