Test Mercedes-Benz A180: V prvom rade kľud

23. apríla 2014 od AktualityMercedes-BenzTesty

Fakt, že súčasné Áčko je úplne iné ako predchodca už ani pripomínať netreba. Z malého MPV spraviť hatchback bez zmeny názvu nie je taký obvyklý jav. Zmeny karosérií v rámci jedného názvu ešte praktizoval Seat, ale tomu sa opačný prechod od sedanu k MPV pomstil. Mercedesu nie. Áčko súčasnej generácie je jedným z najpredávanejších modelov značky. Dokonca za sebou necháva aj väčšie Béčko. To aj napriek faktu, že B stojí iba o približne 200 eur viac.

Ešte chvíľu ostaneme pri štatistikách. Najmenší model s hviezdou na kapote má jednu obvyklú verziu. Je ňou A180 CDI na naftu. Tvorí až 80 percent všetkých predaných Áčok.

Aj z výsledkov predaja je zaujímavé zistiť, či je lacnejšia benzínová verzia s rovnakým číslom adekvátnou náhradou.

Modrý kabát

Koľko kusov poslednej triedy A ste už v živote videli? Celkom veľa, všakže. A koľko z nich nemalo fádnu farbu z monochromatického spektra? Málo, najviac je odetých do monochromatického spektra, čo znamená bielu, sivú, alebo čiernu. Svet však nie je tak čierno-biely ako vzorkovníky lakov u automobiliek. Nami testovaný kus rozbíjal spektrum ostrou modrou farbou. Tá prebila všetko ostatné. Dokonca žiarila viac ako nápisy o možnosti kúpy na tretiny.

Tvarovo sa auto naozaj podarilo. Lenže k adekvátnemu výzoru testovanému kusu chýbali dva detaily. Svetlá s obyčajnou optikou sa dajú prepáčiť a dá sa na ne zvyknúť. Ale na malých diskoch vyzerá neprístojne. Toľko športového nadania skrytého v líniách a všetko zhadzuje malé obutie. To je ako vidieť Usaina Bolta pripraveného na štart stovky v gumákoch. Toto sa dá ľahko vyriešiť. Šestnástky nechať na zimu a na leto aspoň o palec viac.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pekné tvary ani zozadu nič neruší. Všetko je tam kde má byť. Alebo nie? Názov modelu je, svetlá sú, difúzor tiež. Vyzerá to tak že menu je kompletné. Len ak hľadáte koncovku výfuku, máte jednoducho smolu. Chýba. Niekomu to môže vyhovovať, pre ostatných tu je balík AMG.

Temné myšlienky

Sadnete do sedadiel a máte pocit, že ste v aute, ktoré má právo nosiť hviezdu na prednej maske, stredoch diskov a vlastne všade inde. Akurát pri základnej verzii jej chýba troška farebnosti. Všetko je ponuro čierne. Aj lišta v strede prístrojovej dosky nesie rovnakú farbu. Mäkká so vzorom nie nepodobným tomu, ktorým disponuje sieťka v kufri. Nevyzerá zle. Vyzerá pekne, ale viac by sa k čiernemu všetkému okrem stropu hodil hliník. Alebo vlastne čokoľvek iné.

Ako vždy pri Mercedese treba vyzdvihnúť volant. Aj v základe je čalúnený kožou. Inak sa to asi ani nedá. Jeho tvar musí vyhovovať každému. Tento kus nie je ani zospodu zrezaný, čo znamená, že žiadne módne výstrelky poslednej doby sa naň nechytajú. So piatimi tlačidlami na každom ramene sa nezdá ani preplnený. Ďalšou vynikajúcou vecou v interiéri sú tradične výduchy. Krížový tvar sa lepšie ani spraviť nedá. V prípade základného interiéru sú lakované klavírnou čiernou, aby ladil s celočiernou prístrojovou doskou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ale aby bolo hodnotenie interiéru vyvážené, treba vytiahnuť aj špinu. Na to, že displej v strede vyzerá ako prilepený si zvyknete, ale na zrnité zobrazovanie asi ťažšie. Ak máte akýkoľvek moderný mobil, napríklad s odkusnutým jablkom, tak každý pohľad na displej Mercedesu bude sklamaním. Oproti tomu ovládanie kolieskom s hliníkovým povrchom je skoro dokonalé.

Priestorové pomery sú akési priemerné. Vpredu kráľovské, ale smerom dozadu sa zmenšujú. Vzadu sa budú musieť pasažieri trochu uskromniť. Len ten kufor je naozaj vizuálne malý. Nikdy ho nebudete potrebovať väčší, ale tento fakt je tým, ktorý bude rezonovať v hlave. Len si treba uvedomiť, že toto auto si nikto nekúpi ako úžitkové. Takže veľkosť kufra bude viac než adekvátna. Ak naozaj nie, tak treba priplatiť za CLA.

Nič nie je čierne

O tom, že jazdné vlastnosti malého hatchbacku sú výborné netreba veľa diskutovať. S benzínovým motorom, ktorý je ľahší ako naftový pôsobí vyrovnanejšie. Vysoký profil pneumatík mu pridáva viac húpavej nátury, ako by sa na prémiové auto patrilo. Vymeniť disky však nepredstavuje žiaden problém. Preto malé pohupy riešiť vôbec netreba.

Motor človek nevymení. To je dôvod, prečo práve ten je vážnejšou dilemou ako nejaké disky a pneumatiky. Štvorvalcový agregát s objemom 1,6 litra najskôr nenapĺňa dôverou, ale to je stále pri pohľade na papier. Pri bežnom jazdení sú prvoradé dojmy. A prvé, čo ucho počuje, teda vlastne nepočuje je zvuk agregátu. Väčšinou vnútri panuje ticho. Od 100 km/h ho zruší len aerodynamický hluk okolo stĺpikov.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zrýchľovanie sa nedá nazvať rýchlym, ale slovo svižnejšie ho vystihuje dokonale. Motor je nastavený tak, že v nízkych otáčkach má vlažný prejav a nízku spotrebu, ale vo vyšších sa prejavuje rezkejšie a športovejšie. Pri každom stlačení spojky budete cítiť, že má až príliš preposilovaný chod. Stláča sa ľahšie ako plyn. Znova ako vo väčšine detailov je to len o zvyku.

Ľahká noha na ľahkom plyne znamená, že sa spotrebu podarí dostať k cifrám, ktoré majú päťku pred desatinou čiarkou. Reálne však bežná kombinácia diaľnice, mesta a medzimesta prinesie, či vlastne odnesie okolo 6-6,3 litra na sto kilometrov. V porovnaní s naftovou verziou je to približne o liter a pol viac.

Môj drahý…

Úplný základ, ktorý prešiel testom mal len pár prvkov naviac. Zaujímavé je napríklad implementovanie cúvacej kamery bez parkovacích senzorov. Aspoň, že je tam, lebo malé zadné okno sťažuje cúvanie. Veľké spätné zrkadlá sú výborné, ale tí, ktorí nutne potrebujú aj výhľad za auto by mali horší život, keby nemali kameru.

Ako iste všetci predpokladajú, automobilka s hviezdou si za auto vypýta vyšší obnos. Za testovaný kus konkrétne niečo pod 26 tisíc. Ak budete riešiť, že za dané peniaze sa dá kúpiť aj niečo iné, tak nech sa páči. Lenže spolu s hviezdou dostávate servis na 6 rokov, či 160 tisíc kilometrov zadarmo. A verte, že to je vynikajúca ponuka. Naviac rozdiel príde pri opätovnom predaji. Áčko má totiž veľmi vysokú zostatkovú hodnotu. Z porovnateľnej cenovej kategóriu takú môže mať maximálne niektorý hothatch.

V súčasnosti Mercedes ešte naviac ponúka financovanie na tretiny bez navýšenia, čo hlásali aj nálepky na testovanom kuse. Čo nevraveli je, že ešte pri kúpe nový majiteľ získa tri roky povinného zmluvného a havarijného poistenia v cene.

Partner testu: Mercedes-Benz Motor-Car Žilina

1305521_10200558123459092_102305714_n

Motor R4
Objem 1595 cm3
Výkon 90 kW (122 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1250-4000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4292 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1433 mm
Rázvor osí kolies 2699 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1370/1935 kg
Batožinový priestor 341/1157 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,5/4,3/5,5
Emisie g CO2/km 128
Tags: