Test Peugeot 308 SW GT BlueHDi: Temná strana sily

19. apríla 2015 od AktualityPeugeotTesty

Peugeot to má s 308 naozaj dobre rozbehnuté. Autá pôsobia kvalitne, majú výborne nastavený podvozok, ale stále v ponuke niečo chýbalo. To niečo bola naozaj ostrá verzia. Aj keď THP 155 spĺňala chute po športových vlastnostiach dostatočne, stále bola relatívne civilná.

Situácia sa zmenila keď automobilka predstavila verziu GT. Nie je to ešte úplne hothatch, ani hotwagon, ale športové ambície mu uprieť nemožno. Vyzerá agresívnejšie a má pod kapotou dva výkonnejšie motory. Nie, na test sme nemali benzínovú verziu THP 205, ale naftovú BlueHDi 180. Ani s jednou nespravíte zlé rozhodnutie.

Vyvážené kombi

Na jazdu sa nemusíte pripravovať. Ovládanie je blbuvzdorné, len štartovacie tlačidlo pri volante budete hľadať márne, je až za radiacou pákou. Po prebratí štvorvalca máte jasno, toto nie je benzínový borec, tento chlapík pije z čiernej pištole s nápisom Diesel. Pod kapotou naozaj vykonáva svoje poslanie dvojlitrový naftový motor označený ako BlueHDi 180.

Ak si rozoberieme názov agregátu, tak vieme, že HDi je vysokotlakové priame vstrekovanie. Slovo Blue zase značí, že využíva močovinu na vyčistenie výfukových plynov počas selektívnej katalytickej redukcie. Ale hlavné je to číslo. To udáva výkon 133 kW (180 k). Vyzerá to ako menej, ale cifra je až príliš podobná tej, ktorú ponúka Octavia Combi RS TDI s DSG.

Prečo porovnávame s DSG? Lebo aj 308SW GT s naftou má automat. A nie hocijaký dvojspojkový, ale klasický jednospojkový so šiestimi stupňami. Dodáva ho japonský Aisin a už má pár rokov, čo nie je tak na škodu, lebo má vychytané všetky muchy a detské choroby. Prevodovku podporujú aj pádla pod volantom pripevnené na stĺpiku riadenia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ak plyn len hladkáte, tak nemáte problém so spotrebou okolo 5 litrov. Lenže to ste si mohli kúpiť kľudne aj 1,6 e-HDI. Dvojliter by mal autu prepožičať niektoré superschopnosti. Na kickdown reaguje naozaj promptne a okamžite začne ťahať vpred. Situácia je takáto na normálnom režime, lenže za radiacou pákou je okrem tlačidla štartovania ešte jedno s nápisom Sport.

Stlačenie tlačidla Sport zmení hneď niekoľko atribútov. Červené podsvietenie prístrojov a ukazovateľ preťaženia, či výkonu na displeji palubného počítača je len kozmetická retuš. Mení sa reakcia plynu a automatickej prevodovky, čo je dôležitejšie, dokonca aj volant je tuhší. No a aby sme nezabudli, z reproduktorov sa začne rynúť nenápadný, ale veľmi dobrý zvuk osemvalca. Síce to vyzerá ako volovina, ale v GT funguje lepšie ako v trojvalci PureTech 130.

Zrýchlenie a jazda v priamke podávajú uspokojivé vnemy. GT sa však, najmä ako kombi, dokáže vyznamenať aj v zákrutách. Niekto možno kritizuje poskakujúcu zadnú nápravu, ale my sme tento neduh nezbadali. Kombi sa chovalo príkladne aj kvôli tomu, že vzadu má kufor a dlhší previs. Pôsobí dlhšie neutrálne ako kratší hatch. Pri vyšších teplotách sme ako jediný limit brali pneumatiky BFGoodrich so zimným dezénom. Keď už sa auto začínalo sunúť, tak šlo pekne po predku a po ubratí plynu sa zhuplo späť k neutralite. Zimné pneumatiky sa podpísali aj pod väčšiu hlučnosť.

Motor ako taký sa nedá hodnotiť inak ako veľmi dobrý. Výkonu ponúka dostatok na každodennú športovejšiu jazdu a pritom ani veľa nevytiahne z nádrže. My sme dali celkový priemer 5,9 litra pri výrazne dynamických presunoch. Myslíme, že na letných by sme dokázali jazdiť s ľahkou nohou aj pod 5 litrov.

Ako Anakin na temnú stranu sily prešiel

Všetko čierne, len pár chrómových doplnkov. Dokonalé! Peugeot 308 vyzerá dobre už v základnej verzii, čo vyplepšuje výbava Allure pridávajúca LED predné svetlá a iný nárazník. Ale najlepšie sa tvári práve GT. Keď sme poň išli, čakali sme tú modrú, čo bola na všetkých promo fotkách. Dostali sme čiernu. Čierna karoséria, tmavé vnútra diskov, čierne okná. Mafiánske auto? Možno, veď zvonka ani poriadne nie je vidno, či v aute niekto sedí!

S celočiernou kasňou tvoria kontrast chrómové lišty okolo okien, maska chladiča a strieborné strešné lišty. Leštené osemnásťpalcové disky nepôsobia ani veľké, ani malé, na auto sa hodia úplne dokonale. Chróm sa objavuje aj na zadnom nárazníku. Implementácia pripomína koncovky výfuku. V jednej slabšej chvíľke sme ich podrobili testu a zistili sme, že to nie sú reálne koncovky, ale iba imitácie. Aspoň, že nie sú naozaj deravé a nevidno cez ne na kolesá.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zvyšné časti sú rovnaké ako na slabších modeloch. Zboku GT pripomína najmä označenie na prednom blatníku. Ak sa náhodou stane, že budete na toto konkrétne GT pozerať zvrchu, z balkóna, neprehliadnete presklenú strechu. Bez pochýb, čierna sa na túto verziu hodí najviac. Reklamná modrá by nepôsobila tak agresívne. Darth Vader na štyroch kolesách…

Pohodlie na tisíce kilometrov

Tie sedadlá sme už niekde videli. Sú rovnaké ako obyčajnejších verziách. Bočné vedenie dostatočné, len prešívanie čaluníci spravili červenou niťou. Na pohľad vynikajúce. No a na pocit tiež. Keď v nich umiestnite svoju zadnicu, tak bez problému prejdete za jeden deň aj tisíc kilometrov. Po ich absolvovaní nebudete pociťovať výraznú únavu, za čo môže aj možnosť masáže prifukovaním a odfukovaním bedrovej opierky.

Ako najväčší problém sedadiel budete hodnotiť absenciu ventilácie. Najmä v lete je čierna koža celkom horúca. My by sme asi ostali pri sériovej kombinácii kože a alcantary, ktorá sa tak veľmi neprehreje.

Okrem samotných sedadiel sa červená niť dostala aj na výplne dverí, prístrojovú dosku a manžetu radiacej páky. Volant by si zaslúžil samostatnú kapitolu. Kedysi by sme o veľkosti vtipkovali, ale teraz stačí 5 minút za volantom a vidíme, že v tejto verzii má zmysel. Výrobný tvar, výborné ovládacie prvky. Jedine tempomat na páčke vľavo pod volantom pôsobí zastarale. Aspoň, že ovládanie je celkom intuitívne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Peugeot veľa funkcii schoval v dotykovom displeji. Kvôli nemu zostalo na hrbe v strede iba 5 tlačidiel. Okrem zamykania, výstražných svetiel a vyhrievania okien tam svoje miesto našlo aj prepínanie vnútorného obehu ventilácie. Pri občas pomalších reakciách displeja je práve toto tlačidlo vynikajúceako samostatné a ihneď prístupné. Napríklad Citroën C4 Picasso má túto funkciu schovanú v menu a to nie je bohviečo.

O priestorových pomeroch sme toho pri kombíkoch niečo popísali, veď sme mali na test 1,6 e-HDi a PureTech 130. Vpredu super, vzadu tiež a kufor obrovský, nič viac netreba. Pocitu vzdušnosti pomáha aj presklená strecha s elektricky ovládanou roletou. Len mimochodom, aparatúra Denon so subwooferom miesto rezervy hrá nad očakávania dobre.

Ktorú teda?

Voľba Peugeotu 308 SW GT BlueHDi je zaujímavá ak plánujete rýchle kombi s prijateľnou spotrebou a výborným komfortom. Priamo sa stavia proti Škode Octavia Combi RS TDI DSG. Lenže budeme úprimní, toto nie je to správne GT, ktoré by sme volili. My by sme peniaze dali za benzínovú verziu. Štvorvalec THP 205 má nielen vyšší výkon, ale podľa skúseností z testu THP 155 sa dá dostať na papierové hodnoty spotreby. A kúpou auta s vyšším výkonom a manuálnou prevodovkou ušetríte skoro 4000 eur. Pri prepočte to znamená, že ak by ste dosahovali spotrebu podľa tabuliek, tak sa naftová cena vráti po 142 tisícoch kilometrov. Jasné, nemáte komfort automatu, ale manuál s benzínovým motorom má aj o 130 kilogramov nižšiu hmotnosť.

Martin O. Gallery

Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180

Motor R4
Objem 1997 cm3
Výkon 133 kW (180 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4585 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1457 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1595/2020 kg
Batožinový priestor 660/1660 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 218 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/3,7/4,1
Emisie g CO2/km 107
Tags:  ,