Test Lexus ES300h F-Sport: Len ticho a pohodlie

Lexus vrátil na náš trh model ES. Alebo ho na ňom vlastne skôr predstavil ako nový model, lebo ponuka ho neobsahovala. Nie je úplnou náhradou za GSko, je rovnako veľkým autom, ale je omnoho menej športovým autom. Veď už len pohon prednej nápravy pre päťmetrový sedan o ničom takom nehovorí. Ale ak nie o športe, tak to je o komforte, nie? A to je sekcia trhu, ktorá naberá na sile.

Akurát tu narážame na trochu problém. ES, aj keď je úplne iným autom ako GS, tak ho má naozaj nahradiť. Už podľa technických detailov musí byť každému jasné, že Lexus nahradí výkonný Android niečim od Applu. Síce výkon nižší, ale všetko vyladené tak, aby to fungovalo dokonale.

Ostré tvary proti monochromatickému svetu

Modelu ES netreba upierať strhujúce tvary. Predná maska je oborvská, obrovské presýpacie hodiny sú najdrsnejšou maskou v tejto kategórii vozidiel. A tvar svetiel? Načo by bol jednoduchý, keď môže byť komplikovaný. Predok auta, najmä s výplňou masky charakteristickou pre verziu F-Sport, pôsobí ako keby auto išlo 200 kilometrov za hodinu aj keď len stojí.

Dynamické tvary pokračujú aj pri pohľade zboku. Línia karosérie pripomína kupé, ale kupé to nie je je. Aj keby chcelo byť ESko štvordverovým kupé, tak má naviac rámy dverí. Akurát, že tie tvary naozaj neprezrádzajú nič o tom ako je auto komfortné. So zvažujúcou sa strechou nebudú príliš v twajlajtovej romanci zadní pasažieri, ale môžu si ležérnejšie sadnúť a bude všetko v poriadku.

Ako sa pozeráte, tak sa vám stále zdá, že disky sú akési malé. A nie, nie sú, majú priemer 19 palcov, akurát auto samotné je veľké, veď na dĺžku meria takmer 5 metrov. Ani vzadu nie je možné čakať nič iné ako dynamické a ostro rezané tvary. Koncovku výfuku síce budete hľadať márne, nájdete ju pri pohľade pod sukňu, ale zložitosť tvarov ukazuje, že dizajnéri Lexusu sa naozaj narobili.

A ako je teda možné, že biele auto bojuje proti monochromatickému svetu? Veľmi jednoducho. Výzor ho robí všade stredobodom pozornosti, teda, ak vedľa nie je červená verzia rovnakého auta. Postavte vedľa seba biele Audi A6, BMW radu 5 a Mercedes triedy E. Ktoré auto bude vyzerať jediné drsne a šialene? No predsa Lexus.

Luxus, komfort a miesto, akurát…

Interiéry Lexusov sú úplne iné ako tie, na ktoré ste bežne zvyknutí. ES vo veľkom čerpá z väčšieho LSka. Predná časť má podobné prístroje pred vodičom a informačno-zábavný systém je navlas rovnaký. Dokonca sme si časom už zvykli aj na ovládanie dotykovou plochou. Niekto zo spolucestujúcich nám siahol na displej priamo, ale bez výsledku. Gestá netreba, naozaj sa s touchpadom dá fungovať.

Možno najskôr budete zmätení z rozloženia prvkov, ale všetko je vo finále ergonomicky rozmiestnené. My sme hľadali len jednu funkciu. Hľadali sme masáž. A márne. Výbava F-Sport ňou nedisponuje. Keby sa aj tá nachádzala v sériovej výbave, tak by ste po 1000 kilometroch vystúpili ako keby ste šli len z Moldavy nad Bodvou do Trebišova.

Najlepší dojem z interiéru vytvára farba čalúnenia. Na červenú má málokto odvahu a je skôr doménou športových áut. Elegantné vozidlá majú skôr béžovú, alebo čiernu farbu čalúnenia. Ako to povedať? Tento interiér je s červenou dokonalý! S každou inou farbou musí byť úplne fádny.

Plusom interiéru je aj priestrannosť. Zadné sedadlá ponúkajú Superbovo veľký priestor, teda ešte väčší a kufor má dostatočný objem. Musí ho mať, lebo sedadlá nie sú vôbec sklápateľné. Presuny nábytku z obchodného domu budú teda nereálne. Niektorí konkurenti takéto sklápanie majú a tak do nich vopcháte aj tú presklenú vitrínu, čo chcete do pracovne na diplomy z korporátnych školení.

Spotreba super, výkon priemer

Aktuálne je jediným pohonným systémom v ponuke ES ten, ktorý sa skrýva za označením ES300h. Áno, je to hybrid, hybrid, ktorý takmer rovnaký ako ten v Toyote RAV4. Hybrid, ktorý v päťmetrovom sedane poháňa len prednú nápravu. Všetko toto prekusnete, je veľmi príjemný a aj napriek priemernému výkonu dokáže auto celkom svižne rozpohybovať.

Prichádzate v noci domov? Môžete si zapnúť výhradne elektrický režim. Bude však najmä na efekt, lebo ani v prípade použitia benzínového 2,5-litrového štvorvalca nebudete budiť susedov. Ticho je v tomto aute na prvom mieste. Ticho a komfort. Podvozok je aj v prípade F-Sportu ladený skôr do pohodlia ako do tuhej športovosti.

Prejazdy zákrut zvláda ESko veľmi statočne, ale stále sme na limite predokoliek a nedotáčavosť sa dostaví skôr, či neskôr. Ak prší a máte niekde prechod, tak je výrazne skôr. Na suchu však funguje podvozok perfektne a nemáte pocit, že by vám pohon zadnej nápravy chýbal. Možno by ste prijali štvorkolku. Aj keby bola znova z RAV4 s elektromotormi poháňanou zadnou nápravou.

Čo je najvýraznejšou výhodou tohto pohonu? No predsa, že  v meste viete jazdiť okolo 6 litrov a mimo mesta sa dostanete ešte pod túto hranicu. Nám sa podarilo prejsť týždňom s finále v podobe 5,9 litra. Ale veríme, že keby nejazdíme až tak dynamicky, tak sa dostaneme na 5,5 ako nič. To je méta, ktorú s týmto hybridom, za predpokladu maximálne 30 percentného diaľničného podielu, dokáže spraviť hocikto.

Mnoho muziky

ES má aparatúru Mark Levinson a tá je vymakaná. Musí byť, v tichu sa to predsa dobre ladí. Ticho auta je neodškriepiteľné a lákavé. Ale horšie úvahy prídu pri pohľade na cenu. Tento kus stojí 65 600 eur. Auto má stále štvorvalec a pohonnú sústavu z Toyoty RAV4. Ale viete čo? V momente ako si sadnete do tých nádherene čalúnených a pohodlných sedadiel, tak zabudnete na cenovku. Teda nezabudnete, ale budete si istí, že cena je adekvátna tomu, čo auto ponúka.

Lexus ES300h F-Sport

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 2487 cm3
Výkon 164 kW (221 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4975 mm
Šírka 1865 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2870 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1680/- kg
Batožinový priestor 454/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (WLTP) 4,5
Emisie g CO2/km 106