Test Peugeot 508 GT Line: Nadpozemská príťažlivosť

14. apríla 2019 od AktualityPeugeotTesty

Keď koncern PSA odhalili najnovšiu generáciu Peugeot 508, snáď každého ohúril dizajn tohto modelu. Oproti predošlej verzii sa posunuli do inej galaxie, atraktivita je nepopierateľná. Dnešná ponuka vozidiel je až šialene bohatá, obyčajná verzia nedostatočná, preto stále častejšie registrujeme špeciálne edície a verzie vymaňujúce sa z bežného priemeru. Ani 508 nie je výnimkou, mali sme tú česť so športovo ladeným GT Line, nielen na pohľad, ale pod kapotou.

Chceš ma? Chcem ťa!

Biela perleť. Poviete si, zasa tá monochromatická nuda. Ale… Nie je biela ako biela, no najmä, sú modely, ku ktorým proste táto farba-nefarba pasuje a podčiarkuje atraktivitu. Do tejto skupiny patrí práve 508-mička. Zadné svetlomety zapadajúce do línie čierneho horizontálneho prvku, z ktorého žiaria červené LED koncových a brzdových svetiel, k tomu čierny leštený difúzor, biela perleť až priťahuje pohľad vďaka príjemnému kontrastu.

Karoséria štvordverového kupé je mimoriadne obľúbená, kedysi bola devízou prémiových značiek, vďaka atraktívnym tvarom jej odpustíte aj absentujúci zadný stierač. Celé vozidlo je podsadené, nízka stavba s vydutými bokmi už nemohla vyzerať lepšie. Druhá vlna ohúrenia prichádza pri pohľade spredu. Agresívny výraz, LED denné svietenie vertikálne umiestnené v podobe pásika lemujúceho líniu nárazníka, úzke svetlomety nadväzujúce na konvexne tvarovanú, leštenú mriežku chladiča, označenie modelu vpredu na kapote, pri každom pohľade objavíte niečo nové a poviete si, wau.

Strecha budí dojem dvojfarebného lakovania. Čierna časť strechy je ale v skutočnosti sklenená, otváracia, viete si tak dopriať trochu vetra vo vlasoch stlačením a podržaním tlačidla v kabíne. Pokiaľ počasie nepraje, stiahnutím strešnej rolety, elektricky, samozrejme, sa odkryje pohľad na nebo aspoň cez tónované okno. Bi-color sú disky kolies, jemne lesklé, jemne čierne, príjemne zapadajúce do atraktívne pôsobiaceho športového celku. Celý exteriér je prepracovaný súbor kriviek a línií, dokonale ladiacich.

Luxusný dojem s nádychom športovca podporuje bezrámové prevedenie okien všetkých štyroch dverí. Aj to má ale svoje nevýhody, okná sú neustále obchytané a taktiež sa musíte postarať o ich správne fungovanie načítavaním nulových bodov, okno sa totiž pri otvorení dverí mierne spustí, po zatvorení zasa vysunie, no otrasmi sú spôsobené stotinové posuny, čo má za následok občasné zahaprovanie a nedovretie okna po zavretí dverí.

Dizajnérske výkony však odviedli návrhári aj v interiéri. Centrom diania je jednoznačne volant, ten priam dýcha športovou atmosférou. Malý, hranato skosený, s výrazným logom GT Line, perforovaná koža obšívaná niťami ladiacimi s medeným podfarbením. Drží sa trochu horšie, horizontálna lína, na ktorej sú umiestnené tlačidlá ovládania, je masívna, pri dlhých jazdách cítite otlačené dlane.

Tunel pre i-Cockpit je trochu menší, tým pádom aj zobrazené údaje na ňom, či už priemer budíkov alebo mapa navigácie. No grafické prevedenie, v medenej, samozrejme, je kvalitné a prepracované. Menej prepracované sú mapy navigácie zobrazené na dotykovom paneli stredového displeja. Tie zostali niekde v minulom desaťročí, bohužiaľ. Neobmedzili sa len na použitie dotykového panelu, pod ním sú tlačidlá imitujúce ovládače zo športiakov, pri troche predstavivosti aj zo stíhačiek, no s veľmi decentným prevedením.

Stredový tunel, obopínajúci prevodovku, dostal lesklé plochy, na pohľad atraktívne, do praxe trochu horšie. Antistatická handra sa stane vašim najlepším kamarátom. Použitie materiálov zvolili príjemne, imitácia uhlíkových vlákien na palubovke je, prekvapivo, z mäkkého plastu, čo podporuje dojem pohodlia. Keď sa zahráme na odporných puntičkárov, doladili by sme detail farebnosti výduchov klimatizácie. Keďže edícií GT Line dominuje medená farba, mohli ju aplikovať aj na tieto rámiky, bola by to veľmi elegantná bodka. Sedadlá s prešívaním do geometrických tvarov sú na pohľad veľmi príjemné, no po pár sto kilometroch zistíte, že sa nejak nedokážete pohodlne usadiť. No je to športovec, nie limuzína, v ktorej sa usadíte vzadu a budete úradovať, preto treba vyzdvihnúť to, čo je podstatné, športového ducha, a kompromisy proste prijať.

