Test Renault Mégane dCi 130 Bose: Útok na Nemecko

Renault Mégane štvrtej generácie je jedným z áut, ktoré majú šancu prilákať zákazníkov normálne siahajúcich po Volkswagene Golf. Je omnoho ďalej z hľadiska kvality spracovania ako predchodca. Tomu sme to vedeli v prípade výkonných modelov RenaultSport prepáčiť, ale obyčajnejšie verzie už ku konci prezentovali svoj vek.

Nový Mégane stojí na rovnakej platforme ako Talisman, rovnakej ako Espace a rovnakej ako väčšina nových Nissanov. Dá sa povedať, že platforma má široké využitie. Aj keď podporuje pohon 4×4, ako má Kadjar, Mégane si pre niektoré verzie berie radšej natáčanie zadnej nápravy. Testovaný kus mal zadnú nápravu bez tejto vymoženosti, ale mal niečo iné.

Unifikácia vzhľadu v tej lepšej forme

Spoločné rysy na aute sú zbraň, ktorá okrem prezentácie firemnej identity môže spôsobiť aj problémy. Keď všetky autá výrobcu vyzerajú rovnako a líšia sa len veľkosťou, nemusíte kvôli imidžu platiť zbytočne veľa a menej zdatných pozorovateľov zmätiete. Našťastie Renault sa až do Audinovských kopírok nepúšťa a modely sa dajú rozoznať.

Teraz máme na mysli Talisman a Mégane. Oba majú vpredu podobné svetlá, ale z Mégane srší kompaktnosť a aj v základnej verzii ponúka kombináciu dravosti a elegancie. Výbava Bose naviac využíva v svetlách Full LED systém. Nielen vyzerá lepšie, ale hlavne ho oceníte v noci, keď sa rozžiari. Na veľké logo ani teraz dizajnéri nezabudli, veď je akýmsi spájajúcim znakom všetkých súčasných Renaultov.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vzadu sa tiež prezentuje Mégane príbuznosťou k autám značky. Teda autám… Najmä k Talismanu. Hovorí to aj celkové stvárnenie, aj svetlá, ktoré by sa, nebyť znaku výrobcu, dotkli. Svetelný podpis, ako sa moderne LED pásy volajú, svieti stále, čo je, bez pochýb, príspevok k bezpečnosti.

Hatchback nižšej strednej triedy dokonca pre bežné verzie nepotrebuje ani obrovské disky. Časy, keď konkurencia ponúkala aj dvadsiatky sú preč. Mégane stačia aj sedemnástky. K autu ladia a dokonca nepôsobia malé. Možno je to aj vďaka tmavej farbe karosérie. Modrá vytvára dojem elegancie.

Netreba preháňať

Pri voľbe príplatkovej výbavy netreba zaškrtnúť každé jedno políčko. Niektoré príplatkové prvky sú síce príjemné, ale keď ich nebudete mať, ani to nepostrehnete. Teda kožené čalúnenie postrehnete. V zime je fajn, predné sedadlá sú vyhrievané. Ale v lete na nich bude statočne teplo. V krátkych nohaviciach a tielku bude sadnutie do auta vyslovene slasťou. A ventilácia sa do Mégane nedáva. Kto videl film South Park, tak Kanaďani Terrence a Phelippe v ňom prezentovali apokalyptický film As*es of fire. Presne tak to je v lete v každom aute s koženými sedadlami bez vetrania.

Keď sme v Talismane vyskúšali malý displej a plné ovládanie klímy, tak nám ten veľký displej inde ako v Espace príliš nesedí. Ale dá sa naň zvyknúť. Trochu horšia je absencia kolieska pri prepínači Multisense. Takže to nefunguje, že stlačíte tlačidlo a hneď vedľa zvolíte. Stlačíte tlačidlo a musíte ťuknúť do dotykového displeja a následne na domček pre návrat na domácu obrazovku. Tento problém je však problémom iba pre tých, ktorí skúšali Talisman a Espace.

Výborným prvkom interiéru je Head-Up Displej. Zobrazuje to, čo potrebujete a zároveň vám pripomenie, že po noci ste vyšší. Rýchlo sa pomocou dotykového tlačidla naučíte kde sa nastavuje pozícia zobrazených informácií. Ale práve vďaka nemu máte pocit ako Tom Cruise v Top Gune, niektoré stíhačky tiež majú taký priehľadný displej.

Martin Cyprian Photography

Ešte by sme sa mohli vrátiť k tomu veľkému displeju v strede. Je fakt cool, aj keď mohol byť ešte o niečo väčší. Dokonca aj rýchlosť reakcií na dotyk nie je na zahodenie. Na rýchlosť Volva XC90 sa vraj nechytá, ani na telefón, čo máte vo vrecku, ale je rýchlejší ako v modeloch Peugeotu a Citroënu. Toľko k reakciám na dotyk. Samotné spustenie funkcie však niekedy trvá viac ako na iPhone. Aj tak sa dá systém považovať za celkom svižný. Je rýchlejší ako niektoré Andriodové zázraky.

Mégane megaveľký vnútri nie je. Teda, bavíme sa o priestore na zadných sedadlách. Na nohy je ho akurát, na hlavu tiež. Inak povedané, situácia je lepšia ako v hatchbacku Ford Focus, ale horšia ako v Nissane Pulsar. Ak vpredu nebudú sedieť ľudia s výškou nad 180 centimetrov, bude sa dať bez problému sedieť aj na zadných sedadlách. O mieste na rozdávanie reč nebude, ale ani dlhšia cesta nebude problematická. Kufor je k veľkosti auta adekvátny a dá sa dobre využiť. Ale na väčšie presuny musíte použiť kombi Grandtour s dlhším rázvorom a previsom, ktorý má okrem kufra väčšie aj miesto na kolená vzadu.

Vyberajte zodpovedne

Renault Mégane má v ponuke jediný motor, ktorý nie je prepĺňaný. A ten je úplný základ 1,6 SCe. Budeme úprimní, nie je zlý, ale auto má v ponuke aj lepšie pohonné jednotky. Ak zabudneme na 1,6 turbobenzín v GT a máme na mysli naftové spektrum, tak práve 1,6-litrové dCi je úplne výborné. Už sme to skúsili vo viacerých autách, v predchádzajúcom Mégane, v Grand Scénicu, v Qashqai, v X-Traile a ešte by sa niečo určite našlo. Aha, vo Fluence. V každom aute vynikal nízkou spotrebou a príjemným chodom.

Inak to nie je ani v novej generácii Mégane. Má výborné odhlučnenie a jediný náznak nekultúrneho správania je v prípade úplne studeného agregátu. Inak z neho máte príjemný pocit, spojený s prekvapivo dobrým zvukom. Teda na diesel a bez umelého vyhrávania cez  reproduktory. To sa dá tiež nastaviť aj v rámci Multisense k jednotlivým režimom. Nakoniec sa stane, že dorobený zvuk jednoducho vypnete.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motor spolupracuje s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Dokonalé radenie s presnými dráhami nie je práve charakteristikou tejto konkrétnej, ale radenie funguje veľmi dobre a trafíte vždy a žiaden problém s dráhami mať nebudete. Športové ambície akosi stlmuje príliš dlhá páka s ktorou treba naozaj chodiť ďaleko. Odstupňovanie k agregátu sedí a hovorí to aj spotreba. S ciframi do 5 litrov nie je problém pri akomkoľvek jazdení, samozrejme z dlhodobého hľadiska. Pri snahe sa dokážete dostať úplne nízko, skoro až k trom litrom. My sme mali za celý test priemer 4,8 litra a to vrátane páuz so zapnutým motorom pri fotení.

Podvozok dostal v prvom rade komfortné naladenie. Na športové správanie sú predsa iné verzie, napríklad GT a očakávane RS. Myslíme si, že podvozok 4Control s natáčaním zadnej nápravy by sa hodil aj do obyčajnejších verzií, lebo uľahčuje manévrovanie v meste. O priľnavosť pri ostrých prejazdoch zákrut by až tak nešlo. Auto bez neho drží obstojne aj v zákrutových segmentoch trasy a očakávaná nedotáčavosť prichádza celkom ďaleko za rozumnou rýchlosťou.

Kvalitnejší

Na novej generácii Mégane nezarazí ani tak technická vyspelosť. Veď to sa očakáva. Síce nám navigácia vždy písala dojazd o hodinu neskôr ako bol reálne, ale to bol len chvíľkový chrobák v kóde. Ísť 400 metrov hodinu a minútu je celkom zaujímavá informácia. Prekvapí skôr kvalita. Spracovanie je na vysokej úrovni a materiály sú naozaj výborné. V aute sa vďaka prívetivejším tvarom cítite lepšie ako v nemecky strohej konkurencii. Pri výbave Bose v testovanej špecifikácii za skoro 24 tisíc by sme asi skôr športovejšie GT a vynechali pár prvkov výbavy. Za zvukovú aparatúru Bose priplatiť odporúčame, ak budete voliť inú výbavu, pri teste Eminemom a následne Nielom Youngom obstála v oboch prostrediach.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Mégane dCi 130 Bose

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4359 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1447 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1280/1801 kg
Batožinový priestor 384/1247  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,0/3,5/3,7
Emisie g CO2/km 95