Test Renault Clio RS – Vreckové GT-R

7. júla 2013 od AktualityRenaultTesty

Doba sa mení, ľudia sa menia a aj ich požiadavky sa menia. Renault preto nabral odvahu a Clio RS Mk3, čo bolo považované za jeden z najlepších hothatchov nahradilo novým modelom so základom zo štvrtej generácie modelu. Očakávaný model sa zmenil viac ako veľa ľudí čakalo.

Digitálny vek si zobral svoju daň, rovnako ako Európska únia tlačiaca na emisné normy. Tých zohľadnených faktorov bolo toľko, že predchádzajúce Clio RS a to súčasné sú dve úplne rozdielne autá. Kým predchodca bol pre Homo Sapiens Sapiens, to súčasne je pre Homo Digitalis. A v podstate je to naozaj pokrvný brat megalomanského Nissanu GT-R.

Ale začnime pekne po poriadku. Keď okolo neho chodíte zisťujete, že krivky ostali v podstate rovnaké, zmenili sa len detaily. Predný nárazník s F1 lištou zase podľahol tlaku nariadení únie a je akýsi mäkší, ohľaduplnejší ku chodcom. Vpredu určite neprejde bez povšimnutia veľké logo, ktoré je síce rovnaké ako na civilných verziách, ale pod ním svieti veľavravná dvojica písmen RS. Zboku akoby ostalo RS rovnaké, len ochranné lišty nesú farbu karosérie. Posledný pohľad zvonka, na zadnú časť ukáže najmä športovo vyzerajúci zadný nárazník. S dvoma koncovkami výfuku. Presne tak ako mal predchodca. Ale oproti nemu pribudli na karosérii dvoje dvere. Zadná kľučka síce maskuje svoju prítomnosť v stĺpiku, ale stále tam je. Všetky tvary sú akosi viac kričiace ako v tretej generácii. Viac pútajú pozornosť, čo určite umocňuje aj farba testovaného kusu, žltá Sirius Yellow. A v rámci podvozku Cup už dielo dotvárajú čierne kolesá s červenými brzdovými strmeňmi. Široký rozchod kolies akoby naznačoval, že Clio RS bude sedieť ako pribité, ale neprebiehajme. Aj k tomu sa dostaneme.

Po presune do interiéru si príliš veľa zmien oproti základným verziám na prvý pohľad nevšimnete. Ale potom to príde. Volant má hrubší veniec a v spodnej časti svieti logo RS s červeným podkladom. Veľa detailov má červenú farbu. Nie vždy má síce rovnaký odtieň, ale to zatiaľ ako problém nebudete brať. Znova detailné skúmanie interiéru odhalí nejaké špeciality ako nápis Renaultsport pred spolujazdcom, logá RS na opierkach a hlavne zmenu tlačidla Eco za radiacou pákou. Apropo radiaca páka spolupracuje iba s dvoma pedálmi. Sedíte v horúcom kresle a rozmýšľate, čo sa vám nezdá. Na športové auto sú sedadlá nejako príliš mäkké. A látka tiež nie je taká, akoby ste čakali. Tu je príplatok 1100 eur za kožené čalúnenie vyslovene namieste. Mäkké, nemäkké, v zákrutách zo sedadiel nevypadnete.

To sú všetko len kozmetické veci, ktoré nie sú to, o čom auto je. Tým dôležitým faktorom je jazda. Tak teda nastavíte všetko, čo treba, stlačíte brzdu a gombík štartovania. Ručička otáčkomera a palivomera si prejdú pre istotu celú stupnicu a auto sa ustáli na približne 750 otáčkach. Agregát s objemom 1,6 litra a prepĺňaním ani nepočujete. Teda zatiaľ. Stádo 147 kW (200 koní) drieme a čaká na poriadne vybudenie. Ak jazdíte normálne, respektíve pre toto auto pomaly, tak nepostrehnete ani preradenie, všetko funguje ako má a spotreba je okolo 7,5 litra. To za predpokladu, že sa nedostanete na diaľnicu. Ak tak spravíte, môžete sa tešiť na cifry okolo deviatky. Na potenciál to nie je veľa, ale Mégane RS s manuálom mal o pár deci menej.

Veci začnú byť serióznejšie ak stlačíte gombík RS drive za radiacou pákou automatu. Pádla pod volantom náhle začnú mať zmysel a budete ich využívať viac ako v bežnom nastavení. Tu je paralela s Nissanom GT-R. Ten sa tiež tvári civilne ako auto na každý deň, ale keď ho správne nastavíte je z neho beštia. No a v Cliu RS je to rovnaké, len v menšom. S nastaveným športovým režimom sa voľnobežné otáčky posunú na tisícku a každé podradenie sprevádza kanonáda z výfuku. Posunutá je aj hranica zásahu ESP. Široká pravouhlá zákruta, nájazdová rýchlosť 80 km/h, zatočíte a nedostanete skoro žiadnu nedotáčaovsť, na výjazde len trochu pretáčavosti, ktorú rieši obmedzené ESP. Zastavíte a rozmýšľate. Takú rýchlosť ste v tej zákrute ešte nikdy na ničom nemali. Ale auto to zvládlo samo, bez výraznejšieho zásahu. Robí z vás lepšieho šoféra. Nie ako predchodca. Tam, aby ste dostali to naj, museli ste byť dobrý šofér. Nové Clio RS spraví skoro z každého lepšieho šoféra akým naozaj je. Ak ste kedysi v počítačových hrách používali cheaty, tak toto auto je taký cheat v reálnom svete. Ešte máte k dispozícii režim nastavenia Race, ale ten už má vypnuté ESP úplne, čo v preklade znamená, že máte nastavenú obtiažnosť Hard, kde nemôžete priebežne ukladať pozíciu a nič nepomôže pri krízovej situácii. Takisto radenie je výlučne na vás. A ani tu nie je také ako by malo byť. Niečo mu pri kategórii hothatch chýba. Ak stále neviete čo, tak jeden pedál naviac a kulisa s tvarom H s perfektne poukladanými šiestimi stupňami.

Po užívaní si bláznivých rýchlostí v zákrutách sa určite dostanete na rovinku. No a tu si budete určite chcieť vyskúšať zrýchlenie. Tak ako aj GT-R má Clio RS Launch Control. Nie je to kontrola zjedenia obedu, je to odpal z miesta čo najrýchlejším spôsobom. Takže režim Sport alebo Race, potiahnete obe pádla naraz, na displeji sa objaví nápis Launch Control, cedulka Renaultsport pod rýchlomerom zoranžovie a môžete ísť na to. Ľavá noha na brzdu, pravá na plyn, otáčky tak 3500 a rýchlo pustiť pedál pod ľavou nohou… Toto nie je rapídny štart, toto je lámač krku, stovka je na tachometri raz-dva. Prevodovka má optimalizované radenie, takže v tomto prípade nespomaľuje. Launch Control je maso a budete ho púšťať pri každej pole position na semaforoch. Budete jazdiť ako vyšinutí, lebo auto si to vyžaduje…

Nové Clio RS je geniálne auto. Ale… Ale nesmiete sa predtým voziť na jeho predchodcovi. My sme po prevzatí prvých dvesto kilometrov nevedeli prísť autu na chuť. Potom sme si však uvedomili, že to nové je pre tých, ktorí sú odchovaní na simulátoroch v rámci Playstation, Xboxu a podobných mašinách. Pre tých poskytuje presne to, čo pri aute hľadajú. Je brutálne, dá sa hrať s nastavením, dá sa jazdiť aj normálne pri presunoch medzi rýchlostnými skúškami. Pre staré školy však bude príliš pretechnizované. Jasné, bude určite úspešné, ale na atraktivite by mu pridala cena pod 20 000 eur (teraz je základ za 22 290). A práve na takú cenu by sa dalo dostať s manuálnou prevodovkou. V tom prípade by si Clio RS ťažko hľadalo konkurenciu. To by šla aj spotreba dole.

Gallery by Cypo Design:

Toto sme nafotili my:

Motor
Objem 1618 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4090 mm
Šírka 1745 mm
Výška 1432 mm
Rázvor osí kolies 2589 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1279/432 kg
Batožinový priestor 300/1146 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,1/5,1/6,3

 

Tags:  ,