Test Renault Clio Grandtour dCi: GT už nie je GT

20. novembra 2016 od AktualityRenaultTesty

Renault Clio prešiel nedávno modernizáciou. A zlepšil sa vo viacerých aspektoch. Nové motory, nové detaily, nové prvky výbavy, facelift prináša naozaj celý balík zmien. Aj keď na prvý pohľad ich vizuálne nebude nutne vidno. Možno ho ani od predchodcu nerozoznáte.

Vylepšené Clio rovnaké zmeny doplnilo aj verzii kombi Grandtour. Teraz je ešte lepšia ako predtým a ponúka jednu novinku, ktorá vôbec nie je v segmente malých áut rozšírená. Autopilot to nie je, lenže pri nočnej jazde ju patrične oceníte.

GT nie je skratka od Grandtour

Vizuálne zmeny Clia sú naozaj očividné. Akurát pri najvýkonnejšom naftovom motore a najvyššom stupni výbavy Intens je v základnej výbave plný balík GT Line. To znamená, že vizáž je iná aj vďaka nemu. Športovejší predný nárazník spolu s prispôsobeným zadným vytvárajú dojem, že auto je naozaj rýchlejšie a ostrejšie.

Ku celkovému tomu športovému vyžarovanou prispievajú zliatinové disky s priemerom 17 palcov. Síce vyzerajú vynikajúco a autu prepožičiavajú reálne schopné jazdné vlastnosti, ale umývať ich bude za trest. Za krásu je to adekvátna daň.

Karoséria Clia Grandtour má rysy kombi, ale podobne ako hatchback necháva kľučku zadných dverí schovanú v ráme okna. Takže žiaden Shooting Brake, ale reálne kombi. Kombi, ktoré svoje svalnaté tvary odhalí pri pohľade do niektorého z vonkajších spätných zrkadiel. Oblina nad zadným kolesom pri každom pohľade udrie do očí. Ja som dokonca musel vystúpiť a pozrieť si tento tvar aj priamo. Veď nakoniec skončil aj v galérii.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Priam dokonalo rafinovala športové ambície farba. Aj keď ste na prednom nárazníku zbadali športové črty a disky sú, na veľkosť auta, naozaj megalomanské, stále máte pocit, že auto je aj kľudné a vyvážené. Dokonca sa dá povedať, že červená Intense je lepšia na kombi ako Flamme. Ale nezavrhnite ani modrú Iron.

Aby sme facelift dokončili aj s najdôležitejšou novinkou musíme spomenúť aj LED predné svetlá. Nielenže sú v nich zabudované aj pásy na denné svietenie, ktoré sa do nich presunuli z okolia znaku, ale naozaj svietia dobre, v noci ich určite oceníte a preto neváhajte ísť priamo za vrcholnou výbavou Intens. Tá ich má v základe.

Aj interiér je športovejší

Plný balík GT Line znamená aj interiérové doplnky v športovejšom duchu. Sedadlá získali lepšie bočné vedenie a polokožené čalúnenie. Aj volant je športovejší, lenže to najdôležitejšie možno budete preklínať. Ale ak áno, tak toto auto nie je pre vás. Úplným vrcholom športovosti interiéru je kovová hlavica radiacej páky známa z takých áut ako Mégane RS, či Laguna GT a Laguna Coupé. Mal ju aj predchádzajúci model Clia RS s atmosférickým dvojlitrom.

Kovová radiaca páka sa výborne drží a ešte lepšie sa s ňou radí. Ale v lete je horúca a v zime zase príliš studená. Nič na čo by ste si nezvykli, ale niekomu asi bude viac vyhovovať obyčajná kožená hlavica. Pre tých ale netreba ani ostatné športové doplnky. My sme ju pasovali, v rámci Renaultu, za dokonalú a tým končíme diskusiu o výhodách a nevýhodách.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Displej s dotykovým ovládaním a systémom R-Link by si zaslúžil modernejší skin, niečo ako kedysi vo Winampe, schválne, koľko pamätníkov si tento program pamätá a koľko ho ešte stále používa. Zobrazenie je fajn, ale znova je dôležitejšie to, čo naň nadväzuje. Aparatúra Bose je tiež jedinečným prvkom v malých autách. A hrá… Hrá naozaj výborne. Lepšie ako príplatkové rozšírené audio vo Fabii Combi, ale o tom viac v porovnávacom teste.

Veľkostne je kombi Grandtour väčšie ako hatchback. To asi nečakal nikto. Kufor je síce dosť veľký, ale využitie kompletného objemu, aj pod podlahou, neprichádza do úvahy, lebo tam tróni subwoofer. Znova je to malá daň za výborný zvukový prejav hudobného ústrojenstva. Na veľkosti interiéru by sa dala kritizovať maximálne možnosť umiestnenia nôh pre pasažierov na zadných sedadlách. V malom aute jednoducho Superbovské priestory nevykúzli ani David Blaine. Ak potrebujete viac miesta v kombi, tak máte stále možnosť voľby Mégane Grandtour, alebo rovno Talismanu Grandtour.

Naftový zvuk, ale výborný ťah

Hneď po prevzatí auta na test prišiel šok. Bol deaktivovaný režim ECO a to znamenalo, že motor nebol zbytočne škrtený. Plyn reaguje naozaj prudko, výjazd od predajne bol nečakane rýchly. Veď agregát 1,5 dCi má 81 kW (110 k) a naozaj silných 260 Nm.

Zrýchlenie je pocitovo lepšie ako papierových 11,2 sekundy. A motor nestráca dych ani pri 150 km/h. Na nemeckej diaľnici sme s ním skúsili uháňať trochu rýchlejšie. Dostali sme sa tachometrom na papierovú maximálku a Clio, aj napriek malej karosérii, nejavilo žiadne známky nestability. Takto rýchlo bežne nechodíme, ale práve malý Francúz je milým prekvapením.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Celkovo za týždeň a 1000 kilometrov Clio spotrebovalo 48 litrov nafty. Nie je to znova papierová hodnota spotreby, ale na druhú stranu, ani testovacie jazdy nie sú v rámci tabuľkových testov. Povedzme si to inak, dá sa jazdiť aj za 3,5 litra, ale nebude sa vám to chcieť, auto s dynamickým vzhľadom si nebudete kupovať kvôli hypermilingu.

A dostávame sa k jazdným vlastnostiam tam, kde to naozaj zaváži. Mimo mesta, mimo diaľnic je auto prijateľné komfortné, ale 17tky kolesá nemôžu byť mäkké nikdy na takejto veľkosti vozidla. V prvej zákrute však zistíte, že relatívna tvrdosť je vykúpená poriadnou istotou. Dokonca kombi je viac vyvážené ako hatch, čo je dôležité najmä pri ťažšom naftovom motore. Šesťstupňová prevodovka má tiež prekvapivo normálne dráhy. Nie sú úplne dokonalé ako v Civicu Type-R, ale stále sa dajú označiť za nadpriemerné.

Za koľko teda?

Clio Grandtour s 1,5-litrovým dCi, výbornými svetlami, perfektnou audioaparatúrou a mnohými ďalšími prvkami je vynikajúce auto. Lenže potom sa pozriete na cenu. Za takto vybavený kus dáte aj so zľavou 400 eur za Pack Klimatizácia až 19 290 eur. A to nie je málo, keď zoberiete do úvahy, že za podobné peniaze môžete mať s takým istým motorom aj Mégane Grandtour. Lenže ten nebude tak cool, lebo nebude vytŕčať z davu. Bude ma malých kolesách a ani výbavou nebude na podobnej úrovni. Takže Clio Grandtour s takouto výbavou treba brať trochu ako štýlový doplnok. A keď za dizajnérske kúsky oblečenia chcete priplatiť, tak prečo nie za auto?

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Clio Grandtour Intens dCi 110

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4267 mm
Šírka 1732 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2589 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1280/1716 kg
Batožinový priestor 443/1380 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 3,8/3,3/3,5
Emisie g CO2/km 90
Tags:  ,