Silvestrovský test Hyundai Trajet: Vymením za iPhone!

Niekedy ani neviete v akom aute sa kedy ocitnete. Čakal som, že v ten deň budem jazdiť s niečim úplne iným. Ale nekonalo sa. Všetky autá sa rozutekali. Takže ber, alebo nechaj tak. Hyundai Trajet z roku 2004 s dvojlitrovým benzínovým motorom, 240 tisícmi kilometrov a s údelom náhradného pracovného auta…

Ešte mám v živej pamäti ako mi kolega hovoril o snahe predať ho. To, čo pred 11 rokmi stálo skoro milión teraz predstavoval problém streliť za liter. Teda bolo to presnejšie 989 tisíc, alebo 959 tisíc. Jedna z tých cifier. Nie v eurách, to by bolo s ohľadom na infláciu viac ako Veyron. Teda Veyron prišiel rok po kúpe tohto monštra.

Naspäť k predaju. Telefonát sa začínal tým, že sa na Trajet, vtedy za približne toľko, čo stojí nový iPhone 6S 16GB, ozval záujemca. A že by sa preň aj v ten deň zastavil. Vravím si, že fajn, nie? No a potom story pokračovala tým, že záujemca oznámil, že by ho zobral zadarminko a po troch mesiacoch by doniesol tie peniaze. Jasné, obchod dohodnutý. Tak určitééé…

Prevzal som bledomodrý kľúčik od Trajetu. Naozaj mal takú farbu. A Trajet je ešte stále strieborný, len na niektorých miestach sa pretavuje do líščej kamufláže. Zatiaľ len na lemoch zadných blatníkov. Vraj tam stál už dva týždne. Ale dvojliter sa prebudil bez zaváhania a iba po pár pretočeniach štartéra.

IMG_3806

Otáčkomer nefunguje. A úplne na dne je aj ukazovateľ stavu nádrže. Samozrejme s oranžovým hladným signálom. Hamletovská dilema, tankovať, či netankovať… Funguje táto sekcia? Riziko som hneď vybavil nastavením Waze na najbližšiu pumpu. Lenže to bola Pay and Go. A tie nemám rád. Veď čo keby v Trajete bola skoro plná a ja by som mal kredit nastavený na 20 eur? Tak som cez ňu len prešiel a hľadal ďalšiu pumpu. Vyšiel som na hlavnú cestu a na kruháči, asi pol kilometra od pôvodne plánovaného miesta tankovania začal Hjundé trhať. Takže kontrolka a ručička neklamú. Otočil som to a chtiac-nechtiac bola mojim cieľom zvláštna čerpacia stanica.

Zaparkované pri stojane a problém. Kde sa tomuto autu otvára nádrž? Páčky na podlahe ako mávala Honda to nie sú. Na prístrojovke tiež nič. Vystupujem a zrazu mi do oka padne divné tlačidlo v strede dverí. Takže tu! Kreditku automat zožral, kredit nastavený a hurá doplniť životne dôležité tekutiny.

Po natankovaní sa ručička dvihla skoro o tretinu. Pripomínam, že Trajet má dvojlitrový benzín. Je tichý, príjemný, kultivovaný, ale vôbec mu nesedia otáčky. Tu má skoro až naftovú charakteristiku.Nie a nie sa točiť do vyšších spektier otáčkomera. Ale prísuny si aj napriek neochote pýta statočné. Vychádza mi to na 10 litrov na sto kilometrov. Pri klasickej mestskej prevádzke s diaľničným obchvatom a so semaformi, parkovaním, čiže so všetkým. Na druhú stranu, na benzínové auto tejto veľkosti to vôbec nie je až také zlé. Kašlem na to, akosi sa mi stále začína páčiť viac a viac.

IMG_3810

Hranaté tvary s oblými prvkami sú akosi zaujímavé, akosi americké. To je ono! Toto auto je skôr doma za oceánom. Trajet je asi najjednoduchšia cesta k americkému autu. Aj bez posmeškov, čo niektorí majú na Chrysler PT Cruiser. Postavil som Trajet pri Porsche Inter Aute vedľa nového Touranu. Jasné, nové je nové, lenže Hjundé má viac charizmy a osobnosti. Nechápem. Bral som ho zo začiatku ako vtip.

