Test Hyundai Kona Chilli: Základ je lepší

27. augusta 2019 od AktualityHyundaiTesty

Na začiatok by tu mal byť klasicky elaborát o tom ako všetci zišli z cesty a kupujú SUVčka aj keď ich nepotrebujú. Ale nie je to úplne tak. SUVčka nie sú len vyššie krabice. Niekto ich potrebuje, lebo si myslí, že potrebuje vyššie sedieť a mať väčší rozhľad. Step up je už len dodávka a kamión. Preto má aj Kona dôvod, aj keď nie je typickým SUVčkom zapadajúcim do systému a kolorytu.

Kona je zaujímavé auto. A ponúka okrem benzínových a naftových agregátov aj elektrickú verziu. Lenže toto nie je ona. Toto je základný agregát, základný motor, základný trojvalček s objemom jedného litra a turbom. Ešte zaujímavejšia je však výbava. Špeciálna séria založená na Comforte má názov Chilli.

Extrovert

Vizáž Kony je najkontroverznejším prvkom. Ale iba zvokna. Kórea vzala prvý Cactus a spravila ho lepším? Nie, toto je samostatný model, len trochu pripomína francúzsku avantgardu. Má rozdelené svetlá, má plastové lemy kolom-dokola, ale nemá nafukovacie ochranné lišty. Kona koncept doťahuje ešte ďalej, lebo má rozdelené aj zadné svetlá do dvoch výškových úrovní.

Ku plastovým lištám pôsobí kontrastne červená farba. Možno by celé auto vyzeralo ešte lepšie, keby sú práve tie plastové lemy lakované nejakou sivou metalízou. Ale to sa nedozvieme, toto v ponuke nefiguruje. Možno by to ešte vyzeralo zaujímavo opačne, plastové lemy nechať tak ako sú a k nim prilakovať sivú karosériu. K prehliadnuteľnosti má však Kona ďaleko, stále bude pôsobiť ako z inej galaxie.

Vpredu sú ešte dve zaujímavosti. Kona nemá len dve výškové úrovne rozdelených svetiel. V spodnej časti nárazníku, presne v mieste, kam sa oprie hlava zajaca, ktorý skočí do cesty sú hmlovky. Trochu nechutné prirovnanie a ilustrovanie situácie, ale veď na fotkách to vidno jasne. No a ešte väčším šokom prednej časti je malý otvor nad maskou chladiča. Možno má pripomínať Ram Air z historických modelov Dodge, ale keďže je pod ním naozaj veľká maska, tak nemá až takú výraznú funkciu. A toho si boli konštruktéri vedomí. Je zaslepený. Nie láskou, ale plastovou imitáciou mriežky.

Ak by ste chceli podľa zovňajšku uhádnuť čo je pod kapotou, tak máte smolu. Jedine zistíte, že toto nie je štvorkolka, lebo pod názvom Kona nemá malý odznak 4WD. Celkový výzor ešte dotvárajú disky kolies. Buďme realistickí, šestnástky budú stačiť vždy, kolesá. No a práve vďaka nim vytvára Kona dojem toho, že v ľahkom teréne dosiahne viac extrémov ako na väčších diskoch.

Plná výbava s hviezdičkou

Interiér Kony je celkom priestranný. Vpredu je to v pohode, možno niekedy si so spolujazdcom, či spolojazdkyňou ťuknete lakte, ale to nie je až také horiace ako vlakové súpravy. Vzadu to tiež nie je zlé. A kufor sa tiež dá. To nie sú oslnivé hodnotenia, ale na celkovú dĺžku a rozmery auta je to naozaj príjemné.

A teraz výbava. Je naozaj brutálna. Chilli prichádza s vyhrievaním sedadiel. Prichádza aj s vyhrievaním volantu. Má tiež cúvaciu kameru. Nemá navigáciu. Má Apple CarPlay. Síce drôtové, ale je tam. No, ale má manuálnu klimatizáciu. Jasné, nepotrebujeme automatickú za každú cenu, ale popri vyhrievaní volantu a cúvacej kamere je zvláštne, že ju nemá.

Na menšom displeji je všetko logicky rozmiestnené, nie je to príliš hlboké, je to všetko dosť značne blbuvzdorné a fanfáry! Má Slovenčinu! To nemá ani Mercedes a ani Citroën, či Peugeot. Kona tu vyzerá dosť dobre. Tak poďme trochu hejtovať.

Počas testu nám trochu chýbala posuvná lakťová opierka. To by sa však dalo prežiť. No a v celom interiéri je problém nájsť mäkký plast. Je to až taký problém, že ho môžete hľadať týždne aj roky a nič. Ale kto sa vlastne intímne dotýka prístrojovej dosky? Horšie je, že sedadlá sú tvrdé. Dôvod je podvozok.

Športové z SUV hrá prím

Nie , nezačneme motorom. Podvozok. Vieme si predstaviť, že na vynikajúco hladkých cestách bude Kona famózna. A na šestnástkach je lepšia ako na osemnástkach. Avšak nevýhodou je, že podvozok je stále dosť tvrdý. V spojení s tými tuhými sedadlami to z Kony robí duchom superšportové auto. Nie hothatch, ten by mal byť komfortný. Povedali by sme, že je rovnako tuhý ako i30N, možno až Performance.

Jazda je teda športová, ale nie úplne pohodlná. Avšak stále záleží z čoho do Kony presadáte. Ak z Arielu Atom, tak budete milo prekvapení z jemnosti a delikátnosti. Ak presadnete z osemnásťročnej Fabie, tak budete mať z auta tiež dobrý pocit. Akurát my sme striedali X2 M35i a toto a nevedeli sme sa zhodnúť, ktoré malo tvrdší podvozok.

No a poďme teda k motoru. Je to trojvalec s objemom 1,0 litra. Downsizing v najbrutálnejšej forme zasiahol aj Hyundai. Ale zasiahol ho dobre, nie je to taký problém. Výkon 88 kW (120 k) je dostatočný a auto pôsobí dynamicky. Má rád otáčky a nie je vôbec lenivý.

Výrazným, ale naozaj extrémnym, brutálnym, megalomanským rozdielom oproti výkonnejšiemu benzínovému štvorvalcu je spotreba. Kým s 1,6 T a 4WD s automatom sme sa nedostali pod 8 litrov ani náhodou, s trojvalcom a predokolkou sa dá jazdiť aj za 5,5 litra. A to bez srandy. Nie je to vtip. Ani diaľnica spotrebu nevyženie výrazne nad 6,5 litra. A to je na veľkosť auta naozaj príjemné.

Menej je viac

Naozaj to musíme konštatovať. V prípade Kony je táto výbava aj motor akurát, vôbec sa netreba hnať za 1,6-tkou so spotrebou výrazne vyššou. Takto vybavená stojí 16 280 eur aj s metalízou. A jazdí sa na nej naozaj príjemne. Výkonu má dostatok, komfortnú výbavu tiež, len má tuhý podvozok a prekvapivo manuálnu klimatizáciu. Aj napriek snahu o mladistvé publikum je práve táto verzia ideálna pre to staršie. Sedí sa v nej vysoko, nie je príliš zložitá a miesto Felicie, či iného zánovného vehiklu bude dobrou náhradou.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI Chilli

Motor R3 benzín
Objem 998 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 172 Nm pri 1500-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4165 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1565 mm
Rázvor osí kolies 2600 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1345/1775 kg
Batožinový priestor 361/1143 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 181 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,0 s
Spotreba (WLTP komb) 6,2-6,5
Emisie g CO2/km 142-149
Tags: