Test Hyundai Kona Hybrid: Hybridné kone v Kone

Hyundai Kona je na trhu už nejaký piatok. A už sme ich pár aj mali v redakcii. Avšak postupne sa zlepšuje a je vymakanejší ako predtým. Prvý s 1,6-tkou turbo, automatom a štvorkolkou bol nejaký. Trochu tvrdý, trochu smädný. Litrový trojvalec so slabšou výbavou je omnoho príjemnejší na jazdu a každodenné používanie. No a aká je teda hybridná verzia?

Hybrid má batérie, ale nedá sa nabíjať z elektrickej siete. To znamená, že sa s ním dá žiť aj bez nutnosti pripíjať sa každodenne do zásuvky. Možno toto je tá alternatíva hybridu, ktorá je ideálna pre život v meste, kde nie je nabíjanie úplne dostupné.

Modrá je cool

Tvary Kony sa nezmenili, sú stále takmer totožné s tým, čo bolo na začiatku. Povedzme si to na rovinu, tvary sú kontroverzné a nemusia sadnúť každému. Rozdelené svetlá, sivé prvky karosérie, rozdelené svetlá dokonca aj vzadu, to sú prvky, ktoré nemožno označiť ako elegantné tvary, sú to skôr avantgardné prístupy k dizajnu vozidiel.

Kto však chce jedinečné auto, nemusí siahať po Citroëne C4 Cactus, má vynikajúcu alternatívu. Kona má vpredu veľkú masku chladiča, malú štrbinu nad ňou a tri úrovne svetiel. Vrchná je pre denné LED svietenie, spodnú majú privlastnenú hmlovky. Stred patrí hlavným svetlám, v prípade výbavy Style, alebo za príplatok 900 eur, Bi-LED. Svietia dobre a na prepínanie diaľkových sa dá takmer vždy spoľahnúť, šialené ojedinelé uhly sa naozaj vyskytujú zriedka.

Tento crossover patrí medzi tie menšie, veď na dĺžku má 4,165 metra. To znamená, že pozdĺžne parkovanie nebude vôbec problémom a s Konou Hybrid sa dá žiť v mestskom svete. Vlastne v tomto prostredí je pre takéto auto naozaj perfektná atmosféra.

Dôležité je nevyberať si nudnú farbu. Sivá by mohla pôsobiť trochu nudne. Ale táto modrá je super. Stále si však predstavujeme ako by mohla Kona vyzerať, keby boli aj tie sivé časti lakované. S čiernou strechou, tú by sme nechali. A určite by sme chceli osemnásťpalcové disky. Presne tieto. Sú meganáročné na čistenie, ale vyzerajú fantasticky. Úprimne, Hyundai spravil perfektnú vec s obutím, ale k tomu sa dostaneme.

Infotainment je na novom leveli

Pohľad do interiéru hovorí o tom, že toto je stále Hyundai. Tvary týchto menších modelov sú veľmi podobné a Kona pripomína v niektorých prvkoch i30. To nie je negatívny fakt, ale pozitívny. Klimatizácia je samostatná, pred vodičom sú klasické prístroje, len medzi nimi je farebný displej. Ten má štandardné funkcie.

Ale krokom vpred je nový displej v strede na vrchu prístrojovej dosky. Ale je dostupný iba pre Style, má uhlopriečku 10,25 palca. Dokáže zobraziť pripojené mobily cez Apple CarPlay a Android Auto. V prípade Style má naviac aparatúru Krell s ôsmimi reproduktormi. Môžeme povedať, že hrá naozaj dobre. Vlastne treba skonštatovať, že výbava Style má naozaj všetko, čo treba a naviac sa dá doplniť balík Premium.

V rámci balíka Premium má elektricky nastaviteľné predné sedadlá. Tie nie sú nutné. Má kožené čalúnenie a to má aj vetranie predných sedadiel. Práve toto využijete naozaj každý deň v lete. Tmavé kožené sedadlá sú v priebehu chvíle chladnejšie a dá sa v nich sedieť. Vyhrievanie sedadiel a volantu je v Style v základe.

Vpredu majú pasažieri dosť miesta. Ale vzadu je to také trochu horšie. Za vodičom s výškou 180 centimetrov sa zmestí rovnako vysoký pasažier. Lenže na kolená nebude mať miesta na rozdávanie. Na hlavu sa dá povedať, že to je v pohode, ale na kolená to je len-tak-tak. Žiadne priestorové zázraky sa teda nekonajú. Na tejto dĺžke je to normálny jav. Za spolujazdcom je viac miesta, lebo ten sa môže posunúť viac dopredu. No a kufor tiež nie je extrémne veľký, ale zase, stačí.

Nejde ako po koľajách, ale drží fantasticky

Kona Hybrid má, v rámci hybridu, batériu s kapacitou 1,56 kWh. To akurát stačí na ujdenie nejakej vzdialenosti výlučne na elektrickú energiu. Nie je to veľa, ale na ten posledný kilometer, aby ste citlivých susedov v noci nebudili, stačí. Naviac elektromotor pomáha pri zrýchlení a výrazne pomáha aj zníženiu spotreby.

Základom pre pohon je teda 1,6-litrový benzínový štvorvalec s atmosférickým plnením. Dosahuje výkon 77,2 kW (105 k) a krútiaci moment 147 Nm. Elektromotor v sústave ponúka 32 kW (44 k) a 170 Nm. Celkovo sa teda parametre dostávajú na 104 kW (141 k) a 265 Nm. Toto krotí prekvapivo šesťstupňová dvojspojková prevodovka s automatickým radením.

Reálne ponúka také normálne dynamické parametre. Zrýchlenie za 11,6 sekundy je nič extra, ale vyvažuje to spotreba. V meste sa dá jazdiť za 5 litrov úplne bez problému. Diaľnice zabíjajú dobré hodnoty, ale stále sa pohybujeme do 6 litrov. Normálne, aj 38-litrová nádrž je celkom v pohode pri takýchto hodnotách.

Ale to zásadné je obutie. Tento kus Kony Hybrid mal obuté Micheliny Pilot Sport 4. A tie fungujú perfektne. Aj ak by to podvozok nestíhal, tak mu veľa prepáčia a auto drží až šokujúco dobre. Myslíme fakt šokujúco, lebo toto sme naozaj nečakali. To ale potvrdzuje, že auto môže byť akokoľvek dobré, keď má zlé pneumatiky, tak mu to podlomí nohy.

Nízke emisie sú ťahúňom

Niektoré štáty podporujú autá, ktoré majú nízke emisie. U nás to ešte nie je, ale stále sa dá spoľahnúť na nízku spotrebu. Celkovo Kona Hybrid začína na hodnote 23 490 eurách. Ale testovaný kus je trochu vyššie. Má totiž výbavu Style a k tomu balík Premium, balík Techno a celkovo sa tak dostáva na 29 180 eur. To nie je veľa, ale ani málo. To je akurát. Toto auto má totiž výbavu úplne maximálnu, nič viac nebudete potrebovať. Má aj adaptívny tempomat a udržiavanie v pruhu. Má však dostatok poctivých konkurentov, ktorí tiež nenechávajú nič na náhodu.

Sorry za ten nadpis, ale inak to nešlo…

Hyundai Kona Hybrid

Motor R4 benzín+elektromotor a 1,56kWh batéria
Objem 1580 cm3
Výkon 104 kW (141 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment 265 Nm pri 4000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4165 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1575 mm
Rázvor osí kolies 2600 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1376/1880 kg
Batožinový priestor 361/1143 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Spotreba (WLTP) 4,3
Emisie g CO2/km 122