Test Hyundai Ioniq Electric: Zenová záhrada

Tento test je pre mňa premiérou, keďže ide o moju úplne prvú skúsenosť s elektomobilom. Ako jediný člen redakcie som totiž ešte nemal tú česť a na tento účel mi poslúžil Hyundai Ioniq vo variante Electric +. Tento model sa vyrába aj v hybridnej verzii, avšak pre ten pravý elektrický zážitok je Electric samozrejme tou jedinou možnou voľbou. Minulý rok prešiel faceliftom, vďaka ktorému má napríklad mierne vyšší výkon a pozmenenú masku.

Práve predná maska je v prípade elektrického Ioniqu bez otvorov a inovovanej verzii pribudla pekná vrúbkovaná textúra. Starší model ju mal úplne hladkú. Samotný vzhľad karosérie je v niečom veľmi elegantný a umiernený a v niečom zasa extravagantný. Napríklad disky kolies, ktoré majú síce iba 16” palcov a vysoký profil pneumatík, majú veľmi zaujímavý vrtuľový dizajn. Kým predná časť je skôr elegantne vyvážená, zadok auta je už dosť netradičný. Presklenie zadného okna totiž prechádza cez vysokú hranu piatych dverí, čoho výsledok je rozhodne chvályhodný a zaujímavý. Táto dizajnérska hra ale trochu sťažuje výhľad pri cúvani, avšak na to má Ioniq veľmi schopnú parkovaciu kameru. Inak, červená farba karosérie tomuto Hyundaiu pasuje a celkovým tvarom karosérie rozhodne nechýba vlastná nápaditosť a originalita. Jednotlivé prvky karosérie nie sú predizajnované a prekombinované, avšak dizájneri veľmi umne pracovali s rôznymi plochami, čoho skvelým dôkazom je už spomenutá zadná časť. Nie je to prvoplánovo nádherné auto a ide z neho akási inakosť, ktorá je ale svojsky príťažlíva.

Hovorí sa, že prvý dojem je dôležitý. Interiér Ioniqu si toto heslo zobral k srdcu a po otvorení dverí vás privíta veľmi príjemný a presvetlený priestor. Môže za to bledé čalúnenie kožených sedadiel a vrchnej časti prístrojovky a tiež svetlé výplne dverí. K sedadlám ešte dodajme, že okrem tradičného vyhrievania disponujú aj odvetrávaním, čo je v lete na nezaplatenie. Paráda! Dojem z interériu Ioniq je fakt pozitívny a vzdušný. Ovládač meniča jazdných režimov má štyri samostatné tlačidlá umiestnené za veľmi vkusným operadlom ruky a tento systém funguje vážne intuitívne a rýchlo. Funkčne aj vzhľadovo super riešenie. Nechýba stojan na bezdrôtové dobíjanie mobilu či obrovská odkladacia plocha dole v strede. Je tu vynikajúce audio Infinity a displej infotainmentu s 10,25” patrí medzi tie najlepšie v zobrazovaní aj rýchlosti. Naviac, má samostatnú podsekciu, v ktorej vidíte všetky informácie týkajúce sa batérie a jazdných údajov. Vie aj vyhľadávať dobíjacie stanice v okolí, avšak iba tie registrované. Jazdili sme prevažne v okolí Bratislavy a tu ich bolo dosť, v iných kútoch republiky to ale asi nebude také ružové. Digitálny je aj prístrojový panel pred vodičom a tiež mu nemáme čo vytknúť. Pod volantom sú dve pádla, avšak na radenie prevodov veru neslúžia. Viete nimi regulovať rekuperáciu a brzdenie motorom, vďaka čomu viete šikovne hospodáriť s dobíjaním batérie. K tomu sa ale dostaneme neskôr. Ergonomicky aj dizajnovo je interiér Ioniqu vážne prekvapením, takto si predstavujeme kabínu moderného elektromobilu. Priestoru je dostatok vpredu aj vzadu, objem batožinového priestoru 357 litrov ale neohúri. Na dovolenku k moru ním ale aj tak nepôjdete, keďže dojazd na plné nabitie predsa len nie je až taký veľký.

Najpodstatenjšou časťou testu je aj tak zhodnotenie jazdeného prejavu a skúseností s nabíjaním. Začnime poporiadku. Ioniq Electric je plne elektricko vozidlo, takže jedinú formu energie prijíma výhradne z elektrických zásuviek, ktoré kŕmia jeho 38,3 kWh batériu. Jeho elektromotor má výkon 100kW/136 koní a 295 Nm. To znie tak akurát. Ešte dôležitejši je ale údaj o dojazde, ktorý by sa pri plnom nabití mal pohybovať na hodnote 311 km. To je úplne fajn na jazdenie po meste a po okolí či v rámci krajiny s rozumným plánovaním zastavení na dobíjanie. Na transeurópsky roadtrip sú iné autá. Ioniq vie jazdiť v režimoch Eco, Eco +, Normal a Sport. Eco+ sme takmer nevyužívali, keďže tento režim vypne klimatizáciu a v zime aj kúrenie a ide teda skôr o krízovú možnosť. Väčšinu času sme jazdili v Eco, ktoré nemá žiadne nepríjemné obmedzenia. Reakcie na plyn sú v tomto režime veľmi jemné a prajú šetreniu energie. Režim Sport je ale úplne iná pesnička. Pri prepnutí do tohto módu stačí jemný dotyk pedálu a motor zareaguje tak bleskovo, že väčšina spaľovacích motorov môže o takejto odozve iba snívať. Samozrejme, stále tu máme rovnakých 136 koní a Ioniq je na stovke za 10,2 sekundy. Pocitové zrýchlenie v režime Sport je ale omoho rýchlejšie. Nečakajte žiadne športové emócie a ambície, tie sú na bode nula. Podvozok aj riadnie sú vyslovene pohodlné. Ak ale beriete auto iba ako pohodlné presúvadlo, je tento Hyundai extrémne príjemným náčiním. V kabíne je prakticky nulový hluk, vďaka dobrému spracovaniu v nej ani nič neklepe a najhlučnejším prvkom je odvaľovanie pneumatík. Človek si chvíľami až hovorí, že vlastne už ani nechce iné auto. Dynamika motora je dostatočná, pružnosť úžasná a ticho nepopísateľné. Z hľadiska samotnej jazdy bomba, samostatnou kapitolou je ale nabíjanie. Ako sme spomínali, čiastočne môžete dobíjaniu pomôcť pádalmi pod volantom, ktorými ovládate intenzitu rekuperácie. Dokonca viete podržaním ľavej páčky auto úplne zastaviť bez dotyku brzdového pedálu.

Ideálnym prípadom je, ak bývate v dome a viete auto nabíjať z domácej siete. V reálnej praxi sa ale nikdy nevyhnete ani nabíjaniu na verejných staniciach. Najväčšiu sieť má ZSE a k nabíjaniu potrebujete aplikáciu ZSE Drive, vďaka ktorej nasnímate QR kód nabíjacej stanice, sprárujete s autom a zahájite nabíjanie. Náš prvý pokus bol ale neúspešný, keďže sme narazili na nefuknčnú stanicu. Ešte lepšpou voľbou je ale registrácia u ZSE, na základe ktorej získate nabíjaciu kartu spárovnú s vaším bankovým účtom a nabíjate tak omono pohodlnejšie. Ioniq má inak CCS port pre rýchle nabíjanie. Bohužiaľ, niektoré nabíjacie stanice nemajú kábel a počítajú s tým, že si priveziete vlastný. Náš Ioniq mal ale v kufri iba kábel s koncovkou pre domácu, 220V sieť, takže sme museli nabíjať iba na staniciach s káblom. Ak si zvyknete na aplikáciu, je samotné nabíjanie úplne jednoduché. S kartou ani nehovoriac. Pripojíte kábel, zamknete auto a vďaka tomu nie je možné odpojiť kábel a môžete íst napríklad nakupovať. O samotnom nabíjaní informuje Ioniq prostredníctvom modrých diód pod predným sklom. My sme nabíjali hlavne na 22kWh nabíjačke od ZSE. Samotná rýchlosť nabíjania záleži teda najmä od typu nabíjačky a Hyundai uvádza, že Ioniq zvládne na superrýchlej 100 kWh nabíjačke dobitie z 0 na 80% za 54 minút. Tento typ nabíjačky sme ale bohužiaľ nemali možnosť vyskúšať. Podarilo sa nám ale nabíjať aj na 50kW nabíjačke a nabíjanie o približne 40 % trvalo zhruba 30 minút. Spotreba energie v meste sa pri rozumnom narábaní s pádlami rekuperácie pohybovala medzi 10-13kWh. Na diaľnici je optimálnych zhruba 110km/h kedy viete aj spotrebu držať v rozumných medziach pod 20 kWh. Pri 130 km/h sa dojazd už znižuje veľmi rýchlo. Je to teda skutočne skôr mestské a prímestké auto.

Konečný dojem z Ioniqu Electric je super, avšak musíte sa k nemu dopracovať a jeho kúpou si musíte byť fakt istí. Ako prvý krok odporúčame mať dom 🙂 Tak viete auto nabíjať v noci z domácej siete a nemusí vás príliš trápiť samotná rýchlosť nabíjania ani hľadanie staníc. Ideálom je, ak sa pohybujete v rámci mesta a jeho okolia, vtedy je dojazd 311 km reálny a úplne bohato dostačujúci na každodenné použitie. Auto je to vážne extrémne príjemné, tiché a až návykovo pohodlné. Ak nemáte v pláne jazdiť dlhé trasy, kde by ste museli výraznejšie premýšľať nad dobíjaním, je Ioniq Electric skvelým a výborne vybaveným autom. Dlhé diaľničné presuny proste nie sú jeho parketou. Azda najväčším otáznikom je cenovka, ktorá pri danom kuse Electric + predstavuje sumu 38 990 euro s DPH. A to je dosť. Lenže, elektroautá sú drahé vo všeobecnosti, keďže ich vývoj je stále ešte relatívne na začiatku. Niekto ho skrátka zaplatiť musí a moderné technológie sú vo svojich počiatkoch vždy výrazne drahšie než to, čo je v danej dobe normou. Ak ale chcete elektromobil a ste zmierení s vyššou cenou, Ioniq Electric je celkom určite veľmi silným a vydareným predstaviteľom tejto kategórie.

Hyundai Ioniq Electric +

Motor Elektromotor
Kapacita batérie 38,3 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 295 Nm
   
Prevodovka jednostupňová redukčná
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4470 mm
Šírka 1820 mm
Výška 1475 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1527 kg
Batožinový priestor 357/1417 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (Wh/km) 138
Dojazd 311 km