Test Renault Espace TCe 225: Iný prístup ku motorom

Renault Espace bol prelomový, už prvá generácia priniesla karosériu MPV, čím umožnila prepravu viac osôb na malom priestore, bez nutnosti autobusárskeho vodičáku. Aktuálna, piata generácia ide skôr na imidž ako na prepravné kapacity, ale aj napriek tomu ponúka miesta naozaj veľa.

Automobilka však šokuje aj bez toho, že by sme spomenuli presun od MPV ku istej forme crossoveru. Do veľkého auta pôvodne išli iba 1,6-litrové motory. Lenže vraj downsizing nie je v reálnom svete úplne optimálny, takže má nadchádzať zase doba postupného zväčšovania. Espace tiež ukazuje, že to je cesta, ale taký skok ako Volkswagen Amarok neprebehol. Od 1,6-litrového benzínového motora prechádza najvýkonnejší Espace ku 1,8-litrovému agregátu.

Čerešnička na torte

Podnadpis máme naozaj otrepané slovné spojenie. Avšak Espace je naozaj tým vrcholom, ktorý má medzi bežnými autami Renault. Teda ak berieme luxus a veľkosť. Športové vozidlá majú vrcholy niekde inde, aj keď Espace a Megane RS štvrtej generácie majú niečo spoločné.

Ku bohatej výbave netreba siahať len po výbave Initiale Paris, pretože v ponuke pribudla nová výbava Magnetic. Zvonka je bežným Espace, lebo to hlási aj nápis na veku batožinového priestoru. Initiale Paris tam má nápis Initiale, čo môže na niektorých neznalých jedincov pôsobiť trochu zmätočne, ale to je vlastne ich vlastný interný problém.

Espace je naozaj poriadny kus auta, aj keď čiastočne crossoverové tvary mu dávajú dynamickejšie proporcie. Vizuálu výrazne pomáha aj ľahko tvarovaná línia okien, či oblé svalnato pôsobiace blatníky. Načo chodiť okolo horúcej kaše, Espace je naozaj pekný. A áno, znova otrepané slovné spojenie. Čerešnička z torty teda nechodí okolo horúcej kaše, ale priamo do nej skáče.

Jedinou slabinou dizajnu je farba. Teda nie, je síce sivá, ale na auto sa hodí, takže si vymažte z hlavy prvú vetu odstavca a poďme na to reálne. Kolesá sú malé keď sa na ne pozeráte. Ale pritom majú priemer 19 palcov. Najmä tu vidno aký je Espace obrovský, keď také veľké kolesá zanikajú. Práve kúsky z Initiale Paris s rovnakým priemerom vyzerajú o niečo väčšie.

Štýlovo vo veľkom

Interiér výbavy Magnetic je zaujímavý svojou farebnou kombináciou. Tmavá hnedá nie je všade, na sedákoch a operadlách sedadiel je použitá krásna porcelánová koža. Porcelánová samozrejme farbou, ničím iným. Tu však prichádza nepraktická časť rovnice. Máte modré rifle? Tak budete mať problém s čistením, pretože práve bledá koža je extrémne náchylná na prijatie farby z nohavíc. Kúpte si niečo elegantnejšie, veď sadáte do elegantného auta.

Keď teda v správnych nohaviciach nasadnete, tak máte všetko po ruke. Dokonca budete veľmi milo prekvapení vyhrievaním volantu, aj keď sa zapína vľavo dole na prístrojovke. Ešte väčšiu radosť však budete mať z kolieska na prístrojovej doske. Neovláda sa ním len prepínanie režimov Multisense, ale ním dokážete ovládať aj kompletne infotainment. To znamená, že na dotykový displej nemusíte, teoreticky, ani siahnuť. Síce nemá až tak vymakanú logiku ako v BMW, či Mercedese, ale v priebehu pár minút sa do toho dostanete.

Komfort v interiéri podporuje aj odhlučnenie a utlmenie zvukov z exteriéru. Sedadlá sú vynikajúce. Aj vpredu aj vzadu. Na predných sedadlách nikomu nebude chýbať miesto, vysoká stredová konzola vyzerá výborne. Lenže toto je sedemmiestne auto. V strednom rade sedadiel je tiež miesta dosť. Každé sedadlo sa dá individuálne posúvať a umiestnite na ňom aj dospelého. Alebo môžete skúsiť aj tri detské sedadlá vedľa seba, na každom zo sedadiel je úchyt Isofix.

Tretí rad sedadiel je bežne schovaný v podlahe kufra, ak teda zvolíte túto opciu, a ľahko ich vyklopíte. Ešte ľahšie ich sklopíte, tlačidlami v kufri. Lenže zadné sedadlá majú trochu menej miesta ako ostatné. Ale to ste asi čakali. V tomto prípade však odporúčame dokúpiť aj tieto dve, nikdy neviete, kedy sa budú hodiť a sú slušne využiteľné. Ak sú sklopené v podlahe, tak stále zostáva veľký batožinový priestor.

A čo je najväčším prekvapením interiéru? To ako kvalitne pôsobí. Auto malo 10-tisíc kilometrov a všetko vytváralo dojem, že vydrží pevné naveky.

Motor je perfektný

Prejsť od motora z Clia RS ku väčšiemu objemu bol jednoznačne dobrý krok. Čo dobrý, bol to vynikajúci krok. Nový motor je konštrukčne podobný s tým v štvrtej generácii Megane, konkrétne v modeli RS. A preskočíme hneď k hodnoteniu motora, je famózny, fantastický, perfektný, viacero superlatívov si doplňte sami.

Z objemu 1,8 litra dokáže vydolovať o 18 kW (25 k) viac ako pôvodný motor. To sa nezdá ako veľa, ale realita je o niečom inom. Stlačíte plyn a motor začne s neuveriteľnou vervou rozbiehať nie práve najľahšie auto. A je jedno, čo toto spravíte pri 50-tke, alebo pri 130-tke. Kým predchádzajúci TCe 200 mal miestami trochu letargické prejavy, TCe 225 neváha, ale ťahá. Až sa nemôžeme dočkať testu Megane RS.

V zákrutách pomáha systém 4Control, ale stále máte pod sebou dosť veľkú hmotnosť, takže s ňou musíte rátať. Ako sa dostanete do toho, čo si s autom môžete dovoliť, tak budete mať pocit viny. Začnete s obrovským rodinným autom naháňať miestnych pretekárov po kľukatých cestách. Vy viete, že máte motor zo športového auta, ale oni nie. Budete sa cítiť previnilo, ale tiež budete mať pocit, že to je až nechutne návykové.

Dokonca aj prevodovka väčšinou radí tak ako potrebujete, len občas sa jej podarí trochu zaváhať. Väčšinou je to pri radení z R do D a naopak. Spotrebovo to tiež nie je tragédia. Prísuny sa oproti TCe 200 vôbec nezvýšili, ba skôr môžeme konštatovať, že hodnoty okolo 8,3-8,5 sú o dve až tri deci nižšie práve s väčším motorom. Spotreba je fajn, ale problém je skôr malá nádrž, 58 litrov naozaj nie je veľa. Espace s týmto motorom by si kľudne zaslúžil aj 70-80-litrovú.

Dokonalý, rodinný a športový

Ak máte tri deti, ktoré potrebujú detské sedadlá, tak to menšieho auta ako toto ich nedáte. Naviac nemusíte úplne rezignovať zo svojho športového nadšenia, vzdáte sa síce svojho hothatchu, ale čo takto hotMPVcrossover? Vážne, Espace sa ovláda dobre, trochu sa viac nakloní, ale inak je perfektný. A má naozaj šialene dobrý motor. S iným to naozaj nemá zmysel.

Renault oznámil, že bude nahradzovať aj ostatné 1,6-litrové motory a Espace by sa mohol dočkať aj obmeny naftovej ponuky. Vraj 1,6-litrový slabší motor môže nahradiť 1,7-mička a miesto biturba 1,6 má prísť dvojliter. Či sa tak stane aj v Espace je však zatiaľ otázne. Kľudne teda kúpte 1,8-litrový motor z Megane RS, ten je vrcholným agregátom vrcholného modelu automobilky.


Renault Espace Energy TCe 225 EDC Magnetic

Motor R4 benzín
Objem 1798 cm3
Výkon 165 kW (225 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Dvojspojkový automat 7 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4857 mm
Šírka 1888 mm
Výška 1677 mm
Rázvor osí kolies 2884 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1610/2035 kg
Batožinový priestor 247/680(785)/2101 l podľa posunutia
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 224 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/5,6/6,8
Emisie g CO2/km 152