Test Lada 4×4 Pick-up (2329): Iný svet

Pamätám si to ako keby to bolo včera, na novnárskej Dacii Pick-up sme sa s kolegom rozbehli do miest, kde sídli slovenský import Lady. A hádajte čo! Neuspeli sme, žiadne auto na test sme nedostali a odišli sme s veľmi zvláštnymi pocitmi. Situácia sa však zmenila, jedna Lada sa k nám do redakcie dostala. Ale z úplne iného konca. Tam, kde slovenský importér veľmi neriešil, pomohol predajca v Českej republike, teda skôr na Morave, CanoCar v Brne.

Mať na test obyčajný trojdverák? To nie je úplne ono, ani päťdverák. Máme pocit, že test pick-upu minimálne v strednej Európe na žiadnom webe tak ľahko nenájdete. Aj keď tu sa môžeme mýliť. Práve pick-up je najzaujímavejší z celého modelového radu. A vyzerá naozaj… Aké je to moderné slovo? Vyzerá retro a aj retro je!

Nemeň to, čo je v poriadku

Géčko vyzerá stále rovnako. Aj to nové. Mercedes sa zdanlivo neobťažuje s dizajnom. Ale nie je to tak, dizajn prechádza evolúciami. Pri Lade 4×4 je najväčšou zmenou práve meno. Už vypadlo slovné označenie Niva. Zostal len názov označujúci pohon všetkých štyroch kolies.

Dve okrúhle svetlá svietia halogénovými žiarovkami. Možno sa zdá, že to nebude nič extra, ale aspoň tvar svetiel je celkom optimálny. Svetelný výkon neohúri, ale nebudete sa hrať ani na slepú babu. Rovno však zabudnite na to, že by 4x4ka mala automatické prepínanie diaľkových svetiel. Také šialené senzory tomuto autu netreba.

Keby táto verzia mala prekrytú ložnú plochu, tak by sa mohla zaradiť medzi kupé-SUV, priamo ku Mercedesu GLC Coupe a BMW X4. Len v menšom a drsnejšom vydaní. Dobre, toto je trochu pritiahnuté za vlasy. Toto je predsa pick-up! Je presne tým, čo by ste od neho čakali. Dvojkabína s dvojicou dverí, Nissan by ju nazval Freestyle Cab. Ložná plocha má rozmery 1 350 mm x 1  350 mm. Dve srnky tam dáte v pohode. Aj chladničku na stojato. Dokonca aj s tými srnkami, ak ste poľovník.

Zozadu pick-up prevzal svetlá z trojdveráku a pod oknom je karoséria natiahnutá do požadovanej formy. Žiadne moderné výstrelky, toto auto navrhoval niekto dávnejšie a tak to zostalo. Vlastne najmodernejší prvok zovňajšku sú nové plastové spätné zrkadlá. Už to nie sú kozmetické zrkadielka ako v minulosti. Toto je krok vopred, vážení!

Nemeň to, čo je v poriadku, epizóda 2

Tu podnadpis trochu preháňa. Interiér už nie je z pôvodných modelov, ale všetko je v prvom rade funkčné, nad estetickými prvkami a fancy vychytávkami tu nikto z konštruktérov nerozmýšľal. Áno, tento interiér dávali dokopy konštruktéri, nie dizajnéri. A robili ho pravítkom. Krivítka sú diabolské pomôcky.

My sme testovali naozaj brutálne vybavený kus. Síce dnu sme museli ísť po odomknutí kľúčom, bez centrálneho zamykania, a druhý kľúč sme mali na štartovanie, ale aj tak nám potom niečo vyrazilo dych. Tento konkrétny kus mal klimatizáciu, elektrické ovládanie okien a vyhrievanie predných sedadiel. A to už je ako cool! Teda skôr warm, keď sa bavíme o vyhrievaní stoličiek.

Sadnete si na sedadlo, bočné vedenie nemá takmer žiadne, ale akosi vám to neprekáža. Chytíte gumový volant, kožu oželiete. Retroprekvapenie budete mať z páčok pod volantom. Ak ste niekedy jazdili Žigulmi, tak ich budete dôverne poznať. Najskôr trochu pofrflete, ale potom to už prekážať nebude. Maximálne chvíľu, bezprostredne po presadnutí z niečoho modernejšieho.

Priestor vpredu je super, mohutný stredový tunel je akoby z väčšieho auta. Ale musí ponúknuť priestor všetkým trom pákam. Prevodovka je každému jasná, ale tu je aj ovládanie pohonu a redukcie. Toto je pravý off-road. Zadné sedadlá trochu trpia, priestor na rozdávanie neponúkajú. Ale dá sa naň celkom slušne dostať po sklopení predných sedadiel. Airbagy čakať nemôžete, pásy sú, ale zasekávajú sa. We die like real men! A keď to v teréne preženiete, tak si môžete, pri rolovaní, pozrieť textúru látky na strope. Čierne čalúnenie? Prečo, keď tam môžu vo fabrike bachnúť podobnú látku ako majú diaľkové autobusy na sedadlách?

Nemeň to, čo je v poriadku, epizóda III

Niva nikdy nebola autom na prekonávanie kontinentálnych trás. Ale nová generácia… Počkať, ani tá nie je. Pokiaľ si teda nepoviete, že chcete prejsť rovnakou trasou ako lietajú vtáci. Nemyslíme vzduchom, ale po prenesení trajektórie do výšky terénu.

Jazda po diaľnici nie je práve šialkom kávy (Dara TM) tohto auta. Existuje hneď niekoľko pohodlnejších áut. Vlastne nie len niekoľko. Treba kompletne inú formuláciu. Existuje niekoľko áut, ktoré sú ešte menej pohodlné a diaľničné prostredie im sedí menej. Ustálite sa na 110tke a budete si pomaly trpieť. Mimo obce, pri deväťdesiatke už problém nie je.

A vlastne viac ako 90 aj tak jazdiť nemusíte. Už pri tej rýchlosti máte pocit, že idete aspoň o 60 viac. Toto auto sa chveje, búcha, hučí, prská, toto auto má dušu. Pravú ruskú dušu a bezdušové pneumatiky. Práve pneumatiky prispievali k zlepšeniu komfortu a stíšeniu. Neveríte? Tak si predstavte, že by tam boli šípové gumy ako na traktoroch.

Motor je už dlhé roky s objemom 1,7 litra. Má štyri valce a atmosférické plnenie. Spáli všetko, čo reálne horí, na vodu jazdiť fakt nebude. Zrýchlenie podporuje fakt, že testovaný kus mal trochu viac výkonu. CanoCar ponúka možnosť posunúť výkon z 61 kW (82 k) na 71 kW (96 k). Málo? Ani nie, tu je to tak akurát. Dupnete na plyn a nemáte pocit, že auto šialene zrýchľuje, ale počujete naozaj zaujímavý zvuk. Dokonca je naozaj návykový. S trochou preháňania takmer ako mali kedysi vzduchom chladené Porsche.

V teréne však nemá Lada 4×4 konkurenciu. Má všetku výbavu a nie je vám jej ľúto. S takým Géčkom za desaťnásobok ceny by ste mali väčší strach prekonávať terénne nerovnosti. My sme sa do extrémov, okrem násilného kríženia, nedostali. Ale môžeme povedať, že na poľnej ceste fungovala táto Lada so zvyšujúcou sa rýchlosťou stále lepšie. Tam, kde by ste s Range Roverom Evoque išli 10-20 kilometrov za hodinu, kvôli tomu, že by ste sa báli o veľké disky, idete s 4×4 kľudne aj 80 a spokojne.  O spotrebe sa radšej baviť nebudeme, ale nad 10 sa kľudne dostanete.

Kus histórie

Možno budete 4×4 porovnávať s Dusterom. Ale Duster je iná liga. Lada 4×4 je pravý off-road, nemá žiadne ambície stať sa SUVčkom. Reálne vám vo výbave bude chýbať maximálne spomenuté centrálne zamykanie. Ak potrebujete auto, ktoré zastane prácu v ozajstnom teréne, tak máte jasnú voľbu. A pick-up sa nám javí ako ideálna alternatíva. Ešte keby tak existuje pick-up Bronto s iným podvozkom a maskou chladiča. Inak, vedeli ste, že Lada 4×4 spĺňa emisnú normu Euro 6?

Za požičanie auta na test ďakujeme brnenskému predajcovi CanoCar.

Lada 4×4 Pick-up (2329)

Motor R4 benzín
Objem 1690 cm3
Výkon 61 kW (83 k) pri 5000 ot/min (po úprave 71 kW)
Krútiaci moment 129 Nm pri 4000 ot/min (po úprave 155 Nm)
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4520 mm
Šírka 1680 mm
Výška 1640 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1200/1765 kg
Batožinový priestor 1350 x 1350 mm
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť cca 145 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 18 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 11,7/7,1/8,8
Emisie g CO2/km áno