Test Peugeot 308 BlueHDI 120 EAT6: Golf français

1. októbra 2017 od AktualityPeugeotTesty

Peugeot 308 bol pri predstavení Autom roka. Skôr ním teda bola jeho druhá a stále aktuálna generácia. Avšak čas je neúprosný a už si vyžiadal facelift jedného z najdôležitejších modelov automobilky. Nijaké agresívne delenia svetiel, ako pri Octavii, neprebehli.

Peugeot s 308 stále figuruje v triede, kde je aj Volkswagen Golf, čo znamená, že je to trieda, ktorá ponúka až extrémnu konkurenciu. V tejto triede majú zástupcov takmer všetci výrobcovia áut, veď patrí k tým najžiadanejším celkovo.

Šport bez palíc a loptičiek

Peugeot 308 získal faceliftom úplne nový predný nárazník a novú masku chladiča. Všetko toto mu dáva trochu športovejší výzor. Doteraz boli všetky modely skôr elegantnejšie strihnuté, teraz, po modernizácii dostali aj základné kusy trochu dynamickejší vzhľad. Maska chladiča zase prezentuje rovnaké rozloženie ako súčasné Auto roka, model 3008.

LEDkové svetlá vpredu zostali, ale stále sú dostupné až od výbavy Allure. Od nej sú sériovo. To znamená, že aj GT bude mať presne tieto svetlá. Svietia výborne, ale sú len statické, buď máte stretávacie, alebo diaľkové, síce obe výborné, ale už aj do tejto triedy prenikajú adaptívne systémy.

Zadné LEDkové svetlá majú tri pásiky, ktoré majú evokovať mačacie pazúry. Referencia na leva v znaku je neprehliadnuteľná. Ani zboku, ani zozadu však modernizácia žiaden výraznejšie zmeny neprináša. Ale zase, treba meniť niečo, čo je už v základe veľmi podarené? Vlastne, koniec-koncov, meniť nebolo nutné ani predok a 308 by stále pôsobila sviežo. Nehádame sa, facelift sa, aj napriek tomu, podaril.

Väčšinou je na cestách viditeľná verzia kombi s monochromatickou farbou. Od bielej po čiernu. Ale Peugeot ponúka aj zaujímavejšie lakovanie. Modrá, či červená sú na karosériu veľmi pekné. Nezostaňte v základnom farebnom spektre. Pri takých ani nevyniknú disky kolies. Modrý hatchback má sedemnástky, čo vyzerá ako výborný kompromis vzľadom na tuhosť podvozku a výzor.

Moderný prístup zostáva

Nižšia stredná trieda od francúzskeho výrobcu s levom v znaku vyžaduje zvyk. Zvonka ani veľmi nie, ale do interiéru niektorí jedinci nasadajú s nedôverou a prekvapeným výrazom v tvári. Volant je na svojom mieste, displej tiež, prevodovka má páku na tradičnom mieste, ale pritom je všetko akosi inak, všetko je iné a prevádza moderný prístup. Ten ale nemusí sadnúť každému. Nám sedí.

Facelift nepriniesol i-Cockpit 2.0 z 3008, čo je fakt škoda. Stupnice pred vodičom sú síce pekné, majú rovnaké umiestnenie, otáčkomer stúpa opačne ako rýchlomer, ale veľký displej pred vodičom by bol príjemným osviežením a ako celok by auto pôsobilo ešte o niečo modernejšie. Malé stupnice na bokoch môžu byť horšie čitateľné a dojazd radšej vždy skontrolujete cez palubný počítač.

Malý volant výborne sadne do rúk a vôbec mu nie je čo vyčítať. Jediná výčitka v jeho okolí smeruje k ovládaču tempomatu. Ten musí byť poriadne spoľahlivý, pretože ho Peugeot používa už od predstavenia modelu 307 niekde po roku 2000. Aspoň, že rovnaký modul neovláda rádio, to má ovládacie prvky umiestnené priamo na volante.

Ovládanie klimatizácie je poňaté tiež na štýl budúcnosti. Takmer všetky prvky nastavíte cez dotykový displej. Ak si poviete, že to je dobrý nápad, že aj Volvo to tak má, tak trochu spomaľte. Displej určite nepatrí medzi tie najrýchlejšie, má skôr ležérnejšie, aj keď stále presné, reakcie. Našťastie ostal na samostatnom hardvérovom tlačidle aspoň vnútorný okruh ventilácie, nie ako na Citroëne C4 Picasso.

Priestorové pomery sú vpredu dobré, predné sedadlá sú dokonca výborne tvarované, vzadu je miesta trochu menej. Trochu menej znamená, že na 1000 kilometrov by ste za 190 centimetrov vysokým vodičom sedieť nechceli. Ale ak máte 180 centimetrov výšku, tak si za seba sadnete a nebudete nadávať. Miesto nad hlavou tiež chýbať nebude. Batožinový priestor nedostatkom tiež netrpí. Jasné, trieda ponúka aj väčšie kubatúry, ale zase aj menšie. Auto je kompaktné, kufor je dostatočný. Ak chcete väčší, tak máte predsa v ponuke kombi.

Výborné jazdné vlastnosti

Odladenie 308-mičky je naozaj famózne. V zákrutách drží, ale riadenie je trochu mŕtve. Prejazdy zákrut auto na sedemnástkach zvláda až prekvapivo dobre. Vysvetlenie je celkom jednoduché a celkom šokujúce. Auto má obuté Michelin Pilot Sporty. Vyzerá to ako overkill, fungujú však úplne perfektne. Neduhom podvozku je trochu slabšie odhlučnenie od zadných kolies.

Dostávame sa k pohonu. Pod kapotou je 1,6-litrový motor BlueHDI 120. Peugeot ho, spolu s Citroënom montuje takmer do všetkého, čo má v ponuke. Je to dobrý motor a práve s relatívne ľahkou 308-mičkou dokáže celkom svižne cvičiť. Má výkon 88 kW (120 k), čo naozaj stačí. Až sa tlačí otázka, či do hatchbacku treba dvojlitrové BlueHDI 150.

Spojenie s automatickou prevodovkou je tiež výborné. Šesťstupňový automat je naozajstný automat. Žiadne dvojspojkové prevodovky, žiadne bezstupňové. Toto je reálny hydrodynamický menič, toto je tá prevodovka, ktorá je zložitá na údržbu. Ale radí perfektne a netrhne ani v športovom režime. Dokonca aj manuálne radenie pákou má správne, čiže posunutím dopredu podradíte. Lenže pre naftové GT už Aisin vyvinul 8-stupňový automat. Myslíme, že by mohol fungovať aj s menším motorom, len by asi bola vyššia cena.

Pozitívom tohto konkrétneho kusu bola absencia adaptívneho tempomatu. V Peugeote síce funguje, ale začína brzdiť trochu skoro. Lenže aj ak ho v aute máte, máte stále možnosť vypnúť adaptívnu funkciu. Skôr ako toto ste asi chceli vedieť spotrebu, čo? Po diaľnici dáte do 6, celkovo viete jazdiť veľmi blízko hranici 5 litrov na sto kilometrov. Dokonca ani nádrž nie je tragicky malá, má 52,5 litra. Takže 800 kilometrov na natankovanie vôbec nepredstavuje problém.

Facelift priniesol 308 aj aktívne udržiavanie jazdného pruhu. Všetko funguje naozaj schopne. Samotné udržiavanie je však trochu agresívnejšie. Nejde úplne plynule, ale občas autom trochu silnejšie trhne. Nič, čo by sa nedalo zvládať, ale ak ste rozhýčkaní inými systémami, bude vás to mierne mrzieť.

Za automat 1 700 eur

Je to na vás, Peugeot 308 má aj celkom schopný manuál. Automat je však výborný. Modrá farba, táto výbava, vôbec nemusíte nič priplácať. Cenníková cena takto vybaveného kusu je 24 160 eur. Ale pri súčasnej akciovej ponuke to je 20 990 eur, čo je zaujímavá ponuka. Veď si skúste rovnako nakonfigurovať napríklad Volkswagen Golf. Práve motor 1,6 BlueHDi je asi najrozumnejšou pohonnou jednotkou v ponuke. Ak by ste chceli vedieť, ktorú považujeme za najlepšiu, tak skúste pozrieť označenie GTi. A to stojí 30 990 eur.

Peugeot 308 BlueHDi 120 EAT6 Allure

Motor R4
Objem 1560 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4253 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1457 mm
Rázvor osí kolies 2620 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1390/1820 kg
Batožinový priestor 420/1228 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,6/3,9
Emisie g CO2/km 101

 

Tags: