Test Hyundai Tucson 2,0 CRDi 4WD 6AT: Dobré vykročenie

Hyundai Tucson bol prvým stredným SUV značky. No a teraz máme jeho druhú generáciu. To je síce pravda a tým pádom je pravda aj to, že súčasný Tucson je minimálne o dve generácie pred tým pôvodným. Lenže medzi nimi bol ešte model ix35. Aj od toho je ďalej o viac ako generáciu v dlhodobom živote stredných SUV značky.

Prvý kus, ktorý sa do redakcie dostal bol z extrémneho konca cenníka. Nie z toho spodného, ale z toho najvrchnejšieho aký existuje. Dvojlitrová nafta, automat, výbava Premium… A samozrejme pár príplatkových prvkov a zástup tých sériových. Otázka teda znie, či je dobrý, či nie. Odpoveď je jednoduchá, prepracujeme sa k tomu, že Tucson je výborný, ale má pár mínusov.

Uhladená tvár

Tvary predchodcu, ix35 nemuseli sadnúť každému. Oblé línie z auta robili obrovský kus SUV. Ostrejšie rezaný Tucson pôsobí vďaka kompaktnejšie, aj napriek podobným priestorovým pomerom vnútri. Pri privretí očí by sa predná časť dala prirovnať k novému hranatému Audi Q7. Ako by vyzeralo Audi Q7, keby konštruktéri môžu použiť niečo iné ako pravítko? Predsa takto!

Vizuálne menším robia Tucson aj disky s priemerom 19 palcov. Tie maskujú časť veľkosti. V prednej časti dominuje pre Hyundai charakteristická maska chladiča a LED svetlá. Svetlá sú rozdelené do troch úrovní. Úplne v spodnej časti nárazníka sú LED na denné svietenie, nad nimi halogénové hmlovky a na úrovni hlavných svetiel svietia LED stretávacie. Nebudeme klamať, svietia naozaj výborne. To sa však nedá povedať o halogénových diaľkových, ktoré sú len slabou nadstavbou LEDiek. Preto nemrzí ani absencia ich automatického prepínania.

Tvary bočnej časti vyzerajú dynamicky aj vďaka línii nad kľučkami. Svoju zásluhu na tvaroch má aj spodná línia okien so stúpajúcou tendenciou a výrazným výstupom na treťom stĺpiku karosérie. Zboku pekne vidno aj rozšírené blatníky. Plastové lemovanie ku SUV akosi patrí a na Tucsone vôbec nekričí, že by malo ísť do laku.

Zozadu musíme vysloviť konštruktérom a dizajnérom Hyundaiu pochvalu. Niektoré konkurenčné autá musia mať svetlá rozdelené, pričom smerovka je v spodnej časti. Tucson má všetko okrem hmloviek hore, čo nevytvára dojem roztrieštenosti pri zapnutí jednotlivých prvkov. Potešujúca je aj dvojitá hranatá koncovka výfuku napravo. Najmä v dobe plastových imitácii na nárazníkoch, prípadne v dobe schovávania.

Logické rozmiestnenie

Interiér, oproti ix35, dostal európskejšie tvary a kvalitnejšie spracovanie. Tvrdé plasty zostali na niektorých miestach, ale vrch prístrojovej dosky je pekne mäkký. Lenže na štít prístrojov sa už takýto materiál nedostal. Vizuálne to vôbec nevadí a týchto miest sa aj tak nebudete často dotýkať, takže sa to dá veľmi ľahko prepáčiť.

Dvojica vpredu sedí na príjemne tvarovaných sedadlách s primeranou tvrdosťou. Vodič drží rovnako príjemný vyhrievaný volant. Nič nevyzerá tak, že by mohlo vyviesť z pohody. Ak nepotrebujete umiestniť liter-a-polku fľašu. Do dverí ju nedáte, do stredovej konzoly tiež nie. Po márnom hľadaní skončí na sedadle spolujazdca, ak tam nikto nesedí. Ak áno, tak bude mať okrem funkcie spolucestujúceho aj funkciu držiaku fliaš.

Všetko je tam, kde by ste čakali. Na volante je len to najnutnejšie na ovládanie audia, telefonovania a tempomatu. Rádio sa ovláda spolu s navigáciou aj pomocou dotykového displeja s peknými farbami a rýchlou odozvou. Vôbec mu napríklad netreba systém Android Auto. Jednoúčelový soft pre konkrétne auto, v tomto prípade Tucson, je omnoho jednoduchší a netrpí žiadnymi chorobami.

Priestorové pomery na predných sedadlách neprekvapia, sú skoro kráľovské. Predné sedadlá s koženým poťahom sú dokonca okrem vyhrievania aj ventilované. Nie, obe naraz, ako v Mercedese V250, zapnúť naozaj nejdú. V spodnom rade tlačidiel sa niektorí môžu stratiť, alebo márne hľadať niečo, čo tam je, napríklad vnútornú cirkuláciu vzduchu. Ani batožinový priestor sa nemusí hanbiť, naviac pod podlahou schováva plnohodnotnú rezervu. Z kufra však nesklopíte sedadlá, ako to býva už pomaly štandardom. Dajú sa sklopiť páčkou pri bočných dverách, ktorou sa nastavuje aj sklon operadla. Sklopením vznikne rovná plocha.

Najväčšia dilema v oblasti interiéru bude s čalúnením. Zvoliť modrý zovňajšok a čierny interiér? Modrá je super, ale čierny interiér môže pôsobiť fádne. Na to má Hyundai v ponuke béžovú alternatívu. No a s niektorými exteriérovými farbami sa dá dokonca kombinovať aj červené kožené čalúnenie. Takže je to jasné, farbu karosérie treba doladiť k červenému interiéru, lebo ten vyzerá naozaj perfektne.

Príkladné ticho

Na Tucsone si už pri prvej diaľničnej jazde všimnete, že tí, ktorí mali na starosti utlmenie vonkajších zvukov, odviedli naozaj perfektnú prácu. V interiéri vládne príkladné ticho. Takmer nepočuť pneumatiky, ani motor sa príliš neozýva. Odhlučnenie predviedol perfektne aj model i40, ktorý bol tichší ako Superb.

Ovládanie SUV je až príliš ľahké, teda ak máte nastavený normálny režim. Pri prepnutí prepínača Drive Mode riadenie stuhne, ale zároveň sa zmení nastavenie prevodovky. Dvojlitrový naftový motor začne omnoho viac vytáčať a poskytne zážitok z 136 kW (185 k). Dokonca zmení aj nastavenie reakcie na plynový pedál.

Dá sa povedať, že agregát má dostatok výkonu skoro stále. Lenže prevodovka občas spraví niečo nelogické. Napríklad pri športovom režime a rýchlosti 100 km/h nechcela zaradiť šestku. Alebo pri brzdení do križovatky a náhlom šliapnutí na plyn je reakcia strašne dlhá. Vyzerá to tak, že sa prevodovka nevie rozhodnúť, či už spomaľovanie skončilo a ktorý vlastne stupeň tam má dať. Nepomáha ani absencia pádiel pod volantom, manuálne treba radiť jedine normálne posúvaním páky dopredu a dozadu.

Celkovo však automat pôsobí nadmieru komfortne, ako vlastne celé auto. Takže ani dve extrémne situácie nebudete vnímať. Skôr budete ako problém brať spotrebu. Najmenej sme dali 5,9 litra. Ale to bolo skoro stále dole kopcom. Reálne sa budete pohybovať okolo 7,5 litra na zimných pneumatikách. Na letných by to mohlo ísť o pol litra dole, ale stále je to viac ako má napríklad Honda CR-V s deväťstupňovým automatom. Odhadujeme, že 1,6 turbobenzín s novou dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou zvládne zo spotrebového hľadiska rovnaké cifry.

Nie je krokom vedľa

Oproti ix35 je Tucson, kvalitnejší, krajší, komfortnejší a ľahší. Len treba zabudnúť na automat pri dvojlitrovom naftovom motore. Skôr sa k nemu hodí manuál. Aj ku pripojiteľnej štvorkolke. Alebo ak súrne treba automat, tak nový s novým benzínovým motorom. Dokonca ním aj ušetríte pár eur. Chápeme však aj obavy z následného predaja pri naftovej závislosti trhu.

Jedna vec nás celkom šokovala pri otvorení kapoty. Filter vzduchu dokáže za 3 minúty vymeniť aj váš pes. Tak geniálne jednoducho to je spravené. Ale vpredu je ešte jeden mínus, aby sme nezabudli. Napravo od značky je mriežka s otvorom a naľavo nič, len plast. Tucsonu by viac sadli dve mriežky.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Hyundai Tucson 2,0 CRDi HP Premium 6AT

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 136 kW (185 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-2750 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4475 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1660 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1615/2250 kg
Batožinový priestor 488/1478 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,0/5,6/6,5
Emisie g CO2/km 170