Prístrojová doska tiež vyžaruje Ameriku. Klimatizácia s manuálnym nastavením a jednou zónou má takmer dokonalé tvary z ergonomického hľadiska. Aj delenie prístrojovky na vrchnú mäkkú čiernu časť a spodnú tvrdú sivú sa tvári stále celkom moderne. Tvrdá časť už zažila svoje, keďže auto slúži ako pracovné. Škriabance sú neklamným dôkazom toho, že auto naozaj plní pracovnú funkciu. Dlhá páka na zemi je jediným výrazným prvkom, ktorý bude vadiť. Ostatné je všetko v poriadku. Teda nie je to dokonale vymakané, ale stále sa s tým dá žiť aj v dnešnej dobe. Páku by som skôr bral na prístrojovej doske. Dlhé dráhy a rozbehaná kulisa znova poukazovali na to, že pracovné auto často strieda vodičov.

V polovici prvého desaťročia tohto milénia bola situácia s autami trochu pritiahnutá za vlasy, ak sa neodvážime povedať dementná. V každom firemnom musela jednoducho byť mreža, aby sa kvalifikovalo na kategóriu N1 s odpočtom dane. Pri Trajete to znamenalo odstránenie zadných dvoch sedadiel. Miesto siedmich miest je tu päť. Na zadných sedadlách, v podstate v druhom rade, je celkom prijateľne miesta. Teda je ho tam akurát. Ale kufor je priam obrovský!

Dva litre objemu a 100 kW (136 k) využíva na beh šestnásť ventilov. Krútiaci moment 183 Nm sa v karosérii s hmotnosťou 1800 kilogramov celkom stráca. Aj tak som na svetlách dal zopár borcov, ktorí ale pretekať nechceli. Nebolo to celkom spôsobené brisknosťou auta, ale skôr reakčným časom vodiča. Samochvála smrdí a ja som sa pochválil úplne najviac.

IMG_3805

Podvozok môže na športovosť zabudnúť, avšak zvláda komfortný prejazd akokoľvek rozbitej cesty v hlavnom meste. Samozrejme ak nebudete chcieť po ekvivalente Šafka spred pár mesiacov. V tom prípade by sa neuplatnila ani Toyota Hilux od Arctic Trucks. Ale pocit z riadenia aj napriek jedenástim rokom bol lepší ako pri niektorých súčasných autách. Čo si budeme hovoriť, hydraulický posilňovač.

V ponuke Trajetu bol v roku 2004 aj benzínový šesťvalec s objemom 2,7 litra. Spotreba možno bola porovnateľná, výkony trochu lepšie (+18 kW/25 k), lenže cenový rozdiel ho zabil. Zase dvojlitrový naftový agregát mal síce nižšiu spotrebu, ale agregáty od VM Motori neboli vždy spoľahlivé.

Finálny verdikt? Dám iPhone 5, k tomu Nokiu N8 a iPad prvej generácie. Z pôvodného outsidera ku ktorému som pristupoval s dešpektom sa zrazu stalo auto, ktoré by na správnych kolesách a so správnym znížením vyzeralo naozaj zaujímavo. A za liter? Prepáčim mu aj spotrebu 10, či viac litrov.

P.S.: Nečakal som, že budem fotiť auto, tak som cvakal na mobil. Luuuzerský počin, hanbím sa v kúte…

Hyundai Trajet 2,0 DOHC

Motor R4 benzín
Objem 1997 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 5800 ot/min
Krútiaci moment 183 Nm pri 4600 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4895 mm
Šírka 1840 mm
Výška 1710 mm
Rázvor osí kolies 2830 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1812/2400 kg
Batožinový priestor cca 1300/2716 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 179 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 12,9/7,2/9,3
Emisie g CO2/km áno, sú, veľa