Test Renault Megane Grandtour GT: Univerzálny RenaultSport

9. apríla 2017 od AktualityRenaultTesty

Renault Mégane GT je veľmi slušný hatchback, to sme sa už presvedčili. Nesklamal ani na náročnej trase cez Nockalmstrasse v slušnej konkurencii. Ale aj veľmi dobré sa dá vylepšiť. Nie, teraz nenarážame na budúci Mégane RS, ktorý mimochodom vraj bude predokolka s 4Control a motorom z Alpine A110.

Máme na mysli praktickejšiu karosériu, s ktorou verzia GT získava ešte väčší zmysel ako krátky hatchback. S kombi a jeho praktickou tvárou sme už mali niečo dočinenia. Ale rýchle kombi? Vlastne toto môže byť najlepšia verzia Mégane Grandtour za celú dobu existencie modelu.

V zákrutách to prichádza

Nechoďme okolo horúcej kaše, okolo horúcich bŕzd, ani okolo ničoho, čo môže spôsobiť popáleniny. Aj Mégane GT ako kombi má podvozok 4Control. A dokonca si môžete nastaviť športový režim, kedy pomalé natáčanie zostáva dlhšie. Teda pod pojmom pomalé natáčanie si nepredstavujte, že by niečo fungovalo zle, funguje výborne, len myslíme natáčanie zadných kolies pri nižších rýchlostiach, proti smeru natočenia predných. Znie to zvláštne, ale relatívne veľkému kombi dáva podvozok dávku manévrovateľnosti, akú by ste nikdy nečakali. A vo vyšších rýchlostiach zase máte pocit väčšej stability. Zo začiatku budete mať trochu nervózne pocity, ale po pár kilometroch zistíte ako brutálne všetko funguje.

Podvozok by nebol taký výrazný, keby auto reálne nezrýchľuje a nespomaľuje. Motor 1,6 TCe má 151 kW (205 k). A je spojený so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom. Práve prevodovka je asi najslabším článkom reťazca. Pri normálnej jazde je úplne dokonalým automatickým zariadením. O nič sa nestaráte, s ničím nemáte problém. Dokonca sa nám zdalo, že ani kolóny nie sú problémom. Len pri rýchlej jazde niekedy zaradí trochu vyšší stupeň, ako by bolo nutné. Stále to však dokážete korigovať pádlami pod volantom. Tie dávajú kovový feel, ale sú stále z plastu. Určite niekto vyrába reálne kovové pádla. Nám by oziabanie na konce prstov v zime nevadilo, ani pálenie v lete.

Poďme na to. Teóriu máme zmáknutú. Ako sa Mégane GT kombi popasuje s kopcom? Konkurencia je výrazná. Focus ST tretej generácie, Focus RS tretej generácie, Fiesta ST s dvojlitrom a atmosférou a šialený Leon FR ďaleko za 200 koňmi. Mám trochu strach. Kopec je priam môj domovský, ale pilot oranžového ST má niečo viac na ňom v poslednej dobe najazdené. Tak logicky ho posielam prvého, Fiesta ST a Leon FR riešia vlastné tempo, Mégane Grandtour GT by asi ľahko ušiel. Ale udrží sa medzi naozaj rýchlymi Fordami? Prvý šprint na kopec sa nudím. Focus ST volí veľmi jemné tempo. Hore dávam iné inštrukcie. Poradie Mégane GT, Focus RS, Focus ST. Druhá strana, otáčam sa na mieste, kde oba Focusy musia cúvať, lebo mám 4Control. Dole sa chladí, ale smerom hore to je iné. Volím režim Sport na všetkom možnom, dávam manuálne radenie, radím pádlami, prevodovka cvaká naozaj rýchlo. Ale manuál by sa mi páčil viac. Na rovnkách by ma mohol Focus RS deklasovať o triedu, veď má viac o 107 kW (145 k) a o pohon jednej nápravy. Ale v zákrutách sa držím zubami nechtami. Ešte raz dole a znova hore a chladíme. Z RSka mi šofér hovorí, že na rovinkách som nevládal. V rovnako výkonnej konkurencii by som hral výraznejšie nástroje. Vraj v zákrutách som dával priam dokonalé prejazdy neuveriteľnými rýchlosťami. No a potom som vytiahol eso z rukáva, oznámil som, že mám zimné pneumatiky. Sánka padla, Mégane Grandtour GT na letných by dával iné prejazdy. Naozaj to je nadštandardne dobré auto. A to sme sa nedostali k cene ešte.

