Test Peugeot 3008 BlueHDI 120: Revolúcia formy

MPV už nie je v kurze, ak ste si to nevšimli. Autá z ponuky automobiliek nemiznú úplne, ale nie je to taká ofenzíva ako desať rokov dozadu. Teraz idú SUV a crossovery a tomu aj Peugeot prispôsobil svoj model so štvorčíselným označením 3008.

Nie príliš pôsobivá kombinácia práve MPV s prvkami SUV sa zmenila na crossover, ktorý je najbližšie práve SUVčkam. Vizuálne sa akcia podarila, veď Peugeot 3008 aktuálne kraľuje s titulom Auto roka 2017. Vyhlásili ho v Ženeve pred autosalónom.

Varovanie na začiatok: Test je poznačený horšími sympatiami k autu vzhľadom na pár problémov konkrétneho kusu.

Dynamický zjav

Zvonka sa Peugeotu podarilo spraviť naozaj moderné auto s dynamickými tvarmi. Stoja za nimi ostré línie a reálne pekné tvary. Jasné, zmenila sa samotná karoséria na úplne iný druh. Ale dá sa tiež tvrdiť, že Peugeot 3008 je omnoho krajší ako predchodca. Asi aj na to prihliadali porotcovia vo vyhodnotení ankety Auto roka 2017. Teda v Európe…

Pre introvertov 3008 nie je, nezaniká ani so základnou farbou, ostré línie sú neprehliadnuteľné. Aspoň zatiaľ, kým sa autá výrazne nerozšíria na cestách. Ale bola by škoda nechať ho bielej, či sivej farby. Ponuka obsahuje medenú, červenú, modrú a niektoré dokonca s čiernym zadkom, ako mal doteraz iba 308 GTI. Dvojfarebné sú však iba pre výbavu GT.

Dvojfarebný však môže byť ktorýkoľvek model, dá sa to spraviť aj čiernou strechou. Ku béžovej farbe testovaného kusu sa práve takáto úprava strechy naozaj hodila. A pozadu nezostávali ani chrómové prvky. Najžiarivejší je ten, čo začína na boku, pri kapote a končí na konci strechy. Kým vzadu sú štandardne LEDkové svetlá s tromi segmentami svietiacimi, vpredu sú LEDky aj pre Allure za príplatok.

Ale musíte si za ne priplatiť. Už len vizuálne pôsobia lepšie, ale najmä v noci svietia veľmi dobre. Je na nich však zvláštne, že výrobca dal na bok šošovky nápis hovoriaci o svietivosti 2600 lumenov. Tvarovo sa svetlá jasne zaraďujú k tomu, čo modely Peugeotu s trojkou v názve (vlastne iba 308) predvádzajú, ale zároveň predok pôsobí úplne samostatne. Až pokiaľ nezbadáte väčší model 5008. Ten je niečo ako Grand 3008.

Nie je to obyčajný interiér

Peugeot v novom 3008 prezentuje úplne nový prístup k tvarom prístrojovej dosky. Volá ho i-Cockpit 2.0, čiže to je druhá verzia. Prvú mal Peugeot 308. Prvý dojem je úplne fantastický. Vyzerá futuristicky, vyzerá nezvyklo a naozaj pripomína vesmírnu loď. Len v tom dobrom, bez žiadneho osočovania. Dokonca sa s ním dá aj žiť v každodennom rutinnom nasadení.

Nasadnutie odhaľuje perfektne vyzerajúce prepínače na stredovej konzole, displej na štýl tabletu, či vynikajúce textilné čalúnenie časti prístrojovej dosky. Wau efekt podčiarkuje aj čalúnenie sedadiel bledou látkou a syntetickou kožou. Na prvý pohľad neuveriteľný wau efekt! Ani druhý nie je o nič horší. Okrem displeja v strede je displej aj pred vodičom a dokáže meniť zobrazenia ako v modeloch Audi a v Citroëne C4 Picasso. Dokážete na ňom zobrazovať aj segment mapy, paráda.

Lenže potom to príde. Nám vadil volant. Nie jeho veľkosť, ani tvar, ale skôr to, že pravá strana bola bližšie ako ľavá. Neviete, čo tým myslíme? Ľavú ruku budete mať vystretejšiu ako tú pravú. Zvyknete si, ale spočiatku to bude mierne divné. A zvyknete si aj na dobré sedadlá, ktoré sú uchytené podvedome príliš vysoko. Našťastie vás dorazia najdokonalejšou masážou v tejto triede. Masáž Cat Paws je takmer taká dobrá ako vo Volve V90 s viac ako dvojnásobnou cenou.

Výborne v interiéri vyzerá aj prepínač automatickej prevodovky. Rozmýšľali sme nad tým, ako by vyzeral manuál. Po googleni sme dospeli k názoru, že hrozne. Síce máte hlavicu radiacej páky blízko volantu, ale je príliš vysoko. Aj tak nie je tým prvkom, ktorý by kazil dojem z interiéru. Trochu sklamanie prináša naozaj archaický ovládač tempomatu, ktorý má svoj pôvod ešte v Peugeote 307 z roku 2001. Ten je našťastie schovaný za volantom, ale každým pohľadom budete preklínať divnú mechaniku na CéDéčka. Najlepšie bude vykašlať sa na ňu a nechať auto bez nej, dizajn stredovej konzoly bude čistejší.

Motor a prevodovka sú dobrí spoločníci

Motor pod kapotou je už z viacerých použití známy BlueHDi 120 s objemom 1,6 litra. Mali sme ho v 2008, v C4 Picasso, či v Berlingu. Vo všetkých modeloch bol príjemnou a adekvátne dynamickou voľbou. V 3008 tiež nemá problém zvládať 1500 kilogramov hmotnosti auta. Sekunduje mu predsa výborný hydrodynamický menič so šiestimi stupňami, ktorý dodáva japonský Aisin.

Automat radí hladko, netrhá a ani v športovom režime nie je nepríjemný. Športový režim je ale úplne zbytočný, mení iba nastavenie prevodovky a tá motor viac vytáča. Vytáča ho až do sfér, kde sa toho veľa už nedeje. Na takéto tlačidlo kľudne a rýchlo zabudnete, je úplne zbytočné a necháte prevodovku v normálnom nastavení, kedy si s motorom rozumie lepšie.

Výsledkom dynamiky motora, ktorá nie je až príliš impozantná, skôr je priemerná, je celkom dobrá spotreba. V reálnom svete sa nedostanete cez 6 litrov na sto kilometrov. Ak sa trochu posnažíte, tak môžete jazdiť aj do 5 litrov. Nebudete sa o to pokúšať často, lebo si budete užívať príjemnú jazdu.

Okrem prevodovky a motora je príjemne nastavený aj podvozok s 18-palcovými diskami. Na naozaj zlej ceste nervóznie, ale ak jazdíte väčšinou po dobrých cestách, tak budete cestovať v komforte a bezproblémovo. Kľudný však nie je systém udržiavania pruhu. Reaguje naozaj intenzívne a po niekoľkých kilometroch si systém jednoducho vypnete, lebo vás bude naozaj otravovať.

Najšokujúcejší týždeň

V pondelok som si auto tradične prevzal. Trochu som frflal na malý volant a vysoké sedadlá, ale už po stopäťdesiatich kilometroch som si na to zvykol. Začal som si užívať naozaj pekné tvary auta. Aj keď mi trochu vadila vibrujúca kapota pri vetre a rýchlosti 130 km/h. Utorok prebehol úplne bez problému. Lenže auto akosi znervóznelo v stredu ráno, po približne 360 kilometroch za týždeň. Na pár minút som vypol motor a pri opätovnom štartovaní ma auto vyzvalo na návštevu servisu. Dôvod bol pokazený motor, pokazená prevodovka a pokazený asistent brzdenia. Návod po slovinsky situácii nepomohol a ani guuglenie, keďže auto je nové. Rezignácia a naštartovanie po pol hodine znamenalo odstránenie problémov. Všetkých.

Lenže to bola len predzvesť toho, čo malo prísť. V sobotu večer som si šiel do auta po zvyšné veci. Otvoril som diaľkovým kľúčom iba kufor a auto začalo húkať, alarm sa rozhodol, že originál kľúč otvárajúci kufor nie je ten pravý. Nepomohlo odomknutie, zamknutie, naštartovanie, proste nič. Tak som auto aspoň zobral mimo civilizácie a čakal čo bude, či prídu policajti, či ma zavrú, že som 3008 ukradol, či ma unesú mimozemšťania a skončím ako Cartman s tridsaťmetrovým satelitom.Naozaj sa po 10 minútach od začiatku hulákania niečo udialo. Spustili sa stierače. Bezradný som skúšal všetko možné. Ani stierače nebolo možné vypnúť. Našťastie po 15 minútach húkania si to alarm rozmyslel. Vrátil som sa domov. Stierače som však neriešil. Možno stierali 5 minút, možno dve hodiny. Na okne nebol žiaden náznak stôp. Takže mi to je jedno. Tieto zážitky ma prinútili pozerať sa na auto trochu kritickejšie. Predsalen, kto by si zachoval triezvu hlavu. Vraj sa toto nestáva bežne, kolega Miro z Roadlife nič z tohto nezažil. Mal nudný týždeň. Správnu dušu a charakter ukázalo auto až mne. Vraj to všetko bolo kvôli slabej batérii. Vzhľadom na dlhšie trasy, nielen presúvanie po meste, sa mi to nejako nezdá.

Niečo mu chýba

SUV už nemusí mať štvorkolku. Veď jazdí najmä po meste. Idea dobrá, trh také autá  chce. Ale stále existuje istá skupina ľudí, ktorá by štvorkolku ocenila. Nám by sa páčila. A nebol by to ani taký problém. Veď Dangel 4×4, s ktorým Peugeot pracuje na pohone všetkých kolies už ponúka riešenie pre Traveller, takže adaptácia na menší model na rovnakej platforme nie je až taký problém. Peugeot ale zatiaľ hovorí, že musí stačiť ovládač Grip Control, ktorý ale nie je sériovo.

Peugeot 3008 sa vydaril. Teda vydaril sa po stránke dizajnu, na spoľahlivosti treba ešte niečo vychytať. Problémom mohol byť konkrétny kus, možno sú ostatné lepšie. Asi potrebujeme do redakcie ešte jeden Peugeot 3008 zapísať, aby sme si zlepšili názor. Peugeot možno vytvoril výborné auto, ale zatiaľ len prekvapivo krútime hlavou, nad niektorými situáciami.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Peugeot 3008 BlueHDi 120 6AT Allure

Motor R4 nafta
Objem 1560 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4447 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1624 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1512/1990 kg
Batožinový priestor 520/1482 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,9/4,1/4,4
Emisie g CO2/km 114