Test Opel Astra Sports Tourer: Stále vo výbornej forme

Opel Astra nie je žiadnou horúcou novinkou a jeho aktuálna generácia je na trhu už od roku 2015. Avšak, v predaji je aktuálne modernizovaná verzia, s ktorou sme mali tú česť jazdiť v karosárskej verzii Sports Tourer, čo v reči Oplu znamená kombi. Pod kapotou sme mali 1,5-litrové CDTI, skombinované s automatickou prevodovkou. Všetko zabalené do peknej, tmavo modrej farby, okorené slušnou dávkou výbavy v úrovni Elegance.

Aj keď je Astra na trhu už pár rokov, jej dizajn stále nenesie známky výraznejších vrások. Tmavomodrá farba je veľmi elegantná a reprezentatívna, chrómová lišta okien a strešné lyžiny tiež pridávajú na hodnotnosti. Veľké 18” disky kolies s piatimi dvojitými lúčmi sú zasa tým športovým elementom. Celkovo veľmi vyvážená kombinácia, ktorá konzervatívcov neurazí a zároveň ani  nebude nudiť tých odvážnejších. Nami testovaný kus mal naviac výborné svetlá IntelliLux vybavené technológiou LED Matrix. Svietia výborne, majú funkciu inteligentného prepínania a naviac aj dobre vyzerajú a plynule nadväzujú na prednú masku a jej strieborný predel. Dizajn karosérie nie je vonkoncom výstredný, má ale pár pekných a rafinovaných detailov ako napríklad bočné zadné okno lemované zalomenou hliníkovou lištou prechadzájúcou po celej šírke tretieho stĺpika. Malé decentné krídlo na piatych dverách tu tiež pasuje. Po rokoch na trhu si Astra stále drží svoju líniu a dobrú kondíciu, čo sa vzhľadu týka. Ničím zásadným síce neprekvapuje, ale stále vyzerá k svetu a dôstojne.

V interiéri sú výborné sedadlá v kombinácii koža-alcantara. Prvý pocit po usadení sa je síce pomerne tvrdý, ale má to svoj dôvod. Sedadlá totiž majú prestížny certifikát AGR, ktorý vydáva komora ortopedických lekárov. Prvotný tvrdý pocit teda chráni vašu chrbitcu a sedadlá poskytujú výbornú oporu a široké možnosti nastavenia, vrátane výsuvnej prednej časti pod stehnami. Jednoznačne patria medzi jednu z najepších vecí na Astre a čím dlhšie v nich jazdíte, tým lepšie sa v nich cítite. Samozrejme, disponujú aj vyhrievaním. Rovnako ako aj volant, príjemne hrubý a dole sploštený. Pre zmenu teraz spomeňme aj jednu výčitku, ktorá smeruje k nepeknému a veľmi tvrdému plastu medzi sedadlami, v ktorom je rovnako nevábne tvarovaná páčka, či skôr tlačidlo elektronickej ručnej brzdy a plastová krytka zapaľovača. Celý tento diel pôsobí dosť lacným dojmom a zaslúžil by si vylepšenie. Celkový dojem z interiéru je ale pozitívny a aj kvalitný.

Pochváliť musíme infotainment systém, ktorý sa Oplu vydaril a to aj vrátane navigácie. Odozva aj užívateľské prostredie sú na veľmi dobrej úrovni, prevyšujúcej mnoho konkurentov. Sú dokonca možno lepšie ako v prípade nových bratov, čo vznikli už pod taktovkou nového vlastníka automobilky. Prístrojový panel kombinuje staré dobré analógové budíky s digitálnymi časťami uprostred. Nemáme zásadné výčitky, pretože prehľadnosť je na dobrej úrovnia. V dnešnej dobe ale veľká časť konkurentov ponúka modernejšie, plne digitálne panely s množstvom rôznych nastavení zobrazenia. Niekomu ale môže práve takáto jednoduchosť vyhovovať. Trochu rušivo a starosvetsky pôsobil príliš hlučný a ostrý zvuk smeroviek. Piánový lak obkladových líšt skombinovaných so striebornou dodáva punc luxusu. Odkladacích priestorov je dostatok, na dlhých cestách oceníte aj lakťovú opierku. Celkovo je interiér Astry príjemným a kvalitne pôsobiacim miestom, kde nie je núdza o priestor vpredu ani vzadu. Príjemným bonusom pre pasažierov vzadu je okrem dostatku priestoru aj vyhrievanie sedadiel a dva USB porty. Oceňujeme aj veľký kufor s objemom 540 litrov, po sklopení sedadiel až 1630. Prevoz veľkých, ale aj dlhých vecí je tak v Astre Sports Tourer hračkou.

Trojvalcové 1,5 CDTI spaľujúce naftu sa bohužiaľ prejavuje drsnejším chodom, aj keď samotná kabína je odhlučnená dobre. Deväťstupňový automat je v niektorých situáciách tiež trochu váhavý a neviete mu ani pomôcť pádlami pod volantom, keďže tie tu absentujú. Výsledkom je občasný pocit podtočeného motora a prevodovky váhajúcej zaradiť vyšší stupeň. Výkon 90 kW/122 koní a krútiaci moment 285 Nm síce na papieri neohúri, ale v praxi to s dynamikou tohto kombi nie je zlé, pocitovo by ste možno tipovali, že má o pár koní viac. Len tá kultúra chodu nie je najlepšia. Štvorvalec, ktorý by bol zrejme kultivovanejší, bohužiaľ k dispozícii nie je, čo je veľká škoda. Tri valce a 122 koní sú teda maximom toho, čo môžete v naftovej Astre dostať.

Naviac, absentuje tu aj prepínanie jazdných režimov, ktoré by možno vedelo trochu “oklamať” a vylepšiť prejav motora. Aby sme však neboli úplne kritickí, pochváliť musíme spotrebu. Tú sa nám podarilo pri kombinácii najmä okreskového a mestského jazdenia udržať na hodnote 6,2 l/100 km. A šlo by to aj za menej. V konečnom výsledku je teda trojvalcový 1,5 liter hospodárnou a dostatočne dynamickou pohonnou jednotkou, ktorá si ale berie daň v podobe nižšej kultúry chodu a trochu chaotickej spolupráce s prevodovkou. Podvozok Astry je skôr tvrdší. Nepríjemne sa to prejaví najmä pri prejazde priečnych nerovností a väčších jám, kedy by ste asi viac ocenili skôr menšie 17” kolesá. Na druhú stranu, práve kombinácia tvrdšieho podvozku a veľkých kolies praje istote a sebavedomiu jazdného prejavu na hladkom asfalte. Tu je Astra vo svojom živle a jej jazdné vlastnosti príjemne prekvapia a nabudia vás aj k športovejšej jazde a manuálnemu radeniu pákou na udržanie vyšších otáčok.

V globále je aktuálna, inovovaná verzia Astry, stále dobrým autom, ktoré zanechá solídny výsledný dojem. Vzhľadovo neurazí, vyzerá elegantne a stále hodnotne. Rovnako tak má vydarenú a dobre vybavenú kabínu, čo platí najmä o testovanej verzii Elegance, ktorá je tou najvyššou v ponuke. Kabína je priestorná, s obrovským kufrom a výbornými ergonomickými sedadlami. Pochvalu si zaslúži aj infotainment systém. Najväčšou slabinou sa tak javí trochu nesprevedčivý motor, ktorý má síce obstojnú dynamiku a priaznivú spotrebu, ale jeho charakteristika akosi nevie vzbudiť ten najlepší dojem. Chcelo by to iný, avšak nie je veľmi na výber. Iný počet valcov ako 3 v Astre nenájdete. Na druhú stranu, veľkú časť zákazníkov aj tak pri motore najviac zaujíma práve spotreba a dynamika a tie sú v prípade trojvalcového CDTI pozitívne. Aktuálna akčná cena daného modelu Sports Tourer 1,5 CDTI s automatom vo výbave Elegance je 23 940 eur s DPH. To sa nám za veľmi slušne vybavené a priestranné kombi s nízkou spotrebou javí ako dobrá kúpa.

Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI Elegance

Motor R3 nafta
Objem 1496 cm3
Výkon 90 kW (122 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 285 Nm pri 1500-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4702 mm
Šírka 2042 mm
Výška 1510 mm
Rázvor osí kolies 2662 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1505 kg
Batožinový priestor 540/1630 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (WLTP komb) 5,4l- 5,1l/100 km
Emisie g CO2/km (WLTP) 141-132