Nechápem ale na čo je v tomto aute Launch Control. Nie je to RS, je to GT. Takže je zbytočný. Slúži najmä na krčmové machrovanie pred ostatnými účastníkmi. Tých pár desatín na stovku je irelevantných. Na Cliu RS je v pohode, tam je naviac aj strieľanie do výfuku. Do stále pohodlného kombi streľba nepatrí, tak načo Launch Control? Na semaforoch systém rýchleho štartu aj tak nevyužijete, pokiaľ nie ste v Martine s odpočítavaním do zelenej. Takisto je zbytočný adaptívny tempomat. Niežeby bol úplne zlý, na diaľnici, pri legálnych rýchlostiach, funguje ako má. Lenže funguje iba do 140 km/h. V Nemecku budete frflať. Skôr je problém brzdenie. Tempomat auto aj spomaľuje. Znie to dobre, že? Lenže pri 40 km/h sa vypne a musíte prevziať kontrolu. A to nie je bohviečo. Aspoň, že vám auto prehrá melódiu, ktorá nápadne pripomína tú, ktorú počujete, keď prejdete level v Super Mariovi. Môžete tak búrať s úsmevom ma perách, ak neskoro zareagujete. Samozrejme, že to nie je také dramatické, ale môžete kľudne ušetriť a nepriplácať za tento systém. Normálny tempomat funguje perfektne, teda tak ako by mal.

Pri RenaultSporte by spotreba nemala byť témou číslo jeden, ale toto je GT, toto má slúžiť aj na dlhšie presuny. A prekvapenie sa koná! Tak ako Talisman s podobným motorom a prevodovkou, aj Mégane Grandtour ako GT je prekvapivo úsporný. Do 8 dokážete jazdiť kedykoľvek, v akýchkoľvek podmienkach. Aj s diaľnicou. Keď sa snažíte, dostanete sa tesne nad 6 litrov. Pri nakladačke na kopci to bolo o niečom inom. Odhadom si vtedy Mégane Grandtour GT vypýtal priemerne 16-18 litrov. Len Focus ST vtedy žral 25… Takže stále dobré! Ešte keby mala nádrž objem aspoň 65 litrov, 50 je predsa trochu málo.

Vizáž je vyrovnanejšia

Mégane Grandtour je jedným z najkrajších kombi aktuálne na trhu, bez ohľadu na značku. Dokonca je krajší ako hatchback. Nie je ťažké hádať prečo. Má vyrovnaný profil, zadok nie je skrátený. K dynamike vizáže prispieva určite aj posledný stĺpik čiernej farby, opticky odľahčujúci profil. Lomená línia pod oknami tiež akoby nadvihovala zadnú časť. Fakt je to auto pekné, naviac s balíkom doplnkov špecifických pre GT. Komplet nárazníky, prahy a disky (štandardne 17tky, tu 18tky) sú fakt imponujúce. Aj koncovka výfuku je reálna, nie iba imitácia.

Prvky RenaultSportu sa dajú nájsť aj v interiéri. Sedadlá s výborným bočným vedením a asi aj ideálnou tuhosťou síce nemusia sadnúť každému, ale nám sa v nich sedelo výborne. Ich nevýhodou je, že sú viac mohutné a tým pádom viac zasahujú do priestoru pre kolená zadných pasažierov. Nie je to tragédia, ale 1-1,5 centimetra to bude. Ale aspoň nebudú tak veľmi lietať vzadu pri prudkom brzdení. Vlastne brzdy by mohli byť ešte trochu silnejšie a menej citlivé na vysokú teplotu. Pri naozajstnej záťaži sa auto v brzdení z vysokých rýchlostí trochu chveje. Ale vzhľadom na 14 tisíc novinárskych kilometrov to nemusí byť nutne negatívom auta, ale možno to spôsobil ťažký život exempláru. Veď nie každý dochladzuje a správa sa k autu adekvátne.

Chcete ho a neviete o tom

Je to klišé, ale naozaj. Po naftovom kombi sme si hovorili, že načo GT, veď dCi 130 je super. Lenže GT ukázalo, že nad inou verziou, ak máte adekvátny rozpočet, ani nerozmýšľajte. Spotreba dobrá, auto je veľmi pekné, interiér vymakaný. Logá RenaultSport si právom zaslúži, je to najpraktickejší RenaultSport doteraz.

Tak ako konfigurovať? Potrebujete osemnástky, potrebujete metalízu, potrebujete elektronickú parkovaciu brzdu. Prečo práve tú? Kvôli umiestneniu tlačidla na prepínanie režimov. Aspoň to tlačidlo je po ruke, keď už Renault vyhodil z Mégane koliesko, ktorým disponuje Talisman. A potrebujete cúvaciu kameru. Oželiete veľký stredný displej a Bose aparatúru. Vôbec nebudete potrebovať Head-Up displej, lebo reálny displej je tesne pod ním a je prehľadný. Zabudnite však na adaptívny tepomat. A aj na čítanie značiek. Nám prečítal systém čítania rýchlostných obmedzení dvadsiatku z traktora.

TCe 205 s čiernou metalickou farbou, 18-tkami Magny Cours, vyhrievaním sedadiel vpredu, cúvacou kamerou a elektronickou parkovacou brzdou je za 24 550 eur. Ešte keby sa dá cena znížiť manuálom o 1000 eur, tak by práve Mégane Grandtour GT s TCe 205 bol úplne dokonalým allrounderom. To je aj takto, ale viete, čo myslíme.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Megane Grandtour GT TCe 205

Motor R4 benzín
Objem 1618 cm3
Výkon 151 kW (205 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 280 Nm pri 2400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4626 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2712 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1467/1924 kg
Batožinový priestor 521/1504 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/4,9/6,0
Emisie g CO2/km 134
Tags:  ,