Test Renault Grand Scenic dCi 110: Viac štýlu pre rodinné prepravníky

Krátky Scénic je určite lepší na parkovanie a má dynamickejšie tvary, ale práve ten je z novej dvojice menej predávaný. Prečo? Lebo Grand Scenic ponúka viac miesta a vizuánymi stvárneniami vzadu pripomína väčší Espace. Naviac cenový rozdiel 600 eur už nie je tak zásadný.

V ponuke je viacero motorov, ale najslabší môže byť len jeden. A tým je dCi 110, ale vylepšený, má iné turbo a nejaké nové vnútornosti. Výsledkom je kultivovanejší chod a menšia turbodiera.

Podaril sa

Zvonku vyzerá nový Grand Scénic ako keby nemal s predchodcom vôbec nič spoločné. Na prvý pohľad je zrejmé, že dizajn a štýl boli na vyšších pozíciach hodnôt pri návrhu tvarov. Je dynamickejšie tvarovaný, ale o akejkoľvek agresivite tvarov veľmi reč byť nemôže.

Rafinovanosť sa však skloňovať dá. Predné svetlá sú príplatkovo LEDkové, ale určite ich odporúčame, aj napriek tomu, že nie sú adaptívne. Aspoň sa automaticky prepínajú. Veľké logo je už základným stavebným prvkom dizajnu, ale tu neukrýva radar, ten je za nárazníkom niekde naľavo, keď sa pozeráte na auto spredu. Čo je však na prednej časti takmer neviditeľné, ale zároveň to tvorí podstatnú časť charakteru sú štyri prelisy, po dva na každej strane.

Pri bočných pohľadoch bude málokto hovoriť o lomenej spodnej línii bočných okien a na dvojfarebné lakovanie si tiež málokto spomenie. Hlavnou témou budú určite dvadsať palcové zliatinové disky. K autu sú adekvátne a preto sú aj v základnej výbave. Veď si len skúste predstaviť ako by vyzerali plechové šestnástky s balónmi! Zle, všakže!

Aj keď sa to nezdá, najzaujímavejším pohľadom je ten zozadu. Teda najmä ak Grand Scenic postavíte vedľa väčšieho Espace. Nájdi 5 rozdielov môže byť v takom prípade peknou kratochvíľou. Rozdielov sa teda dá nájsť viac, ale nie každý jedinec je schopný autá odlíšiť. O príbuznosti hovoria svetlá,  ale aj celkové stvárnenie a dokonca ani rozdiely veľkostí nie sú zásadné. Tým však nehovoríme, že si nemáte kupovať Espace, ten je niekde inde.

Naozaj dostatok miesta

Interiér Grand Scenicu je znova pri porovnaní s predchodcom úplne iná kategória. Nielen teda výzorom, ale aj kvalitou použitých materiálov a celkovým zladením. Nájdete síce pár tvrdých plastov, ale tie nie sú na miestach, kde by vám to mohlo vadiť.

Vodič dostal displej s prístrojmi pred seba, čím Renault opustil koncept predchádzajúcich dvoch generácii. Okrem neho má pred sebou aj head-up displej. Stredová konzola je príbuzná tým v novom Megane a Talismane. Aj keď nemusí, stále môže mať vertikálny displej (kapitánska štylistika). Je lepší na navigáciu, ale asi ho tak veľmi nepotrebujete. Aj menší horizontálny úplne stačí a má aj rýchlejšie ovládanie klímy. Inak, spomenuli sme, že všetky Renaulty majú nastaviteľný prístup automatickej klímy? Majú voľby Soft, Normal a Fast.

Vrcholom prednej časti je posuvný box medzi sedadlami. Jeho aretácia je elektronická a zmestíte do neho naozaj všeličo. Plus má dve USBčka spolupracujúce s R-Linkom a dve vzadu na nabíjanie. O možnosti AUX a SDčka hovoriť asi ani netreba.

Najdôležitejšou zmenou oproti krátkemu Scenicu je miesto vzadu. Celých 7 centimetrov naviac robí divy. To, na čo sme sa sťažovali nie je vôbec relevantnou témou. Zrazu nevadia ani výrazne vytŕčajúce stolíky na operadlách. Tento model je naozaj reálne použiteľným vozidlom na transportno-rodinné účely. Plus má dve sedadlá v kufri. Tie sú použiteľné iba al stredné tri posuniete dopredu, ale sú. Ak ich však elektromechanicky tlačidlom sklopíte, tak vám zostane fakt obrovský batožinový priestor. Týždeň na chate no problem. Aj so sudom piva. Pocit priestoru naviac umocňuje obrovská panoramatická strecha, aj keď iba pevná.

Ale reálne si priestor najviac užije vodič. So sedadlom s výsuvnou oporou stehien a základnou masážou má vyhrané.

Bez 4Controlu

Aha, tak tu tkvie jedna z výrazných diferenciácií dvoch veľkopriestorových modelov. Grand Scenic, vlastne rovnako ako krátka verzia, nemá možnosť natáčania zadnej nápravy systémom 4Control. Ale to nie je to, čo vás zaujíma, že? 

Dvadsiatky a rodinného typu vozidlo nejdú v hlavách niektorých jedincov veľmi do jednej vety. A už vonkoncom nie do jedného auta. Ale v reálnej premávke to funguje vynikajúco. Na podvozok sa sťažovať nebude nikto. Jedine na disky pri parkovaní ku obrubníku. Veľmi ľahko môžu prísť k ujme. To ale rieši automatický parkovací asistent, takže žiadne výhovorky a ohŕňanie nosom.

Základný naftový motor je spojený bežne s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Má menej presné dráhy a gumovejší chod, ale to nebudete vnímať príliš dlho, proste sa s ňou dá radiť bez problémov a to je najdôležitejšie. Naviac sú stupne výborne zvolené, takže sa motor zbytočne netrápi. Pripadá až, že má väčší objem ako reálnych 1,5 litra.

Výkon 81 kW (110 k) na veľké auto stačí, ale na štart šprintu na 400 metrov s ním nezavítate. Teda ak sa nevyžívate v zaberaní prvého miesta odspodu výsledkovej listiny. Vláčna jazda však odmení naozaj nízkou spotrebou. Bez námahy budete jazdiť za 5,3 litra a ak budete chcieť, dokážete stlačiť cifru až niekde ku 4,5 litrom na sto kilometrov. Toto je ten partytrik tohto auta.

Rodina/biznis

Ak máte rodinu a potrebujete aj pracovne niečo prevážať, tak je Grand Scenic rozhodne dobrou voľbou. V prípade núdze odvezie až sedem ľudí, po sklopení sedadiel zase ponúkne obrovský priestor. Len porozmýšľajte nad trochu výkonnejším 1,6-litrovým dCi, ktorý má aj kultivovanejší chod. A rozhodne sa nebojte dvadsiatok. Dokonca aj na našich cestách fungujú dobre. Nie je to prekvapením, lebo je predsa ľahšie odladiť auto na jednu veľkosť diskov a pneumatík ako čarovať s piatimi rôznymi rozmermi.

Tajný tip na záver, pozrite si aj novú výbavu Initiale Paris, ktorú výrobca zaradí do ponuky na jeseň.

Renault Grand Scenic dCi 110 Intens

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4634 mm
Šírka 1866 mm
Výška 1660 mm
Rázvor osí kolies 2804 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1578/2200 kg
Batožinový priestor 533/1737 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,8/4,0
Emisie g CO2/km 104