Test Peugeot 308 GTi: Té Gé Vé

10. apríla 2016 od AktualityPeugeotTesty

Peugeot zvládol 306 GTi úplne dokonale, výborný podvozok, perfektný motor. Ale 308 GTi už toľko vody nenamútila. Bola akási veľmi mdlá. Do najnovšieho 308 GTi vkladal výrobca mnoho nádejí a príchod pripravil už tak výborným 308 GT.

Pri prvom teste 308 sme skonštatovali, že má fakt výborný podvozok. A práve vrcholný model GTi musí mať ešte lepší. To isté platí o motore. Jednoducho musí byť najlepší. Veď nemá ľahkú konkurenciu, v hre je predsa Focus ST, Mégane RS, ale aj zástupcovia, ktorí zatiaľ v redakcii neboli. Prezradíme to dopredu, 308 GTi je reálne vynikajúci! A rýchlosť je tak dychberúca ako vo francúzskych vlakoch TGV.

Instatntý stop

Ak ste hrávali niekedy Carmageddon, čo je primitívna hra, kde zrážate zombíkov (podľa verzie), poznáte vylepšenie instatnté zastavenie. Zdá sa, že Peugeot má niečo podobné. Veď obrovské brzdy Alcon s priemerom 380 milimetrov dokážu zvládnuť bez vädnutia aj extrémne jazdy po horských prechodoch. Mimochodom, priemer je väčší ako má bežná pizza. Brzdy sa dajú dávkovať veľmi presne a predstavujú podstatný prvok pri rýchlej jazde.

Aby ste mohli brzdiť, musíte sa aj rozbehnúť. Pod kapotou GTi je rovnaký základ, 1,6 THP, ako má aj 208 GTi. Lenže v 308 je vyladený na 200 kW (270 k). Ešte raz si to zopakujeme, 1,6 litra objemu, 200 kW. Teraz vážne, litrový výkon 125 kW (170 k) by pred desiatimi rokmi vyvolával neveriacke klopanie na čelo. V roku 2016 funguje priam dokonale. Dá sa s ním jazdiť bez akýchkoľvek problémov aj do 6 litrov. Nám sa aj s dynamickými prejazdami za týždeň podarilo zvládnuť 7,1 litra na sto kilometrov. S autom, čo má 200 kW! Mozog práve explodoval pri tých číslach.

V spodných otáčkach, kým zopne poriadne turbo, nie je príliš výrazný, ale ako sa postupne plní, začína šialenstvo. Máte zimné v teplotách okolo 20 stupňov? Majú ortieľ známy, pôjdu dole, imperátor lajk nedal. Motor s krútiacim momentom 330 Nm ich pretočí aj na štvorke. Výkonu má na rozdávanie a plne využíva aj samosvorný diferenciál Torsen. Ako funguje? Jednoducho, vojdete do zákruty, pridáte a abrakadabra, magické deje prebehnú, vtiahne vás do zákruty a vykrúžite úplne dokonalý prejazd. Teda hlavne ak zvolíte adekvátnu stopu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Podvozok 308 GTi je nastavený ako kompromis. Jasné, klišé. Lenže aj na devätnástkach si stále zachováva dostatok komfortu. V zákrutách zase predvádza, že samosvor naozaj eliminuje nedotáčavosť a chová sa veľmi predvídateľne. Zadok vie občas na zlej ceste odskočiť, len to dokážete vyriešiť jedným pasažierom vzadu, alebo batožinou v kufri.

Muselo to prísť. Nie všetko je úplne dokonalé. Prevodovka má geniálnu hlavicu, ktorá v lete páli, v zime chladí. Ale jej chod je trochu gumový a menej presný, čo je celkom prekvapenie, lebo v koncernovom DS4 THP 210 je omnoho, omnoho lepšia.

Nech je akokoľvek, na prevodovku si zvyknete a po pár dňoch už nebudete považovať prevodovku za problém. Budete jazdiť ako poloboh. Pocit z riadenia by ešte zlepšila reálna odozva vo volante, riadenie sa dá nazvať nekomunikatívnym. Ak neviete o čom hovoríme, tak skúste frajerku, alebo ženu nahnevať a zistíte pri tichej domácnosti. Aspoň, že je volant celkom tuhý a tým pádom sa dá ľahko predpokladať čo sa stane.

Bežne civilizovaný hothatch sa len plynom dá premeniť na monštrum. Po stlačení tlačidla Sport ešte naviac stuhne riadenie, zmení sa mapovanie plynového pedálu na mód on/off. Pri takom setupe počuť odfukovanie turba, prskane, strieľanie do výfuku. Chcete najuniverzálnejší hothatch na trhu? Nie je to Mégane, ani Focus. Možno Leon, ale s 308 GTi dokážete zvládnuť akékoľvek teritórium. Nielen zvládnuť, pokoriť ho a zabrať ho pre seba a potom ísť komfortne domov!

Vizuálne skôr nenápadný

Keď postavíte vedľa seba 308 s výbavou Allure a GTi, tak pár zmien uvidíte, ale ak pred sebou GT a GTi bude pátranie ťažšie. V porovnaní s Allure si inú mriežku vpredu ani nevšimnete. Tmavé prvky okolo hmloviek miesto chrómu niečo naznačia. Rovnako ako veľké disky a logá GTi na blatníkoch.

