Test Renault Alaskan s manuálom: Keď preradenie niečo znamená

22. apríla 2018 od AktualityRenaultTesty

Renault je v segmente pick-upov na rovnakej lodi ako Nissan s Navarou. Alaskan je vlastne pokrvný brat obľúbeného pracovného vozidla. Rozdiely sú naozaj minimálne a najväčšmi vidno zmenu predne časti karosérie.

Po automate sme skúsili aj manuál v Alaskane. Spojený bol s najvýkonnejším motorom aktuálne v ponuke a zároveň najvyššou výbavou. Chýbala mu krabica prekrývajúca nákladný priestor, takže celé auto pôsobilo inak ako hnedý kus, ktorý sme mali v zime.

Kovboj, ale v menšom vydaní

Potrebujete ťahať konský prepravník? Pick-up. Potrebujete naložiť miešačku, pár vriec cementu a ísť betónovať horskú chatu, ktorú strhla lavína? Pick-up. Chcete potiahnuť svoj veterán na zraz, aby ste mu neznižovali hodnotu planými presunmi? Pick-up. Dôvodov je naozaj veľa. Ale ten najzásadnejší je úplne iný.

Pick-up musíte chcieť. Veď inak by ste boli spokojní aj s veľkým SUV. Pick-up stále využíva, väčšinou, rámovú konštrukciu. Teória je taká, že môžete odstrániť zadnú časť, tú nákladnú, a dokážete miesto nej nainštalovať inú nadstavbu. Plošina nie je problém, ale na tú sa skôr hodí menšia krátka karoséria. Tú však Alaskan v ponuke nemá.

Zostaňte pri tých koňoch. Z pick-upu máte naozaj pocit, že máte extra auto, ktoré vás izoluje od okolitého sveta. Máte svoju vlastnú pôdu z divokého západu. Lenže má koberce a plochu viac ako 2×5 metrov. Klobúk nie je v sériovej výbave. Našťastie, pick-upy pre Európu nie sú tak šialene rozľahlé ako tie v kovbojskej krajine.

Strieborný pick-up, mimochodom veľmi pekný, len tak nezapadne ani na parkoviskách pred potravinami. Veď ako by mohol. Keby na to nestačila výška takmer dva metre, tak bude určite trčať z bežných parkovacích miest minimálne o pol metra. Ale nebude vám to vadiť, vždy sa za ním otočíte.

Pozrite do očí vodičom autobusov

Sadnete za volant a máte dva pocity. Prvý hovorí, že sa môžete pozrieť do očí autobusárom a sedíte vyššie ako v bežných obrovských SUVčkach. A ten druhý? Keď zakryjete logo na volante, tak už ste ten interiér niekde videli. Asi ste čítali test Navary. Niekoľko podobných čŕt sa nájsť naozaj dá.

Pod slovným spojením niekoľko podobných čŕt je vlastne celý interiér, okrem spomenutého loga na volante. To nie je výčitka, interiér sa podaril. A hneď vám ušetríme 750 eur. Ak chcete usadiť vyšších ľudí aj dozadu, tak im nepriplácajte za otváracie strešné okno, to znižuje priestor nad hlavami.

Ale na kolená zadní cestujúci trpieť nebudú. Trojicu klasicky nefavorizuje tvar sedadla, avšak šírka pre troch je dostatočná. Vpredu o nedostatku priestoru reč nemôže byť vôbec. Aj stredová lakťová opierka je dostatočne veľká, lakťom sa so spolujazdocom naozaj stretnúť nemusíte. Len čo s batožinou? To je najväčší problém pick-upov. Ak idete v plnom aute a potrebujete si so sebou niečo zobrať, tak musíte priplatiť za nejaký zamykateľný kryt nákladného priestoru.

Celkovo interiér poteší. Lenže pri Renaulte sme zvyknutí na trochu iný informačno-zábavný systém. Ten v Alaskane je priamo z Navary. Logika je výborná, len téma a spracovanie menu je trochu… Akoby sme to povedali? No, je trochu príliš jednoduché, až pripomína Ford zo začiatku tretieho milénia. Ale, na druhú stranu, jednoduchosť ovládania je univerzálna, dokonca zostali aj niektoré fyzické kontrolky. Používanie displeja na dotyky dokážete vďaka tomu slušne eliminovať. Radšej by sme však na displeji videli R-Link priamo od Renaultu.

Meníte chod sveta

Pod kapotou Alaskanu je motor z Navary. To je logické, nie? Ale odkiaľ sa vzal? Pôvodne prišiel z dodávok Renaultu. Kolobeh sa teda uzavrel. Výkonu má dosť, krútiaci moment je tiež v slušne vysokých sférach. Reálne na prázdne auto výkon stačí, ba je ho naozaj dosť aj na dynamickejšiu jazdu.

Akurát, na európske pomery osobných vozidiel, obrovský pick-up a dynamická jazda môžu byť pre niekoho adrenalínovou kombináciou. Ale primárny pohon zadnej nápravy robia z auta celkom agilné náradie. Niektorí majitelia menších áut môžu byť aj ľahko prekvapení tým, ako sa dá s Alaskanom rozbehnúť. A rozbehnúť sa s ním dá takmer na každom povrchu. Podvozok toho veľa zožerie. Malé jamy vás otravovať nebudú.

Budete až prekvapení, koľko zvládnete len s pohonom zadnej nápravy. Pripojiť predok a nebodaj dať redukovaný pomer nebude často nutné. Teda štvorkolka ešte OK, jej pripojenie aj budete počuť, ústrojenstvo začne o niečo viac hučať. Skôr využijete uzamknutie zadného diferenciálu. Posmoklená lúka bude vašou obľúbenou kratochvíľou. Dáte dvojku a budete sa zabávať na pracovnom aute.

Radenie prevodových stupňov obstaráva vaša pravá ruka. Manuál má šesť stupňov a celkom dlhé dráhy. Najmä spiatočka je ako kúzelnícky trik. Zatlačíte páku dozadu, posuniete ruku doprava a dozadu, prejdete tak 40 centimetrov a máte zaradené. Dobre, až toľko nie, ale cítite, že toto nie je len také zaradenie rýchlosti. Akoby niečo znamenalo v globálnom hľadisku. Nie, to neradíte rýchlosti v aute, to kontrolujete rýchlosť otáčania zemegule!

Na každý deň

Nakoniec sa s ním tak ťažko neparkuje. Raz-dva si na to zvyknete, najmä ak máte verziu s 360-stupňovou kamerou. Alebo aspoň s kovovými nárazníkmi. Aj tie sa dajú považovať za parkovací senzor.

Alaskan je výrovný pick-up, aj za priajteľnú cenu. Len si určite doplaťte za uzatvárateľný zadný dif a vykašlite sa na otváraciu strechu. Po vzore Navary ešte odporúčame aj rampu s prídavnými svetlami. S nimi uvidíte takmer aj cez steny, samozrejme podľa toho aké zvolíte.

A ešte vlastne jedna dôležitá informácia. Aj s diaľnicami dokážete jazdiť za 8 litrov, bez nich kľudne aj do 7. Fakt brutálne hodnoty. Manuál by sme, pravdepodobne, zvolili radšej ako automat.

Renault Alaskan dCi 190 Intens 

Motor R4 nafta
Objem 2298 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 1500-2500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5399 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1841 mm
Rázvor osí kolies 3150 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2103/3035 kg
Batožinový priestor – l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,9/6,0/6,3
Emisie g CO2/km 167
Tags: