Test Lexus CT200h F-Sport: Vizuálny športovec

Vizáž vie niekedy oklamať. Určite ste už zažili situáciu, keď človek chváliaci sa nekonečnými hodinami strávenými vo fitnescentre a posilňovni nedokáže podať ani taký výkon ako ten, ktorého tieto veci príliš nezaujímajú. Vyzerať vyšportovane totiž nie je vždy priamo úmerné výkonu, ktorý sa dá očakávať.

Lexus CT200h F-Sport úplne vystihuje predchádzajúcu úvahu. Jeho kvality sú skryté v iných detailoch. Zovňajšok však hovorí jednoznačnou rečou. Tak ako má BMW svoj M-paket, Audi svoje S-line a Mercedes balík AMG, tak má Lexus F-Sport.  Nič viac, nič menej. Balík je hlavne o vizuálnych dojmoch, s celkovou dynamikou toho dočinenia veľmi nemá.

Lexus ako značka Toyoty je dostatočnou studnicou, z ktorej je možné čerpať. Veď Prius križuje cesty už vo svojej tretej generácii a hybrid už bol integrovaný aj do Yarisu a Aurisu. Práve posledne menovaný bol vývojovým bratom CT200h.

Pri priamom pohľade na auto vyniknú ostré rysy predného nárazníka, odlišného od obyčajného, vyžarujúceho skôr pokoj. Môže za to hlavne rozdielna spodná časť, s premodelovanými otvormi. Dynamický výzor pokračuje aj naboku inými prahmi, rozširujúcimi sa na konci. Športový dojem zo zadnej časti spôsobuje tmavý difúzor, pôsobiaci, najmä pri testovacom kontrastne s bielou perleťovou karosériou. Šedé disky vyzerajú veľmi efektne, len trpia jedným malým problémom. Teda malým, sú v karosérii utopené, zaslúžili by si najmú vzadu trochu vysunúť. To vytvára dojem električky, alebo skôr žiguláku. To podrýva ináč veľmi dobre dotiahnutý tvar detailov karosérie. Vlastne ešte anténu na streche si mohol výrobca odpustiť a zabudovať ju do okna, ale tá aspoň nemá príliš dlhý prút a disponuje lakovanou základňou. Odskrutkúvanie pred autoumyvárňou však neminie nikoho. A to v prípade špinavého auta znamená prakticky to isté, čo pri ostatných autách s takýmto systémom. Skôr, či neskôr sa vodič slušne zafúľa. Jedinou možnosťou je potom dohoda s obsluhujúcim personálom.

Nastupovanie do interiéru vytvára zaujímavý pocit. Ak ste niekedy prvýkrát nastupovali do UFO Civicu, tak tento je veľmi podobný. Sadáte do vesmírnej lode s miliónom gombíkov, displejov, všetkým svietiacim, blikajúcim, skrátka vedecko-fantastický zážitok. Zážitok však netrvá dlho a po pár minútach si na to zvyknete a práve ostatné autá sa budú zdať trochu nudné, trochu obyčajné. Do očí bijú dva detaily, ktorými sa vyznačuje verzia F-Sport. Karbónové obklady dverí spolu s hliníkovými pedálmi majú navodzovať pocit športového auta. Ale to je tak všetko, čo by malo odkazovať na veľký príplatok. Stredová konzola spočiatku pôsobí neskutočne mätúco. Tam také koliesko, hen iný prepínač, gombík na hento, na tamto, ale pochopiť to nie je až také zdĺhavé. Veľký otočný prepínač v strede nie je na audiosystém, ale na nastavenie hybridného systému. Eco, Normal a Sport hovoria sami za seba. Naviac je možné tlačidlom aktivovať výlučne elektrický pohon. Vľavo od neho je radiaca páka, teda ak sa to tak dá nazvať.

Dôležitým ovládacím prvkom celého systému vozidla sa stal hrb pod rukou vodiča, presne tam, kde by ste normálne hľadali prevodovku, prípadne iDrive u BMW, či Command pri Mercedese. Tu dostal tvar myši k počítaču. Ovládanie na obrazovke je znova pomocou joysticku, pod prstami. Nezvyklé, ale prehľadné. Zvláštnym je ale, že ním nepreskakujete po položkách menu, ale na displeji má formu počítačovej šípky. Naviac joystick ostáva vždy v polohe, kde je aj kurzor na obrazovke. Vyžaduje to omnoho viac pozornosti ako infotanmentové systémy konkurencie.

Na samotnom systéme sprostredkujúcom hudobný zážitok je gombíkov pomenej, lebo na niektoré nastavenie sa dá použiť ovládanie joystickom. Čo nás ale milo prekvapilo bol otočný ovládač hlasitosti. Ten mal najlepšiu odozvu a odpor zo všetkých áut, ktoré sme mali možnosť skúsiť. Celkovo, kvalita spracovania vyžaruje to, že bez vŕzgania sa celý interiér zaobíde minimálne po životnosť akumulátorov.

Interiér ponúka dostatok miesta. Problém je, že iba na predných sedadlách. Na zadných by sa živtný priestor dal nazvať jemne podpriemerným, ale dostačujúcim. Na extra dlhé cesty to nie je, ale kratšie sa aj tam zvládnuť dajú. Dlhé presuny však okrem miesta na zadných sedadlách majú jedno obrovské obmedzenie. Kufor je malý. Naozaj malý. Škoda Fabia má 260 litrov, Lexus CT200h iba o 15 viac. Po sklopení zadných sedadiel nevznikne žiadna jaskyňa. Objem 985 litrov bežne dosahujú niektoré SUV v základnom stave. Naviac neukrýva ani rezervné koleso. Pod rovnou podlahou, na úrovni nakladacej hrany, si našli miesto akumulátory.

Naštartovanie sprevádza ticho. Žiaden zvuk po stlačení príslušného tlačidla jednoducho nie je. Je to zvláštny pocit, pokiaľ je vodič zvyknutý na výhradne spaľovacie ústrojenstvo. Nasledovné zaradenie chodu prevodovky ukáže ďalšie prekvapenie. Režim D síce zaradíte, ale mikropáčka sa vráti naspäť do východzej polohy. To je prinajmenšom zvláštne. Tak isto ako aj zaradenie parkovacieho režimu tlačidlom pod páčkou radenia. Treba si však spomenúť, že sedíte v aute, ktoré mnohí považujú, teda jeho koncepciu, za auto blízkej budúcnosti.

Zošliapnutie hliníkového plynového pedálu znamená, že parkovanie vás už prestalo baviť a interiér už máte dostatočne preskúmaný. Spočiatku ide auto ako elektromobil, neskôr sa pripája aj spaľovací motor. Čo vás bude šokovať je neuveriteľné ticho. Uspávajúce ticho. Žiadne otravné zvuky, okrem toho od pneumatík sa nekonajú. Normálne by splynul so všetkými ostatnými hlukmi auta, ale pri CT200h jednoducho nie sú.

Hluk nie je jedinou vecou, čo autu chýba pri jazde. Omnoho závažnejšou absenciou je nedostatok výkonu. Auto zrýchľuje z nuly na stovku za 10,3 sekundy. Ale vôbec to tak nevyzerá. Reálne sa zrýchlenie vlečie veľmi dlho, v priamom kontraste s tým ako dynamicky auto vyzerá. Jednoducho, čakáte podľa statických dojmov omnoho viac. Na rýchlu a dynamickú jazdu F-Sport rozhodne nie je. Paradox, však. Ručička letí hore, auto nezrýchľuje.

Logicky bude teda doménou auta spotreba a priateľský vzťah k prírode. O výrobe akumulátorov pojednávať nejdeme. Zameranie na to, koľko auto zožerie je tým primárnym. Výrobca udáva priemer 4,1 litra benzínu na 100 kilometrov. Najväčšou doménou je pre CéTéčko mesto. Tam sa naplno prejavia výhody hybridného pohonu a najmä elektromotorov. Tam sa naozaj dá počítať s úsporou. Mimo mesta však spotreba stúpa adekvátne od tlačenia na plynový pedál. Ak naozaj požadujete aspoň trochu dynamickejšiu jazdu, tak zabudnite na cifry do 5 litrov. Reálne, bez vymýšľania, auto zoberie okolo 6. Pri pokojnej sa ale do tých 5 jazdiť dá. Nepriateľom nízkej spotreby je aj diaľnica. Po priestore vzadu a batožinovom priestore to je ďalšia podpásovka dlhším trasám.

Pre koho teda auto je? No, karoséria hatchback, naviac s balíkom F-Sport by naznačovala, že Lexus autom mieri na mladšiu klientelu okolo 30 rokov. Tí ale určite vedia skoro 40 tisíc eur utratiť aj ináč. Neekologickou alternatívou by za rovnaké peniaze mohol byť napríklad Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6. Trochu menej miesta vzadu, ale kufor napriek tomu väčší. Naspäť k Lexusu. Mladí ľudia, hlavne na Slovensku toľko peňazí nemajú, takže si CT200h F-Sport nekúpia. Práve oni sú cieľovou skupinou, ale ako vidno je to magický kruh. CT200h F-Sport bude asi znova doménou starších. Mladí, ak budú chcieť hybrid, asi siahnu po lowcostovejšej alternatíve, čiže po Aurise HSD, ktorý je v podstate rovnaký, len nemá toľko gadgetov a stojí polovicu.

Motor
Objem 1798 cm3
Výkon 73 kW (99 k) pri 5200 ot/min + 60 kW (82 k) elektromotor
Krútiaci moment 142 Nm pri 4000 ot/min + 207 Nm elektromotor
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4320 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1440 mm
Rázvor osí kolies 2600 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1440/400 kg
Batožinový priestor 275/985 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,1/4,0/4,1

 

Čo sme v aute počúvali? Bloodhound Gang – Asleep At The Wheel