Test Peugeot 301: Rodina nemusí mať kombi

29. augusta 2017 od AktualityPeugeotTesty

Dôvody na kúpu nového auta bývajú rôzne, niekto ho potrebuje na podnikanie, iný si kúpou auta plní svoj vysnívaný detský sen. Veľa z nás ale potrebuje praktické a spoľahlivé auto pre rodinu, ktoré by za rozumnú cenu a nízke prevádzkové náklady splnilo každodenné potreby na presuny. A nemusí to byť práve veľké MPV alebo SUV, často túto úlohu dokážu splniť aj oveľa menšie autá. Ešte stále si dobre pamätám ako nás moji rodičia balili do staručkej 120tky alebo Favorita na rodinnú dovolenku do Juhoslávie.

Dnes, keď si na to spomeniem, tak sa čudujem ako to vôbec vtedy dokázali. A pritom to možno nebolo ani také zložité, len táto doba niektorých rozmaznala viac, ako by bolo nevyhnutné. Niekedy sa treba zbaliť s rozumom a toho miesta bude vždy viac než dosť. Potom už ale nároky na veľkosť auta nebudú také extrémne a bez problémov ich dokážu splniť aj praktické menšie autá. A nemusí to byť ani kombi, dostatok priestoru ponúkne aj menší elegantný sedan.

Takéto malé praktické auto vystihuje francúzsky Peugeot s inovovaným modelom 301. Pôvodná verzia dosiahla veľké úspechy, keď sa za 4 roky predalo až 360 000 kusov. Od modernizovaného modelu tak majú teraz v Peugeote rovnako veľké očakávania. O zmenách prichádzajúcich s faceliftom sme písali koncom minulého roku. Modernizovaný model pôsobí v ďaka novým svetlám a prednej maske výrazne elegantnejšie a modernejšie.

V nami testovanom kuse 301 Style 1,6 HDi 100k je dokonca za výhodnú cenu množstvo praktickej výbavy. Aj keď na prvý pohľad pôsobí trochu nenápadne, sivá metalíza Artense mú pridáva na elegancii. Zásluhu majú na tom aj príplatkové  chrómové doplnky na prednej mriežke, kľučkách a okolo bočných okien. V kategórii malých áut je bežnejšia dvoj priestorová karoséria, ale tretí priestor v podobe veľkého kufra pridáva sedanu praktickosť, aj keď nie práve pri nakladaní cez užší otvor. S objemom kufra 506 litrov sa pri balení určite nebudete musieť veľmi obmedzovať. Aj keď sa jedná o 5 miestne auto, vzhľadom na veľkosť je vhodné pre dvoch dospelých a dve deti. Výborne tak splní úlohu rodinného auta.

Pri mojej výške 193 centimetrov nemôžem vravieť že som mal pocit priestranného interiéru, ale určite som sa v ňom necítil stiesnene. Vzhľadom na veľkosť auta je miesto v ňom skôr prekvapením ako očakávaním. Kožený volant pekne padne do rúk a sedadlá sú príjemne pohodlné a mäkké. Všetko ovládanie je po ruke, aj keď napríklad elektrické sťahovanie okien na stredovom tuneli nie je už také bežné a treba si na naň zvyknúť. Rovnako nezvyčajne je umiestnené aj elektrické ovládanie spätných zrkadiel. Ovládanie rádia pod volantom ale padne do ruky hneď.

Aj keď je rádio moderne dotykové, reaguje niekedy pomaly a nie vždy stačí na ovládanie jeden dotyk. Príjemne však poslúži parkovací asistent s cúvacou kamerou. Pri dlhších cestách určite každého poteší praktický tempomat. Prekvapením bola ale digitálna manuálna klimatizácia, ktoré mala síce displej ale neukazoval teplotu ale stupeň jej výkonu. Počas letného testu nám chýbal, najmä počas dlhších ciest odkladací priestor na väčšiu fľašu vody alebo pohár. Dá sa ale pochopiť, že to pri veľkosti auta nie vždy ide vyriešiť.

Nastavenie 301-ky je jemné a pohodlné. Bez problémov sa s ňou môžte pustiť aj na dlhšiu cestu. Vtedy oceníte pod kapotou naftový 1,6-litrový naftový BlueHDi motor s objemom 1560 cm3. Výkon 73 kW (100 k) a krútiaci moment 254 Nm možno na prvý pohľad neohúri, ale pri prevádzkovej hmotnosti 1186 kilogramov sa s ním dá jazdiť veľmi svižne. Výhodou agregátu je ale nízka spotreba, ktorá bola skoro počas celého testu pod 5 litrov na sto kilometrov, a to sme jazdili kombinovane po meste, alebo po diaľnici. Pri rozumnom tlačení na plynový pedál nebol problém dosiahnuť spotrebu okolo 4 litrov na 100km. Na jednu nádrž s objemom 45 litrov tak nie je problém spraviť viac ako 1000 kilometrov. Na bežnú jazdu úplne postačuje aj 5-stupňová manuálna prevodovka, šesť stupňová prevodovka je k dispozícii len pri benzínovom motore 1,6 VTi. Tá už je ale k dispozícii len ako automatická.

S naftovým motorom 1,6 BlueHDi 100 zrýchli 301 na stovku za 10,8 sekundy a zastaví sa až pri dosiahnutí rýchlosti 183 kilometrov za hodinu.Všetky motorizácie majú zhodne vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy. O komfort sa vpredu stará nezávisle zavesenie kolies McPherson s trojuholníkovými ramenami s vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vzadu je použitá deformovateľná traverza s ramenami s bočným vedením, vinutými pružinami a hydraulické teleskopické tlmiče. Takže nič nečakané a nič zložité na údržbu. To práve od takýchto áut chceme, nie?

Inovovaný Peugeot 301 sa sebavedomo pustil pokračovať v úspešnej tradícii svojho predchodcu. Modernizácia mu pristane a elegantne zapadne do aktuálneho korporátneho dizajnu značky. Má všetky predpoklady, aby plnil úlohu praktického a všestranného rodinného auta. Možno neohúri svojou veľkosťou, ale odmení sa kompaktnými rozmermi v meste a výbornými prevádzkovými nákladmi.  S cenou začínajúcou na 9 990 eurách môže bez problémov konkurovať starším jazdenkám. Oproti nim ponúka kvalitu nového auta s originálnou zárukou od výrobcu na 4 roky/60 000 km a asistenčnou službou na 8 rokov. Testovaná verzia Style začína na  10 490 eurách, pričom nami testovaný model vrátane príplatkovej výbavy vo forme metalického laku, chorómového paketu, vyhrievaných sedadiel, zliatinových 15-palcových diskov a cúvacej kamery je za 14 590 eur.

Galériu nafotil Jozef

Peugeot 301 Style BlueHDi 100

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 73 kW (100 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 254 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4445 mm
Šírka 1748 mm
Výška 1477 mm
Rázvor osí kolies 2652 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1186/1590 kg
Batožinový priestor 506/640  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,6/3,4/3,9
Emisie g CO2/km 101
Tags: