Test Renault Mégane Grandtour 2.0 dCi: Zabudnite na Octaviu

21. apríla 2012 od AktualityRenaultTesty

Divízia Renault Sport je už dlhé roky známa tým, že aj z bežných Renaultov, ktoré by inak nemali akékoľvek športové ambície, dokáže vyčariť skutočne precízne športové náradie, ktoré dokážu oceniť aj skutočne skúsení a nároční jazdci. Clio RS, Mégane RS…oba tieto modely sú však poháňané benzínovými motormi a majú karosériu typu hatchback. Nám sa do rúk tiež dostal Mégane od Renault Sportu, avšak vo verzii kombi a s naftovým motorom. Naftové kombi a športovosť znejú tak trochu protichodne,  poďme sa teda pozrieť, ako sa Méganu Grandtour GT darilo túto zdanlivo nezmyselnú kombináciu slov vyvracať.

Už exteriér dáva tušiť, že nejde o úplne obyčajný Mégane kombi. Šedé, 18“ disky kolies JETOW s agresívnym 5-lúčovým dizajnom sa k autu mimoriadne hodia. Bohužiaľ, niekto pred nami zrejme skúšal ich odolnosť voči obrubníkom, čo sa prejavilo odreninami na ich povrchu. Oranžový lak karosérie Cayenne, ktorá je doplnená striebornými prvkami, ako napríklad zadný difúzor, spätné zrkadlá, okolie predných hmloviek a strešné lyžiny vytvárajú zaujímavo pôsobiacu a pozornosť priťahujúcu farebnú kombináciu. Dynamickosť celkovej vizáže naviac podtrhujú smerom dozadu sa zužujúce bočné sklá. Celkový vzhľad sa rozhodne dá označiť pojmom športový, v tomto ohľade teda v Renault Sporte odviedli slušnú prácu. Predné bi –xenónové svetlomety pretiahnutého tvaru boli naviac vybavené automatickým natáčaním v zatáčkach, čo sme nejedenkrát ocenili a určite schvaľujeme priplatiť si za ne.

Balík GT Line, ktorým bol náš Grandtour vybavený, sa v exteriéri prejavuje napríklad už spomínaným difúzorom, v interiéri sú jeho súčasťou zasa športové sedadlá s logom GT na opierkach hlavy. Vyhotovené sú z kombinácie kože a látky a celkovo sa im nedá v podstate nič vyčítať. Pri ostrejšej jazde telo dobre podržia a naopak, počas dlhých diaľničných presunov zasa poskytujú slušný komfort. Logo GT je v kabíne ďalej decentne zakomponované aj do šedej lišty na prístrojovej doske. Menšiu výhradu však máme voči tvrdému plastu, ktorý sa nachádza napríklad v oblasti pod touto lištou a je vcelku náchylný na škrabance. Bezkľúčový vstup a štartovanie tlačítkom sú asi otázkou vkusu a osobných preferencií a my sme si naň bez problémov zvykli.

Trojramenný volant s výstupkami pre palce má na prvý pohľad možno trochu hrubší veniec, avšak do rúk padne skvele. Pod ním sa nachádza ďiaľkové ovládanie rádia, ktorého zvládnutie vyžaduje trochu cviku. A keď už je reč o rádiu, treba spomenúť, že napríklad okrúhle tlačidlo ovládajúce hlasitosť a prepínanie skladieb a staníc nepatrí medzi najpresnejšie a jeho odpor pôsobí na dotyk tak nejak…zvláštne. To je však detail, na ktorý sa dá zvyknúť, keďže samotný zvuk audiosústavy rozhodne nie je zlý. Auto bolo naviac vybavené navigačným systémom Carminat TomTom, ovládaným kombináciou joysticku a tlačidiel medzi sedadlami. Hneď vedľa neho sa nachádza tlačidlo elektornickej ručnej brzdy s asistentom rozjazdu do kopcov. Automatická klimatizácia je samozrejmosťou, ale za kontrolu tlaku v pneumatikách si musíte priplatiť. Hlavica radiacej páky je obšitá do kože a má prijemný tvar.

Takže, statické zoznámenie s Méganom Grandtour GT už máme za sebou, poďme si niečo povedať aj o samotnej jazde v ňom. Na začiatok je nutné spomenúť, že auto bolo obuté do úplne nových zimných pneumatík. Teplomer však ukazoval teploty vysoko nad 10 stupňov, a tak jazdné vlastnosti a ovládateľnosť boli touto skutočnosťou do významnej miery negatívne ovplyvnené. Aj napriek tomu sa však GT ukázalo v dobrom svetle. V zatáčkách podvozok ochotne držal stopu a aj pocitovo pôsobil dôverhyodne a čitateľne, nárazy od jám a nerovností však absorboval so slušnou mierou komfortu. Riadenie by si však v rámci povzbudenia ducha športovosti zaslúžilo o trochu viac odporu a presnosti. Na druhú stranu, stále ide o rodinné kombi a nie o čistokrvný športiak, takže toto naladenie sa dá chápať. Podobné konštatovanie je možné vysloviť aj o prevodovke. Šesťstupňový manuál má relatívne dlhé dráhy medzi jednotlivými prevodmi, odpor a presnosť tiež nie sú úplne najideálnejšie a celkový pocit z prevodovky je veľmi ťažké označiť pojmom športový.

Tento dojem však rozhodne vylepšuje motor. Dvojlitrový, naftu spaľujúci agregát disponuje výkonom 118kW/160 koni a krútiacim momentom 380 Nm. Jazdná dynamika je tak na výbornej úrovni a výkon plne dostačujúci v každej situácií, či už idete nabalení s rodinou na dovolenku, alebo sa len tak sami rozhodnete trochu sa vyblbnúť na okreske za mestom. A naviac, vo vyšších otáčkach vydáva motor až prekvapivo príjemný, takmer benzínový zvuk. Naša kombinovaná spotreba počas testu sa pohybovala medzi 6,3 až 6,7 l/100km. Jazdili sme svižne, rozhodne nie na spotrebu a väčšinou po bočných cestách a diaľnici. Veríme, že s ľahkou nohou na plyne a chladnou hlavou sa dá táto hodnota ešte o niečo skresať.

Mégane Grandtour GT line kombinuje praktické vlastnosti bežných kombíkov, akými sú napríklad dostatočne veľký kufor s objemom 491 litrov, so športovým vzhľadom a celkovým dynamickým pocitom z jazdy. Teda, športovosť, tú berte s rezervou. Nejde o žiadnu ostrú okreskovú zbraň, akými sú niektoré iné modely z divízie Renault Sport. Stále ide o rodinné kombi, ktorého hlavným účelom je každý deň vás dopraviť do práce, zvládnuť nákup, odviezť vás aj s celou rodinou na dovolenku či víkendový výlet, avšak ako bonus vám kedykoľvek dokáže vyčariť úsmev na tvári a presvedčiť vás, že slušná zábava sa dá zažiť aj za volantom auta tohto druhu. Pokiaľ sa na Grandtour GT dívate takouto optikou, určite vás nesklame.

Motor
Objem 1995 cm3
Výkon 118 kW (160 k)  pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 2000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4559 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1507 mm
Rázvor osí kolies 2703 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1499/415 kg
Batožinový priestor 491/1567 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,5/5,0/5,9
Tags: