TEST Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4×4 Premium – Dobrá spoločnosť

Hyundai Tucson, kórejské SUV, ktoré je na našom trhu už ustálené pekných pár rokov, sa stále teší záujmu zákazníkov. Keď si spomenieme na jeho prvú generáciu, oproti súčasnému modelu pôsobí tak trochu úsmevne. Vtedajšia dvojička Kie Sportage nepatrila medzi najkrajšie autá na cestách a jazdné vlastnosti tiež neboli žiaden zázrak. Odvtedy však Tucson pokročil svetelné roky dopredu a nič z toho už neplatí. S potešením sme teda prijali možnosť otestovať rovno vrcholnú verziu, ktorou je štvorkolka s benzínovým turbomotom a výkonom 177 koní pod kapotou vo výbave Premium.

Nami testovaný kus mal karosériu lakovanú perleťovo modrým lakom a treba uznať, že to rozhodne nebola zlá voľba. Auto na prvý pohľad pôsobí pomerne mohutne, ale skôr zavalito ako ozrutne. Môže za to sympatický oblý profil karosérie, ale aj veľké 19“ kolesá. Vpredu je mohutná chrómová maska grilu, blatníky sú hojne oplastované. Vpredu tiež možno vidieť aj veľké hmlovky, svetlomety sú inak Full LED a majú natáčanie do zákrut, čo je skvelé. Zadná časť je tiež mimoriadne vydarená, oblé piate dvere s automatickým otváraním a pretiahnuté svetlomety, ktorých dizajn je podobný tým predným. To je chvályhodné, pretože auto vďaka tomu vyzerá jednoliato, nie ako niektoré, ktoré pôsobia ako vyskladané z viacerých. Vzadu sú tiež pomerne veľké hmlovky, nepôsobia však vôbec rušivo. S chrómovou prednou maskou korešponduje aj lemovanie okien a kľučky či pekne tvarovaný výfuk. Môže byť, autu to dodáva punc elegancie. Po vzhľadovej stránke nemáme Tucsonu veľmi čo vyčítať, dizajn je veľmi pekný. Profil karosérie je skôr dynamický, doplnený malým spojlerom vzadu. Chrómové prvky zasa dodávajú eleganciu a ako celok to funguje viac než dobre. Aj disky majú neopozeraný tvar a pasujú tu. Vydarené auto, na míle vzdialené svojmu prastarému otcovi.

Interiér je veľmi príjemným miestom na život. Teda, aspoň na tú časť života, ktorú človek trávi presúvaním sa. Materiály pôsobia kvalitne, kožené sedačky s vyhrievaním a dokonca aj odvetrávaním. Paráda, nesťažujeme sa. Ani ich tvar nie je na zahodenie, nie sú to žiadne pretekárske škrupiny ale také by sme tu ani nechceli. Podržia však a majú primerané bočné vedenie a elektrické ovládanie. Volant je kožený, príjemne hrubý a s multifunkciou, ktorej ovládanie je priemerné. Kolískové ovládače hlasitosti by sme možno vymenili za nejaké iné. Príplatkové audio Krell ale jazdu veľmi spríjemňuje. V strede je v novom Tucsone veľký 8“ displej, na ktorom nájdete rádio, multimédia, navigáciu ale aj AppleCarPlay či obdobnú funkciu pre Android. A zároveň slúži ako displej kamier vpredu aj vzadu, takže parkovanie aj s pomerne rozmerným SUV je hračka. Len kvalita obrazu by mohla byť lepšia, je akýsi zahmlený. A keď už je reč o parkovaní, Tucson disponuje aj funkciou automatického parkovania. Chválime aj masívnu lakťovú opierku s veľkým úložným priestorom. S úložnými priestormi je to celkovo dobré, v strede sú dva stojany na poháre a pred nimi prepážka s bezdotykovým nabíjaním na telefón orámovaná „bezstenovým“ elementom. Ten je z tvrdého plastu a preto pôsobí toto riešenie trochu lacno, nie je to však nič, čo by zásadne ovplyvnilo dobrý pocit v kabíne. Trochu nám vadil font budíkov pred vodičom, čitateľnost je síce príkladná, ale pôsobí akosi zastaralo, ako z auta spred 10 rokov. Veľmi sa nám páčilo potiahnutie časti prístrojovej dosky do kože, dodáva to pocit prémiovosti. Plasty sú vo väčšine mäkké, nájdu sa však aj také, ktoré by sme tu radšej nevideli. Nejde však o prémiovú značku a tak je to, samozrejme, odpustiteľné. Prevodovka je automatická, s klasickou pákou v strede. Za ňou je prepínač jazdných režimov, asistent zjazdu z kopcov, ovládač tempomatu, kamery či elektronická ručná brzda. Čo by sme rozhodne nečakali v podobnom SUV, ktoré bude predsa len tráviť väčšinu života v meste, je prepínač uzávierky diferenciálov.K tomu sa dostaneme neskôr. S priestorom v kabíne, ako aj v batožinovom priestore, sme boli spokojní, ako rodinné auto Tucson určite poslúži bez problémov a ani päť ľudí nebude v kabíne trpieť.

Ako sme spomínali, pod kapotou bola vrcholná motorizácia 1.6 T-GDi s výkonom 130kW/177 koní a 260Nm a pohon všetkých štyroch kolies a rovnakým počtom valcov. Z hľadiska výkonu veľmi sľubná jednotka, prejav je tiež príkladne kultivovaný a do kabíny preniká iba príjemné dunenie. V režime šport točí sedemstupňový automat motor o niečo vyššie a dovnútra vtedy preniká ostrejší zvuk. Čo kvitujeme, pocitovo i výkonovo je to všetko super, aj prevodovka patrí medzi tie inteligentnejšie na trhu a vie čo zaradiť. Výkon je k autu tak akurát, má rezervu, nebojíte sa predbiehať, zvuk je príjemný, prejav kultivovaný. Tu nevieme povedať krivého slova na motor ani prevodovku. Lenže tento prívetivý motor má jednu veľmi temnú stránku, ktorou je apetít. Pri mestskom jazdení sme sa s hrôzou dívali na údaj ukazujúci spotrebu takmer 14 litrov. Po opustení mesta a diaľničnom presune s jazdou po okreskách, legálnymi rýchlosťami bez drastického zrýchľovania, sme tento údaj skresali na 10,6 l/100km. Áno, je to štvorkolka, SUV, žiadna anorektická baletka ale i tak, tento údaj trochu vydesí. Ako sme napísali, motor sám osebe je pocitovo vynikajúci, v aute by sme ho brali všetkými desiatimi, keďže sa k nemu výborné hodí a rozumie si aj s prevodovkou, ale apetít je vážne vysoký. Prevodovka má inak sedem stupňov a dve spojky, radí hladko a bez zaváhaní, manuálne radenie pákou má bohužiaľ opačnú kulisu s radením vyšších stupňov vpred a nižších vzad, čo je škoda.

Jazdné vlastnosti sú taký príjemný stred medzi športovými a pohodlnými, čiže úplný ideál pre tento typ auta. Veľké 19“ kolesá dodávajú jazdnému prejavu istotu, ale aj s nimi auto veľmi schopne filtruje nerovnosti. Pri prepnutí do režimu šport, ako už bolo spomenuté, začne prevodovka motor viac vytáčať a do kabíny sa dostáva príjemne ostrý športový zvuk. Funguje to, riadenie nie je úplne bez citu ale nie je to žiaden hothatch, takže berte to s rezervou, sme v SUV. Pri rýchlejšej jazde sa môžete spoľahnúť aj na dostatočne silné brzdy. Zatáčania sa desiť nemusíte, Tucson to zvláda s gráciou. Tu sa opäť usmievame pri spomienke na prvú generáciu. Ako bolo spomenuté, auto je vybavené prednou uzávierkou diferenciálu. Do skutočne ťažkého terénu mu však chýbajú náležité pneumatiky a tiež svetlá výška. Tento prvok výbavy by sme asi kľudne oželeli. Na druhú stranu, pri zapadnutí do priekopy napríklad v zime na lyžovačke zaň ešte môžete byť mimoriadne vďační, takže nehodno ho zavrhnúť. K slovu sa však asi dostane skôr v krízových a výnimočných situáciách.

 

Celkovo sa nám s Tucsonom nažívalo veľmi dobre, kľudne by sme si ho kúpili. Subjektívne, z môjho pohľadu bikera (Peter) ktorý zvykne v aute prevážať bicykle a podnikať outdoor aktivity ide o výborné auto s výkonným motorom, slušnou priechodnosťou mimo spevnených ciest a veľmi vydareným vzhľadom a priestorovými parametrami. Interiér je taktiež výborný, bodujúci aj výbavou. Niektoré jej prvky dokonca prekvapia a ani by ste ich tu nečakali. Tuscon veľmi dobre poslúži aj ako plnohodnotné rodinné auto, ktoré sa s týmto motorom nezľakne ani plného zaťaženia. Suverénne najväčším problémom je spotreba paliva, ktorá uberá body inak dobrému a vhodnému motoru. Tu už je to čisto otázka priorít, buď to prekusnete a budete rátať s vyššími prevádzkovým nákladmi alebo siahnete po menej kultivovanej a slabšej, ale omnoho hospodárnejšej naftovej jednotke. Konečná cena 32 190 Eur za testovaný kus sa nedá nazvať nízkou, pri pohľade do cenníkov konkurencie ju ale nemožno považovať ani za premrštenú a za výbavu ktorú Tucson ponúka je ospravdlniteľná.

Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Premium 7DCT

Motor R4 benzín
Objem 1591 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 265 Nm pri 1500-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4475 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1660 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1604/2175 kg
Batožinový priestor 488/1472 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,1/6,5/7,5
Emisie g CO2/km 175