Test Renault Mégane Grandtour: Óda na krásu nenápadnosti

20. júna 2019 od AktualityRenaultTesty

Renault Mégane kombi sa už nejakú dobu nevolá kombi, ale Grandtour. Elegantne tvarovaná a zároveň praktická karoséria aktuálnej, teda štvrtej generácie, je na trhu od roku 2016. Samozrejme, s väčšími či menšími obmenami. Stále ide o príjemne vyzerajúce, aj keď nie výstredné auto, ktoré sa teší slušnej obľube aj serióznemu imageu. My sme testovali už spomínanú verziu Grandtour vo vyššej výbave Intens a pod kapotou bol beznínový 1.3 liter TCe s výkonom 103 kW/140 koní. To zatiaľ znie na papieri sympaticky.

Už na prvý pohľad je jasné, že Mégane v tejto výbave je skôr fešný elegán ako športovec. Ten typ, ktorý si radšej ako tričko a tenisky oblečie košeľu a mokasíny. Tento dojem naviac ešte umocňuje čierny lak. Pekne zaoblené tvary, predná chrómová maska plynule prechádzajúca do svetlometov v tvare C a celkovo veľké množstvo chrómových doplnkov a lemovaní. Okolo okien ale aj na nárazníku či zadných dverách a strešných lyžinách. Navonok pôsobí auto veľmi seriózne a 17“ hliníkové kolesá sú tiež dobrým vzhľadovým a komfortným kompromisom. Grandtour na pohľad nepôsobí ani príliš veľký, ani malý. Páči sa nám, že Renault stavil na veľké a vcelku netradične tvarované svetlomety vpredu aj vzadu. Nestrácajú sa teda v karosérii a skvele do jej tvaru pasujú. Celkovo teda ide o relatívne nenápadné, ale veľmi elegantne tvarované a vyspelé auto. Kvalitný dizajn so štipkou puncu luxusu, vďaka bohatému použitiu chrómu.

Interiér sa tiež nesie v tmavých farbách, ktoré obohacujú strieborné doplnky, čím sa vytvára pekné súznenie s dizajnom exteriéru. Sedadlá sú mäkké, ich tvar je ale príjmene pohodlný a semišový poťah netradičný. Jeho najväčším problémom ale je, že v lete sa v ňom dosť spotíte. Radiaca páka bola na náš vkus trochu vyššia, ručná brzda je mechanická, čo je v dnešnej tlačítkovej dobe nie tak bežné. Asi najdominantnejším prvkom interiéru je veľký, až 8.7“ displej systému R-Link 2. Ovláda sa ním audio, nastavenia teploty, navigácia ale aj voľba tzv. Perso, teda nastavenia a personalizácie podvozka, zvuku motora či ambientného osvetlenia kabíny. Odozva systému bohužiaľ nie je najrýchlejšia a preto je fajn, že aspoň nastavovanie klimatizácie má vlastné kruhové ovládače. Inak v kabíne nechýba napríklad vyhrievanie sedadiel či tempomat a multifunkcia na trojramennom volante. Odkladacích miest na nápoje je dostatok, kontrastné biele prešívanie je vkusné a celkovo v kabíne nič neurazí. Nenašli sme vlastne žiaden prvok, ktorý by bol vyslovene gýčový či lacno pôsobiaci. Príjemným a stále nie úplne masovo rozšíreným prvkom výbavy je head-up displej. Ukazovatele pred vodičom sú plne digitálne, grafika je výrazná, ale dobre čitateľná aj za silného svetla. Kabína ako taká je príjemným miestom pre život, dizajnovo je skôr konzervatívna a nechytí úplne prvoplánovo za srdce ale materiály aj spracovanie sú na dobrej úrovni a dojem kvality je neodškrieptieľný. Ako sa na kombi patrí, aj Mégane Grandtour disponuje poriadnym kufor. Konkrétne v tomto prípade ide o objem 521 litrov, ktorý má naviac možnosť predelenia praktickou prepážkou.

Benzínové motory sú v našich končinách tou menej častou voľbou, ktorú vytláčajú už po mnoho rokov dízle. Benzínové 1.3 TCe však v tomto prípade vôbec nie je zlou voľbou, výkon 103 kW/140 koní koní je úplne dostatočný a auto je s ním až prekvapivo svižné a živé. Najmä v režime Sport je zrýchlenie veľmi slušné a odozva na plyn výborná. Taktiež kultivovanosť motora je potešujúca, nič nedrnčí ani nevibruje a 240Nm krútiaceho momentu nie je zlá hodnota. Šesťstupňový manuál, ktorý s ním spolupracuje, nemá síce pri radení úplne najlepší pocit mechanickej presnosti, ale pre pohodové francúzske kombi je to úplne v poriadku. Priemerná spotreba pri svižnej jazde bez snahy o lámanie akýchkoľvek rekordov sa po týždni ustálila na hodnote 6,4 litra na 100 kilometrov. To nie je zlé, pri troche snahy a opatrnejšom narábaní s plynovým pedálom by to určite šlo aj za menej, takže chválime. Motor mal však príjemnú dynamiku aj zvukový prejav a tak nám bolo akosi prirodzenejšie jazdiť dynamicky a užívať sí jeho potenciál. Samozrejme, táto pohonná jednotka nikdy nedosiahne hospodárnosť naftovej varianty. Ponúkne však kultivovanejší chod, plynulejšiu dynamiku aj pôžitok z jazdy. A tiež je samozrejme vhodnejšia na kratšie trasy či jazdenie v meste. Motoru v podstate nemáme čo zásadné vyčítať, na kombi tejto triedy je jeho výkon adekvátny a úplne dostatočný a hospodárnosť tiež nie je zlá. Čo viac sa dá chcieť?

Jazdné vlastnosti sú prekvapivo sebaisté. Od francúzskeho kombi by človek čakal mäkký a komfortný podvozok určený skôr na kľudné jazdenie. Lenže, v prípade Méganu to nie je úplne tak. Pohodlný síce je, retardéry či jamy filtruje na obstojnej úrovni, ale nebojí sa ani zákrut. Je veľmi neutrálny a sebaistý aj v zákrutách, takže si môžete byť istí, že vám dovolí naplno využiť potenciál motora. Pri zapnutí režimu Sport tak máte praktický rodinný kočár s ktorým sa dokážete na rozumnej úrovni a v rámci možností zabaviť aj na zakrútenej okreske. Nie je to GT a už vonkoncom nie RS ale na pomery bežného rodinného kombíka celkom zábavné auto. Riadenie nepatrí medzi úplne najtuhšie ale stále má dosť citu a odozvy. Rovnako aj prevodovka. Chod radiacej páky je hladký a ľahký, pocit chirurgicky presnej mechaniky nečakajte ale o to tu nejde. Nie je to žiaden hothatch. Prevodovka je dostatočne presná a radenie je bezproblémové aj pri rýchlejšej jazde.

Mégane Grandtour s týmto motorom by sa mohol zdať ako také obyčajné a dobre postavené rodinné kombi. A je to pravda, v tom tkvie jeho kúzlo. Je to proste veľmi dobre navrhnuté a elegantné auto bez výstredného dizajnu so serióznym imageom. S prekvapivo dynamickým motorom, slušnou výbavou v ktorej nechýba asi nič čo pre bežný život potrebujete. Nie je prvoplánovo extrovertné a pohľady priťahujúce, ale čím dlhšie ním jazdíte, tým viac nadobúdate pocit, že je proste fajn a zvláda všetko, čo mu naplánujete. Prevoz rodiny, prepravu novej skrine, bicykla či iného športového náčinia alebo kosačky. A to všetko v nenápadnosti a diskrétnej elegancii, bez snahy pútať za každú cenu pozornosť. Za cenu 18 740 Eur s DPH ide o veľmi zaujímavú ponuku.

Galéria od Jozefa

Renault Megane Grandtour 1.3 TCe Intens

Motor R4 benzín
Objem 1333 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1600 ot/min
   
Prevodovka 6-stupňová manuálna
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4626 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2712 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1287/1419 kg
Batožinový priestor 521/1504 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba  6,1 – 6,6
Emisie g CO2/km 139-150
Tags: