Test Renault Espace dCi 200 IP: Na motor netreba čakať

22. septembra 2019 od AktualityRenaultTesty

Keď sme testovali Renault Espace s novým 1,8-litrovým motorom TCe, tak sme povedali, že je asi ideálnou voľbou. A stále to trvá, akurát sa o svoje miesto ideálnej voľby musí podeliť s naftovým agregátom, ktorý je tiež v ponuke krátko.

Je jasné, že Espace teraz čaká facelift v polovici životného cyklu, ale motory prišli o niečo skôr. Cyklus merania spotreby WLTP a samotné emisné normy si ho vyžiadali. Preto je tiež použitý spätný upsizing na dva litre a toto je možno impulz, na ktorý čakali viacerí zákazníci. Od začiatku boli v ponuke len 1,6-litrové motory s benzínovým a naftovým spaľovaním.

Stále ten istý crossover

Budeme ho teda volať MPV? Alebo ho budeme volať crossover? Je jasné, že do SUV má ďaleko. A crossover predsa môže kombinovať čokoľvek. MPV charakteristiku tam vidíme, ale čo ešte? Vidíme tam SUV? Možno. Vidíme tam nejaké športové gény? Asi tiež. Povedzme si to na rovinu, je to moderné MPV, ktorému asi najbližšie bude Fordov S-Max svojimi tvarmi.

Nie, nie je malým MPV, aj keď verzia Grand, ako mal predchodca už dávno v ponuke nie je. Ani si nevieme predstaviť ako by mohla vyzerať predĺžená verzia tohto auta. Veď zadné dvere sú dostatočne dlhé aj napriek tomu, že ostala iba jedna dĺžka auta. A aj tá je takmer 5 metrov, takže to naznačuje dosť miesta pre všetkých.

Dizajn akoby zatracoval výšku a sústredil sa len na pôdorys, Espace rozhodne nevyzerá ako vysoké auto. Omnoho závažnejšie pôsobí práve dĺžka, čo podčiarkujú horizontálne línie chrómových líšt okolo bočných okien. Tie končia v poslednom stĺpiku karosérie, kde sú aj LEDkové zadné svetlá.

Aj predné svetlá sú LEDkové, ale už trochu so starším systémom. Žiadne adaptívne lúče zatiaľ neponúka, ale ponúka celkom spoľahlivé prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. Facelift má vraj priniesť inováciu aj na tomto poli, ale to sa necháme prekvapiť, lebo pokiaľ nebude predstavené auto, sú to stále len dohady.

Luxus z Paríža

Interiér Espace sa dá nazvať naozaj priestranným. A toto naviac umocňuje naozaj obrovské strešné okno s otváraním. Za všetko hovorí fakt, že na stovke je auto rýchlejšie ako sa stihne zatiahnuť samotná roleta, zabraňujúca slnečným lúčom. Vpredu je to priestorovo naozaj veľkorysé a o komfort sa snažia aj sedadlá. Ide im to. Ponúkajú ventiláciu, vyhrievanie a aj jednoduchšiu masážnu funkciu.  Sedíte vysoko, ale za to dobre vidíte von.

V strednom rade sú tri rovnocenné sedadlá, každé s vlastným Isofixom. Tie vonkajšie dokonca ponúkajú výhrev. Ale najdôležitejším faktorom je znova priestor. Každé zo sedadiel sa dá samostatne posúvať a je možné meniť sklon operadla. Ak sú úplne vzadu, tak je miesta na kolená naozaj extrémne veľa. Dopredu ich posúvate iba ak potrebujete niekoho naložiť do zadného radu sedadiel. Zo siedmich sedadiel sa dajú dve spraviť jednoduchým stlačením tlačidla. Elektromechanicky sa sklopí zadná pätica. To je celkom cool.

V prípade piatich miest je naozaj obrovský batožinový priestor. Na jeho koniec ani nedočiahnete. Vlastne, niečo ešte vpredu robí priestor väčším. Je to farebná kombinácia sedadiel. Celý interiér je tmavohnedý, ale farba postupne bledne smerom ku bielym opierkam hlavy. Nechápeme, že si niekto vôbec dá inú farbu do Initiale Paris.

Nesmieme zabudnúť na informačno-zábavný systém. Ten má klasicky displej na výšku a schováva aj ovládanie klimatizácie. Ale nie celé. Samostatne ostali kolieska nastavenia teploty a niekoľko dôležitých tlačidiel s vnútornou cirkuláciou, automatickým režimom a vyhrievaním jednotlivých okien. Ale dôležité je, že to, čo je na displeji môžete ovládať kolieskom. Toto je s Talismanom jeden z dvoch Renaultov, ktorý práve toto ponúka. Dúfame, že aj po facelifte a nasadení Easy Linku ostane a nenahradí ho nejaký ďalší dotykový panel.

Áno, je lepší

Prerod z biturba s objemom 1,6 litra na dvojliter asi neprináša žiadne negatíva. Motor má výkon 147 kW (200 k) a je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Nie s hydromeničom, ale s dvojspojkovou aparatúrou. Inak, nespomenuli sme, že vnútri je aparatúra Bose. A hrá fakt príjemne. No naspäť k motoru. Už nedáva ten pocit, že pod kapotou fakt veľkého auta je malý motor.

Krútiaci moment 400 Nm je dostupný pri 1750 otáčkach, takže motor netreba točiť do výrazných výšin a je tomu prispôsobená aj prevodovka. Väčšinu z viac ako 2000 kilometrov sme strávili na diaľniciach, nielen slovenských, ale aj rakúskych a nemeckých. Finálna spotreba 7 litrov bola celkom šok. Čakali sme omnoho viac, lebo v Nemecku išiel ukazovateľ rýchlosti aj na cifru, ktorá je v osvedčení o evidencii.

Aj pri dvojstovke je Espace príjemne stabilný a netrhá ním ako menšími a ľahšími autami. Akurát od 170 kilometrov za hodinu je zrýchľovanie také vlažné. No, na Slovensku máme 130-tku a tá je tam fakt relatívne rýchlo. A v aute je fakt kľud. Teda až do momentu ako začnete paktovať s adaptívnym tempomatom.

Automatické udržiavanie vzdialeností funguje naozaj dobre. Ale je tam jedna čiastočná nevýhoda. Maximum je 150 kilometrov za hodinu. To by až taký problém nebol, to stačí. Akurát v tom Nemecku je s tým trochu problém. Väčšia sranda začína pri brzdení. Po zvyku z iných áut, ktoré až zastavia celkom prekvapí ten moment, keď pri brzdení tempomat skončí svoju činnosť v 40-tke a potom musíte zareagovať a stlačiť brzdu. Prvýkrát to je fakt strašidelné. Druhýkrát už máte nohu pripravenú. A facelift má vyriešiť aj toto. Dúfame.

Najzásadnejší prvok jazdy nie je motor, ani tempomat, ale podvozok. Je príjemne komfortný a má jednu vec, ktorá poteší naozaj vždy. Tým, že je Espace veľkým autom, tak sa hodí natáčenie zadnej nápravy 4Control. Zlepšuje brutálne manévrovateľnosť, ale hotMPV z neho v zákrutách nerobí, len pôsobí ako omnoho menšie auto. Hot nebude aj kvôli hmotnosti takmer 1,9 tony.

50 shades of cenník

Ak je jeden shade tisícka, tak máme práve cenu auta. A okrem toho S-Maxu je bez konkurentov. Nič však nie je takéto luxusno-priestranné. Tá hnedá farba všetkého vnútri prechádzajúca do bieleho vrchu vyzerá neuveriteľne luxusne, veď koža má označenie Nappa. Zásadnou otázkou ostáva, či by sme ho vzali aj do vlastnej garáže. Odpoveď je áno a ak by sme jazdili menej ako 30-tisíc ročne, tak by sme skočili do benzínu, je o 2500 eur lacnejší. Ale to neznamená, že dCi 200 je zlý, je výborný, len TCe 225 je taký živší a bezprostrednejší, pôsobí menej ťažkopádne.

Renault Espace dCi200 Initiale Paris

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňov dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4857 mm
Šírka 1888 mm
Výška 1677 mm
Rázvor osí kolies 2884 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1879/2542 kg
Batožinový priestor 247/614-719/2035 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,4-6,4
Emisie g CO2/km 169-173