Test Hyundai ix35 CRDi: American way

Hyundai predstavil ix35 ako nástupcu modelu Tucson. Ten bol síce veľmi úspešný, ale naše skúsenosti s ním neboli práve pozitívne. Možno to vtedy bolo aj dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý ťahal iba od 7200 do 7250 otáčok a žral ako menší tank. Po tom, ako automobilka predstavila ix35, dizajn hneď predviedol, že už je iné auto s vlastným štýlom a nie je zlepené z fragmentov odkukaných od konkurencie. Po facelifte približujúcom auto k novému Santa Fe sa situácia ešte ďalej zlepšila. A naviac v hnedej farbe Satin Amber s osemnásťpalcovými diskami pôsobí naozaj luxusne.

Facelift je o kráse

Podobne ako slečinky nespokojné so svojim nosom, či inými partiami vyberajú toho chirurga, ktorý vie, čo s tým, Hyundai poslal ix35 k tomu správnemu doktorovi. Facelift posunul auto zo sfér „celkom dobré“ do úrovne „do garáže by sa hodilo“. Môžu za to najmä predné reflektory s novým tvarom, ktoré sú po stranách charakteristickej Hyundaiovskej masky chladiča. V niektorých prípadoch sa môžu zdať hrany až príliš komplikované, ale ak si na kapote všimnete dva prelisy, pokračujúce aj na streche a ostro rezané blatníky, zistíte, že akosi všetko hrá spolu do kompaktného celku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Facelift ix35 pomohol najmä vzadu. Zdanlivo sa nič nezmenilo, lenže zdanie klame. Spodná časť nárazníku je stále šedá, nelakovaná, čo pomáha pri výjazdoch v teréne. Ale počkať, vo výbave Premium nie je nelakovaná. Klavírna čierna? Pri obhliadke automaticky získavate dojem, že auto je drahšie ako pri pohľade do cenníka. Tou hlavnou zmenou sú však znova svetlá. Veľké červené s malým bielym pásikom v spodnej časti nahradili nové. Tie zjavne určitú inšpiráciu načerpali u Maserati. Zreteľne to do očí bije najmä v noci, kedy je tvar LED pásov podobný tomu, ktorý je na exkluzívnejších automobiloch.

Okrem hnedej bledej metalízy a čiernych lakovaných plastových líšt v spodnej časti okolo celého SUV Hyundai využil aj striebornú. Maska, strešné lišty a kľučky dodávajú ešte viac pocitu nadradenosti oproti kusom so základnou výbavou.

Vitajte v USA

Tradícia v USA je mať veľké auto, ideálne SUV, ktoré by v Európe nemalo dosť miesta. Ale ix35 je síce zvonka relatívne malé, avšak vnútri ponúka dosť veľa miesta. Vpredu si obaja nájdu pozíciu s dostatkom životného priestoru. A dokonca ani trojica vzadu nebude problematická. Pre päticu môže menší problém znamenať kufor. Treba však hneď jedným dychom dodať, že jeho veľkosť je daná namontovaním plnohodnotnej rezervy.

Istou lahôdkou pre zadných pasažierov bude bez pochybností možnosť vyhrievania sedadiel. Pre Premium dokonca v sériovej výbave. Keď sa ale usadíte vpredu, tak zistíte, že stredová konzola nie je taká ako obvykle. Je široká. A ukrýva veľký odkladací priestor. Pred ním zase umiestnite dva poháre z menu supersize s objemom aspoň 3/4 litra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hýčkanie kožených sedadiel a vyhrievania trochu kazí tvrdý plast na prístrojovej doske, na druhú stranu, je jednoduchší na ošetrenie. Tvary síce vyzerajú extravagantnejšie, ale napriek tomu sa všetko dá nájsť na relatívne logickom mieste. Zo všetkých tlačidiel najviac poteší malé tlačidlo s mesiačikom v ľavom segmente ovládania navigačného displeja úplne dole. Najmä v noci si budete vypínať displej veľmi pravidelne. Nie preto, že by príliš ostro svietil, ale skôr kvôli tomu, že farby na ňom sú málo kontrastné a vyzerajú vyblednuté.

Diaľnica aj ľahký terén

Štartovanie bez kľúča tlačidlom je vec, na ktorú sa dá veľmi ľahko zvyknúť. V testovanom aute však boli iba dva pedále. Predpokladáte správne, prevody nebolo treba radiť. To pre každého, kto bežne jazdí na manuáloch znamená dávať pozor na prácu ľavej nohy. Automatická prevodovka so šiestimi stupňami usmerňovala dvojlitrový štvorvalec. Naftový agregát dostal z objemu rovnaký výkon, ako má aj napríklad BMW s označením 20d. Celých 135 kW (184 k) dopĺňa, pri automatickej prevodovke, 392 Nm. S manuálom musí stačiť iba 383 Nm. Vysoká hodnota krútiaceho momentu je citeľná pri každom stlačení pravého pedálu.

Veľký Hyundai sa zoberie pohotovo z každých otáčok. Stačí stlačiť plynový pedál až na podlahu  a SUV s hmotnosťou 1700 kíl vyrazí s vervou dopredu. Pocitovo sa zrýchlenie dá opísať spojením prekvapivo svižné.

Prevodovka aj napriek tomu, že pracuje iba s jednou spojkou dokáže radiť plynulo a hladko. Môžete radiť aj manuálne, ale baviť to nebude extrémne dlho. S automatom sa ix35 hodí úplne ideálne na hltanie kilometrov. Zaradíte D, zapnete tempomat a idete. Len brzdíte a točíte volantom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dopredu však každému musí byť jasné, že na agilné prejazdy cez zákruty je lepšie zabudnúť. Komfort podvozku nebol ladený na okruhu, bol ladený na bežných cestách, kde sa musí jazdiť hlavne pohodlne. Takže náklon v zákrute je očakávateľný a auto dá najavo, že toto nie je to správne teritórium, kde sa cíti ako doma. Oproti Tucsonu je to neuveriteľné zlepšenie, ale aj tak sa lepšie cíti v mestách a na diaľnici. Nie každý potrebuje dosahovať preťaženia niekoľko G. Lenže to je v rozpore s nastavením tuhosti volantu. Má tri režimy, ktoré raz prebehnete a necháte to aj tak na nastavení Normal.

SUV má mať aj nejaké schopnosti mimo spevnených ciest. Hyundai ix35 s poľnými cestami nemá problém. Vodič si môže sám zablokovať pohon všetkých kolies. To, aby auto samo neprepínalo naspäť na predokolku. Vybehnúť na lúku nad mestom nie je vôbec problém. Niekedy však býva problém s opačnou cestou. To má ix35 tiež vyriešené. Schádza pomocou asistenta zjazdu z kopca. Tým pádom je v teréne schopnejším autom, aké bude kedy 80 percent ľudí potrebovať.

Otázka spotreby je veľmi jednoduchá. Podľa údajov výrobcu zoberie automat o liter viac ako manuál. Ale v praxi sa dá jazdiť okolo 7,5 litra a pri snahe sa viete priblížiť k 6,2 litrom. Ak to porovnáte s hmotnosťou a čelnou plochou, tak je to veľmi dobrý výsledok. A čo ten liter naviac oproti manuálu? Zoberte to inak. Za pohodlie si priplatíte jeden a pol centu na kilometer. Výborný automat vás tak bude stáť o necelého 1,5 eura na 100 kilometrov viac ako manuál, kde musíte radiť a používať spojku.

Spojenie s hudbou a peniazmi

Hyundai hrá dobre. Ani motor neznie zle, ale na to nenarážame. Je to o objeme muziky vztiahnutom ku objemu peňazí. Nami testovaný model ix35 disponoval výbavou Premium, najvýkonnejším naftovým 2,0 CRDi a automatickou prevodovkou. To posunulo cenu len kúsok nad 30 000 eur aj s príplatkom za metalízu. Za dané peniaze dostanete naozaj všetko, čo potrebujete a chcete. Od kožených sedadiel, až po schopné SUV. Pritom platí aj päťročná záruka, ktorú automobilka poskytuje bez obmedzenia kilometrov. Pri tomto aute si naviac môžete užívať americký životný štýl s veľkým priestorom, veľkými držiakmi na nápoje, ale s európskou náturou a hlavne s európskou spotrebou.

By Martin Ofúkaný

Motor R4 Turbo
Objem 1995 cm3
Výkon 135 kW (184 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 392 Nm pri 1800-2500 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4410 mm
Šírka 1820 mm
Výška 1665 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1679/2140 kg
Batožinový priestor 465/1436 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,8/5,8/6,9