Test Mercedes-Benz A250e: Viac dojazdu, rýchlejšie nabíjanie

Svet eletrických áut je trochu zvláštny. Viac ako zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu hrá úlohu veličina z nuly na sto percent batérie. A dojazd je dôležitejší ako v prípade benzínových áut. Keď benzínové auto prejde na natankovanie 400 kilometrov je to málo, keď elektrické, je to super. Ale elektrické autá nie sú pre každých a preto niekomu môžu vyhovovať plug-in hybridy.

Mercedes-Benz pripravil hneď niekoľko hybridov s možnosťou nabíjania z elektrickej siete. Jedným z nich je aj A250e, ktorý je zaujímavý nielen z hľadiska dojazdu na nabitie, ale zároveň aj z pohľadu rýchlosti nabíjania. Vlastne v triede je unikát.

AMG v tichosti

Treba uznať, že dizajn Triedy A sa podaril, má všetko, čo má dynamicky vyzerajúci hatchback mať. Najmä teda ak má balík doplnkov AMG. Ten má iný predný nárazník, iný zadný nárazník a tiež pekné disky kolies so zvláštnym lemom. Ten lem upodozrievame z toho, že kolesá robí trochu aerodynamickejšími ako by boli bežné kúsky. Ale aj tak vyzerajú príjemne.

O dizajne nového Áčka sme písali asi aj pri prvom teste a po čase je stále moderný a zaujámavý. Menšie svetlá autu spravili dobrú službu a rovnako super vyzerá aj predná maska chladiča. Tá má akúsi hviezdnu oblohu z jednotlivých bodov. S modrou farbou rifľového odtieňa je síce nenápadné, ale zároveň elegantno-dynamickým zjavom.

Kričí určite menej ako CLA180d, ktoré sme testovali so žltou farbou. Jediné vlastne, čo na aute reálne kričí sú koncovky výfuku v zadnom náranzíku. Tie sú také trochu zavádzajúce. Sú len dizajnovým prvkom, lebo nie sú reálne. Na to sme si už zvykli. Avšak má to plusovú stranu, keď niekto za týmto autom nedobrzdí, tak si to odnesie len ten nárazník a nie výfukový systém. Niekomu sa toto môže hodiť.

Ale toto je predsa plug-in hybrid, ako ho spoznať? Prvý znak sú nápisy EQ Power na predných blatníkoch. Tie sa však dajú odstrániť rovnako rýchlo ako nápis A250e na veku batožinového priestoru. Reálne sa teda plug-in hybrid dá spoznať podľa druhých dvierok nádrže. Rovnaké vráta sú na oboch stranách. Elektrický konektor je na pravej strane, hrdlo nádrže na ľavej.

Budúcnosť je tu

Aj toto mohla kľudne byť vízia interiéru auta budúcnosti. Veď má veľké displeje, má pekne spravené nepriame osvetlenie a má veľa lesklých plôch. Práve čierny lesklý plast je negatívom v  inak hodnotne pôsobiacom interiéri. Nie, vyzerá dobre, ale je magnetom na odtlačky prstov a na prach. To je však jediná výčitka, ktorú sme reálne v interiéri našli.

Záleží však aj od výbavy. Dva malé displeje vyzerajú na veľkom čiernom snowboarde krížom cez palubnú dosku naozaj len ako miesto kam namontovať viazanie. Keď Áčko, tak so všetkým. Aj s oslovením „Hej, Mercedes!“ Ovládanie hlasom sa dá používať, ale je v Češtine, alebo Angličtine, tak si skôr zvyknete na dotykovú plochu a dotykový displej.

V prednej časti však je ešte niečo veľmi príjemné. Sedadlá sa naozaj podarili, sú pekným skĺbením pohodlia a športového tvarovania. A rovnako je na tom aj volant s dotykovými plochami. Všetko pekne do seba zapadá a razom, vďaka nepriamemu osvetleniu, je zážitok večer niekam vyraziť. Našťastie svetelnej šou vnútri dostatočne sekundujú aj vynikajúce svetlá Multibeam LED.

Priestorovo je Trieda A stále súčasťou nižšej strednej triedy. Vzadu je dosť miesta pre dvoch, na kolená teda akurát, na hlavu je to celkom v poriadku aj napriek znižujúcej sa streche. A kufor tiež stačí. Trochu v ňom síce zavadzajú tašky s nabíjacími aparátmi, ale tie je fajn voziť so sebou.

Asistencia niekedy nie je vhodná

Mercedes má v ponuke vymakaný adaptívny tempomat a tiež perfektne fungujúce udržiavanie v pruhu. Vrelo odporúčame priplatiť za ne. Tento kus nemal ani jedno. Na tempomat bolo ľahké prísť. Ten kamión sa na diaľnici stále približoval, auto nereagovalo a nastavenie vzdialenosti absentovalo. A udržiavanie v pruhu upozorňuje brzdami. Stačí stlačiť tlačidlo s autíčkom vedľa dotykovej plochy a na prvej obrazovke je vypnutie tohto systému. Nemáte za čo.

Pod kapotou malého Áčka, teda celkom veľkého, ale viete, čo chceme povedať, je 1,33-litrový turbomotor. Ale aj elektromotor. A to všetko prepája automatická prevodovka. Vlastne všetko funguje excelentne. Na jedno nabitie je možné prejsť až 70 kilometrov. Nie, nepíšeme hodnoty WTFLTP, ale reálnu hodnotu, ktorú sa podarilo dosiahnuť.

Za týždenný testovací cyklus auto najazdilo takmer 700 kilometrov. Ale na benzín to bolo len 250, aj to kvôli diaľniciam. Nabíjanie A250e je jednoduché. Doma kľudne z 220V za 5 hodín plná. Ale ak zastavíte na rýchlonabíjačke, tak prichádza prekvapenie. Toto auto zvláda 22 kW nabíjanie. Ako jeden z mála plug-in hybridov. Ak však zvolíte pomalší spôsob, teda lacnejší aj na stojane, tak stále funguje s plnými 7 kW, čiže na nabitie stačí 1 hodina a 30 minút.

V elektrickom režime je možné regulovať silu rekuperácie. Na maximum je účinok tak silný, že auto výrazne spomaľuje. Plug-in hybridy sú o tom, že sa vodič hrá s dojazdom a sleduje všetky výstupy z prístrojov, aby bola spotreba čo najnižšia a dojazd čo najvyšší. Celkom dobrá stratégia. Rýchlo s A250e aj tak netreba chodiť, lebo pneumatiky Continental EcoContact trochu podčiarkujú nedotáčavý charakter auta.

Čože je to 50-tka?

Za takto vybavené auto, teda takto vybavené Áčko, Mercedes vypýta tesne nad 50-tisíc eur. Ale v základnej výbave je servis na 6 rokov (160-tisíc km) bezplatne. A to je vynikajúca ponuka. Za tie peniaze je práve toto jeden z najpoužiteľnejších plug-in hybridov vôbec, má predsa veľký dojazd a dá sa nabiť rýchlo. Takú možnosť nemá nikto iný. Jedinou otázkou teda je, či PHEV naozaj využijete. Ak nie, tak za rovnakú základnú cenu je aj A220 4Matic s výkonom 140 kW (190 k). Vlastne aby bolo jasné, toto auto, A250e, má 118 kW (160 k) z benzínového motora a 75 kW (102 k) z elektromotora. Celkový výkon je 160 kW (218 k). A keď by sme kašlali na výbavu, tak za rovnakú cenu ako toto s výbavou je aj AMG A35 4Matic. S tým však za nulu spotreby jazdiť nebudete. Pred tou nulou bude ešte možno jednotka.

Mercedes-Benz A250e

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1332 cm3
Výkon spaľovací motor: 118 kW (160 k) pri 5500 ot/min
elektromotor: 75 kW (102 k)
celkový výkon: 160 kW (218 k)
Krútiaci moment spaľovací motor: 250 Nm pri 1620 ot/min
elektromotor: 300 Nm
celkovo: 450 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4419 mm
Šírka 1796 mm
Výška 1440 mm
Rázvor osí kolies 2729 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1680/2155 kg
Batožinový priestor 310/1120 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 235 km/h (elektro 140 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,6 s
Spotreba (komb WLTP) 1,5-1,4
Emisie g CO2/km 34-33