Test Opel Insignia Country Tourer: Kde zakončí stredná trieda?

14. októbra 2018 od AktualityOpelTesty

Opel Insignia prvej generácie nahradil na trhu Vectru. Už vtedy bola riadne veľká. Ale aktuálna, už druhá generácia je ešte väčšia. Kombi má dĺžku ako o triedu vyššie situované Audi A6. Áno, má dĺžku viac ako 5 metrov. To je na kombi strednej triedy naozaj veľa a o 14 centimetrov prekonáva Mondeo s rovnakou karosériou.

A rovnako ako spomenuté štvorkrúžkové auto má aj Insignia v ponuke verziu, ktorá sa tvári ako terénne kombi. Nádych dobrodružstva mimo mesto má priniesť už názov Country Tourer. Aj ten už Opel používal aj v predchádzajúcej generácii.

Rozloha ako menšia dedina

Naozaj, keď zbadáte Insigniu Country Tourer, tak vám prvé prebleskne hlavou, že je obrovská. Má predsa viac ako päť metrov na dĺžku a dva metre šírky so zrkadlami sú úctyhodné hodnoty. Obrovské rozmery ešte viac podčiarkujú detaily, ktorými sa Country Tourer líši od kombi s názvom Insignia.

Odlišné je hlavne plastovými lemami okolo celého auta a tiež zmenenými nárazníkmi. To, že práve táto verzia má trochu vyššiu svetlú výšku asi nepostrehne takmer nikto. Čo však viditeľné je sú osemnásťpalcové zliatinové disky. Pri plastových lemoch a tiež samotnej veľkosti auta vyzerajú menšie ako reálne sú.

Zahrajme si hru. Nájdite na Insignii niečo, čo už väčšina automobiliek nepoužíva. Nám sa zdá, že smerovka na blatníkoch už nie je práve častý zjav. Väčšinou ich automobilky zakomponúvajú do spätných zrkadiel. Nevadí to, len je to, v súčasnosti, neštandardné riešenie. Aspoň sú spätné zrkadlá lacnejšie v prípade nejakého karambolu.

Ale poďme k podstatným prvkom pri osvetlení auta. Insignia využíva maticové LED svetlá. V reálnom svete to znamená, že prispôsobuje lúč tak, aby bola najväčšia možná časť vozovky osvetlená a pritom aby nikto nenadával, že mu tie svetlá spravili röntgenovú snímku lebky na zadné, či predné sklo. Fungujú veľmi dobre, na triedu naozaj nadpriemerne. LEDky sú aj vzadu, a tie svietia. K nim asi viac dodávať netreba.

Veľké zvonka, veľké vnútri

Kombi by malo byť veľké. A Insignia ako kombi je naozaj obrovská. Teda, obrovská vnútri je už aj ako liftback, ale kombi ešte pridáva ďalšie plusové body. Za naozaj vysokým vodičom si nájde miesto aj naozaj vysoký spolujazdec. Dokonca ani ten v strede nebude extra trpieť, akurát mu bude medzi nohy presne fúkať vzduch z klimatizácie, ktorá má otvory aj na konci stredovej konzoly, práve pre pasažierov vzadu.

Úplne samostatným dejiskom je batožinový priestor. Možno má aj časové zóny, tak je dlhý. Pohľad do tabuliek trochu zneistí, toto je iba 560 litrov? Veď to vyzerá naozaj monštrózne. Na koniec za sedadlami nedosiahnete bez toho, aby ste prišli do kontaktu s nárazníkom. Ale zase, kufor si viete šikovne otvoriť podkopnutím nárazníka. V noci naviac na zem svieti malé svetielko, ktoré ukazuje kam treba nohou mávať, aby to vyšlo. Ak je tých 560 litrov málo, tak sklopenie sedadiel prebieha elektromechanicky, zatlačením tlačidiel vľavo a vpravo v kufri. Teda potiahnutím, nie zatlačením. Naspäť ich už musíte dať ručne.

Ale ak si ho kúpite, tak budete veľa času tráviť na mieste vodiča. Pobyt vám spríjemní Head-up displej s jednoduchým ovládaním tromi tlačidlami, či automatické vyhrievanie sedadiel. Ak je príliš zima, tak vám auto samo zapne vyhrievanie keď naštartujete. Ruky si zase užijú teplo od vyhrievaného volantu. Ten sa sám nezohreje, musíte stlačiť tlačidlo, ale to je priamo pod ľavým palcom, netreba ho hľadať.

Trochu zložitejšie bude ovládanie informačno-zábavného systému. Preklad funkcií je naozaj dosť chabý. Napríklad „Pr.úsp.pal.“ je priemerná spotreba. Ešte horšie to je s klimatizáciou. Na displeji máte napísané „vypnout A/C“, ale reálne to znamená, že klimatizácia je už vypnutá. No a aby toho nebolo málo, stále musíte mať zapnutý nočný režim, lebo pri dennom bledom by vám vypálilo oči pri každom pohľade. Ak však prekusnete tieto neduhy, tak zistíte, že sa systém celkom ľahko a intuitívne ovláda.

Veľké auto chce veľkú nádrž

Insignia s rozlhou polovice okresu Poltár nie je práve malým autom. A nízka nie je ani hmotnosť. Tá sa dostala na slušných 1700 kilogramov. To už si žiada poriadny motor a tiež poriadnu nádrž, aby nevznikla nutnosť stáť každých 400 kilometrov. A Opel má, našťastie, obe veci zmáknuté.

Pod kapotou veľkého auta nie je downsizovaný štvorvalec, ale naftový dvojliter s výkonom 125 kW (170 k), ale ešte podstatnejšie, s krútiacim momentom 400 Nm. Ten s auto vie pekne hýbať. Nie je príliš rýchly, ale tempo dokáže nastoliť obstojné. Napríklad na diaľnici zvláda s nízkymi otáčkami reálne tempo. Môže za to dosť dlhá prevodovka. Ale má celkom príjemné radenie. Od precíznosti Civicu Type-R má veľmi ďaleko, ale také radenie tu naozaj nikto neočakáva. Na diaľnici príde vhod ešte veľmi dobre fungujúci adaptívny tempomat.

Príjemným šokom je nádrž. Teda jej objem. Za test sme prešli 1000 kilometrov a nemuseli sme dotankovať. To znamená, že 62 litrov je buď podhodnotený údaj, alebo ukazovateľ priemernej úspory paliva, teda spotreby, preháňal. Ukazoval za celý test priemer 6,4 litra, ale asi to bolo ešte menej. Okolo 6 je výborný údaj.

Podvozok FlexRide má niekoľko nastavení. V normálnom režime a režime Tour je naozaj kolísavý a komfortný. Pre režim Sport trochu stvrdne. Očakávať od zaoceánskeho parníka obratnosť malých hothatchov tiež nie je práve vhodné. Tú veľkosť nič nezamaskuje. Horšie sa veľkosť prejavuje pri parkovaní. Musíte jednoducho rátať s dĺžkou a šírkou auta.

Terénne kombi je ideálna alternatíva

Ak jazdíte často dlhé trasy a občas vyjdete mimo pevných ciest, tak je práve oplastované kombi lepšou alternatívou ako plnohodnotné SUV. Má totiž zvýšenú svetlú výšku, ale ťažisko nie je príliš vysoko. A to tiež znamená aj nižšiu spotrebu. Práve Insignia Country Tourer slušne bojuje dojazdom na jedno natankovanie.

Ak však budete prechádzať cenník, tak určite nezavrhnite najvýkonnejšiu verziu BiTurbo s výkonom 154 kW (210 k) a automatickou osemstupňovou prevodovkou. S autom bude hýbať o poznanie svižnejšie ako slabšie naladenie motora s jedným turbom.

Opel Insignia Country Tourer 4×4 MT

Motor R4 nafta
Objem 1956 cm3
Výkon 125 kW (170 k) pri 3250 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-2500 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5004 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2829 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1700/2240 kg
Batožinový priestor 560/1665 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,0/4,7/5,5
Emisie g CO2/km
Tags: