Test Mercedes-Benz GLC300: Športové SUV nie je oxymoron

Niekedy potrebujete športové auto, inokedy zase SUV, inokedy zase niečo, čo vás bude dostatočne reprezentovať v divadle, alebo aspoň niečo, čo pridá reputáciu. Takže potrebujete reálne štyri až päť áut. Alebo potrebujete niečo, čo kombinuje všetky tieto funkcie.

Mercedes triedy GLC nahradil v ponuke hranaté GLK. A pridal ku klasickému SUVčku aj verziu kupé, veď to je teraz in, nie? Takéto tvary začal ešte pred BMW X6 prezentovať Ssangyong Actyon, ale na ten si už nikto nespomenie. Éra veľrýb sa rozšírila aj do nižších tried, v Mercedese od GLE ku GLC.

Ak tápate v označeniach, tak GLC je veľkostne priradené ku triede C. Jednoduché a GLE ku Éčku. Názvy sú logické. A z dvojice SUV kupé je práve to menšie aj trochu krajšie. Stavia sa priamo proti BMW X4. Možno bude mať dokonca aj väčší úspech ako pôvodná mutácia.

Testovaný kus sme mali vďaka Mercedesu v Petržalke. A mal vskutku zaujímavú kombináciu. Blek-on-blek, čierny exteriér, takmer čierne disky a tiež čierny interiér pôsobili trochu pochmúrne a potom to prišlo, GLC300 je označenie pre benzínový motor.

Vopchať pod kapotu SUV benzínový motor je, s výnimkou AMG, naozaj prekvapivý krok. A musíme uznať, že aj veľmi dobrý. Číselné označenie sa vám rozlúštiť nepodarí, kedysi 300 znamenalo objem 3 litre a V6tku. Teraz je číslo len na imidž, pod kapotou je dvojliter. Dvojliter so štyrmi valcami a výkonom 180 kW (245 k).

Motor má rovnaký základ ako používajú naozaj športové modely AMG s číselným označením 45, čiže Áčko, CLA a GLA. Len je naladený o 100 kW (136 k) nižšie. Výkon dokáže s autom vážiacim 1,8 tony celkom poriadne cvičiť. Veď stále to vychádza na takmer 140 koní na tonu. Výsledkom pôsobenia je zrýchlenie na stovku za 6,5 sekundy. To môžeme potvrdiť, aj pružnosťou naozaj táto verzia vyniká. Viac benzínového výkonu už ponúkajú iba verzie AMG.

Prebieha to veľmi jednoducho. Nasadnete do príjemne tvarovaných sedadiel s dostatočným bočným vedením, ale nie príliš tvrdých, stlačíte tlačidlo a naštartujete. Určite si dáte aj červené bezpečnostné pásy, ktoré sú jedným z prvkov bijúcich v čiernom interiéri naozaj neuveriteľne do očí. Ten za vami bude mať dosť miesta na nohy, ale na hlavu to už také slávne nebude, veď bočný profil hovorí jasnou rečou. A keby ste chceli veľa miesta nad hlavou vzadu, tak si nezvolíte kupé.

GLC kupé je zbytočné auto, nemá až tak praktické využitie ako normálne GLC, ale má omnoho viac štýlu. Má štýlu na rozdávanie, najmä s balíkom doplnkov AMG zahŕňajúcich nárazníky, prahy a disky kolies. Tých 2 400 eur na takéto vylepšenie rozhodne odporúčame minúť, najmä na kupé je to takmer povinnosťou.

Kým si prezriete kompletný interiér, tak sa vám zohreje motor. Nalodíte do portu USB kľúč s hudbou a počúvate tóny vychádzajúce z aparatúry Burmester. Znova 930 eur, ktoré neoľutujete. Nielen, že zvuk je naozaj kvalitný, ale reproduktory majú štýlové hliníkové kryty s logom aparatúry. Lenže vtom to príde.

Rozbiehate sa a už viete, že toto nie je naftová tuctovka. Chceli ste predsa benzín. A ten má o poznanie lepší zvuk. Burmestera z času na čas musíte vypnúť. Prepnete na režim Sport, alebo Sport+ a budete si užívať najmä zvuk výfuku. Keby sa tak dá priplatiť AMG potrubie s klapkami napríklad z GLA45. V spomenutých režimoch síce výfuk strieľa pri podraďovaní a prská pri radení smerom nahor, ale je dosť utlmený.

Akosi sa vám tým zvukom dostáva pod kožu a to ste sa ešte nedostali mimo mesta. Máte pocit, že auto zvláda celkom veľa a je relatívne dlho neutrálne. Nedotáčavosť akoby GLC300 nepoznalo. Určite tomu pomáha aj celkom ľahký motor a nastavenie 4Maticu. V zákrutách budete radiť pádlami pod volantom, teda na spodnej strane volantu, a pravdepodobne si budete jazdu aj užívať. Viete, že by to nemalo byť možné, viete, že to je šialenosť, ale toto auto je naozaj príjemným GTčkom a nezľakne sa ani kľukatej cesty.

Muselo to prísť, dostali sme sa ku spotrebe. Má benzínový motor na 1,8 tony a celkom slušnú čelnú plochu, úplné šoky nečakajte. Nám sa s úplne novým autom podarilo hýbať okolo 10 litrov na sto kilometrov, ale pri ustálenej 90-tke to bolo len 6 litrov na sto kilometrov. Budete však bližšie ku tým desiatim, lebo si neodopriete zrýchlenie a hlavne ten zvuk.

Najväčší problém auta je, že sa na ňom nič zásadné nedá nájsť, čo by ste mu vytkli. Môžete mu vytknúť cenu (70-tisíc) a priestor nad hlavami vzadu, ale ak sa zaujímate o takéto autá, tak vás práve tieto dva detaily zaujímať vonkoncom nebudú. Niekto bude nos ohŕňať nad tým, že to je iba štvorvalec, ale aj napriek tomu sa ku autu hodí a ponúka mu naozaj výbornú dynamiku. Keď je ešte spojený s deväťstupňovým automatom, tak žiadne negatívne komentáre nebudete mať.

GLC kupé vzniklo ako zástupca triedy, ktorú normálne nikto nepotreboval, ale podarilo sa, má úspech, rovnako ako konkurent od BMW. Kým v dueli X6 vs GLE Coupe u nás vyhrá, z dizajnového hľadiska, asi Mníchovčan, v tomto menšom porovnaní GLC Coupe prekoná X4. Ale stále to bude len vizuálne hľadisko, nakoľko vždy jeden z dvojice v testovanom spektre chýba.

A aj keď celé čierne autá nie sú úplne ideálne, tak táto kombinácia sa práve na GLC celkom hodí a pekne ju rozbíjajú tie červené bezpečnostné pásy.

Takže áno, GLC Coupe je športové auto, hovorí to motor, sedačky a výfuk. A tiež to je SUV.

Mercedes-Benz GLC300 4Matic

Motor R4 benzín
Objem 1991 cm3
Výkon 180 kW (245 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1300-4000 ot/min
   
Prevodovka Automat 9 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4732 mm
Šírka 1890 mm
Výška 1602 mm
Rázvor osí kolies 2873 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1785/2430 kg
Batožinový priestor 500/1400 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,4/6,8/7,8
Emisie g CO2/km 177