Následne do očí padnú nástavce prahov, aj keď sú len veľmi decentné. Zadná časť má iný len difúzor. Fakt je to iba difúzor aj s koncovkami výfuku. Obrovské kanóny na dvoch stranách strieľajú na športovom režime salvy na požiadanie. Znova nechýba decentný odznak GTi. Nenápadnosť nadovšetko.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Našťastie Peugeot Sport nevyhodil z výbavy Full LED svetlá, svietia nadpriemerne, aj keď sú statické. Ostatné vizuálne kvality 308 zachovali, stále je to pekný hatch nižšej strednej triedy. Má rovnaké dynamické tvary, rovnaký bočný profil, rovnaké detaily. Vizuálne veľmi dobre prispôsobivý.

Problém môže nastať pri voľbe farby. Priznáme sa, červená Ultimate sa nám páči viac ako dvojfarebná kombinácia Coupe Fraiche. Ak budete chcieť, dokážete si čierny zadok nechať dolepiť u každého fóliovača. Červená má ešte jednu výhodu, lišty okolo masky nie sú červené, lebo by zanikli, sú chrómové. Červené sa síce hodia na čiernu a bielu, ale na modrej práve dobre nepôsobia. A mimo to, modrá je predsa farba 308 GT, nie?

Objím si svojho vodiča

GTi musí mať niečo iné aj vnútri. A má. Volant s radikálnejším tvarom venca a odznakom GTi v spodnej sploštenej časti sa dá očakávať. To aj sedadlá Peugeot Sport s výraznejším bočným vedením objímajúcim šoféra aj spolujazdca. Majú aj masáž, ktorá nei je ako v Escalade, ale niekedy poteší aj nafukovanie bedrovej opierky. Sedadlá naviac neunavujú ani pri dlhšej ceste. Zase bonusové body. O tom, že nápis Peugeot Sport je reflexný sme sa dozvedeli v noci náhodou.

Mohutné predné sedadlá vytvárajú jeden problém vzadu. V bežnom 308 je miesta akurát, tu operadlá uberajú pár centimetrov a pri vodičovi nad 185 centimetrov to už vôbec nie je na zadných sedadlách až také ružové. Ale stále sa dá. Menej priestoru sa prejavuje hlavne za vodičom, spolujazdec má pred sebou dobre tvarovanú prístrojovú dosku umožňujúcu posunúť sa viac dopredu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kufor zmeny nezaznamenal. Je prijateľne veľký, má 420 litrov. Kľudne do neho naložíte čokoľvek, čo potrebujete. Ak nie, sklopíte jedno, či dve sedadlá. Na celkovej dĺžke sa toho viac veľmi načarovať nedá, hlavne, že čaruje kombo podvozok/motor.

Predná časť s malým volantom pôsobí najskôr zvláštne a znova sme pri nastavení sedadla úplne dole nevideli dokonale spodný riadok na palubnom počítači. Kto ho vlastne potrebuje? Skôr by ste potrebovali čitateľnejšiu stupnicu stavu nádrže. Takto je príliš malá a má tvar, ktorému nefandí krátka ručička. Biele sfarbenie podsvietenia sa ku náture auta hodí. Určite viac ako červené v režime Sport.

Ideál na každý deň

Máte auto, ktoré zvládne jazdiť za 6 litrov. Máte auto, ktoré zvláda stovku za 6 sekúnd. Dokážete mu prepáčiť nekomunikatívne riadenie aj gumovejšiu prevodovku. Je to preto, že 308 GTi je prudko návykové. Začnete si užívať neuveriteľný ťah motora, začnete si užívať dobre nastavený podvozok. A užívať si budete, svojim spôsobom aj cenu. So základom, ku ktorému priplácate len za metalízu sa dostanete pod 30 litrov.

K dokonalému novému autu sme pôvodne zvolili kontrastné prostredie na fotenie, Čičmany so starými drevenicami tmavohnedej farby s bielymi grafikami. Pár fotiek sme dali, ale potom prišla premúdrelá dáma, ktorá vedela h***o o  slobode panorámy (voľné fotenie pamiatok) a začala s blbými rečami, že povolenie, že voloviny, že čítala na internetke. Tak tu, v podstate, žiadnu fotku z Čičman neuvidíte. Znova sa raz potvrdilo, že čím krajšie prostredie, tým divnejší ľudia. Nech sa páči, podobné drevenice sú aj vo Vlkolínci, Pribyline, Zuberci, Múzeu slovenskej dediny v Martine… A tam vám nikto nebude fúzovať do fotenia.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Peugeot 308 GTi (270)

Motor R4 benzín
Objem 1598 cm3
Výkon 200 kW (270 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 330 Nm pri 1900 ot/min
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4253 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1446 mm
Rázvor osí kolies 2617 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/1790 kg
Batožinový priestor 420/1228  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,1/4,9/6,0
Emisie g CO2/km 139
Tags:  ,