Test Opel Insignia ST GSI: Šport má v krvi, ale nie v palive

3. marca 2019 od AktualityOpelTesty

Opel Insignia je posledný Opel, ktorý vznikol pred vstupom automobilky do koncernu Peugeot-Citroën. Automobilka ho prichystala naozaj zodpovedne. Nič nie je ponechané napospas náhodám. V ponuke je fleetový štandard, zvýšená verzia Country Tourer, ale aj tá so športovými génmi a označením GSI.

Ak vám označenie niečo pripomína, tak sa nemýlite. Kedysi práve toto logo svietilo na športových verziách modelov Corsa a Astra. Všetko dáva zrazu zmysel. Z OPC sa stala len línia, tak návrat ku tradičnému označeniu neprekvapí. Insignia ST GSI je výborným autom, len prináša aj niekoľko ale.

Výzor vyrazí dych

GSI je určite najkrajšou Insigniou, ktorá aktuálne figuruje v ponuke automobilky. A vlastne je asi najkrajšia, ktorá kedy bola. Dobre, OK, aj OPC vyzerala celkom dobre, ale pôsobila ohromne mohutne. Tuto predok klame a tvári sa, že auto za ním je omnoho ľahšie ako je realita.

Tie správne mohutné proporcie prichádzajú až na boku. Takmer päťmetrové kombi ani malým dojmom pôsobiť nemôže. Dizajn naviac pridáva vizuálne dĺžku a zmenšuje výšku. Takto sa Insignia ST tvári takmer ako americké koráby na štýl Buicku Roadmaster Estate z prvej polovice deväťdesiatych rokov. Pozrime sa na to reálne, táto Insignia kombi je rovnako dlhá ako kombi BMW radu 5, teda o 43 milimetrov je dlhšia.

Ku majestátnosti prispievajú aj obrovské 20-palcové disky kolies. Sú síce veľmi náchylné na škriabance a poškodenie pri parkovaní, ale zároveň autu dodávajú naozaj brutálny vzhľad. Jasné, v ponuke sú rozmery od osemnástich palcov, lenže toto je naozaj výborná kombinácia, teda vizuálne.

Zadok auta stále predvádza to, že nakoniec Insignia ST nie je malým vozidlom. Večer však poteší malé svetielko, ktoré ukazuje kam pod nárazníkom šmátrať nohou kvôli otvoreniu bez dotyku. A áno, v nárazníku sú falošné koncovky výfuku, reálne sú schované až za ním. Poisťovne jasajú.

Veľký exteriér znamená aj veľký interiér

Do interiéru sa preniesla celková veľkosť auta. Je naozaj priestranný. Vodič a spolujazdec nebudú mať žiaden dôvod na kritiku a rovnako na tom budú aj pasažieri vzadu. Jasné, pre troch vedľa seba nebude správne tvarovaný sedák, ale zmestia sa. Možno jediný dojem stiesnenosti a športovosti prináša čierny strop. Nám sa páči.

Okrem toho, že je dostatok miesta na nohy a hlavy  vzadu má Insignia ST aj kufor. A nie malý. Celých 560 litrov je len o 10 menej ako ponúka znova aktuálne BMW radu 5 Touring. Ak niečo skĺzne ku zadným sedadlám, tak to bez jemného nastúpenia kolenom do vnútra, alebo bez dotyku nôh a nárazníka, nevezmete.

Vodič a spolujazdec si sadajú do perfektných sedadiel so športovými črtami a certifikátom AGR hovoriacim o zdravom chrbte, alebo o niečom podobnom. My ich vieme zhodnotiť len pozitívne, aj vďaka nastaviteľným bočniciam, masáži, aj keď len veľmi základnej a pamäti na oboch stranách. Fakt sa v nich sedelo naozaj dobre.

Vlastne celý interiér Insignie je príjemný. Volant má ideálnu veľkosť, len malé zrezanie a vyhrievanie. Informačno-zábavný systém tiež nesklame, aj keď by sme od displeja čakali trochu rýchlejšie reakcie. Klimatizácia je však tlačidlová a samostatná. To je pozitívna správa. Menej pozitívne je sledovanie prekladov na výborne vyzerajúcom displeji, ktorý by sa dal označiť za digitálny. Veď priemernú spotrebu nazvať Pr.úsp.pal je trochu zvláštne. Zase, po pár dňoch nebudete sledovať nápisy, ale budete pozerať len hodnoty. Alebo si necháte iný jazyk. Ozaj, Insignia ST GSI má aj Head-up displej. Ten je naozaj pekne spracovaný a čierna sa na čelnom skle neodráža.

Iba naftová alternatíva

Spočiatku mala Insignia GSI dve agregátové voľby. Benzínový dvojlitrový štvorvalec mal výkon 191 kW (260 k), čo len o trochu podliezlo brutálne OPC s 2,8-litrovým šesťvalcom od Saabu. Lenže WLTP a emisné normy spôsobili, že aktuálne jediná verzia má síce BiTurbo, ale naftové. Aj to má dostatočný výkon, veď produkuje 154 kW (210 k).

Ešte zaujímavejší je krútiaci moment 480 Nm. S dvojlitrovým naftovým motorom je na stovke 1,7-tonové kombi za 8 sekúnd. Reálne za volantom máte pocit, že to je ešte menej. Motor ponúka perfektnú pružnosť a je spojený s vynikajúcim osemstupňovým automatom. Radí veľmi príjemne a v športovom režime dokáže poslať ručičku otáčkomera naozaj vysoko.

Túto fotku nám upravil Martin Cyprian. Ďakujeme!

Štandardom modelu GSI je pohon všetkých kolies. Primárne je to predokolka, zadok sa pripája a prispieva k vyrovnanejšiemu prejazdu zákrut. Vlastne v zákrutách sa chová veľké kombi naozaj výborne, len cítite tú hmotnosť. Viete ísť nechutne rýchlo, ale zároveň máte pocit odmakanej odmeny.

Najväčším prekvapením je spotreba. Mali sme ku nej súťaž. Väčšina tipovala okolo 7 litrov výslednú hodnotu. Ale na konci týždňa na palubnom počítači svietila cifra 8,4. Podľa nemeckého Spritmonitora, kde je až jedna takáto Insignia s ňou majiteľ jazdí dlhodobo za necelých osem litrov. To by sme chceli vidieť to dôchodcovské tempo. Možno však tento kus nebol dobre zabehnutý. Aj keď výrobcovia už o zábehu nehovoria, máme pocit, že autá treba spočiatku využívať striedmejšie, ako keby ste ten zábeh naozaj robili.

Výborné kombi s jednou slabinou

Opel Insignia je naozaj veľké kombi s dostatkom priestoru a veľmi dobrým technologickým vybavením. Udržiava pruhy, má adaptívny tempomat, nič viac potrebovať nebudete. V základe však má fantastické sedadlá, ktoré ponúkajú široké možnosti nastavenia. Motor je výborne pružný, prevodovka radí perfektne. Ale spotreba nenasvedčuje, že by toto kombi malo byť naftové. Máme pocit, že naozaj ten zábeh nie je len fráza z minulosti a treba na tie autá ísť trochu jemnejšie od začiatku, nie úplne hneď plné kotle. Toto je asi ten istý prípad ako Duster 4×4 s 1,2 TCe, ktorý sme testovali dávnejšie.

Dokonca aj cena necelých 48-tisíc za tento konkrétny kus nie je prehnaná, prehnaná bola počas testu len spotreba.

Opel Insignia ST GSI Bi-Turbo CDTI 4×4 AT8

Motor R4 nafta
Objem 1956 cm3
Výkon 154 kW (210 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 480 Nm pri 1500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4986 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1500 mm
Rázvor osí kolies 2829 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1732/2370 kg
Batožinový priestor 560/1665  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 231 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (WLTP komb) 8,0-7,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 208-201
Tags: