Test Renault Clio Grandtour 1,5 dCi: Trieda nič krajšie neponúka

Rozhodovanie mladých rodín na Slovensku má niekoľko úrovní. Prvá je samozrejme, či na transport zvolí jazdené auto alebo nové. Je to závažné rozhodnutie, ale ak ide do nového, často skončí v triede malých vozidiel, kvôli cene. Aby zase auto nebolo príliš malé, tak má na výber medzi kombi alternatívami malých hatchbackov.

Po zosumarizovaní triedy však príde k záveru, že reálne sú kombi 3. Obligátna Škoda Fabia Combi, menej výrazný Seat Ibiza ST a najkrajší prírastok Renault Clio Grandtour. Najviac rozdiel medzi osvedčenou klasikou a novším modelom od Renaultu vynikne pri priamom porovnaní a zaparkovaní vozidiel vedľa seba. Ak si ich vedľa seba potenciálny kupca postaví, má asi hneď jasno, že Clio vyzerá odvážnejšie, ale zároveň elegantnejšie a nevyzerá zozadu ako električka s kolesami vsadenými bližšie k stredu auta. Je jasné, že práve Clio Grandtour by bola naša voľba.

Ale nepredbiehajme. Dizajn Clia Grandtour sa naozaj podaril. To, s čím prišiel hatchback je zachované, ale všetko sa mení vzadu. Pri druhom stĺpiku strecha nezačína klesať, ale pokračuje ďalej. Bočné okná vytvárajú dojem jedného veľkého, lebo aj stĺpiky sú čiernej farby. Dokonca sa stráca aj rozdiel medzi zadným oknom a bočným presklením. Akoby bola strecha s karosériou spojená len prednými stĺpikmi okolo okna. Verzia Dynamique s červenou farbou má aj lesklé lakované ochranné lišty a takisto lakovaný náznak difúzora zadného nárazníka. To môže predstavovať problém pri samotnom určení týchto plastov. Mali by chrániť karosériu pred nechceným dotykom s niečim ďalším. Stále je však lepšie niečo trafiť plastom ako plechom. Toľko k praktickej stránke lakovania, vizuálna zase hovorí, že auto takto vyzerá naozaj výborne. Teda tak vyzerá aj ako celok, jediné, čo by sa pri potrebe výslovného rýpania dalo vytknúť sú disky. Tvar je akýsi lacný. Podrobnejšie skúmanie však odhalí, že sú to plechové disky s piatimi lúčmi s pekne štylizovanými puklicami. To znamená, že výčitka k lacnému výzoru zliatinových diskov nemá opodstatnenie.

PA068324a

Interiér je znova podobný ako pri hatchbacku, až po zadné sedadlá, teda skôr priestor nad nimi. Vzadu nad hlavou problém nie je. Ale zo samotnej veľkosti auta vyplýva fakt, že na zadných sedadlách sa vysokí ľudia neodvezú úplne pohodlne. Teda záleží aj na vodičovi a spolujazdcovi vpredu a ich vzraste. Ale ako rodinné auto pre mladú rodinu s malými deťmi, do povedzme, že 12 rokov, je priestoru na rozdávanie. Ak sa stále zdá málo, tak vedzte, že viac neponúka ani jeden z dvoch priamych konkurentov. Batožinový priestor je síce z trojice najmenší, ale stále ponúka veľmi dobrých 443 litrov. Na prvý pohľad sa to tak nezdá, lebo podlaha je vo výške nakladacej hrany, ale dá sa vybrať, čím sa objem výrazne zväčší.

Z pohľadu priestorových pomerov a samotnej karosérie sa nie je vôbec na čo sťažovať. Dokonca výzorom odkazuje na tvary legendárneho Chevroletu Nomad, dvojdverové kombi. Clio ho imituje schovanými kľučkami zadných dverí.

Vodič po nájdení pozície vidí, že Renault použil kvalitné materiály. Ale trochu ho možno zamrzí lesklá plocha na volante, ktorý priťahuje odtlačky prstov ako magnet. Aby toho nebolo málo, tak je aj na rukovätiach na dverách a okolo navigačného systému. Leštiaca handrička sa tak stane neoddeliteľnou súčasťou vecí v aute. Skôr odídete z domu bez dokladov ako bez handričky. Počkať, navigačný systém? Navigácia je v štandardnej výbave už od úrovne Expression. Vo výbave testovaného Dynamique bol dokonca systém R-link spojený s parkovacou kamerou. Ak si myslíte, že parkovacia kamera je zbytočný luxus, tak si ju niekedy skúste a uvidíte, že je to jeden z najlepších pomocníkov pri parkovaní. Výbava obsahovala aj automatickú klimatizáciu s trocha zmätočným ovládaním, ale to bol len prvý pocit, keď sa s ňou človek zžil, žiadna komplikácia nejestovovala. Stredový panel je so spomenutými prvkami v plnej výbave.

Štartovanie používa rovnakú súslednosť úkonov ako všetky ostatné keyless Renaulty. Karta hocikde v aute, noha na spojku, brzdu a stlačenie tlačidla. Rozbeh motora 1,5 dCi s výkonom 66 kW (90 k) znie trocha drsne. Teplotu motora signalizuje kontrolka. Čiže žiadna stupnica, len modrá kontrolka, ktorá zhasne v momente, keď je všetko v správnej teplotnej sfére. Nie je to úplne optimálne, ale aspoň tam je, lebo niektorí výrobcovia už na teplotu motora kašlú. Keď sa motor zahreje, čakali by ste, že už ho nebude počuť a bude mať zvukový prejav benzínových motorov. Ale nie je to tak, stále je počuť, že pohon zabezpečuje naftový agregát. Renault však v rámci systému R-Link myslel aj na to, že sa zvuk štvorvalca nebude páčiť úplne každému. V aplikácii R-Sound si môžete zvoliť iný zvuk, ale iba pre uši pasažierov. Von sa nedostane. My sme, v prípade, že bol zapnutý, jazdili väčšinou so zvukom Laguny Coupé alebo Clia V6.Vo vyšších rýchlostiach, cca 125+, sa začne ozývať aerodynamický hluk. Ale nič, čo by nebolo v norme.

PA048270a

Najväčšie prekvapenie prichádza na kľukatých cestách. Clio Grandtour je vyváženejšie ako hatchback, čo znamená, že je dlhšie neutrálne a nedotáčavosť aj pri ťažšom naftovom motore prichádza neskôr. Vo výjazdoch jedine bude chýbať niekoľko kobýl pod kapotou. Výkon 66 kW (90 k) nie je málo, je to presne toľko, koľko na auto treba pri potrebe pohodlného cestovania. Ale výkonu nikdy nie je dosť. Odpoveď na výkon naservíruje spotreba. Pri naháňaní sa neprehupne nad 5,3 litra. A pri normálnej jazde je pod piatimi litrami. Pri extra ľahkej nohe sa dajú dosahovať hodnoty okolo troch litrov, ale to je skôr utrpenie.

No, porovnateľná Fabia Combi s 66 kW (90 k) stojí 19 711 eur. Ale neponúka možnosť parkovacej kamery ani pokročilého informačno-zábavného systému. Clio Grandtour, ktoré prešlo testom stojí 18 420 eur. Pri takýchto malých autách je rozdiel 1300 eur naozaj obrovský. Takže u nás je víťaz jasný, veď ponúka aj parkovaciu kameru, ktorá sa do Fabie vo fabrike integrovať nedá. Väčšia dilema prichádza pri pohľade do samotného cenníka Clia Grandtour. Ktorú verziu vybrať? Nie je to až tak jednoduché. My by sme brali alternatívu s názvom GT a benzínovým motorom 1,2 TCe a prevodovkou EDC. Pri voľbe naftovej alternatívy by sme určite brali presne tú, ktorá bola v teste. A ako by malo vyzerať ideálne Clio Grandtour? Jednoznačne motor 1,6 dCi s 96 kW (130 k)m šesťstupňovou prevodovkou postavené na 17tkach.

Motor
Objem 1461 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1750 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4267 mm
Šírka 1732 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2589 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1196/515 kg
Batožinový priestor 443/1380 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 178 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,1/3,3/3,6