Test Renault Espace TCe 200: Srdce športovca

4. októbra 2015 od AktualityRenaultTesty

Aktuálne má Renault Espace v ponuke tri motory. Základný naftový dCi 130 je dostupný s manuálnou prevodovkou a na pohľad sa môže zdať, že na relatívne veľké auto môže byť trochu slabý. Výkonnejší dCi 160 s dvoma turbami a dvojspojkovým automatom je už lepšou alternatívou. Ale Espace má v zálohe aj 1,6-litrový benzínový motor s prepĺňaním odvodený od toho v Cliu RS.

To, že Espace je už ďalej ako konkurencia a od MPV sa posunulo skôr medzi crossovery, sme už písali. Stále však zostáva veľkým zástupcom osobných vozidiel. Do benzínového modelu Renault nakonfiguroval aj sedem miest. A to najlepšie z ponuky, výbavu Initiale Paris, ale trochu odlišnú od tej v testovanom naftovom Espace.

Avantgarda vo veľkom

Na dĺžku má 4 metre, 85 centimetrov a 7 milimetrov, čo je porovnateľné s predchodcom, ale verziou Grand. Lenže oproti nemu klesla celková výška na 1,677 metra. Zaznamenala pokles o skoro sedem centimetrov. Šírka je väčšia len o 3,8 centimetra. Ale postavte štvrtú a piatu generáciu vedľa seba a o tom, že nesú rovnaké meno budete naozaj pochybovať.

Identifikácia modelu bude trochu ťažšia pre nezainteresovaných. Renault v rámci výbavy Initiale Paris vymenil nápis Espace na kufri iba za Initiale. To však nie je jediným prvkom, ktorý zvonka odlišuje vrchol ponuky od ľudových verzií, aj keď je najviditeľnejší. Pre Initiale Paris je vyhradená farba Améthyste Black.

Označenie výbavy sa našlo aj pri veľkom prednom znaku. Keď už sme sa dostali ku predným partiám, tak nemôžeme zabudnúť na Full LED predné svetlá. Hmm, svietia výborne, natáčajú sa, automaticky sa prepínajú na diaľkové, všetko funguje. Dokonale.

Kým zozadu a spredu by sa ešte s prižmúrenými očami, možno s jedným celkom zavretým, dal označiť za MPV, zboku to je niečo úplne iné. Je to kombinácia MPV a SUV, mixík, crossover, nazvite tú kategóriu ako chcete, ale neodškriepiteľne môžete badať niektoré prvky spoločné s legendárnym modelom Avantime.

Luxus, ale stále sedem miest

O fakt dobrej úrovni spracovania netreba pochybovať. Síce v dobe testu malo auto len 10 tisíc kilometrov, ale všetko vytváralo dojem, že vydrží slušne dlho. A výborne pôsobí aj prevedenie. Len odporúčame dvojfarebný hnedo-biely interiér. Hnedý nepôsobí tak exkluzívne.

Ale miesta je všade dosť. Teda skoro. Vpredu nikto nemôže povedať nič zlé. Jedine vizuálne sa zdá, vďaka mohutnosti, trochu menšie. Lenže miesta je naozaj dosť vo všetkých smeroch. Pohodlie naviac podporujú výborné sedadlá. V nich zvládnete aj tisíc kilometrov bez únavy. Vodič má po ruke tiež všetko, čo mu treba. Displej v strede sa dá ovládať buď dotykom, alebo kolieskom, ktoré akosi pripomína iDrive.

Stredný rad sedadiel v základnom nastavení tiež poskytuje dosť miesta na nohy. Ale od metra deväťdesiat, teda odhadom, už môžete mať problém s miestom na hlavu, čomu nepomáha ani panoramatická strecha znižujúca strop o pár centimetrov. Ale stále môžete trochu zmeniť uhol operadla a zrazu ho bude o niečo viac, ale budete trochu viac ležať. Alebo ak máte kratšie nohy, tak môžete posunúť kompletne celé sedadlo vpred, miesta na kolená je až príliš, netreba sa báť.

Ak stredný rad bude trochu viac vpredu, tak sa dá dostať aj na zadné dve sedadlá. Znova platí to isté. Na nohy miesta dosť, na hlavu menej, odporúčame do 170 centimetrov maximálne. Takže zostanú skôr ako núdzové, než plnohodnotné sedadlá. Tu je prvý reálne mínusový bod oproti predchodcom.

Veľkosť batožinového priestoru závisí od toho, koľko sedadiel potrebujete. Ak ich máte všetkých sedem hore, tak sa môžete rozhodnúť ako ďalej. Ale k veľkosti, sedem miest, kufor tak na dve cestovné tašky a pár ruksakov (247 litrov), päť miest a objem 680 litrov sú ozaj výborné a dobre využiteľné priestory. Keď tak stojíte pri elektricky otvárateľnej zadnej stene, tak vidíte šesť tlačidiel. Môžete sklopiť každé sedadlo samostatne, alebo všetky naraz. Perfekt, ale vyklopiť ich musíte mechanicky ručne.

Športový motor z krpca v obrovi

Údaje motora vyzerajú ako pri Cliu RS, ale pri poronvaní tabuliek zistíte, že pre Espace je trochu inak nastavený. Maximálny výkon 147 kW (200 k) dosahuje o 300 otáčok skôr, ale maximálny krútiaci moment 260 Nm o 500 otáčok neskôr. A ešte je výraznou zmenou, že pri Espace musí agregát ťahať o 300 kíl viac a rozrážať vzduch väčšou plochou.

V reálnom svete je Espace fakt rýchly. Dve stovky koní vedia potiahnuť, ale výkon nie je úplne výrazný, prichádza akosi samozrejme bez fascinácie známej z druhej aplikácie. Ale v každom momente je poruke, teda skôr ponohe slušnú porciu výkonu. Lenže naftové dCi 160 pôsobí zohranejšie s celkovým naladením crossoveru. Benzínový agregát sa zdá trochu uskákaný.

Zrýchlenie teda ok aj vďaka dobrej dvojspojkovej prevodovke, rýchlosti dosahujete naozaj nadpriemerné a ani si to neuvedomujete. Lenže všetko má nejakú zápornú stranu. Tou je spotreba. Veď čo iné? Kombinovaná spotreba v papieroch je 6,2 litra na sto kilometrov. Ale náš motor bol akýsi rozožraný. Možno ho kolegovia z brandže pred nami zle zabehli. Ale celkový priemer sme mali 8,3 pri jemne nadpriemernom využívaní výkonu. Pri jazde na spotrebu sme sa dostali na nejakých 7,5. Stále o liter a pol viac ako svižná jazda s naftovým Espacom.

S ťažkým autom dokážete jazdiť naozaj rýchlo. Veľkú hmotnosť trochu maskuje podvozok 4Control. Aký má efekt? Podľa toho ako nastavíte pomocou MultiSense ovládania. Ale ak sa otáčate, tak miesto 17 metrov stačí len 13 metrov. V zákrutách sa Espace trochu agilizuje a pôsobí ako mrštné menšie auto.

Nie je MPV, ale ani SUV

Transformácia z MPV na SUV skončila niekde na polceste. Espace má stále sedem miest, stále dobrú variabilitu, ale vyšší podvozok a najmä zboku tvar SUV. Len psychologický efekt „malého“ motora niektorých jedincov odhovorí od kúpy. Len treba rátať, že výkon menších motorov je výrazne ďalej, ako pri predchodcovi výkon dvojlitrov. Takže z pohľadu výkonu sa netreba ničoho báť. Pre Espace sa najviac hodí dCi 160. TCe 200 je síce výborný, má veľmi dobrý zvuk, ale spotreba je trochu vyššia ako by sme čakali. Takže nafta vyhrá ako krútiacim momentom, tak spotrebou a vlastne je v ponuke bezkonkurenčný. Teraz len zistiť ako jazdí dCi 130 a či nebude základ s manuálom dôstojným lákadlom.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Renault Espace Energy TCe 200 EDC Initiale Paris

Motor R4
Objem 1618 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 2500 ot/min
Prevodovka Dvojspojkový automat 7 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4857 mm
Šírka 1888 mm
Výška 1677 mm
Rázvor osí kolies 2884 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1684/2035 kg
Batožinový priestor 247/680(785)/2101 l podľa posunutia
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 211 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/5,3/6,2
Emisie g CO2/km 140
Tags:  ,