Test Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI: Stále na vrchole

Dodávok je na trhu pomerne veľa. Aspoň tak sa to javí, keď sa na ne pozeráte ako na samostatné modely. Lenže reálne samostatný je len Ford Transit a Iveco Daily. Renault Master, Nissan NV400 a Opel Movano sú jednou a tou istou dodávkou a rovnaká situácia je aj v prípade tria Ducato, Boxer a Jumper. Odlišujú sa len v detailoch. Podobne ako súčasný Mercedes-Benz Sprinter a Volkswagen Crafter.

Mercedes však nedávno prešiel úpravou vzhľadu. Spolu s predstavením niektorých unikátnych prvkov výbavy sa tak dostal tesne na vrchol triedy dodávok. Môže za to hlavne možnosť použiť sedemstupňovú prevodvoku 7G-Tronic.

Obrovský

Keď sa pozeráte na Sprintery behajúce po cestách, tak väčšina je práve taká ako auto v teste. Dĺžka tesne pod 7 metrov je spôsobená najmä obrovským rázvorom 4325 milimetrov. Vzadu je tak v najdlhšom mieste až 4300 milimetrov.

Obrovská karoséria, ktorá prešla faceliftom priniesla najmä novú, ostrejšie rezanú prednú časť. Veľká hviezda na chladiči nenechá nikoho na pochybách. Ak by predsa, tak nad ňou je ešte jedna menšia, ktorá pozorovateľa utvrdí v tom, že to je naozaj Mercedes, ak by neveril prvému pohľadu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Štandardom pri dodávkach je pár dverí vpredu na prístup do kabíny. Dozadu sa dá zase vojsť dvojkrídlymi zadnými dverami, alebo bočnými posuvnými. Posuvné dvere na druhej strane sú pri úžitkových verziách zbytočné. Aj tak sa väčšinou vykladá k obrubníku napravo.

Patrí medzi tie najkrajšie dodávky aké na trhu sú. Možno by mu prospelo lakovanie aspoň predného nárazníka.

Vnútri veľa miesta

V prednej časti, konkrétne pre posádku je najviac miesta zo všetkých áut v triede. Neplatí to len pre vodiča, ale aj pre oboch spolujazdcov. Jediným nepríjemným prvkom pri spolujazdcoch je tvar lavice bez akéhokoľvek tvarovania. Ale inak by to ani byť nemohlo, keď ju občas treba vyklopiť a schovať pod ňu nejaké veci. Pašerácke priehradky sú úplne fantastické na osobné veci.

Ak by bol niekto uletený na priestor nad hlavou, práve v Sprinteri ho je až nadmieru. My sme na sedadle vodiča vystreli ruku smerom hore a aj tak sme sa nedotkli stropu. Na pleciach by vám tak mohol sedieť aj ďalší človek, len by to bolo dosť nepohodlné a zle by sa to vysvetľovalo príslušníkom.

V interiéri vodiča poteší aj lepšie vyzerajúci pofaceliftový volant s ovládaním palubného počítača a audiosústavy. Ale najlepšou časťou je analógový ukazovateľ stavu paliva. Analóg sa dá lepšie odhadnúť ako digitál, ktorý mal napríklad prvý Volkswagen Crafter pred faceliftom. Čo však nepoteší sú zrkadlá. Teda ani nie tak veľkosťou a prehľadnosťou, ale nastavovaním. Elektricky ovládaná je iba väčšia vrchná časť. Na nastavenie spodnej musíte dať ruku von ako Paťo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aj keď je Sprinter najmä o tej prednej časti pre posádku, ani ložná plocha neprišla skrátka. Veď na dĺžke 4300 milimetrov dokážete umiestniť luxusne 5 paliet štandardu Euro s dostatočnou rezervou. Šesť ich nevlezie len o pár centimetrov. Nakladať sa dá na šírku cez oba otvory.

Mercedes má pohon zadných kolies. To je všetkým jasné. Z toho vyplýva aj zdvihnutá podlaha ložnej plochy. Je približne o 10 centimetrov vyššie ako pri konkurencii s pohonom prednej nápravy.  Preto musí byť Sprinter o niečo vyšší, aby mal rovnakú vnútornú výšku. Lenže potom a kvôli bočným vetrom skôr zužuje ku vrchu. Ale inak sa to riešiť nedá. Kvôli celkovej veľkosti utrpela nosnosť. Veľký Sprinter odvezie iba 1142 kilogramov. Ale to na druhú stranu nie je tak veľa.

Ako v bavlnke, alebo ako v osobáku

Jazda s autom, ktoré má bezmála sedem metrov, nie je ničím zložitým. Lenže jednoduchšie by to bolo s namontovaným parkovacím senzorom. Aspoň vzadu. Dopredu sa dá celkom dobre odhadnúť, kde auto končí. Cúvanie však ešte trochu zhoršuje jemne sa zužujúca karoséria smerom dozadu.

Kontrolujete zrkadlá a niečo nesedí. Vnútorné spätné zrkadlo pri zaplechovanej karosérii akosi stráca zmysel. Lenže je asi spojené s dažďovým a svetelným senzorom, tak bolo nevyhnutné.

Naštartujete motor s objemom 2,2 litra a na prekvapenie nemá tradičný naftový prejav. Je celkom potichu. Kultúra behu predčí veľa ostatných dodávok. A zvuková izolácia je na takej úrovni, že motor neotravuje ani pri vyšších otáčkach.

Z pohonného ústrojenstva je najslabším článkom prevodovka, ktorá kým sa nezahreje olej v nej pôsobí trochu drsnejšie. Ale po zohriatí sa upokojí a radí sa s ňou príjemne. Dlhšie prevody sa sú zárukou nízkej spotreby. Na 50 kilometroch sa nám podarilo zájsť za 7 litrov presne. Celkovo treba rátať so spotrebou okolo 8.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ako zrýchľujete, tak zisťujete, že rýchlosť prichádza akosi samozrejme. Ani neviete ako a máte stovku. V dedinách päťdesiatka predstavuje neuveriteľný problém. Je to jednoducho nuda. Motor nepočuť, všetko sa vlečie. Čo najskôr sa treba dostať mimo. A možno aj do zákrut. Napriek komfortnému naladeniu nepôsobí obrovská dodávka nijako nepredvídateľne. Ak najbližšie pôjde okolo vás Sprinter šialenou rýchlosťou, tak to nie je celkom tak. On ide iba tak, aby sa vodič za volantom nenudil.

Čo teda do výbavy

Nami testovaný Sprinter bol vybavený xenónovými reflektormi. Tie síce svietia brutálne, ale na bežné použitie a hlavne dlhé diaľničné presuny stačia aj štandardné halogénové svetlomety. Skôr sa mu hodí tempomat a spomenutý parkovací systém.

Sprinter sa faceliftom dostal na vrchol triedy. Avšak aj cenovo, takže pri finančnom obmedzení vychádzajú omnoho lepšie lacnejšie dodávky konkurencie. Otázka však znie, aký je koncepčne novší Ford Transit. Dá sa aj sním jazdiť za 7 litrov?

Ak však neriešite cenu a hľadáte niečo, s čím preveziete 5 paliet cez celý kontinent až na druhú stranu bez výraznej únavy, tak máte víťaza. Len nech máte za prevoz dobre zaplatené.

P.S.: Celkové náklady na auto sa trochu zrovnajú servisom na 6 rokov zadarmo. Pri dodávkach to Mercedes obmedzil 300 000 kilometrami. A ešte na pár kusov platí akcia Good Luck Edition, ktorá pridáva zadarmo výbavu v hodnote 4444 eur (s DPH).

Pozrite si aj test verzie bus pred faceliftom!

Partner testu: Mercedes-Benz Motor-Car Žilina

1305521_10200558123459092_102305714_n

Motor R4 Common-rail
Objem 2143 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1400-2400 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 6945 mm
Šírka 1993 mm
Výška 2815 mm
Rázvor osí kolies 4325 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2358/3500 kg
Batožinový priestor 14000 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/6,4/6,9
Emisie g CO2/km 197

One thought to “Test Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI: Stále na vrchole”

  1. Zdravím.Podotýkam že ste testovali 6 paletovú verziu.4 dopredu a 2 dozadu.JE aj 7 paletova.

Comments are closed.