Test Renault Grand Scenic dCi160: MPV za ktorým sa otočíte

Renault sa púšťa do nových dizajnových sfér so všetkými autami. Z relatívne nenápadných kusov sú naozaj nápadné a naozaj pútavé. Taký prerod zaznamenal aj Grand Scenic. Už nie je prísne rodinným prepravníkom a vzhľadom na inšpiráciu konceptom R-Space je tým MPV, za ktorým sa môžete kľudne aj otočiť.

Druhý kus, ktorý k nám dorazil sme už skúsili na krátkom zoznámení v januári. Poháňa ho najvýkonnejší motor v ponuke, čo je prísny kontrast ku predchádzajúcemu testu toho najslabšieho. Má aj vrcholnú výbavu, teda zatiaľ, lebo na jeseň má do ponuky prísť aj luxusná Initiale Paris.

Ide to aj bez čiernej strechy

Tvar Grand Scenicu s krátkou kapotou naozaj zaujme, veď keď nič iné, tak stojí na 20-palcových diskoch. Tie budú najčastejšou témou rozhovorov ohľadne tohto modelu. Výbava Bose má špecifický tvar diskov, akoby mali 5 slučiek. Sú viac dynamické ako tie, ktoré má výbava Intens, ale trochu menej elegantné.

Keď už sa dostanete aj vyššie ako po vrch kolies, tak zbadáte lomenú líniu okien, ktorá ale nejako výrazne neobmedzuje výhľad z druhého radu sedadiel. Tretí má len malé priezory, ale to sa dalo čakať. Aby bola línia strechy zvýraznená, tak dizajnéri pridali chrómovú lištu vo vrchnej časti. Nie, tento kus nemá čiernu strechu, iba obrovské panoramatické strešné okno. Fixné, neotvárateľné.

V prednej časti je zrejmý súčasný dizajnový smer automobilky. Veľký znak a Pure LED svetlá sú jasným znamením. Naviac aj dobre svietia. Jediná výčitka by mohla ísť ku prisvecovaniu do zákrut, ktoré má na starosti halogénová žiarovka. LEDkové by malo lepší efekt, nielen vizuálny, ale aj svetelný. Takto prisvecovanie takmer zaniká v lúčoch veľmi dobrých hlavných svetiel.

Zadok tiež patrí do rodiny. Teda povedzme si to inak, niektoré črty prebral z Espace. Alebo ešte inak, ak si vedľa seba postavíte Grand Scenic a Espace, tak nebudete vedieť, ktoré auto je vlastne facelift ktorého. Sú badateľné len minimálne zmeny. To vôbec nevadí, veď stále sa dajú lepšie rozoznať ako niektoré modely Audi.

Krásna, ale nie veľmi praktická kombinácia

Interiér môže mať viacero farebných kombinácií, ale jednoznačne najkrajšia je tá s bielymi koženými sedadlami. Skôr by sa dali nazvať bledosivé, ale pointa je niekde inde. Bledá farba vyzerá fantasticky, len je trochu viac náchylná na zašpinenie. Kvôli tejto farbe čalúnenia začnete nosiť iné nohavice ako modré rifle a nikdy vám nenapadne, že nasadnete v čomkoľvek špinavšom. Len kvôli tomu, aby ste mohli mať túto farbu sedadiel.

Ako vodič máte vynikajúce sedadlo s nastavením všetkého, čo potrebujete a naviac elektricky. Len vysúvanie opory stehien je manuálne, ale to vôbec nevadí. Ponúka dokonca aj možnosť masáže, avšak tá je len základná. Síce pomôže, alenaozaj príjemnou masážou ako má napríklad Volvo V90, alebo Peugeot 3008 sa to asi nazvať nedá.

Vpredu je miesta veľa, opticky ho ešte zväčšuje aj presklená strecha, síce fixná, ale poteší. Rozšírenie odkladacích možností má na starosti zásuvka pod sedadlom vodiča, pašerácke priestory pod koberčekmi na každej strane a ešte aj veľký posuvný box v strede. Posun je možný po elektrickom odblokovaní. Okrem roletou prekrytého priestoru a odklápacej lakťovej opierky má tiež jednu zásuvku, ale zozadu.

Priestor v druhom rade sedadiel sa zdá ako dostatočný. Len Renault vypustil tri samostatné sedadlá a sú tak delené 1:2. Práve stredné sedadlo je trochu obmedzujúce, lebo v prípade zapojenia bezpečnostného pásu bude pasažiera niečo tlačiť do boku. To však nie je ten najzávažnejší problém. Tým závažnejším sú stolíky. Super nápad a aj sú celkom pevné, ale sú tak mohutné, že reálne zmenšujú priestor vzadu. A ak chcete použiť tretí rad, tak musíte ešte sedadlá druhého posunúť vpred. Možno stojí za úvahu aj nechať Grand Scenic ako päťmiestne auto s ešte väčším batožinovým priestorom. Ak chcete sedemmiestne auto, tak možno bude pohodlnejší Espace. Len ten aj viac stojí. Tak OK, pasažieri sa potlačia.

Najvýkonnejší má len EDC

Ponuka motorov Grand Scenicu má vrchol v podobe biturba dCi 160. Štvorvalec na naftu s objemom 1,6 litra vyzerá s výkonom 118 kW (160 k) ako ideálna a silná pohonná jednotka. Len reálne je auto tak odizolované, že ani neviete ako zrýchľujete a všetko ide tak samozrejme, až sa vám zdá prejav trochu mdlý. Určite by ho zlepšila manuálna prevodovka.

Na predbiehanie má dosť krútiaceho momentu, prevodovka na kickdown reaguje relatívne rýchlo. Ale nesmiete mať režim Eco. V tom prípade je prejav auta ešte viac utlmený. Spotrebou sa viete pohybovať v okolí 6 litrov, ale z vrchnej časti. Nám sa podarilo na 3000-kilometrovej trase dosiahnuť spotrebu 6,8 litra. Časť zvýšenej spotreby má na svedomí aj použitie pneumatík. Michelin Alpin 5 nie sú pneumatikami do 30-stupňových teplôt.

Aj keď možno sa mýlime, lebo v extrémnom teple bolo auto vďaka mäkkej zmesi naozaj zábavné. Nabehnite prehnanou rýchlosťou do zákruty, pustite plyn a auto sa pekne zhupne do pretáčavného šmyku. Len uhol bude iba mierny, lebo promptne zasiahne ESP. Ale baviť vás to bude. Na letných to taká zábava nebude.

Grand Scenic je aj na 20-palcových diskoch komfortný. To sme už ale konštatovali nielen pri tomto kuse, ale aj pri hnedom Grand Scenicu, alebo pri žltom Scenicu. Ono, fakt je asi ľahšie vyladiť auto na jeden rozmer kolies ako riešiť milión alternatív. A disky väčšie ako s priemerom 20 palcov asi nikto na auto pchať nebude.

Pri spomenutej spotrebe je trochu otravnou záležitosťou objem palivovej nádrže iba 53 litrov. Alebo skôr budete mať trochu nervózne pohľady na digitálnu stupnicu stavu paliva. Klasická ručička toho hovorí omnoho viac, ale dokážete si zvyknúť.

Najvýraznejšie MPV? Pravdepodobne

Nikto iný nemá také veľké disky. V ponuke sa nájdu, ale Grand Scenic ich má, podobne ako Scenic, štandardne aj pre základné výbavy. A práve tento testovaný kus je ideálnou kombináciou. Dokonca mu netreba ani čiernu strechu. Komfort je ukážkový, biele čalúnenie krásne nepraktické, svetlá vynikajúce. Vlastne môže byť perfektným rodinným autom, len si nechajte odstrániť tie stolíky zo zadnej strany predných sedadiel.

Renault Grand Scenic dCi 160 Bose

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 118 kW (160 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov 2 spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4634 mm
Šírka 1866 mm
Výška 1660 mm
Rázvor osí kolies 2804 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1735/2378 kg
Batožinový priestor 533/1737 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,4/4,7
Emisie g CO2/km 122