Diaľnice vymažte z mapy

Niekto možno súhlasiť nebude, no nafta dokáže byť veľmi zábavná a agilita jej nechýba, keď dostane to správne spracovanie a pomocníkov. Osemstupňový automat výrazne pomáha, aj pri tejto technológií sa francúzska automobilka výrazne posunula vpred, aj keď pri rozbehu do kopca nebol chod úplne hladký a bezchybný. No poďme na rovinu, vývojárom v PSA ďakujeme za tlačidlo Drive mode.

Garantujeme, že režim Sport bude zvolený 99% času. My sme ho volili hneď po naštartovaní. Vďaka tomuto režimu sa nielen zmení chod prevodovky, púšťa 130 kW (177 k) dvojliter do vyšších otáčok, podraďuje aj o dva stupne nižšie, taktiež stuhne podvozok. A to významne. V režime Comfort sme sa ocitli na plachetnici, ostrejšia zákruta sa stala desivou. No na plavbe okolo Korčule taktiež nevytočíte kormidlo rýchlosťou mixéru, keď chcete komfort a pohodičku, podľa toho aj jazdíte.

V Sport režime ale nastáva tá pravá zábava. Prevodovka spolupracuje ukážkovo, pádla pod volantom napomáhajú športovému charakteru, aj keď ich pevné ukotvenie trochu kazí dojem, keby sa pohybovali s volantom, dali by sa používať pohotovejšie. Motor točí optimálne vysoké otáčky, podvozok drží, žiadne náklony ani plávanie. Svoje robí aj obutie, Michelin Pilot Sport s rozmerom 235/40 ZR 19 dodá istotu aj vo vyhrotenejších situáciách.

Keď sa chcete trochu vyjašiť, podstatným faktorom sú najmä brzdy. Rozbehnúť sa problém nie je, no s včasným zastavením to môže byť ošemetné. 508-mička však dostala kvalitné komponenty aj do brzdovej sústavy, hneď sa tak dajú kľukaté cesty vychutnať naplno. A ešte ako. Zrazu si uvedomíte, že kamión vlečúci sa pred vami cez horský priechod nepreklínate, ale tešíte sa na najbližšiu prehľadnú zákrutu, kde ho s adekvátnym nadšením a príjemným šteklením v žalúdku necháte za sebou. Stále si vravíte, že je to len ďalší lenivý diesel? Testovaný kus bol síce úplne nový, no aj tak nám to nedalo a trochu sme si uleteli, dvestovka zasvietila na palubovke veľmi plynule, pohodlne a bez náznaku trápenia sa motora alebo zvýšenej hlučnosti. Na diaľnici nás komfort ohúril maximálne, no zákruty sú aj tak väčšia zábava. Samozrejme, objem sa oklamať nedá, keď sa nejaká okolo idúca V10-na naštve, ostanete trochu smutní, ale Peugeot vás aspoň neoberie o celú výplatu na čerpačkách. Vozidlo v zábehu, a to kvalitnom, sme dostali na hranicu niekde okolo 8 litrov nafty na stovku, čo, vzhľadom na volené trasy a mieru adrenalínu v krvi, nie je vôbec zlé. Veríme, že po zábehu a s ležérnejšími tempami budete niekde okolo šestky.

Postgraduál z technológie

Mimoriadne ohuruje ponuka technologických vychytávok. A to dokonca úplne funkčných a v praxi užitočných. V kabíne oceníte takmer všetko. Menej pohodlné, do športova ladené, našťastie vyhrievané, sedadlá disponujú masážnym režimom, ako vodičove, tak aj pre spolujazdca. Cez panel infotainmentu máte možnosť zvoliť si tri stupne intenzity a päť druhov masáží. Jasné, Thajka praskajúca vaše stavce chodidlami to nie je, no príjemný pocit dokáže navodiť aj bez nutnosti fyzického kontaktu s druhou osobou aj Peugeot.

Keď vyhrievajú sedadlá, čakali by ste aj volant, no nemôžete mať všetko, aj tak by každý chcel ešte viac. Ovládacie tlačidlá pre infotainment sú umiestnené horizontálne pozdĺž celého displeja, pod nimi je ďalší rad ovládačov na klimatizáciu a vyhrievanie okien, tie sú však už dotykové. Pri hrboľatej ceste si občas omylom zapnete maximálne ofukovanie čelného okna, keď sa pokúšate deaktivovať Start/Stop systém, no nie je to nič tragické.

Cez dotykovú obrazovku si môžete rozšíriť funkcie konektivitou s mobilným telefónom, samozrejmosťou je GPS navigácia. Ako sme už spomínali, mapy mierne zaspali dobu, grafika je priam tragická, načítavanie pomalé, všade samé kocky a polomerom zákrut zobrazených na mape sa riadiť jednoducho nedá, chcelo by to upgrade, napríklad podľa vyladenej grafiky i-Cockpit-u. Teplotu klimatizácie nastavíte len pomocou dotykovej obrazovky, aj keď využiť môžete aj hlasové ovládanie. Vlastne, „zvýš teplotu“ bol jediný povel, ktorý systém dokázal dešifrovať. Mimochodom, posunie sa o pol stupňa Celzia, takže prestavenie o napríklad 5 stupňov môže byť dosť zdĺhavé, otravné a komické.

Podstatnými vychytávkami sú ale prvky bezpečnosti. i-Cockpit si môžete nastaviť podľa preferencií, máte budíky, informácie o jazde, vozidle, po zotmení sa možnosti rozšíria o nočné videnie. No aj keď ho nemáte aktivované permanentne, systém neoddychuje, stráží neustále a na tmavého chodca upozorní ako akustickým signálom, tak aj pohotovým grafickým zobrazením vrátane orámovania potenciálneho podguráženého problému červeným rámikom.

Portfólio pomocníkov bezpečnosti je skutočne široké, okrem inovatívneho nočného videnia pomáha aj aktívne udržiavanie v pruhoch, na tom sme síce zaznamenali pár nedostatkov, tri pruhy diaľnice akosi boli nad jeho chápanie, no berieme to tak, že šofér proste musí mať pozornosť na maxime, poľavenie v tejto sfére je nežiaduce. Adaptívny tempomat je v podstate plynulý, aj keď aj tu sa vyskytli mierne nedostatky, biela dodávka idúca pred nami asi nebola dostatočná prekážka, ktorú by senzor zachytil a vozidlo miesto brzdenia pridalo, no zopakujeme, za volantom spať jednoducho netreba.

K prvku bezpečnosti radíme aj svetlomety. Full LED osvetlenie zabezpečuje kvalitnú viditeľnosť aj v tme, ktorú poskytuje náš najtmavší Národný park, automatické prepínanie diaľkových svetiel funguje pohotovo, rovnako aj natáčanie svetelného lúča do zákrut. Pomôže aj pred vami idúcemu traktoru bez poriadneho osvetlenia, LED-ky Peugeotu posvietia popod kabínu aj jemu. Parkovanie tiež nie je viac strašiakom, asistent ponúka možnosti automatického parkovania, ako pozdĺžneho, tak aj kolmo na okraj vozovky. No pripravte sa, že systém bude vhodné miesto na parkovanie vyhľadávať trochu dlhšie, v skutočnosti potrebuje priestor rovný parkovacím miestam pre kamióny, aby mal dostatok miesta na manévrovanie.

Kamery však majú zobrazenie kvalitné, pohľad je širokouhlý a tak túto vychytávku v podobe automatického parkovania ani potrebovať nebudete. Praktickosť tohto vozidla je tak na 50%. Chcete to len pre seba, maximálne nejaký ten výlet s partnerom? Vpredu priestor veľkorysý, batožinový priestor akurátny, veľkoryso široký aj hlboký, dokonca s možnosťou hands-free otvorenia, aj keď…. z desiatich pokusov otvoriť piate dvere pokývaním nohou bola úspešnosť v miere 1:9, takže väčšinu času sme vyzerali ako utečenci z psychiatrie. Narvať ďalšie tri dospelé osoby dozadu síce dokážete, no kamarátiť sa s vami dlho nebudú, odporúčame neotvárať strechu, môže sa totiž stať, že niekto sa bude snažiť cez ňu za jazdy dezertovať. Priestor na zadných sedadlách je značne obmedzený, najmä ak vpredu sediaci vodič a pasažier sú vyššej postavy. Môžete ich ale skúsiť uchlácholiť menšou párty, sound systém Focal pre reprodukciu hudby je vyvážený a zvuk veľmi kvalitný. Okrem systému prepojenia so smartfónom, pre ktorý je k dispozícií bezdrôtové nabíjanie, aj keď trochu schované, použiť môžete aj USB vstup.

Zmena je život

Pokrok, ktorý francúzska automobilka v podobe modelu 508 GT Line učinila, je výrazný a prospešný. Upustili od šialeností, či už technických alebo dizajnových, ktorými disponuje „Creative technologie“ koncernový brat a výsledok skutočne stojí za to. Cena niekde okolo 47-tisíc EUR je, vzhľadom na konkurenciu z prémiovejších značiek, mierne premrštená, no ak ste sa po ľudových vozidlách odhodlali k zmene, je to voľba dobrá, Peugeot totiž nepodnecuje závistlivú povahu nášho národa tak, ako štvorkruhové a hviezdne modely, komfort a športové bunky ponúka vo zvýšenej koncentrácií.

Peugeot 508 GT Line BlueHDI 180

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4750 mm
Šírka 1859 mm
Výška 1403 mm
Rázvor osí kolies 2793 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1683/2127 kg
Batožinový priestor 487/1537 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,0/3,9/4,7
Emisie g CO2/km 123

 

Tags: