Exkluzívny test Nissan 370Z Nismo: Samuraj Z

25. septembra 2013 od AktualityNissanTesty

Nissan asi počul nariekanie majiteľov modelu 370Z. V nástupcovi vynikajúceho 350Z sa nemohli dostať do varu, kupé im prišlo vymäknuté, akurát stavané na každodenné jazdenie po obchodoch. Výkon bol síce dobrý, ale jeho podanie vraj bolo nudné a takisto aj ostatné prejavy príliš nenadchli.

Väčšinu z kritizovaných vlastností vyriešil balík Nismo. Po dizajnovej stránke obyčajnému Zetku málokto niečo vyčítal. Ale Nismo zľahka provokuje už pri letmom zoznámení. Biela karoséria sa prikrčila bližšie k zemi kontrastnými prvkami. Predný spodný spojler robí parkovanie kolmo na obrubník nočnou morou. A akýkoľvek vysoký. Naň dokonale nadväzujú prahy. Doladenie spodnej časti karosérie dokončuje časť zadného nárazníka s výrazným difúzorom. Ak sa budeme vzadu kochať trocha dlhšie odhalíme nápisy Nismo na koncovkách výfuku, ale hlavne veľké krídlo, tiež lakované kontrastnou tmavošedou farbou. Menej výrazné sú vystúpené lemy blatníkov, akýsi odkaz do histórie na pôvodný Nissan 240Z. Veľmi pekný detail.

Inak je to biznis ako pri klasickej verzii. Bočná smerovka schovaná v znaku modelu, kovové kľučky, na ktorých je vidno každý prst, ktorý sa ich chytí a svetlá v tvare V vpredu aj vzadu. Ešte niečo však udiera do očí, čo nie je z civilnejších modelov. Devätnásťpalcové zliatinové disky s piatimi lúčmi tvaru Y autu dodávajú ešte viac agresivity ako by sa pôvodne zdalo. Pre model dokonca vyrobil špeciálne pneumatiky Bridgestone z radu Potenza. Takmer nebadateľnou zmenou je zníženie celého auta o 10 milimetrov.

Vo vnútri sa veľmi ľahko udomácnite v sedadlách s výraznejším bočným vedením. Tie síce obopínajú telo, ale nerobia jazdu nepríjemnou. Pozitívne hodnotenie si zaslúži aj použitie látky miesto kože. Aspoň sa vám v aute nebude potiť pr… zadok. Čierne čalúnenie pekne dopĺňa prešívanie červenou niťou.

Nissan 370Z 003

Ako si sadnete, chytíte perfektne tvarovaný volant obšitý kombináciou kože a alcantary s červeným pásikom na vrchu zabrzdíte sa na chvíľu. Obzeráte sa a niečo nesedí. Teda vy sedíte, ale v aute je navigácia, cúvacia kamera, tempomat, automatická klimatizácia a veľa ďalších komfortných prvkov. A v podstate sú tam zbytočne, aspoň, ak ste si kúpili auto kvôli jazdeniu a nie kvôli presunom. Ideál by tak bola alternatíva Nismo RS, ktorá by neobsahovala veci, ktoré nie sú úplne nevyhnutné. Stačí manuálna klíma, rádio na USB a dosť. Verte tomu, že nič viac nebudete potrebovať. Na aute určite nebudete absolvovať presuny po kontinente, teda aspoň, ak nejdete hľadať cestu trollov alebo Transfagarasan, či priesmyky v Alpách, či pretekať na ostrov Man. Ak však pôjdete na dlhšiu trasu a zoberiete so sebou aj batožinu inú ako kreditky, rátajte s tým, že pri každej zákrute vám v kufri poletia všetky veci. Jediné riešenie je kúpiť sieťku na zachytenie.

Ani bezkľúčové štartovanie nebudete nutne potrebovať. Ale je tu. Letmo položíte kľúčik do držiaku na nápoj na stredovej konzole a stlačíte to správne tlačidlo. Zvuk pri naštartovaní je vo vnútri presne taký, ako ste ho čakali, žiadne tlmené orchestre, žiadne výrazné burácanie, čo vám potrhá ušné bubienky. Zvuk Nismo v kabíne znie výraznejšie ako v 370Z, aj zvonka, ale toto auto by si zaslúžilo možno trochu viac pozornosti. Zase niečo na dlhé pracovné presuny, na ktoré si aj tak Nismo nezoberiete.

Stlačíte spojku, trochu tvrdšiu, stále však vyhovujúcu aj na jazdu v rannej kolóne do práce. Na manuálnej prevodovke s krátkymi dráhami a presným radením zvolíte jednotku a vyrazíte. So spojkou sa dá narábať úplne normálne ako v bežnom aute. Dáte dvojku a pokiaľ nie je zahriatý motor len ťažko potláčate nutkanie dupnúť na plyn. Ručička teploty stúpa a pri zahriatí na prevádzkovú teplotu môžete skúsiť, čo auto dokáže. Ideálne na to je spomalenie traktorom prevážajúcim slamu. Znova do dvojky. Synchronizátor otáčok vám tam šlahne taký medziplyn, ktorý by ste tak ľahko nedali. Aj skúsení vodiči s medziplynovou praxou taký dajú maximálne jeden z pätnástich! Pustíte spojku, smerovka, zmiznutie medzery medzi plynovým pedálom a podlahou… Zisťujete, že Nismo má lepšiu reakciu na plyn ako obyčajné verzie. Točíte do červeného, trojka, štvorka, auto funguje fantasticky. Ale prichádzajú zákruty. Do prvej ho hádžete s určitou nedôverou, veď pohon zadnej nápravy už vyškolil nejedného frajera a riadenie je miestami až príliš citlivé. Ale 370Z od Nisma drží. Gumy sú zahryznuté do vozovky rovnako ako sa pitbul vie zahryznúť do svojej obete. Podľa slov automobilky má toto auto taký prítlak ako Godzilla GT-R. Postupne zvyšujete v zákrutách tempo. Drží nenormálne. Popri tom si stále vychutnávate tie medziplyny. Fascinácia ako sa patrí! A aj napriek tempu sa dokážete držať okolo 15 litrov na sto kilometrov. Veríme, že by sme dokázali pri normálnej jazde dať aj cifry pod 10, ale to je v rozpore s určením auta.

Transkontinentálne trasy s ním ale nejazdite. Hlavne nie po českej D1. Ak ste jazdili na motokárach, tak približne viete, čo znamená tvrdý podvozok. Nismo sa k nemu celkom približuje. Buď tam teda pôjdete 180 a budete medzi nerovnosťami skákať, alebo vám hrby roztrasú chrbticu na malé čiastočky. V tomto jedinom prípade vyzerá ako dobrá alternatíva byť politik bez chrbtice. V takej situácii nebudete mať problém. So zastavovaním patália určite nebude, brzdy vám spôsobia, že sa zaryjete do pásov a je možné, že po nich zostanú niekomu aj modriny. Iste za to môže aj brzdová kvapalina prevzatá z  GT-R.

Nissan 370Z 022

Iste sa mnohým v hlave zrodilo porovnanie s mocným GT-R. Ale tieto dve autá sa porovnať nedajú. V prvom rade stojí 370Z Nismo skoro polovicu. Kým teda GT-R robí v základnom nastavení z každého lepšieho šoféra, v Nisme si musíte tie výkony zaslúžiť, aj keď sú nižšie. Synchronizácia prevodov pomôže, ale cítite sa tak, že auto nazoaj ovládate, že nie ste iba pasažierom. Keby sme hľadali ekvivalent pocitu pri hothatchoch, bol by ním Renault Clio RS predchádzajúcej generácie Mk3.

Keď si pozriete cenník, tak zistíte, že príplatok za veľavravný nápis Nismo a všetko s ním spojené je do 4000 eur. Ak rozmýšľate, či sa oplatí, tak určite áno. Upravený motor, funkčný bodykit a lepšie reakcie auta sú hodné aj viac. Jediný problém budete mať s dostupnosťou. Už nové asi nekúpite, budete musieť prehovoriť niektorého z majiteľov, nech vám ho predá, alebo počkať, či Nissan vyrobí ďalšie kusy.

P.S.: Ďakujeme majiteľovi za zapožičanie auta na test.

Motor
Objem 3696 cm3
Výkon 254 kW (344 k) pri 7400 ot/min
Krútiaci moment 374 Nm pri 5200 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4250 mm
Šírka 1845 mm
Výška 1315 mm
Rázvor osí kolies 2550 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1535/? kg
Batožinový priestor 235 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) who cares?

 

Tags: