Test Nissan Qashqai 4×4: Spotreba šokuje

3. septembra 2014 od AktualityNissanTesty

Nový Qashqai sme už vyskúšali, ale mal prevodovku CVT. Lenže aj napriek jej nesporným kvalitám sme skonštatovali, že manuál by bol lepší a ideálne kombinovaný so štvorkolkou. Presne nami navrhovaná konfigurácia sa dostala do testu.

Nissan s novým Qashqaiom získal šancu dostať k značke nových zákazníkov. Tí už nie sú konzervatívni ako predtým, nepotrebujú byť stále nenápadní. Taký je aj nový Qashqai. Síce si zachoval odkaz predchodcu, ale vyzerá mladistvejšie a, buďme úprimní, aj dynamickejšie a modernejšie.

Sedem miest nebude

Najnovší Qashqai vyzerá výborne. Toho si je automobilka veľmi dobre vedomá a tvary prednej časti pchá na všetky možné modely. Pri letmom pohľade na základné prvky nemusí byť úplne zrejmé, či ste videli Qashqai, X-Trail, alebo nový Pulsar. Teda Pulsar spoznáte, ten je nízky. Ale s X-Trailom má Qashqai spoločného viac ako by kto predpokladal.

Z ponuky auta sa porúča verzia +2, ktorú by mohol nahradiť práve väčší X-Trail, ktorý možnosť siedmych sedadiel ponúka. Chodíte okolo auta a ako prechádzate, tak sa rozmery SUV zdajú kompaktné. Zdanie klame a Qashqai umne maskuje svoju veľkosť. Iste za to môžu aj obrovské devätnásťpalcové zliatinové disky. Spolu s modrou metalízou sú jednou z top kombinácií, ktoré sa dajú na auto zvoliť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nový dizajn, ktorý automobilka zvolila ponúka dynamické detaily a vďaka nim sa stane Qashqai skoro až neprehliadnuteľným účastníkom cestnej premávky. Viac však bude kričať s červeným lakom Magnetic. Modrá atramentová je však decentnou alternatívou.

Podobne ako pri Seatoch a Peugeotoch treba spomenúť svetlá. Na to, že xenón svieti lepšie ako halogén sme si už zvykli. Ale LEDky deklasujú aj tohto výbojkového šampióna. BiLED na Qashqai osvetlia cestu rovnomerne a pri diaľkových dokonca excelujú a vytvárajú nadpriemerný lúč. K tomu všetkému Nissan pridal možnosť nastaviť citlivosť snímača svetla, čo znamená skoršie zapínanie svetiel už pri náznaku šera.

Black on black

Vnútru dominuje čierna farba. Ale to nie je nevyhnutnosťou. Nissan ponúka alternatívu svetlosivej farby. Tá rozhodne interiér dokáže oživiť. Priestor opticky zväčšuje aj panoramatická strecha. Tá sa síce nedá otvárať, ale dá sa zatemniť elektricky posúvanou roletou. Lenže to má dve nevýhody. Zatiahnutie strechy trvá 12 sekúnd, čo je dlhšie ako zrýchlenie na stovku. To by nebolo tak zlé, ale ovládanie nemá impulzný posuv, takže na ovládači musí niekto z posádky, čiže šofér, alebo spolujazdec držať prst po celú dobu. Dlhá doba sa však dá ospravedlniť relatívne veľkou plochou.

Vodič má všetko pekne po ruke. Displej informačno-zábavného systému reaguje veľmi promptne. To je asi aj následkom jednoduchej zvolenej témy. Nie je vizuálne tak premakaná ako tá v Citroëne C4 Picasso, ale dá sa veľmi ľahko ovládať dotykmi na obrazovke. Chcelo by to ale trochu lepšie podanie farieb a väčší kontrast. K ovládaniu patria aj tlačidlá so skratkami okolo. Pre konzervatívnych užívateľov je práve toto tá najlepšia voľba.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rozmery interiéru stačia aj pre päť ľudí. Pri štvorici dokonca nikto nebude namietať. Zadní pasažieri nebudú mať síce priestoru ako v Superbe, ale aj napriek tomu sa sťažovať rozhodne nebudú. Vo štvorici sa však môže zdať malý kufor. Pre dvoch je v pohode, ale štyria budú musieť siahnuť k extrémnym riešeniam. To znamená, že budú musieť vyhodiť dve police rozdeľujúce horizontálne batožinový priestor na dve časti. Potom to už nebude tak zlé.

A.I.

Nissan sa pýši tým, že ponúka veľké množstvo elektronických pomocníkov. K ABS a ESP sa tak pripája viacero užitočných frajerín.

Panoramatický kamerový parkovací systém

Parkovacie senzory sú výborným pomocníkom. Kamera zase vytvára novú dimenziu cúvania. Ale štyri kamery, jedna vzadu, jedna v prednom znaku a po jednej v každom zrkadle sú tak návykové, že bude v každom ďalšom aute chýbať. Vieme, Nissan s ním nezačal, ale aj tak je vynikajúci. Ak však niekto bude potrebovať, Qashqai môže zaparkovať vďaka automatickému parkovaciemu systému aj úplne samostatne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rozpoznávanie únavy vodiča

Automatické prepínanie svetiel odstraňuje jednu z povinností šoféra a to prepínať medzi tlmenými a diaľkovými svetlami. To je fajn, ale tým znižuje porciu pozornosti, ktorú musí vodič jazde venovať. A kvôli tomu pozitívne vyznieva práve systém rozpoznávania únavy vodiča. Doknca má na strednom displeji medzi kruhovými ukazovateľmi vlastnú sekciu. Je na nej zaznačená šálka s kávou. Lenže po vyčerpávajúcom pracovnom dni na diaľnici prišiel mikrospánok aj napriek plnej pozornosti podľa systému. Vtedy však pomôže upozornenie na opustenie jazdného pruhu, pretože to pípanie je fakt otravné. Omnoho dôležitejším ako hrnček s kávou je systém monitorovania mŕtveho uhla. Pri daždi má síce občas falošné zablikania, ale inak funguje výborne.

Rozpoznávanie dopravných značiek

Čo to tam vzadu bolo za značku? Hliníková. V zbere by určite mala svoju hodnotu. Ale väčšiu hodnotu má na ceste. Čo ak si ju však nevšimnete? Qashqai si ju všimne za vás. A pekne piktogram zobrazí na prístrojovom paneli.

K umelej inteligencii sa tiež pripája aj systém automatického brzdenia, ale vždy keď sme ho išli vyskúšať, tak sme dupli na brzdu skôr vďaka silnému pudu sebazáchovy. Ale veríme, že v hraničných situáciach môže minimálne zmierniť následky stretu, alebo ho úplne eliminovať. Tak isto dopadlo aj monitorovanie pohybu ľudí za vozidlom.

Spotreba zarazí

Veľké auto musí mať vysokú spotrebu. To je to, čo si veľa ľudí myslí a má to zakorenené v hlavách. Lenže Nissan sa spolieha na vynikajúci motor 1,6 dCi, ku ktorému prišiel vďaka aliancii s Renaultom. Výkon 96 kW (130 k) na relatívne veľké SUV stačí, ale spotreba priam vyrazí dych. Síce neposkytuje výrazne dynamické zrýchlenia, ale zato zvláda jazdiť so spotrebou okolo 5,5 litra. Pri brutálnej snahe sme dokázali prejsť 30 kilometrov s priemerom 3,8 litra. Keď sa pozriete na to, aký je Qashqai reálne veľký, tak to je priam úžasná hodnota.

Prevodovka svojimi pomermi perfektne dopĺňa motor. Lenže má aj svoju temnú stránku. Odkazuje totiž na off-road modely Patrol GR z deväťdesiatych rokov. Presná síce je v rámci možností, ale má zvláštny plastový chod a dráhy disponujú extrémnou dĺžkou. Ako mierku sme použili dlhší iPhone 5. Dráha z trojky do štvorky je dlhšia ako ten dlhší iPhone. Na Samsung Galaxy Note nemá, ale dĺžkou sa približuje HTC One M8. Ale to zase prispieva off-road pocitu v aute.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keď už sme načrtli ten off-road, tak sa na to vrhnime. Qashqai má systém inteligentného pohonu All mode 4×4-i. To veľa sľubuje. Dokonca sa dá vybrať, či chcete pohon iba prednej nápravy, automatické pripojenie zadnej nápravy, či rovno uzamknúť pohon všetkých kolies. Je na to taký malý prepínač vľavo pod volantom. Oproti kruhovému prepínaču v Dacii Duster, ktorý kričí na očiach to ani ako štvorkolka nevyzerá. Tak tam šupnete rovno ten zámok všetkých kolies a poďme na lúku za mestom. Pohon funguje výborne, ale tie devätnástky s prísne športovým obutím ho zradia pri prvom kontakte s akýmkoľvek náznakom blata, či vlhkosti. Na sedemnástkach by ste sa asi dostali ďalej.

Kolesá s obrovským priemerom prispievajú hlavne výzoru. Ani na tradičnej slovenskej ceste nepredvádzajú úžasné vlastnosti. Síce na kvalitných úsekoch excelujú a robia z Qashqaia agilné vozidlo, ale na horšom povrchu auto trochu poskakuje. Osemnásťpalcové disky s väčším profilom pneumatiky tento neduh odstránia a na sedemnástkach, či dokonca šestnástkach je toto SUV komfortným krížnikom.

Qashqai presvedčí

Sivý priemer minulej generácie je už dávno preč. Výrazné tvary robia z Nissanu Qashqai voľbu, ktorá už nemusí byť prudko racionálna. Len si treba určiť kam s autom chcete chodiť. Ak sa často rozbehnete do terénu musíte rátať s tým, že devätnástky nie sú správnou voľbou. Ak zase jazdíte po meste a tie devätnástky chcete, tak netreba štvorkolku. A čo by sme volili my? Jednoducho presne toto, čo sme mali v teste, len s tým rozdielom, že interiér by bol svetlosivý. Qashqai dokonca dáva zmysel aj so základným naftovým motorom 1,5 dCi s ultranízkou spotrebou. Ak sa vám zdá malý, tak odporúčame väčší X-Trail s možnosťou siedmych sedadiel. Testovaný Qashqai mal základnú cenu 29 450 eur, ku ktorej sa pridala presklená strecha za 650 eur, vyhrievané čelné sklo za 220 eur a metalíza za 500 eur. Aj napriek cene tesne nad 30 tisíc je Qashqai výhodnou ponukou, najmä ak zoberieme do úvahy technologickú výbavu.

Motor R4
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4380 mm
Šírka 1806 mm
Výška 1590 mm
Rázvor osí kolies 2646 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1518/2030 kg
Batožinový priestor 401 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/4,5/4,9
Emisie g CO2/km 129

 

Tags: