Test Hyundai Kona 4×4: Buď tým, čím chceš byť

Kto nemá crossover, či SUV, ten sa snaží niečo pripraviť. Dokonca sa takýchto áut neštítia ani automobilky ako Bentley, Maserati, Rolls-Royce, Lamborghini, ale vraj čosi pečie aj Ferrari. A automobilky, ktoré už niečo také majú, tak experimentujú s novými formami a kombináciami.

Tak sa dá vysvetliť aj vznik modelu Kona. Zadanie pre dizajnérov bolo jednoduché a pritom zložité. Relatívne malý crossover, patriaci do nižšej strednej triedy, s netradičným vzhľadom je naozaj široké zadanie. My sme skúsili naozajstný vrchol ponuky, výbavu Style, so štvorkolkou a 1,6-litrovým turbomotorom.

Nezvyklý, s tromi pármi svetiel

Viacero párov svetiel už nie je taký vizuálny problém ako to bolo kedysi. Naviac ako sú umiestnené v rozumnej línii. Hyundai dal Kone LED denné svetlá na hranu kapoty, kúsok nižšie sú tradičné reflektory kombinujúce stretávacie a diaľkové a dole, viac v strede si našli miesto hmlovky. Hlavné svetlá sú dokonca pre výbavu Style štandardne bi-LED.

Vzadu sú LEDky tiež. A musíme hneď povedať, že zástupcovia tradičných a nenápadných tvarov nebudú hlavnou cieľovou skupinou Kony. Tou bude duchom mladšie publikum, ktoré potrebuje istú formu odlíšenia. A práve Hyundai Kona toto ponúka. Síce to ponúka aj Citroën s Cactusom, avšak nie s takým výkonným motorom a štvorkolkou.

Nezvyklé nie sú len predné svetlá, aj tie zadné sú rozdelené do dvoch úrovní. Tá v nižšie kombinuje presne to, čo auto musí mať a vrchná je najmä kvôli efektu. Veď inak by stačila tá spodná dvojica, nie? Spodná dvojica je súčasťou lemov predĺžených lemov blatníkov. Nechýbajú ani imitácie ochrany podvozku ako vzadu, tak vpredu.

Testovaný kus všade žiaril, čomu pomáhala najmä farba Tangerine Comet. Nie je červená, nie je oranžová, je niečo medzi. A svieti naozaj do diaľky. Odporúčame pozrieť si vzorkovník farieb Kony, nie je fádny, veď v ňom je aj ostrá žlto-zelená Acid Yellow. Už celkom chápeme ten názov s označením kyseliny. A ak chcete tip, ktorú farbu zvoliť, tak práve Acid a Tangerine budú tie najčastejšie, skúste modrú Comet.

Vnútri kľud

Po extrémnom zovňajšku je interiér veľmi, ale veľmi utlmený do konzervatívnej sféry. Ovládanie klimatizácie tlačidlami na strope, či radenie prevodov na displeji sa tu nekoná. Všetko je úplne štandardne funkčné a príjemné na ovládanie. Kona si dokonca nechala aj samostatné ovládanie klimatizácie s dvomi kolieskami.

Spoza volantu ani nemáte tušenia, že toto auto má byť iné ako tie ostatné. Pred vami sú tradičné kruhové ukazovatele, dokonca aj teplotu chladiacej kvapaliny a stava paliva v nádrži ukazujú ručičky a nie displeje. Displej v strede je pre Style naozaj pekne spravený, plne grafický a farebný. Ale ten je aj vo všetkých ostatných lepšie vybavených modeloch značky.

Volant má tiež klasické prepínače, žiadne dotykové plochy, či multifunkčné displeje na ňom, jednoducho, nie sú. Všetko máte po ruke, všetko logicky usporiadané. A prevody radíte posunutím páky. Trochu retra nezaškodí. Okolo prevodovky zase tlačidlá. Jedným z nich prepínate režimy auta, druhým zapínate 4×4 Lock. Ale najviac budete používať tlačidlá vyhrievania/ventilovania sedadiel, či vyhrievania volantu.

Príplatkový balík RED, ktorý sa hodí ku vonkajšej farbe prenáša červenú, či oranžovú aj do vnútra. Okrem lemovania výduchov klimatizácie a spodnej časti radiacej páky sú rovnako zladené aj lemy a prešívanie na sedadlách. No a ku zabitiu pochmúrnej čiernej témy prispievajú aj červené bezpečnostné pásy. Ozaj, a čierny strop si nezabudnite všimnúť.

Pozitívom, pri pohľade zvnútra, je aj príjemne spracovaný Head-Up Displej, aj keď premieta len na výsuvné plexisklo, nie priamo na to čelné. Ak vám niečo na Kone bude naozaj vadiť, tak to budú gongy a pípania. Kona každú nespokojnosť so zapnutím pásov, absenciou kľúčov, či nezatvorením dverí vyjadruje zreteľne a drzo rôznymi tónmi. No a to, že bluetooth spárujete telefón, len keď stojíte vás bude otravovať len raz, takže to nie je relevantné.

Veľký výkon, veľká spotreba?

Kona musí byť dynamická, veď to mladí chcú, nie? Aj je dynamická. Teda na osmenástkach s 1,6-tkou turbo určite. Konkrétne veľké disky stoja za tým, že auto musel prísť o trochu komfortu. Asi sme čakali spomenutý Cactus, ale Kona je presný opak. Podvozok je ladený dynamicky a skôr tvrdo. Na hladkej ceste bude fungovať dokonale, ale na rozbitej občas dá vedieť zhoršením komfortu. Toto ale, pravdepodobne, riešia o palec menšie disky.

Žeby tie potlačili aj spotrebu dole? Motor pod prednou kapotou má výkon 130 kW (177 k) a spolupracuje so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom. Všetko vyzerá dobre. A takúto kombináciu sme už raz testovali. V Tucsone. Už tam sme kritizovali vyššiu spotrebu. Rovnaké výčitky by teda mali padnúť aj pri Kone.

A je to tak. S naozaj ľahkou nohou a všetkými skúsenosťami s predlžovaním dojazdu pri prázdnej nádrži sme sa dostali úplne tesne pod sedem. Na diaľnici bol najväčší šok. Motor síce točil iba 2500 otáčok za minútu, ale spotreba bola až niekde blízko k 9,5 litrom. A to pri režime Eco. Bežná spotreba však bude niekde medzi 8 a 8,5 litrami. Nie je to zlý výsledok, ale za toľko dokážete jazdiť aj s naozaj dynamickým i30 N.

Pri jazde si ešte niečo všimnete. Vo vysokých otáčkach má Kona dobrý zvuk a prevodovka ich v režime Sport má celkom rada. Ale v nízkych otáčkach znie motor akosi zvláštne. Prirovnali by sme to k elektromotoru, ale takému drnčiacemu. Alebo skôr k bzučaniu. Jasné, pustíte si niečo cez nadpriemernú zvukovú aparatúru a toto vás štvať vôbec nebude.

Ktorý dynamický Hyundai?

Kona je naozaj fajn auto, nie je malá vnútri a ani veľká zvonka. Má netradičný vzhľad, ktorý v kombinácii s adekvátnou farbou a prípadne čiernou strechou pôsobí celkom neprehliadnuteľne. A neprehliadnuteľne bude pôsobiť Kona aj na čerpacích staniciach. Budete tankovať často. Nie je to len zásluhou vyššej spotreby, ale môže za to najmä objem nádrže. Tá má iba 50 litrov aj s rezervou. Takže na 600 kilometrov na nádrž môžete rovno zabudnúť. Päťstovka bude reálnejšia, ak nebudete často využívať dynamické schopnosti. Alebo si môžete kúpiť litrový trojvalec bez štvorkolky a s manuálom.

Alebo… Za toto očakávame niekoľko vyčítavých reakcií v komentároch. Alebo sa, pri potrebe dynamickej jazdy vykašlite na Konu. Testovaná stojí s výbavou Style a štvorkolkou 24 490 eur. Pár príplatkov a ste na 27 tisícoch. Na 27 490 eurách štartuje i30 N. Nemá automat, nemá štvorkolku, ale má jasné zameranie a má omnoho viac radosti za volantom. K nemu reálne priplatíte len za farbu, alebo si necháte bielu a každé nasadnutie vás bude tešiť. Plus spotreba bude naozaj porovnateľná. Možno len o niečo vyššia ako v Kone. Toto je však len názor fanúšikov športových áut. Ak stále chcete dynamický menší crossover, tak je Kona vhodná voľba. Alebo si treba počkať na Konu N, ktorá je, podľa dostupných informácií, tiež vo vývoji.

Hyundai Kona 1,6 T-GDi 4×4 7DCT Style

Motor R4 benzín
Objem 1591 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 265 Nm pri 1500-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4165 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1565 mm
Rázvor osí kolies 2600 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1496/1910 kg
Batožinový priestor 361/1143 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,0/6,0/6,7
Emisie g CO2/km 153