Test Renault Megane GrandCoupé : Telom klame, ale nesklame

8. augusta 2017 od AktualityRenaultTesty

Model Megane od Renaultu máme v redakcii veľmi radi a spája nás s ním aj dávka nostalgie. Totiž, práve Megane Grandtour bol jedným z úplne prvých vozidiel, ktoré Autogrip dostal na týždenný test v úplných začiatkoch svojej existencie. Od tých čias sa nám v rukách už vystriedalo veľa iných áut a ubehlo pár rokov. Vždy, keď sa k nám ale dostane kľúč od ďalšieho novinárskeho Meganu, spomenieme si práve na toto obdobie. Od tých čias sa samozrejme zmenila aj vizáž tohto modelu od Renaultu, keďže v súčasnosti je na trhu už jeho štvrtá generácia. Tá zažila svoju premiéru len minulý rok, takže sa stále jedná o relatívnu novinku na našich cestách. Skúšali sme už aj variantu GT, či Grandtour a aj verzia GrandCoupé už v našej redakčnej garáži parkovala. Konkrétne sa jednalo o vrcholnú naftovú verziu v čevenej farbe. Samotný prívlastok GrandCoupé pochopiteľne na prvé počutie evokuje veľké športové kupé, avšak realita je trochu iná. Týmto názvom totiž francúzska automobilka označuje klasický sedan. Hatchback je verný základnému názvu Megane, kombi sa už tradične označuje ako Grandtour.

Namiesto trojdverového športiaka teda pred nami stojí elegantný čierny sedan oblých a decentných tvarov. Nepôsobí výstredne a excentricky, ale skôr príjemne vyvážene a reprezentatívne, bez potreby pútať na seba výraznú pozornosť. Ak sa však lepšie zadívate, všimnete si chrómové orámovanie okien, kľučiek, výraznej prednej masky či hmlových svetiel v nárazníku. Tieto detaily podčiarkujú punc elegancie Méganu a dodávajú mu akýsi mierne prémiový nádych. Veľmi vydarený a neopozeraný je tvar ako predných, tak aj zadných svetiel. Tie predné disponujú LED diódami v tvare C , zadné zasa svojím úzkym pretiahnutím prechádzajú až do stredu auta kde ich od seba delí iba veľký znak. Tento kus na svietenie nevyužíva LEDky, ale tradičnejší halogénový systém.

Dizajnovo veľmi vydarené a dospelé auto, ktoré by si ale zaslúžilo o palec väčšie kolesá. GrandCoupé dlhé 4,6 metra predsa len nepatrí medzi najmenšie autá a tak sa príplatkové 16-palcové kolesá Silverline v jeho karosérií trochu strácajú. Ich päťlúčový dizajn však k autu pasuje výborne. Mimochodom, boli súčasťou balíka Limited, ktorý ešte obsahuje zatmavenie okien. Keď už hodnotíme karosériu, nezabudnime ani na to, že pod vekom kufra sa skrýva batožinový priestor s úctyhodným objemom 550 litrov.

Prvý dojem z interiéru je taktiež pozitívnou skúsenosťou. Po otvorení dverí a usadení sa do dobre tvarovaných a pohodlných sedadiel na vás dýchne atmosféra kvalitného a poctivého spracovania. Príjemene hrubý a kožou obšitý volant výborne padne do rúk, sedadlá majú dobré bočné vedenie a sú komfortne mäkké, nie však príliš. Naviac, disponujú aj bedrovou opierkou. Čierny stredový panel je vyhotovený z lesklého plastu, čo nie je zlé ani neestetické riešenie, bohužiaľ je na ňom vidieť každé zrnko prachu či odtlačky prstov. Kruhové ovládače automatickej klimatizácie z balíka Plus sú dobrým a ergonomickým riešením, dotykové ovládanie intenzity prúdenia vzduchu však už nemusí vyhovovať každému. Za jazdy sa na ňom totiž vedia prsty skĺznuť a tak nastavenie požadovanej intenzity nemusí vždy vyjsť na prvý pokus.

Medzi sedadlami sa nachádza stojan na poháre a tiež lakťová opierka s neveľkým, ale na bežné drobnosti typu nabíjačka či peňaženka, dostatočným objemom. A tiež je tu ručná brzda, ktorá akoby sa sem náhodou prepašovala z kokpitu lietadla. Veľkým plusom je prístrojový panel a jeho digitálne ukazovatele, ktorých čitateľnosť je aj na priamom slnku príkladná. Ich grafika a intenzita osvetlenia neirituje ani neťahá oči, takže tu dávame palec nahor. Veľký stredový displej príplatkového R-Linku s audiosystémom Arkamys nemá zásadné nedostatky. Jeho ovládanie sa na prvý dojem nemusí zdať úplne najintuitívnejšie, ale po chvíli sa s ním človek zžije a spriatelí. Rozpačitý dojem v nás vyvolali obkladové lišty v prevedení imitácie karbónu. Vo všeobecnosti máme tento materiál radi, avšak v tomto prípade pôsobili lišty akoby oblepené lacnou fóliou z tunigového marketu.

Kultivovaný naftový štvorvalec 1,5 dCi bol tým motorom, ktorý sa staral o pohon nášho Meganu. Jeho parametre 81 kW/110 k síce nepôsobia úplne oslnivo, avšak dynamika auta bola celkom dôstojná a vôbec nie letargická. To je samozrejme dané aj celkom slušným krútiacim momentom 260 Nm. Do kabíny sa od motora neprenášali žiadne nepríjemné hrkotavé ani iné zvuky, kultivovanosť je teda jednou zo silných stránok tohto agregátu. Aj pri obsadení vozidla štyrmi pasažiermi je dynamika stále dostatočná na to, aby predbiehanie či jazda v stúpaniach nespôsobovali vodičovi pot na čele.

Avšak pozor, ak sa rozhodnete zapnúť režim ECO, berte vyššie napísané slová s rezervou. Výborná je aj spotreba. Výrobca uvádza, že v kombinovanom režime sa dá jazdiť aj za 3,7 litra na 100 km. To sa nám síce dosiahnuť nepodarilo, ale aj sme sa pri dynamickejšom spôsobe jazdy dostali na hodnoty okolo 4,7 l/100 km čo je stále vynikajúci výsledok. Pri výraznejšom sebazaprení teda výrobcom udávaná hodnota nemusí byť nedosiahnuteľná. Na bežné a skôr kľudnejšie jazdenie je výkon motora dostatočný, ak sa však zvyknete ponáhľať alebo máte radi pocit výkonovej rezervy, silnejšia verzia dCi 130 bude určite rozumnejšou voľbou. Manuálna šesťstupňová prevodovka je presná a odstupňovanie je fajn, avšak samotná páka je zbytočne dlhá a pocit pri radení je tak kvôli nej trochu dodávkový.

Podvozok počúva skôr vodičov, ktorí radi hrajú na komfortnú nôtu. Prejazdy nerovností filtruje s prehľadom a istotou, žiadne nárazy a búchanie sa nekonajú. V zákrutách sa správa dostatočne isto, napriek tomu sa ale lepšie cíti na diaľnici či na pohodovom rodinnom výlete než na zakrútenej alpskej okreske. Riadenie je ale celkom komunikatívne a nie úplne mdlé, ak vodiča teda občas prepadnú športové ambície, GrandCoupé sa nenechá úplne zahanbiť.

Cena nami testovanej verzie sa vyšplhala na sumu 19 060 €. Za tieto peniaze dostanete nadpriemerne elegantný a veľký kus auta, za ktorý sa rozhodne nebudete musieť hanbiť. Veľmi slušne vybavený, netuctový, stavajúci komfort a príjemený pocit z jazdy na prvé miesto. V jeho výbave nechýba nič zásadné, kvalita je dôstojná a prevádzkové náklady sú viac než priaznivé. Veľa negatív sme teda na ňom nenašli, ale ak by došlo ku kúpe, určite by sme sa minimálne zamysleli nad silnejšou variantou dCi 130. Tá predsa len ponúka ešte o kúsok lepšiu dynamiku za neveľký príplatok. Táto motorizácia je ale dostupná iba v najvyššej verzii výbavy Intens, čo je trochu škoda.

Renault Megane GrandCoupé dCi 110 Limited

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4632 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1443 mm
Rázvor osí kolies 2711 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/1487 kg
Batožinový priestor 550/987 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,6/3,9
Emisie g CO2/km 100
Tags: