Test Mercedes-Benz B180 CDI DCT: Zvonka evolúcia, zvnútra revolúcia

7. apríla 2012 od AktualityMercedes-BenzTesty

Mercedes-Benz triedy B predchádzajúcej generácie to nemal ľahké. Bojoval síce s prevratnou sendvičovou koncepciou, ktorá robila auto bezpečnejším, ale taktiež drahším. Súdiť auto podľa ceny je však krátkozraké. Ak sa pri kúpe započítajú aj benefity plynúce zo samotnej značky, tak celkové náklady v priebehu 3-4 rokov nie sú až tak presvedčivo v prospech lacnejších. Servisný plán a zostatková hodnota robia svoje.

Tak je tomu aj pri novom Béčku. Model W246 je odlišný od svojho predchodcu. Na prvý letmý pohľad to je stále to isté auto a patrí vizuálne do rodiny. Avšak najvýraznejšia zmena je práve v spomenutej sendvičovej konštrukcii. Nech ju človek hľadá akokoľvek, nepodarí sa mu to. Mercedes sa totiž vrátil ku klasickej konštrukcii.

Absencia sendviča je jasná hneď pri nastupovaní. Kým do predchodcu bolo treba vyliezť do výšok SUV, podlaha prednej časti bola 45 centimetrov nad zemou, do nového sa nasadá jednoduchšie. Skôr sa to dá prirovnať ku normálnym malým MPV typu Citroen C4 Picasso alebo Renault Scénic.

Pokračovanie vnútornej prehliadky zasadí ďalšiu ranu predchodcovi. Hlboká prístrojová doska už nevyzerá, že auto patrí na okraj modelovej škály trojcípej hviezdy. Všetko pôsobí luxusnejšie, prémiovejšie. Spracovanie sa z výborného posunulo do sfér vynikajúceho. Jedinou chybičkou sa môžu zdať výduchy klimatizácie v štýle SLS AMG. Tá sa však netýka vzhľadu. Výzorom evokujú klasické piano W123. Skôr pri manipulácii vyvolávajú pocit, že sú labilnejšie a nemusia vydržať každodenné zmeny smeru prúdenia vzduchu. Je to ako broskyne. Keď idete do obchodu, hľadáte tvrdšie, ale potom ich doma necháte ešte chvíľu dobehnúť, aby zmäkli a boli sladšie, tiež očakávate, že prieduchy budú tuhé, pevné, ale nakoniec, to, že idú ľahšie nie je žiaden problém. Zatváranie prieduchov klasickým kolieskom vedľa tiež absentuje. Jednoducho treba kríž otočiť o 90 stupňov a hotovo.

Interiér sa rozrástol aj o ovládacie koliesko známe zo systémov Command. Krok dopredu nemožno uprieť. Aj základné rádio Audio 20 sa ním dá ovládať a poskytuje aj možnosť telefonovania cez Bluetooth. Vyššia stavba karosérie a vzpriamenejší posed však tomuto systému uštedrili jednu podpásovú ranu. Kým v ostatných triedach C, E a ostatných je ovládač presne po ruke, v Béčku je aj vďaka možnému použitiu manuálnej prevodovky viac vzadu. Nižší šoféri s tým budú mať trochu problém. Na druhú stranu, ináč sa to spraviť nedá a sme radi, že aj napriek tomuto malému neduhu tam systém je.

Palubná doska je teda pocitovo o triedu vyššie v porovnaní s predchodcom. Tým istým smerom sa posunul aj priestor vpredu. Natiahnuté nohy potrebovali veľa miesta a nové sedenie ako v malom MPV ho pridalo naspäť. Vodič môže nastavovať koľko chce, vždy si nájde vhodnú pozíciu. Základné sedadlá síce nemajú výrazné bočné vedenie, ale postačujú. Bonusom je to, že ani po 300 kilometroch sa pilot necíti unavene a akokoľvek nepríjemne. Problém so sedadlami nastane v prípade vypadávania vlasov. Základná látka ich chytá ako magnet. Preto odporúčame priplatiť si za iné čalúnenie, prípadne za časť peňazí, čo by stálo kúpiť poriadny vysávač.

Ako sme spomenuli, pozícia sedenia je výborná, čomu napomáha aj volant. Síce je nastaviteľný iba výškovo, ale skvele padne do ruky a naviac vyzerá, podľa nášho názoru, perfektne. Nachádzajú sa na ňom ovládacie prvky celého audiosystému. Prekvapenie pre nás bolo, že Bluetooth spolupracovalo aj so Symbianom Belle, ktorý robí niektorým iným systémom problémy.

Jemné porovnanie s predchádzajúcou generáciou ponúkajú obvyklé páčky pod volantom. Základ ponúka jednu združenú naľavo, rovnako ako predtým. Príplatok za tempomat pridá ďalšiu, tiež naľavo. Avšak nie hore, ale dole. Nami testovaný exemplár však mal jednu aj napravo. Bola s nápismi P,R,N,D. Ak hádate, že to je automatická prevodovka, tak hádate správne. Tým pádom na stredovom tuneli vznikli nové odkladacie priestory.

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. Prevodovka radí famózne. Normálny automat len ležérne posiela otáčky dole pri preradení, nová dvojspojková prevodovka so siedmymi stupňami (DCT) spôsobuje doslovne skákanie ručičky otáčkomera. Môžeme povedať, že toto je práve jedna z najlepších automatických prevodoviek, ktoré sme skúsili. V normálnom režime radí úplne hladko a motor vytáča do celkom rozumných otáčok. Športový režim zase točí až do červeného poľa. V týchto otáčkach nás šokovala zvuková kulisa. Nový motor znie veľmi dobre, skoro, akoby ani nespaľoval naftu.

Agregát, ktorý sa schováva pod prednou plastovou kapotou má o 0,2 litra nižší objem ako v predchádzajúcom prípade. Objem 1,8 litra dáva v slabšom, testovanom, variante 80 kW (110 k) a 250 Nm. Údaje sa nezdajú žiadno svetoborné a naozaj ani nie sú. Na pohodlné cestovanie však stačí. S autom si dokáže slušne poradiť a so sedemstupňovým automatom paradoxne nepocítite, že je to slabšia alternatíva. Ale tých dvadsať kilowattov v B200 CDI je len a len plusom. Zaujímavá situácia nastala pri meraní zrýchlenia. Dostali sme sa na hodnotu 10,42 sekundy. To je skoro o pol sekundy menej ako udáva výrobca. Na to, že má auto 80 kW je to rešpektuhodný údaj.

Samotná jazda prebieha nenútene a za normálnych podmienok dokonca znižuje stres, auto ide skoro samo. Na diaľnici je to až nuda. Prešli sme všetky možnosti nastavenia audiosystému, sledovali sme grafy spotreby, na displeji, ktorý nie je integrovaný, ale pripomína tablet sme navolili pekné hodinky. Cez ďalší displej medzi ukazovateľom rýchlosti a otáčok sme prešli celé menu, kontrolovali spotrebu od vynulovania pri preberaní, od štartu, aktuálnu a skončili sme pri digitálnom ukazovaní rýchlosti. Pre pokročilého šoféra je auto až príliš jednoducho ovládateľné. Posilňovač riadenia s rýchlosťou príjemne tuhne, sedadlá neunavujú a podvozok slušne žehlí nerovnosti na rýchlostných cestách. Ešte adaptívny tempomat a systém držania sa v pruhoch a šofér môže v pokoji zaspať.

Dosť bolo diaľnic. Rýchlo, bočné cesty. Tu sa na vlastnostiach najviac podpísali pneumatiky. V dvadsaťstupňových teplotách sa od šestnásťpalcových zimných gúm dá očakávať, že nebudú poriadne držať. Keď pominieme obutie, tak podvozok predvádzal naozaj solídne nastavenie. S letným sedemnástkami, prípadne osemnástkami by dokázal ponúknuť aj výrazne dynamickú jazdu v zákrutách. A dokonca aj v noci nebol žiaden problém. Vďaka bi-xenónovým svetlám sme videli veľmi dobre do každej zákruty. Len treba strážiť rýchlosť. Béčko ju veľmi dobre maskuje a neraz sa stalo, že miesto povolených 90 bola mimo obec rýchlosť o niečo vyššia. Pri celkom rôznorodom štýle jazdy s testovaním vlastností auta a výraznou mierou mestského jazdenia sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 5,4 litra. Veríme, že s chladnou hlavou by sme sa dostali aj pod hranicu 5 litrov.

Auto zanechalo veľmi dobrý dojem, ktorý dotvárali ešte detaily ako zabudovaná anténa, perfektne nastaviteľné opierky hlavy, Start-Stop systém a jednoduché rozbiehanie do kopca bez ručnej brzdy (tá je elektronická s ovládaním vľavo pod zapínaním svetiel). Trochu nás naopak mrzela menšia prehľadnosť karosérie, ktorá si vyžadovala trochu cviku, prípadne montáž parkovacieho systému.

Ak by sme také auto kupovali my, tak by sme brali, aj napriek nesporným kvalitám B180 CDI, silnejší B200 CDI, kvôli výkonu a podobnej spotrebe. Vonkajšok by sme ozvláštnili balíkom Night, obsahujúcim osemnásťpalcové disky a vnútri by sme použili hnedú kožu s tmavými ostatnými časťami. Samozrejme by sme priplatili aj za parkovací systém a navigáciu, aby cestou po diaľnici bolo s kým konverzovať. Spolu s panoramatickou strechou by sme sa ale dostali relatívne ďaleko nad hranicu 30 000eur , do ktorej sa s prehľadom vošlo testované auto. Jediný problém by sme mali s voľbou prevodovky. V nich Mercedes nespravil chybu a obe sú vynikajúce. Dúfame ešte, že Mercedes časom ponúkne B250 CDI s motorom pochádzajúcim z Céčka a výkonom 150 kW (204 k). Potom by základ voľby znel trocha inak. Alebo, žeby AMG?

Čo na auto hovorí majiteľ predchodcu, W245?

„Auto vyzerá podobne. Zboku vidno iné prelisy a nemá ochranné lišty, ktoré boli aj tak lakované. Kľúč už nie je starý čierny, ale dostal lesklé chrómové okraje. Lezenie do auta je jednoduchšie. Automatická prevodovka oproti predchádzajúcemu variátoru pôsobí ako z inej planéty, lepšie, taká mala byť už od začiatku. Jazda s novým W246 je na 16tkach trochu komfortnejšia. Na starom sa viac blížila vyjadreniu športová.“

Mercedes B180 CDI ako rodinné auto:

„Vnútri má dosť priestoru tato, aj mama vpredu. Deti vzadu môžu mať aj 18 rokov a stále majú dosť miesta. Trochu zbytočné sú stolíky na operadlách, ale niekedy sa môžu hodiť. Využil ich už vôbec niekto v nejakom aute? Batožinový priestor pre štyroch členov stačí, veď má objem 486 litrov. A dokonca nestratil ani relatívne praktický tvar.“

Športovo založený šofér hovorí toto:

„Určite na auto treba osemnástky. Jednak to lepšie vyzerá vo veľkých blatníkoch a tiež poskytujú ešte viac istoty na kľukatej trati. Z ponuky motorov by bol najlepším asi B200 CDI, kvôli obrovskému krútiacemu momentu. Ani benzín B200 nie je zlý, ale lepším by asi bol pripravovaný model AMG.“

Auto do testu poskytol Motor-Car Petržalka (Panónska 31)

Motor
Objem 1796 cm3
Výkon 80 kW (110 k)
Krútiaci moment 250 Nm
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4359 mm
Šírka 1786 mm
Výška 1557 mm
Rázvor osí kolies 2699 mm
Hmotnosť 1475 kg
Batožinový priestor 485/1545 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb)  5,6/4,1/4,6
Tags: