Test Renault Master L3H2 dCi 165: Hviezdny bojovník

12. októbra 2014 od AktualityRenaultTesty

Kedysi dávno vo veľmi vzdialenej galaxii zmietali Galaktickú republiku nepokoje, ale zásobovanie fungovať muselo. A voziť všetko na malých stíhačkách zmysel nemá, rovnako ako nemá zmysel všetko pratať intergalaktickými krížnikmi. Treba niečo s ideálnou veľkosťou a pašeráckymi odkladacími priestormi. Millenium Falcon? Nie, Renault Master úplne stačí. Jeho súčasná generácia prešla faceliftom a získala okrem vizuálnych zmien aj niekoľko zaujímavých technologických inovácií.

Nenápadná oranžová

Renault Master sa pri facelifte zmenil iba v prednej časti. Konkretizujme si to. Svetlá sú rovnaké, nárazník tiež, čelné sklo takisto. Ale maska chladiča a kapota museli prejsť určitými tvarovými inováciami. Veď Renault na každý model dáva väčšie logo. To sa, v prípade Masteru, muselo presunúť z kapoty do samostatnej lišty na vrchu masky. Aj otvory v samotnej plastovej maske sú akési väčšie. No a kapota sa musela novonastolenému poriadku jednoducho prispôsobiť. Veď dva znaky vpredu netreba, tie má iba Mercedes.

Ostatné časti nebolo treba meniť a k nám sa dostala inovovaná verzia s výbornou farbou. Ak si kupujete dodávku, tak asi jednoznačnou voľbou bude biela. Ibaže by nebola. Oranžová viac svieti, rovnako ako žltá. Síce na bielej lepšie vidno reklamné nálepky, ale bielych dodávok je 80 percent, čo práve nezaujme. Oranžová vrazí priamo do očí, aj napriek faktu, že je používaná cestármi. A keď už si ju niekto všimne, tak automaticky pozrie aj reklamu na bokoch.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dodávka od Renaultu s veľkosťou L3H2 pôsobila aj vďaka farbe obrovsky. Možno s tmavšou lepšie maskuje rozmery, ale čím väčšia vyzerá, tým väčší rešpekt na cestách má. Do dizajnu bočnej časti sú vpravo zakomponované aj posuvné dvere, presne tak, ako sa na dodávku patrí. Celý bočný zjav podčiarkujú plastové puklice. Vlasnte zboku ani zozadu sa nič nezmenilo. Vzadu sú štandardne dvojkrídle dvere s otváraním dokola o 270 stupňov, teda skoro, reálne to je približne 255.

Nie 4, ale 5 paliet

Vo vnútri sa naoko tiež nič nezmenilo. Kabína pre vodiča disponuje rovnakými tvarmi, ale dopredu sa posunuli niektoré detaily. V prvom rade už Renault nevyužíva rádio s displejom miesto vnútorného spätného zrkadla ako pred faceliftom.

A práve nové rádio, aj keď vyzerá trochu jednoduchšie a lacnejšie ponúka jednu fantastickú novinku. Je ňou možnosť prepojenia rádia a kompatibilného telefónu so systémom iOs, či Android. Na dokonalé fungovanie stačí nainštalovať aplikáciu R&Go, ktorá je zadarmo.

R&Go potom na displeji mobilného telefónu zobrazuje Eco informácie, palubný počítač a ukazuje aj aktuálnu spotrebu. Čo je viac, dá sa ním ovládať aj audioaparatúra, ladiť stanice aj internetové, prezerať si obsah pripojeného USB a vlastne všetko okrem ovládania hlasitosti. Samozrejmosťou je ovládanie telefonovania a naviac je aj navigácia, ku ktorej ale treba nejakú licenciu. Príjemnou zmenou je aj pridanie USB nabíjacieho konektoru na miesto, kde pod predným oknom bol predtým konektor s klasickou 12V koncovkou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aj keď gumový veniec volantu nemusí na prvý dotyk sadnúť každému, najmä vzhľadom na drsnejšiu a hlbšiu štruktúru, používa sa celkom príjemne. A to platí aj pre tempomat.

Lenže dodávky sa líšia najmä vzadu. Kým do Mastra s konfiguráciou L2H2 vlezú len štyri palety, do L3H2 vlezie až 5. Dve dáte zboku, ale nesmú byť príliš vysoké, lebo vo vrchnej časti jemne zasahuje do nákladného priestoru prepážka oddeľujúca kabínu. No a ďalšie tri nasúkate zozadu. Jedine by sa k autu hodila drevená podlaha, nakoľko lakovaný plech by asi nemal dlhú životnosť pri posúvaní a nakladaní paliet. Na dĺžke 3,8 metra sa na druhú stranu dá umiestniť aj slušne veľká dielňa s mega zásobou náhradných dielov. Dokonca ani nosnosť nie je problémom, tá dosahuje viac ako 1200 kilogramov, čo je aj medzi konkurentmi slušná hodnota.

Naspäť v kabíne poteší aj automatické spúšťanie stieračov, či automatické zapínanie svetiel. Ale my odporúčame nechať svetlá stále zapnuté. Pri vypnutí motora sa automaticky vypnú a pri zapnutí logicky zapnú. Ak ich necháte v režime Auto, tak cez deň nebudete svietiť vôbec, lebo automobilka nepridala do výbavy LED pásy, ktoré by suplovali svietenie cez deň.

Postavený ako reštaurácia, správa sa ako bistro

Master L3H2 je obrovský a tak sa aj ovláda. Teda inak, je najmä dlhý a dlhý rázvor si pýta daň v podobe horšej manévrovateľnosti. Kým s kratšou dodávkou zvládnete manévre veľmi príjemne, tu jednoducho musíte počítať s inou taktikou a väčším nadchádzaním. A aj s tým, že sa na dvojprúdovej ceste jednoducho na trikrát neotočíte. Pri tomto aute by sa celkom hodila aj zadná kamera, ale zase na druhú stranu stačia aj senzory.

Aj keď sa manévruje trochu horšie, tak na motor sa nedá povedať ani jedno krivé slovo. Nový agregát 2,3 dCi BiTurbo ponúka 120 kW (163 k), aj napriek tomu, že má označenie 165. Oproti predchodcovi, ktorý mal o 13 kW (18 k) menej je rozdiel badateľný. Necítite žiadnu turbodieru, ťah je pekne vyrovnaný v celom spektre otáčok. Viac ako 4000 sa však točiť neoplatí. Ešte možno keby mal prevodovku s menej gumovým radením, tak je dokonalý. Pružnosťou a výkonom je asi jedným z najlepších motorov v tomto výkonovom spektre. My sme skúšali zrýchlenie na stovku a zvládli sme ho za 12 sekúnd, čo je na dodávku fakt brutálne. No a ani spotreba nie je mínusom. Nejazdí síce za toľko, za koľko osobák, ale s prehľadom sa dá dostať na hodnoty do 8,5 litra. My sme mali priemer 9, čo bolo zhruba o liter a pol menej ako pri slabšom predchodcovi. Za priaznivú spotrebu môže aj systém Start-Stop.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ku bezpečnosti jazdy sa pridáva systém podržania auta v kopci, reagujúci promptne a spoľahlivo, prípadne systém pomáhajúci záberu pri horšom povrchu, ktorý je prevzatý zo Scénicu XMod. Je to niečo nahradzujúce samosvorný diferenciál, ale elektronicky.

Na takto veľké auto sú dostatočne, možno aj nadpriemerne dimenzované brzdy. Prázdna dodávka sa pri spomaľovaní nezadýcha a rovnako brzdy vládzu krotiť masu aj ak je naložená presne na 3,5 tony, možno aj viac.

Výhodná ponuka

Master okrem toho, že má veľa pozitívnych stránok ponúka aj dobrú cenu. Tá je nižšia ako pri niektorých konkurentoch a Renault v súčasnosti ponúka ku každému úžitkovému autu záruku 5 rokov alebo 200 000 kilometrov (update päťročná záruka sa po novom vzťahuje iba na osobné autá značky). Taká záruka väčšinou nie je v základnej výbave, alebo skôr nie je vôbec. Ak si budete Master špecifikovať, tak odporúčame zvoliť práve systém R&Go kompatibilný s telefónmi a tabletmi a najmä nový BiTurbo motor. Tiež zabudnite na bielu farbu, tá je na každom rohu, vyberte si niečo, čo viac kričí, je to aj plusom pre bezpečnosť.

Pozrite si aj testy Mercedesu Sprinter a Fordu Transit z rovnakej váhovej kategórie.

Martin O. Gallery

Motor R4
Objem 2298 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 6198 mm
Šírka 2070 mm
Výška 2488 mm
Rázvor osí kolies 4332 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2246/3500 kg
Batožinový priestor 13 000 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h cca 12 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,2/6,6/6,9
Emisie g CO2/km 180

 

Tags: