Test Nissan X-Trail 2.0 dCI Tekna: Do divadla aj do hôr

Japonská automobilka Nissan nie je na trhu terénnych vozidiel žiadnym nováčikom, veď spod jej krídel vyletel aj legendárny a nebojácny model Patrol, ale aj trochu menej drsné Terrano. Ani jeden z nich sa však už nevyrába a azda najbližšie k pravovernému off-roadru typu Patrol je v súčasnosti model Navara. Tú sme však už testovali, v tomto článku ale bude reč o modeli X-Trail, konkrétne o jeho tretej generácii. V ponuke Nissanu nie je žiadnou novinkou, veď jeho prvá generácia bola na trh uvedená už v roku 2000 a od tých čias značne vyrástla do krásy. S pôvodnou hranatou karosériu nemá už veľa spoločného. Nám sa podarilo otestovať súčasnú, inovovanú, generáciu s najsilnejším naftovým motorom v najvyššej výbave Tekna. Slabší motor sme skúsili pred modernizáciou.

Ako už bolo povedané, design tretej generácie X-Trailu nemá so svojím predkom veľa spoločného. Pekne zaoblená karoséria pôsobí elegantne a zároveň robustne, vonkoncom nemáte pocit že sa dívate iba na subtílny crossover do mesta, ktorého najodvážnejším off-roadovým počinom je vyjsť na obrubník. Čierna farba karosérie je stávkou na istotu, ktorou nemôžete nič pokaziť. Chrómové lemovanie je použité v akurátnej a striedmej miere, presne tak aby pôsobilo decentne a nie gýčovo. Výborný dojem podčiarkujú veľké príplatkové 19-palcové disky kolies, ktoré vyzerajú veľmi efektne a zároveň pomáhajú jazdným vlastnostiam na hladkom a kvalitnom povrchu. V teréne to samozrejme nie je najlepšia možná voľba. Celkový dojem z karosérie je veľmi pozitívny, nesnaží sa pôsobiť hypermoderne ale zároveň vyzerá veľmi súčasne, bez zbytočných výstrelkov a prekombinovanosti.

Tvary interiéru ako také i celková ergonómia sa nemajú začo hanbiť, aj keď zopár výčitiek sa nájde. Dobrý dojem zanechávajú sedadlá aj príjemné uchopenie volantu, priestrannosť je na kráľovskej úrovni. Sploštený spodok volantu by sme ale skôr očakávali v športovom aute, to je však vecou vkusu. Ako väčší prešľap ale pôsobí farebne príliš prekombinovaný interiér. Bledá koža a vrchná časť prístrojovej dosky, čierne obklady v imitácii karbónu a taktiež časť čiernych plastov a k tomu strieborné lemovanie na volante a okolo radiacej páky. V tomto prípade platí staré otrepané pravidlo, že menej je niekedy viac. Kvalita plastov inak nie je vôbec zahanbujúca, nájdu sa síce aj tie tvrdšie, ale v tých najexponovanejších miestach sú použité kvalitnejšie materiály. Vďaka bledej koži pôsobí interiér mimoriadne vzdušne na čom má nemalý podiel aj presklená strecha, ktorá sa nedá hodnotiť inak ako kladne. Menej nadšení sme však archaicky pôsobiacim informačno-zábavným systémom. Užívateľské rozhranie, farby i grafika akoby sa zabudli pár rokov dozadu. Na tejto slabine by mal Nissan celkom určite zapracovať. Skvelou vecou je ale napríklad vyhrievanie nielen predných, ale aj zadných sedadiel. Vyhrievaný volant bol v týchto mrazivých dňoch na nezaplatenie. Mimochodom, keď už bola reč o nadštandardnej priestrannosti, treba spomenúť, že toto konštatovanie platí aj pre zadné sedadlá a taktiež obrovský kufor s bonusom v podobe dvojitého dna. Bohužiaľ, toto dno je šikmo sklonené smerom k zadným dverám.

Poďme k motoru, ktorý by mal byť, aspoň papierovo, jednou z najväčších devíz X-Trailu. Naftová jednotka označovaná 2,0 dCi s výkonom sľubných 130kW (177 k) a krútiacim momentom masívnych 380 Nm sa v praxi osvedčila ako dôstojná motorizácia pre poriadny kus auta vážiaci dve tony. Slabinou motora je ale drsnejšia a hlučnejšia charakteristika, kultúra chodu nie je úplne príkladná, zato jeho výkonové parametre kompenzujú tento nedostatok. Výkon motora je plne dostatočny, vzhľadom k hmotnosti i charakteristike auta. Ide o pohodové SUV, u ktorého sa neočakávajú žiadne športové ambície, ale skôr kľudnejší jazdecký štyl. Je však príjemné mať dostatočnú výkonovú rezervu na predbiehanie, či prípadné ťahanie prívesu, alebo karavanu. S chladnou hlavou a ľahšou nohou sa dá s X-Trailom kľudne jazdiť aj za 7 litrov nafty na sto kilometrov, čo je rozhodne chvályhodný údaj. K drsnejšej charakteristike motora sa hodí aj šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorej dráhy radenia sú relatívne dlhšie a chod tuhší, bez toho správneho mechanického pocitu presnosti. Vodič má však vďaka tomu akýsi off-roadovejší feeling. Nemožno zabudnúť na kruhový prepínač za radiacou pákou, ktorým sa ovláda nastavenie pohonu. Na výber je klasická predokolka, ktorú budete aj tak používať väčšinu času, druhou variantou je automatické pripájanie zadných kolies v prípade potreby. Tretia možnosť je Lock, teda klasická uzávierka do najťažsieho terénu, ktorá rovonomerne delí výkon motora medzi obe nápravy.

Jazdné vlastnosti ako aj charekteristika motora prajú pohodovej jazde bez športových ambícií. Výkon motora je síce dostatočný ale podvozok i riadenie sú nastavené skôr na plavnú jazdu bez naháňania, než na brúsenie zákrut. Tlmiče sú tak akurát, fajn kompromis medzi tuhou istotou a pohodlím. V zákrutách sa nemusíte báť dramaticky prudkých náklonov, ale zároveň aj schopnosť filtrovať nerovnosti je na veľmi dobrej úrovni. Svoj podiel na slušných jazdných vlastnostiach majú určite aj spomenuté 19-palcové kolesá a to, že kvôli nim netrpí pohodlie je veľkým plusom. Taktiež odhlučneniu podvozka niet čo vytýkať. V teréne si X-Trail tiež hanbu nespraví, už samotný režim Lock napovedá, že zvládne aj viac ako len mokrú lúku, alebo poľnú cestu. Priznávame, že do vyslovene ťažkého terénu sme ho nezobrali, neodhrnutý hlboký sneh i koľaje však zvládal s prehľadom. V skutočne ťažkom blatistom teréne by asi najväčším limitom boli cestné pneumatiky a tiež treba mať na pamäti že stále ide o SUV a nie pravý offroad.

Ako celok ale zanechal X-Trail výborný dojem, poctivo postavené auto bez rozmarných zbytočností ponúkajúce bohatý vnútorný priestor i výbavu. Exteriér v podstate bez výčitiek, interiér s výhradami, ale stále nič zásadne negatívne, čo by malo potenciálneho zákazníka odradiť, skôr záležitosti vkusu. Výkonné dvojlitrové dCi je tou správnou voľbou, nad ktorou by mal zákazník uvažovať. Poskytne adekvátnu dynamiku a jeho spotreba milo prekvapí. A jeho schopnosť vyjsť mimo civilizáciu a zvládnuť aj trochu viac ako lúčny výjazd je fajn vec do zálohy. Keby náhodou… Všetko toto za sumu 37 400 eur s DPH. To síce vôbec nie je málo ale vzhľadom na to čo za ňu dostanete sa rozhodne nejedná až o tak premrštený balík peňazí.

Nissan X-Trail 2,0 dCI Tekna

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4690 mm
Šírka 1830 mm
Výška 1740 mm
Rázvor osí kolies 2705 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2190/2350 kg
Batožinový priestor 565/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 204 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/5,2/5,6
Emisie g CO2/km 149