Test Peugeot 208: Auto roka 2020, verzia light

Peugeotu sa znova podarilo získať titul Auto roka. Rovnaký úkaz bol spozorovaný v roku 2017, kedy sa titulom pýšil model 3008 a aj 2014, kedy bol nositeľom model 308. Teraz bolo jasné, že v hre o titul veľa znamenala aj ponuka elektrickej verzie. Tá je veľmi dobrá a má aj slušný dojazd.

Tá je ale ešte trochu v budúcnosti, aktuálne sme skúsili Auto roka v jednoduchšej a lacnejšej verzii. Lacnejšej oproti tej elektrickej, lebo tento kúsok stojí 20 790 eur. Má to však niekoľko dôvodov a väčšina z nich je schovaná. Motor a prevodovka sú vrcholom toho, čo aktuálne 208 ponúka.

Ostrá téma

Treba hneď na začiatku povedať, že Peugeotu sa dizajn novej generácie 208 naozaj podaril. Auto, ktoré sa vyrába v Trnave je naozaj príjemné a futuristické. Vlastne spôsobuje rovnaký rozruch ako v roku 1998 vytváral Peugeot s modelom 206. Je iný, je nezvyklý a je svieži. A tiež ho musíte mať s dobrou kombináciou výbavy a farieb.

Sivá myška je presne to, čo prvé napadne pri pohľade na testovaný kus. Základné svetlá s halogénovým systémom sú prekvapko, lebo napríklad Renault Clio má už v štandarde LEDky. Ale Peugeot si predsa zníži priemerné emisie elektrickou verziou, takže tu sa dá ušetriť. Len potom chýbajú tie charakteristické predné prúžky. Zuby leva potiahnuté do nárazníku však neabsentujú. Tie sú zaslepené plastom len pre základnú výbavu Like. Toto je Allure.

Na boku akosi chýbajú lemy blatníkov z GT. Teda nechýbajú, skôr záleží od vkusu. Takto, najmä na malých diskoch, vyzerá 208 ako naozaj veľmi kompaktné auto. Vôbec by sme mu, len odhadom, netrafili 4055 milimetrov dĺžky. Možno za to môže táto verzia, lebo verzia GT s lemami a veľkými kolesami vyzerá naozaj väčšia.

Vzadu až také rozdiely medzi verziami nie sú. Takmer všetky vyzerajú rovnako. Akurát táto, ktorá je po elektromobile najvýkonnejšou má dve decentné koncovky výfuku na jednej strane. Svetlá sú, podobne ako na 5008 spojené čiernym pásom a už v základe sú LEDkové. Tie Peugeotovské tri prúžky, čo by mohli byť pazúry sú teda na každom jednom kuse.

Budúcnosť sa pretavila do prítomnosti

Dobre, už prvá verzia 208 bola trochu inak riešená kvôli rozloženiu prvkov i-Cockpit. Ale nová 208 s i-Cockpit 3D to dotiahla ešte ďalej. Už to nepôsobí roztrieštene, ale skôr to vyzerá naozaj futuristicky. A tu naozaj netreba šetriť, Allure s 3D digitálnym kokpitom je asi najnižšie ako chcete ísť. Na začiatku budete pozerať a nebudete chápať, ale potom si zvyknete a práve toto dvojúrovňové zobrazovanie je naozaj parádne. Teda do momentu, kým sa na to nepozriete zboku. Spolujazdec má pohľad na dva rozdielne displeje, ktoré z jeho pohľadu nemajú žiaden súvis.

Dobre vyzerajú aj poťahy v interiéri s modro-zelenými niťami na prešitie. Rovnaká farba je aj na lištách na výplniach dverí. Pokiaľ vydrží nezaprášený a nepoškriabaný čierny lesklý lak na stredovej konzole a okolí prepínača režimov automatickej prevodovky, tak vyzerá dobre aj ten. Dobre, teraz naozaj kriticky, základná verzia Like vyzerá fakt chudobne. Bude určite v pohode aj tá, ale vizuálne vám bude niečo chýbať.

Najzaujímavejším prvkom interiéru, teda stredovej konzoly nie sú kapacitné tlačidlá klimatizácie, ani prepínače ako v lietadle. Najväčšou bombou je priečinok v dolnej časti. Ak ho vyklopíte, tak za ním nájdete, podľa zvolenej výbavy, bezdrôtovú nabíjačku so štandardom Qi. Ale po vyklopení dvierok smerom nadol vznikne pekný stojan na mobil bežnej veľkosti. Môžete na ňom mať napríklad Waze, alebo Google Maps, ak máte niečo proti prepojeniu cez kábel a využitie CarPlay, či Android Auto.

Veľkostne 208 zapadá do kategórie, priestorom vnútri neprekvapí, neoslní, ale ani neurazí. Vpredu je všetko v poriadku, Allure má aj lakťovú opierku, celkovú šírku karosérie neoklame nikto. Vzadu je to akurát, nie príliš, nie málo. A kufor s objemom 265 litrov patrí trochu pod priemer triedy. Celkovo sa však zmestíte vo dvojici úplne bez problému. Na týždňovú dovolenku pre štvorčlennú rodinu však 208 práve určená nie je. Na to sa skôr hodia dva kusy 208.

Vrchol benzínovej ponuky

Toto nie je GTI. A je otázne, či vôbec GTI bude. Zatiaľ ho bude zastupovať GT, ale to bude len elektrické. No a práve 1,2-litrový trojvalec PureTech 130 bude zatiaľ vrcholom ponuky. Trojvalec má, podľa označenia, logický výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 230 Nm. Vrcholná benzínová verzia bude dostupná len s automatickou osemstupňovou prevodovkou. Slabší 100-koňový model má manuálnu šesťstupňovú prevodovku ako alternatívu.

Väčší motor naozaj na 208 netreba, lebo váži len 1,2 tony. Peugeotu sa naviac podarilo aj príjemne vyladiť podvozok. Na šestnástkach reálne pôsobí pohodlne a dá sa s ním jazdiť ako s komfortným autom. Pritom v zákrutách celkom aj podrží. Fakt je príjemným spoločníkom a nevytrasie z nikoho zubné protézy, ani vianočnú večeru.

Dôležitou je spotreba. A to je prudko závislé od spojovateľa medzi pedálmi, sedadlom a volantom. Môžete s ním jazdiť za 7,5 litra na sto. Ale reálne sa dá spotreba, pri rozumnom využívaní výkonu, držať s prehľadom do 6,5 litra aj na zimných pneumatikách. Ak by ste sa naozaj snažili, tak viete prejsť aj pod 6 litrov. Trochu nevýhodou je menšia nádrž, tá má objem len 44 litrov. Pri ľahkej nohe je však akčný rádius dostatočný.

Veľkou parádou je prevodovka. Peugeot zvolil do svojich modelov osemstupňový automat, ale hydrodynamický menič. Takúto nemá medzi malými autami naozaj nikto. Radí hladko a nemá žiadne zaváhania. Fakt, táto sa naozaj podarila a je vynikajúca. Dokonca nesklame ani v športovom režime. Radiť môžete aj tlačidlami na vysunutých krídlach na stĺpiku riadenia. Sú teda pevné, čo zase záleží na vkuse, či to sadne, alebo nie.

Autom roka právom

Peugeot spravil malé auto, ktoré pôsobí kvalitne a je dostatočne jedinečné, aby aj so základnejšou výbavou pútalo pozornosť. Má však jeden veľký problém. Alebo väčší problém. Má totiž väčšieho brata 2008. Na výbave Active je však príplatok 2100 eur. A 2008 sa nepýši titulom Auto roka. Avšak 2008 má v ponuke aj verziu GT s najvýkonnejšou verziou 1,2-litrového trojvalca. Má až 114 kW (155 k), čo by dobre zamávalo aj s 208. A druhou dôležitou vecou pri 208 sú konkurenti. Veď Renault Clio má tiež veľa pozitív a svoje vie stále povedať aj trochu staršia Ibiza od Seatu.

Dobre a teraz si povedzme čo je na 208 ešte super. Ak chcete elektrickú verziu, tak nemusíte ísť okamžite do GT, v ponuke je už aj s druhou najlacnejšou výbavou Active.

Peugeot 208 Allure 1,2 PureTech EAT8

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4055 mm
Šírka 1745 mm
Výška 1430 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1272/1630 kg
Batožinový priestor 265(VDA), inak 311 litrov/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (kombo WLTP) 5,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 128