Test Lexus NX300h: Štýlovo a hybridne

Mestá sa plnia crossovermi a SUVčkami. Nezadržateľná móda za sebou necháva obete, niektoré druhy vozidiel pomaly vymierajú, aby SUV mohli  žiť a zaberať pôvodne ich pozície. Kombíkov a MPVčiek je stále menej. Nastupujú iné vyššie autá. Lexus NX tiež ide na vlne, ktorá je teraz naozaj in. A pridáva neokukaný vzhľad a možnosť hybridného pohonu.

NX je zatiaľ najmenší hybridný crossover na našom trhu, teda od Lexusu. Ale onedlho sa pridá ešte menšie vozidlo UX. Najmenší však, v tomto prípade, znamená veľkosť takmer ako BMW X3. Takže priestor na menšie auto stále existuje. NX je tak ideálne veľké aj pre mestské manévrovanie aj pre dostatočný vnútorný priestor.

Veľká maska je poznávacie znamenie

Biely Lexus s veľkou maskou chladiča s charakteristickým tvarom je široký pojem. Niektorí ani nezaregistrovali, že sme vymenili RX za niečo iné. Farba sedela, maska tiež, EČV hlavného mesta takisto. Ale reálne sú obe autá výrazne odlišné. Práve NX je tvarovo lepšie v meste a tvary RX a RX L vyniknú na dlhých presunoch. Takto subjektívne vnímanie je však trochu pritiahnuté za vlasy, však?

Vpredu sú línie naozaj podobné a tá maska chladiča je natoľko výrazná, že rozdiely vo svetlách si niekto ani nemusí všimnúť. Lexus NX má rozdelené svetlomety. Spodná časť využíva plochu najmä na denné svietenie a občas smerovky. Teda do momentu, keď si za volant sadne ten vodič BMW, o ktorom sú v obehu vtipy.

Kompaktnosť modelu vynikne pri pohľade zboku. Len disky vyzerajú menšie ako reálne sú. Osemnásťpalcové disky opticky zmenšuje tvar blatníkov, teda skôr ich plastový lem, ktorý z diaľky vyzerá ako väčšia medzera medzi diskom a lakovaným plechom. Ale zároveň pridáva nie úplne opodstatnené terénne vizáže blatníkom.

Rovnako ostré tvary ako vpredu sú aj na zadnej časti. Svetlá vystupujú z obrysu a dávajú jasne najavo ku ktorej automobilke toto auto vlastne patrí. Že nemá koncovky výfuku a tá lišta v nárazníku, rovnako ako imitácia ochrany podvozka sú len imidžovými vecami. Práve NXko je v triede jedným z najvýraznejších zjavov a dáva jasne najavo, že je iný. Táto odlišnosť je pozitívna najmä pri hybridnej verzii.

Keď črty prezradia pôvod

Vnútro menšieho crossoveru Lexus má znova podobné črty, ale je pritom úplne iné ako v ostatných modeloch automobilky. Najbližšie je znova väčšiemu RXku, ale celkové stvárnenie sa podarilo dostatočne odlíšiť. Niektoré švédske značky s čínskym vlastníkom interiéry neodlišujú vôbec. Lexusu sa to podarilo.

Stred prístrojovej dosky by mohol vyzerať aj športovo, ale v prvom rade má vyžarovať luxus. Plasty pôsobia kvalitne a trvácne. Automobilka nezabudla zakomponovať do dizajnu aj analógové hodiny.  Aj stvárnenie ovládačov nastavenia klimatizácie je celkom unikátne. Znova je to riešenie, ktoré je iné ako u ostatných a aj iné ako v ostatných modeloch. Kolieska posúvateľné nahor a nadol miesto tlačidiel sú príjemným osviežením.

NXko má informačno-zábavný systém ovládaný dotykovou plochou. Táto dotyková plocha nám prišla lepšie nakalibrovaná ako v luxusnom LSku. Je presnejšia a precíznejšia. Pred dotykovou plochou našlo svoje miesto ovládanie režimov. Koliesko má tri nastavenia, Eco, Normal a Sport/Sport+. Väčšinou budete mať Eco, lebo o tom toto auto je. Ale keď prepnete Sport, tak sa zmenia aj prístroje pred vodičom. Namiesto ukazovateľa hybridného režimu je zrazu otáčkomer. Otáčky môžete kontrolovať aj na Head-up displeji.

Tmavú tému interiéru celkom rozbíja bledohnedé čalúnenie a bledé drevené lišty. Možno vám nemusí takýmto opisom kombinácia sedieť, ale naživo je naozaj strhujúca a vyzerá perfektne. Nejako sa Lexusu dokonca podarilo použiť kožu, ktorá nie je hneď špinavá od riflí.

Veľkostne je interiér adekvátny autu. Vpredu je všetko v poriadku, za volantom má vodič naozaj príjemný pocit. Vzadu je to skôr priemer. Kufor dokáže zhltnúť to, čo potrebujete, ak viete cestovať s rozumom. Žiadne objemové orgie ako v prípade českých vozidiel sa tu očakávať nedajú.

Hybrid je ticho

Hybridné ústrojenstvo modelu pozostáva z 2,5-litrového benzínového štvorvalca a elektrickej zložky. Pripájanie benzínového motora je úplne nepozorovateľné a okrem zvuku nie sú cítiť ani žiadne vibrácie pri naštartovaní. Dokonca aj ten zvuk sa výrazne neprejaví. Ten počuť tlmene až pri vyšších otáčkach.

Kým je auto v režime Eco, tak máte pocit, že celkom slušne ťahá. Avšak po voľbe režimu Sport akoby nič nenasvedčovalo zmenu. Čakáte ostrejšie reakcie, máte ich, ale maximálne o 5 percent, 5 ťažko pozorovateľných percent. Najväčšou zmenou je práve prepnutie zobrazovania z hybridného ciferníka na otáčkomer. Asi tým chce Lexus niečo naznačiť. Toto nie je športové auto.

O nešportovosti hovorí aj palivová nádrž. Je malá. Nebudeme si klamať. Má iba 56 litrov. To je fajn na malý hatchback. Jasné, hybrid by mal mať spotrebu 5,3 litra v kombinovanom cykle. Ale zjavne sme ju nevedeli dosiahnuť. Hodnota 6,5 je skôr dosiahnuteľná. Ale občas sme to aj prehnali s pridávaním, tak sme sa dostali na celkovú hodnotu 7,3.

Podvozok očakávate komfortný, najmä ak ste skúsili väčší model RX. Lenže takmer dve tony hmotnosti si vyžiadali aj dostatočne tuhé pružiny. Nie, auto nie je nepohodlné, len je tuhšie a niekedy nervózne.

Súrodenecká kríza

Lexus NX je vyspelé auto. Hybrid v NX300h funguje super. Ale… Ale za cenu vrcholného Luxury môžete už mať aj menej vybavený Lexus RX450h, ktorý je trochu inde veľkostne, ale aj výkonovo. My by sme neváhali ani sekundu. A naviac aktuálne, keď s výbavou Edition, zhodnou s Executive stojí o dve stovky menej ako Luxury pri NXku.

Ak však chcete parkovať v meste, tak je práve NX výborná voľba. Nie je ani veľké, ani malé, je akurát do každého parkovacieho miesta a v noci oceníte veľmi dobré svetlá, ktoré dokážu osvetliť každého chodca. A oproti všetkým, ktorí prepadnú naftovým SUV od BMW, Audi a Mercedesu, budete mať niečo úplne iné so sviežim dizajnom. A nič iné nemá v stredovej konzole zakomponované kozmetické zrkadielko. Takže RX pre neho a NX pre ňu?

Lexus NX300h Luxury 4×4 E-Four

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 2494 cm3
Výkon 143 kW (197 k)
Krútiaci moment 270 Nm
   
Prevodovka e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4640 mm
Šírka 1845 mm
Výška 1645 mm
Rázvor osí kolies 2660 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1905/2395 kg
Batožinový priestor 475/1520 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,4/5,2/5,3
Emisie g CO2/km 123